Конспект уроку з предмету «Я досліджую світ» (2 клас)
з елементами технології розвитку критичного мислення
Рожко Н.О., вчитель початкових класів
Врадіївської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1
Тема. Як відбувається колообіг води в природі.
Мета:
формування предметних компетентностей: поглибити знання школярів про явища природи, властивості води; формувати в учнів уявлення про випаровування води та конденсацію водяної пари, утворення хмар та випадання дощу, колообіг води в природі; формувати потребу в пізнанні природи; розвивати спостережливість, мислення; виховувати потребу в пізнанні природи;
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший, виділяти під час читання та слухання важливі за змістом слова, нове, незрозуміле, виконувати творчі завдання, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
соціальної: удосконалювати вміння проявляти ініціативу і продуктивно працювати в колективі, активно долучатися до обговорення питань, самоорганізовуватися до виконання різних видів навчальної діяльності в групі, вільно висловлюватися та результативно використовувати власні знання під час спілкування.
Обладнання: таблиця «Кругообіг води в природі», ілюстрації, обладнання для демонстрації досліду.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Розминка.
Створення емоційного настрою
Дзвоник весело скликає,
Учнів за парти саджає.
В науку нам відкриває путь,
Лиш увагу й старанність взяти не забудь.
(учні під час промови вірша виконують відповідні рухи)
ІІ. Обґрунтування навчання
Сьогодні ми продовжимо рухатися сходинками Країни пізнання природи.
Очікування.
- Що ви чекаєте від нашого уроку, чого сподіваєтесь навчитися?
- Отже починаємо урок, який запрошує нас у нову подорож, нову мандрівку в чарівний світ природи.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів, повідомлення теми уроку.
1. Хвилинка спостережень.
- Яка зараз пора року? Який місяць?
- Що ви можете сказати про стан неба?
- Яка температура повітря?
- Чи є на дворі вітер?
- Чи спостерігали якісь інші явища?
2. Стратегія «Передбачення»
Розгляньте зображення, прокоментуйте.
Вправа «Шифрувальники»
ГІБООЛОК ИДОВ В ІДОРИРП
3. Стратегія «ЗХД»
Знаю |
Хочу дізнатися |
Дізнався |
Вода прозора, безбарвна, без запаху, текуча, набуває форми посудини, розчинник. Вода потрібна рослинам, тваринам, людям. … |
- Як змінюється стан води? - Чому йде дощ? - Куди зникають хмари? - Сніг – це вода? … |
|
ІV. Усвідомлення нових знань
1. Бесіда з демонстрацією дослідів з метою формування уявлення в учнів про перехід води з одного стану в інший.
Дослідницька робота
А тепер будемо спостерігати за киплячою водою.
- Закипіла вода в чайнику? По чому це видно?
- Звідки береться пар і що це таке?
Піднесемо холодну посудину під струмінь пару і потримаємо.
- Що ми спостерігаємо?
Це пар піднімається вгору і осідає на посудині. Посудина холодна і перетворює пару знову на воду. Вода перетворюється в пар при нагріванні. А зараз дивіться, що станеться з водою на посудині. Чому? Зібралося багато крапель, вони стають дуже важкими і стікають. Аналогічно утворюються хмари. Хмара – це множина крапель води. Коли їх збереться дуже багато – іде дощ.
Отже, вода має здатність випаровуватися –перетворюватися на пару.
2. Робота в групах
Де ми можемо спостерігати воду у різних станах?
1 група «Краплинка» - Де можна побачити воду у рідкому стані? (криниця, джерело, озеро, роса, водоспад, фонтан, кран у квартирі)
2 група «Сніжинка» - Де можна побачити воду у твердому стані? (сніг, лід, іній, град, бурулька, сніжинка)
3 група «Хмаринка» - Де можна побачити воду у газоподібному стані? (пара над киплячою рідиною, туман, хмара, подих людини)
3. Фізхвилинка «Подивись на небо»
https://www.youtube.com/watch?v=jqy7Rm8n4Fk
4. Робота за схемою – малюнком «Колообіг води в природі»
Розгляньте уважно схему.
- Що ви можете сказати про рух води в природі? (Вчитель вислуховує пояснення та роздуми дітей, систематизує почуте та доповнює дітей.)
Сонце зігріває землю. З поверхонь річок, ставків, озер, океанів, ґрунтів, рослин випаровується вода. Легка водяна пара піднімається високо в небо. Там набагато холодніше ніж на землі. Водяна пара охолоджується і перетворюється на дрібненькі краплинки води. З них утворюються дощові хмари. У хмарах краплинки зливаються. Вони стають важкими і падають у вигляді дощу. Отже, вода, що випаровувалася повертається у вигляді опадів (дощу, снігу, граду).
Частина цієї води знову просочується у грунт, потрапляє в озера, річки, моря. А решта води знову випаровується з поверхонь суходолу, водойм і рослин. Вода в природі постійно рухається.
Перетворення води в природі з одного стану в іншій називають кругообігом води.
5. Робота з підручником
Стратегія «Читання з маркуванням» (ІНСЕРТ)
Читання статті с.43 з використанням відповідних позначок на полях тексту та обговорення прочитаного.
«+» - Я це знав
«-» - Я це не знав
«?» - Я думав інакше
«!» - Це мене зацікавило
V. Рефлексія
1. Стратегія «Незакінчене речення»
2. Стратегія «ЗХД»
Продовжимо заповнення нашої таблиці над якою почали працювати на початку уроку. Про що ви дізналися сьогодні на уроці?
Знаю |
Хочу дізнатися |
Дізнався |
Вода прозора, безбарвна, без запаху, текуча, набуває форми посудини, розчинник. Вода потрібна рослинам, тваринам, людям. … |
- Як змінюється стан води? - Чому йде дощ? - Куди зникають хмари? - Сніг – це вода? … |
Як відбувається рух води в природі. Вода буває в трьох станах. Про охолодження води та випаровування. Вода може переходити з одного стану в інший. … |
3. Стратегія «Сенквейн»
Вода
Чиста, прозора
Випаровується, охолоджується, тане
Джерело життя на планеті
Супер-рідина
4. Самооцінювання.
Я пропоную вам оцінити свою роботу на уроці. Використайте для цього наші краплинки.
5. Підсумок уроку
Працювали плідно, гарно
І урок пройшов не марно.
Впорались з завданням всі.
Ви сьогодні молодці!