Урок підходить не лише для 2 класу, а й для решти початкових класів. Діти зможуть дізнатися більше про весну, її ознаки. Матеріал містить цікаву інформацію, загадки, прислів'я. Та кількість завдань, яка присутня на уроці не дозволить дітям сумувати та відволікатися. А казкові герої зроблять урок ще більш веселим.
Тема: Коли у твій край приходить весна?
Мета: ознайомити учнів із весняними явищами у неживій природі;
вчити спостерігати; розвивати уяву, спостереження, мислення;
виховувати любов до природи.
Обладнання:карточки, плакати, роздатковий матеріал.
Хід уроку
I.Організаційний момент. Створення позитивного емоційного фону.
- Пролунав дзвінок, починаємо урок.
Привітання.
Діти стають в коло і передають один одному гілочку верби, при цьому бажають гарного настрою.
-Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (цікавим, повчальним, пізнавальним).
II. Актуалізація опорних знань.
1.Хвилинка спостережень.
• Сині хмари – на тепло і дощ.
• Грак прилетів – скоро сніг зійде.
• Голуби розворкотілися – на тепло.
• Ранній обліт бджіл – на красну весну
• Журавель прилетів – скоро лід зійде.
Діти, як ви розумієте кожне прислів’я? Поясніть.
Для кожної пори року, місяця характерна своя погода, тому зараз давайте подивимось у вікно і скажемо, яка погода зараз у березні за вікном.
Вчитель. Погода за вікном хороша, сонячна. Отже, всім бажаю гарного настрою.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Ми з вами спробуємо поринути у цікавий світ природи ще однією мандрівкою. А про що говоритимемо на уроці ви дізнаєтесь відгадавши загадку.
1. Відгадування загадки.
Все у зелені довкола:
Пасовища, ліс і поле.
Мчать струмочки до ріки,
Ліплять гнізда ластівки,
І в сороки новина,–
Облетіла всіх вона,
Сповіщаючи: ...(Весна)
IV.Повідомлення теми і мети уроку.
Отже, сьогодні ми будемо говорити про весну та її прикмети, про весняні місяці. Про планування спостережень за природою навесні.
-Які асоціації у вас виникають із словом весна?
1.«Асоціативний кущ».
тепло комахи птахи
зелень ВЕСНА
сонце
квіти дощ
Вчитель. Діти, а чому ви чекаєте весну?
1.Вправа «Мікрофон».
Я чекаю весну тому, що…»
Пояснення вчителя. Весна – це той час року, якого всі чекають, втомившись від зими. Весну часто називають довгоочікуваною. Перші ознаки весни, буває, виявляються ще взимку, в лютому: трохи сильніше посвітить сонечко – і починають танути бурульки, біжать струмочки, нагадуючи про наближення весни.
Вчитель. Ой, діти, а хто це до нас завітав?
Діти. -Та це ж ведмедик. І в нього лист.
Ведмідь. - Так, це я завітав до вас у гості і приніс вам листа. В ньому є завдання, які ви повинні виконати, щоб до вас завітала весна.
Діти. – Ми згодні. (відкривають листа).
Ведмідь. - Отже, щоб вам швидко наблизити весну, потрібно виконати завдання. На кожне моє завдання до вас буде прилітати птах(лелека) і приносити вам вісточку. А потім подивимося чи прийде до вас весна.
V. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель. -А чи знаєте ви весняні місяці? (Так). Назвіть їх.
Ми з вами об’єднались у 3 групи, оскільки весна триває саме 3 місяці.
Так і назвемо групи, в яких ви будете працювати («березень», «квітень», «травень»).
І ось прилетів птах і приніс нам з вами перше завдання: загадки.
1.Відгадування загадок.
З-під снігу вийшов один –
І навесні запахло раптом.
(Пролісок)
Новосілля у шпака
Він радіє без кінця.
Щоб співав нам пересмішник,
Змайстрували ми …
(Шпаківня)
Сонце розтопило лід
І біжать струмки
Знову до нас летять
Чорні …
(Граки)
Вона приходить з ласкою
І зворушливою сказкою.
Махне чарівною паличкою,
У лісі пролісок розквіт.
(Весна)
Ведмідь. Ну, що ж з першим завдання ви справились. Дарую вам літеру «В»
Наступне моє завдання: назвати перші ознаки весни.
2. Розповідь вчителя.
Ще сивої давнини наші предки слов’яни помітили: між погодними явищами та живою природою існує тісний зв’язок. Завдяки цьому рослини, тварини і комахи часто «попереджають» своєю поведінкою про настання холодів або наближення тепла.. Тому люди намагалися уважно спостерігати за погодними умовами.
- Діти, які ж ви знаєте ознаки весни?
*Розтає сніг;
*сонце піднімається вище;
*дні стають довші, а ночі коротші;
*з’являються перші квіти;
*на гілках дерев з’являються бруньки;
*прилітають птахи;
*прокидаються від зимового сну комахи, ведмеді, їжаки.
Ведмідь. Що ж, друге завдання ви теж виконали відмінно. Дарую вам літеру «Е». А чи справитесь ви з наступним завданням, побачимо.
3. Робота в зошиті.
Ведмідь. Так, бачу, що ви розумні діти. З цим завданням ви теж швидко справились. Тому ось вам дарунок від птаха. Це літера «С».
Вже здогадалися, яке це буде слово? –Так
А ось вам і ще завдання: склади прислів’я.
4. Робота в групі «Збери прислів’я» (кожна група отримує по 2 прислів’я)
Вчитель. – Бачиш, ведмедику, наші діти швидко справляються із твоїми завданнями. (кожна група зачитує прислів’я, які зібрали).
Ведмідь.- Я вами пишаюся, ви молодці. Отже, отримуєте ще одну літеру «Н».
5. Фізкультхвилинка.
6. Слово вчителя. Діти, а чи знаєте ви які свята бувають у березні? Ось бачу наступне завдання, яке нам дає ведмедик – це назвати ці свята.
Ведмідь. Так, дійсно, чи знаєте ви ці свята і чи бажаєте отримати останню літеру?
Діти. Бажаємо. І свята ми знаємо:
*1 березня-народження весни;
*8 березня – міжнародний жіночий день;
*9 березня – день народження великого поета;
*14 березня Явдоха-плющиха;
*21-23 березня-весняне рівнодення;
*22 березня- Сорок Святих;
*30 березня Теплого Олексія.
Ведмідь. Що ж, ви добре справились з цим завданням теж. Ви всі молодці. І я дарую вам останню літеру «А». То яке ж ми слово отримали?
Діти. ВЕСНА.
Вчитель. Отже, всі показали ведмедику свої знання. Ми з ним вами пишаємось. Отже, до нас з вами завітає весна. Давайте всі разом її покличемо, заспіваємо веснянку.
7. Веснянка. (Діти співають веснянку)
Прийди, прийди, весно красна,
Чепури наш рідний край,
Там, там, та-ба-да-ба...
Приспів:
Принеси, весно, нам
Рясні дощі, рясні дощі.
Принеси, весно, нам
Радощі, радощі.
Хай всюди пісня луна,
Пісня луна, пісня луна.
Хай нам зустрінеться
Дівчинонька гарна.
Прийди, весно, в наші села,
Принеси нам дивних див –
Очі синії веселок
З хуртовинами садів.
Там, там, та-ба-да-ба...
(Заходить Весна)
Весна. -До вас на урок я прийшла.
І тепло вам принесла.
-Діти, чула ви багато знаєте про весну. Я хочу вас запитати , чи бережете ви природу. Чого не можна робити весною?
Вчитель. – Отже, перед нами стоїть завдання: не тільки навчитися бачити красу природи, а й берегти її, не задавати лиха.
VI Підсумок уроку.
Завдання кожної людини – берегти нашу планету, а особливо ту територію, де вона живе сьогодні, де будуть жити її діти завтра!
Ми – господарі нашої планети, а вона для нас – наше життя. І берегти природу – значить берегти Батьківщину!
VII. Домашнє завдання.
- Намалювати малюнок «Весна в моєму рідному краї».