Урок №___ Клас 8 Дата________ Вчитель _________
Тема: Кодування числових даних.
Перетворення чисел з однієї системи числення в іншу.
Цілі:
|
навчальна: ознайомити учнів із особливостями кодування повідомлень, ознайомити із десятковою, двійковою, вісімковою, і шістнадцятковою системами числення; формувати навички перетворення десяткових чисел у двійкову, вісімкову і шістнадцяткову системи числення; |
|
розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, математичні здібності; застосовувати набуті знання на практиці; |
|
виховна: виховувати інформаційну культуру, сприяти усвідомленню відповідальності за власне навчання. |
Тип уроку: комбінований.
Міжпредметні зв’язки: інформатика, математика.
Обладнання та наочність: дошка, проектор, комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, картки із завданнями, наочні матеріали, навчальна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань
Повторюємо правила ТБ:
https://learningapps.org/view5525205
Двійкова система числення - це система, в якій для запису чисел використовуються дві цифри 0 і 1.
IІІ. Мотивація навчальної діяльності
Переклад інформації, поданої повідомленням в якомусь первинному алфавіті, у послідовність інших символів (кодів) можна визначити як кодування інформації.
Інформація може бути представлена у різних формах: у вигляді чисел, тексту, зображення та ін. Переклад з однієї форми в іншу - це кодування. Тобто, будь-які дані - це так чи інакше закодована інформація.
В питаннях організації обробки інформації за допомогою ПК важливе місце займають системи числення.
IV. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації
(використовуються можливості локальної мережі кабінету або проектор)
Правила переведення чисел із однієї
системи числення в іншу
Або виконують, так зване, правило ділення.
Правило ділення. Ціле десяткове число ділиться на основу тієї системи числення, в яку воно переводиться, доки частка не стане меншою за основу. Число в новій системі числення записується у вигляді останньої частки і всіх залишків від ділення, починаючи з останнього.
Як перевести довільне число з однієї системи числення в десяткову?
Щоб перевести число з позиційної системи числення з основою p в десяткову, треба представити це число у вигляді суми степенів p і провести вказані обчислення в десятковій системі числення. Тобто, виконується за правилом заміщення, що реалізується на основі формули представлення числа в позиційній системі числення.
Наприклад, переведемо число 10112 в десяткову систему числення. Для цього представимо це число у вигляді степенів двійки і проведемо обчислення в десятковій системі числення.
10112 = 1*23 + 0*22 + 1*21 + 1*20 =
=1*8 + 0*4 + 1*2 + 1*1 =
= 8 + 0 + 2 + 1 = 1110
Розглянемо ще один приклад. Переведемо число 52,748 в десяткову систему числення.
52,748 = 5*81 + 2*80 + 3*8-1 + 4*8-2 =
= 5*8 + 2*1 + 7*1/8 +4*1/64 =
= 40 + 2 + 0,875 + 0,015625 = 42,89062510
Як перевести римське число в десяткове?
Для правильного запису великих чисел римськими цифрами необхідно спочатку записати число тисяч, потім сотень, потім десятків і, нарешті, одиниць.
Наприклад, число 1988. Одна тисяча M, дев'ять сотень CM, вісімдесят LXXX, вісім VIII. Запишемо їх разом: MCMLXXXVIII.
І, навпаки, MCMLXXXVIII = 1000+(1000-100)+(50+10+10+10)+5+1+1+1 = 1988
V. Засвоєння нових знань, формування вмінь
Вправа №1
Перетворіть римські числа у десяткові та назвіть подію, що відбувалася цього року ( історія України):
Відповідь:
Вправа № 2
Подайте значення наведених виразів у десятковій системі числення і впишіть їх у клітинки квадрата
|
|
3.
|
|
|
|
Відповідь:
2 |
7 |
3. 6 |
9 |
5 |
1 |
1002 -102;
1)1002=1*22+0*21+0*20= 4
2) 102=1*21+0*20=2
3) 4-2=2
416+1012
4 2 2 10012 = 9 10
0 0 1
Пройти вебквест: https://vseosvita.ua/webquest/perevedennia-chysel-v-2-vu-8-vu-10-vu-ta-16-vu-systemy-chyslennia-1193.html
VI. Підсумки уроку
Що нового сьогодні дізналися?
Чого навчилися?
Де ви зможете застосувати вивчений матеріал?
Що сподобалось на уроці, а що ні? Чи виникали труднощі?
VII. РЕЛАКСАЦІЯ
Вправа для профілактики короткозорості та порушення зору
1. Швидко покліпати очима, закрити їх і посидіти спокійно, повільно рахувати до 5. Повторити 2 – 3 рази.
2. Міцно заплющити очі (рахувати до 3), відкрити їх і подивитись удалечінь (рахувати до 5). Повторити 2-3 разів.
VIІI. Домашнє завдання
Опрацювання даних як інформаційний процес. Системи числення
https://learningapps.org/view2513041
ІХ. Оцінювання роботи учнів