Урок "Колообіг речовин і потік енергії у екосистемах. Роль організмів у перетворенні оболонок Землі".

Про матеріал

Урок біології у 11 класі "Колообіг речовин і потік енергії у екосистемах. Роль організмів у перетворенні оболонок Землі".Мета: охарактеризувати біосферу як відкриту систему біогеоценозів та біогеохімічних колообігів;

розвивати вміння структурувати та узагальнювати матеріали, логічно мислити та послідовно викладати свої думки;

виховувати вміння працювати в колективі, самооцінювати та взаємооцінювати роботу на уроці.

Перегляд файлу

Тема: Колообіг речовин і потік енергії у екосистемах. Роль організмів у перетворенні оболонок Землі.

Мета: охарактеризувати біосферу як відкриту систему біогеоценозів та біогеохімічних колообігів;

розвивати вміння структурувати та узагальнювати матеріали, логічно мислити та послідовно викладати свої думки;

виховувати вміння працювати в колективі, самооцінювати та взаємооцінювати роботу на уроці.

Тип уроку: урок – пошук істини.

Обладнання: таблиці «Колообіг води, карбону, нітрогену в природі».

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

 Організація роботи коопера­тивним методом — учні об'єдну­ються в три групи, кожна з яких обирає собі консультанта для оцінювання роботи протягом уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

 «Логічний брифінг».

Групи отримують запитання. У випадку неправильної відповіді інші команди можуть їх випра­вити.

Запитання:

— Основоположник учення про біосферу. (В.Вернадський.)

— Зовнішня тверда оболонка Землі. (Літосфера.)

— Водна оболонка Землі. (Гід­росфера.)

Газова оболонка Землі. (Ат­мосфера.)

— Нижня частина атмосфери. (Тропосфера.)

— Сукупність живих організ­мів на Землі. (Жива речовина.)

Який фактор визначає нижню межу біосфери? (Темпе­ратура.)

Фактор, що визначає верх­ню межу біосфери. (Сонячне ко­роткохвильове проміння.)

Яка функція біосфери по­лягає у вибірковому нагромад­женні живими організми певних хімічних елементів? (Концент­раційна.)

III. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

На землі існує понад 1,5 млн. видів живих організмів і всі наді­лені великою силою від землі, яка їх «породила», і кожний вид пев­ною мірою бере участь у перетво­ренні біосфери.

Ты жаждой не страдал,

голодным ты не был.

Ты все, чем томишся,

от четырех добыл.

И каждому возвратишь

ты подарок

И снова станеш тем,

чем ты вначале был.

Прочитавши рубаї Омара Хайяма, поета середньовіччя, бачимо зв'язок цих слів із колообігом речовин у біосфері. Під «чотирма» мається на увазі чо­тири стихії земля, вода, по­вітря, вогонь, з яких, як вважа­ли в давні часи, складається все суще.

Ми сьогодні намагатимемося визначити причини колообігу, і яке це має значення для біосфе­ри. Спробуймо знайти істину.

Повідомлення теми і мети уроку.

Епіграф уроку:

                                                              Не тільки люди, а й трава,

                                                             І дерева, і сонце, і квіти –

Усе вмира і ожива, щоб в інших

                                                    Формах вічно жити.

(В. Сосюра)

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Поняття про колообіг у біосфері.

а) розповідь учи­теля;

Утворення живої речовини та її розклад це два боки одного процесу, який називається біо­логічним колообігом хімічних елементів. Життя — це колообіг елементів між організмами і се­редовищем. Біологічний коло­обіг — це багаторазова участь хі­мічних елементів у процесах, які відбуваються у біосфері. У природі колообіг здійснюють не ре­човини, а хімічні елементи (Н, О, С,N,S). Ці п'ять елемен­тів рухаються окремо в таких сполуках, як вода, вуглекислий газ і сірчистий газ. Процеси руху хімічних елементів, які відбува­ються за участю живих речовин, називаються біохімічними цик­лами. Елементи, представлені живими і мертвими організмами, називають біогенними. Практич­но всі елементи можна назвати біогенними, адже вони проходять через органічну матерію. Причи­на колообігу — обмеженість еле­ментів, з яких утворюється тіло організмів.

Процеси, які зумовлюють міг­рацію речовин у хімічному ко­лообігу:

— синтез живої речовини із зеленими рослинами з елементів неживого середовища за допомо­гою сонячної енергії;

— мінералізація органічних решток рослин і тварин, у проце­сі якої виділяється енергія.

Колообіг — процес незалеж­ний. Частина речовин кожного циклу потрапляє в море, а там, відклавшись на дні, може бути на довгий час вилучена з біологічно­го колообігу. Кожний наступний цикл викликає нові речовини, тому він не подібний до попе­реднього.

б) опрацювання матеріалу теми;

Консультанти отримують зав­дання для груп:

Завдання для 1-ї групи:

—- Прочитати статтю «Коло­обіг Карбону» — § 37, с. 168 під­ручника , проаналізувати ма­люнок 151.

— Обговорити прочитане.

— Визначити, у вигляді яких сполук Карбон накопичується в живих організмах.

— Встановити роль людини в процесі колообігу Карбону.

— Скласти схему колообігу Карбону.

— Скласти план чи конспект моновідповіді.

— Зробити висновки.

Завдання для 2-ї групи:

— Прочитати статтю «Коло­обіг Нітрогену» — § 37, с. 170 підручника, проаналізувати ма­люнок 152.

— Обговорити прочитане.

— Встановити, у складі яких сполук Нітроген може вико­ристовуватися живими організ­мами.

— Визначити, як зелені рос­лини використовують Нітроген ґрунту.

— З'ясувати суть процесу ніт­рифікації та денітрифікації.

— Скласти схему колообігу Нітрогену в біосфері.

— Скласти план чи конс­пект моновідповіді з виснов­ками.

Завдання для 3-ї групи:

— Прочитати статтю «Колообіг води» — §37,с.167підручника, проаналізувати настінну таблицю «Колообіг води».

— Обговорити прочитане.

— З'ясувати значення води для життя та історичну роль гід­росфери.

— Зробити необхідні записи для моновідповіді.

— Скласти схему біохімічного циклу води.

— Зробити висновки.

в) презентація опрацьованого матеріалу;

Кожна група презентує свою моновідповідь у вигляд біохіміч­них циклів води, Карбону, Нітро­гену..

Учні використовують опорні схеми, конспекти, роблять вис­новки, пояснюють терміни.

г) самооцінювання отриманих знань;

Слово надається консультан­там. Вони оцінюють кожного учня за певними критеріями .

Критерії оцінювання роботи учнів

 

Прізвище учня

Активність у брифінгу

Складання схеми

Визначення головного

Виклад матеріалу

Уміння робити висновки

Всього балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Роль організмів у перетворенні оболонок Землі.

а) розповідь вчителя;

Живі організми беруть участь у процесах відкладання осадових порід, ґрунтоутворенні, формуванні атмосфери. Таким чином, вони активно впливають на формування оболонок Землі.

б) самостійна робота учнів з підручником та робочим зошитом;

Завдання:

1) опрацювати матеріал §38;

2) виконати завдання 4 (ст. 61) у робочому зошиті.

в) перевірка та обговорення виконаного завдання.

V. Підсумки уроку

Учні з допомогою вчителя формулюють основні висновки уроку:

1. Біосфера — продукт взаємо­дії живої і неживої матерії Землі.

2. Живі організмі — найближ­ча біохімічна сила, яка перетво­рює земну кору.

3. Міграція хімічних елементів здійснюється під прямим і непря­мим впливом живої речовини.

4. Еволюція органічного світу пов'язана зі збільшенням кількості елементів, які беруть участь у ко­лообігу речовин.

5. Між органічною і неорганіч­ною речовинами існує нерозрив­ний зв'язок, відбувається постій­ний колообіг речовин та перетво­рення форм енергії.

6. Колообіг речовин підпоряд­кований закону збереження маси та перетворення енергії, оскільки кожна жива істота завдяки ланцю­гам живлення після закінчення свого життєвого циклу повертає природі все, що одержала від неї протягом життя.

VI. Домашнє завдання

Вивчити § 37, 38.

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
20 серпня 2018
Переглядів
4262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку