КОЛИСКОВІ ПІСЕНЬКИ — ПЕРЛИНКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ.
Колискові пісні. «Ой люлі,ой люлі». Слухання української народної колискової «Гойда,гойда-гой,ніченька іде…» у виконанні Ніни Матвієнко
Мета: ознайомити з українськими колисковими піснями;
Хід уроку
Любі діти!
У наш клас завітали гості щирі,
Привітайте в добрий час
Гостей усмішкою й миром.
Доброго дня вам!
Доброго дня нам!
Доброго дня всій Україні!
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Розчитування за складовою таблицею
2. Розвиток фонетичного сприймання
Гра «Хто що промовляє?»
Пригадайте, діти, вмить, Як пшениченька шумить: ш-ш-ш! Як в гайку струмок дзвенить: джр! Джр.Як бджола в саду бринить:дз!дз!
Як шумлять у птаха крила: ш-ш-ш!
В морі синьому вітрила: ш-ш-ші
3. Розучування лічилки
Раз, два, три, чотири —
Кицю грамоти учили:
Не читати, не писати,
А за мишками ганяти.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Діти, сьогодні ми починаємо знайомитись з перлинами української літературної мови. До них відносяться колискові,лічилки, казки,загадки, прислів’я, мирилки, заклички та багато іншого.
—Про що йтиметься у творах
цієї теми? Так, саме про нашу рідну мову ми читатимемо літературні твори.
Любов до рідної мови починається ще з раннього дитинства. Мати, заколисуючи дитину, співає їй колискові, і де, як не у колисковій, відчуваються
краса рідного слова, яскравість і милозвучність мови.
Назва «колискова» походить від слова колиска, в яку раніше клали малу дитину.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
-А чи любите ви співати?
- Віідкрийте підручники на с.40 і прочитайте речення. З більшою силою голосу читайте виділені слова.
- Поясніть, чи змінюється зміст речення?
1. Робота над українською народною колисковою «Гойда,гойда-гой,ніченька іде…» у виконанні Ніни Матвієнко
- Чи пам’ятаєте ви колискову, яку вам співала ?
- Хто її співав – мама чи бабуся, а може, тато чи дідусь?
1) Слухання колискової
Гойда, гойда-гой, ніченька іде,
Діточок малих спатоньки кладе.
Під вікном тремтить вишенька мала,
В хатку проситься, бо прийшла зима.
Під вікном тремтить вишенька мала,
В хатку проситься, бо прийшла зима.
Гойда, гойда-гой, очка заплющи,
В сні щасливому зогрієшся ти.
Йди до хлопчика, люба вишенько,
В колисочці вам буде тепленько.
Йди до хлопчика, люба вишенько,
В колисочці вам буде тепленько.
Гойда, гойда-гой ніч прийшла до нас,
Діточкам малим спатоньки вже час.
Рости, хлопчику, з вишенькою враз,
Хай не скупиться доленька для вас.
Рости, хлопчику, з вишенькою враз,
Хай не скупиться доленька для вас.
-Яка мелодія у колискової? (Ніжна, ласкава)
- Чи приємно було б засинати під таку колискову?
2. Робота над колисковою «Ой люлі, ой люлі...» (с. 40)
1) Читання колискової «Ой люлі, ой люлі... » вчителем.
— Чому саме ці птахи згадано в колискових?
2) Повторне читання колискової. Добирання слів-рим.
— Знайдіть опис голубів у колисковій. Які пестливі слова вжито у колисковій?
3) виразне читання учнями (за бажанням)
4)виразне читання ланцюжком
5)Караоке «Ой люлі,люлі»
Фізкультхвилинка
VI. РОБОТА НАД РОЗВИТКОМ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ
Гра «Асоціації»
Гра «Віднови вірш»
Гра «Ланцюжок»
Вправа «Мікрофон»
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
— З яким видом народної творчості ви ознайомилися?
— Хто співає колискову? Кому?
— Яким голосом співають колискову?
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ