Урок біології у 11 класі "Колообіг речовин і потік енергії у екосистемах. Роль організмів у перетворенні оболонок Землі".Мета: охарактеризувати біосферу як відкриту систему біогеоценозів та біогеохімічних колообігів;
розвивати вміння структурувати та узагальнювати матеріали, логічно мислити та послідовно викладати свої думки;
виховувати вміння працювати в колективі, самооцінювати та взаємооцінювати роботу на уроці.
Тема: Колообіг речовин і потік енергії у екосистемах. Роль організмів у перетворенні оболонок Землі.
Мета: охарактеризувати біосферу як відкриту систему біогеоценозів та біогеохімічних колообігів;
розвивати вміння структурувати та узагальнювати матеріали, логічно мислити та послідовно викладати свої думки;
виховувати вміння працювати в колективі, самооцінювати та взаємооцінювати роботу на уроці.
Тип уроку: урок – пошук істини.
Обладнання: таблиці «Колообіг води, карбону, нітрогену в природі».
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Організація роботи кооперативним методом — учні об'єднуються в три групи, кожна з яких обирає собі консультанта для оцінювання роботи протягом уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Логічний брифінг».
Групи отримують запитання. У випадку неправильної відповіді інші команди можуть їх виправити.
Запитання:
— Основоположник учення про біосферу. (В.Вернадський.)
— Зовнішня тверда оболонка Землі. (Літосфера.)
— Водна оболонка Землі. (Гідросфера.)
— Газова оболонка Землі. (Атмосфера.)
— Нижня частина атмосфери. (Тропосфера.)
— Сукупність живих організмів на Землі. (Жива речовина.)
— Який фактор визначає нижню межу біосфери? (Температура.)
— Фактор, що визначає верхню межу біосфери. (Сонячне короткохвильове проміння.)
— Яка функція біосфери полягає у вибірковому нагромадженні живими організми певних хімічних елементів? (Концентраційна.)
III. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
На землі існує понад 1,5 млн. видів живих організмів і всі наділені великою силою від землі, яка їх «породила», і кожний вид певною мірою бере участь у перетворенні біосфери.
Ты жаждой не страдал,
голодным ты не был.
Ты все, чем томишся,
от четырех добыл.
И каждому возвратишь
ты подарок
И снова станеш тем,
чем ты вначале был.
Прочитавши рубаї Омара Хайяма, поета середньовіччя, бачимо зв'язок цих слів із колообігом речовин у біосфері. Під «чотирма» мається на увазі чотири стихії — земля, вода, повітря, вогонь, з яких, як вважали в давні часи, складається все суще.
Ми сьогодні намагатимемося визначити причини колообігу, і яке це має значення для біосфери. Спробуймо знайти істину.
Повідомлення теми і мети уроку.
Епіграф уроку:
Не тільки люди, а й трава,
І дерева, і сонце, і квіти –
Усе вмира і ожива, щоб в інших
Формах вічно жити.
(В. Сосюра)
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Поняття про колообіг у біосфері.
а) розповідь учителя;
Утворення живої речовини та її розклад — це два боки одного процесу, який називається біологічним колообігом хімічних елементів. Життя — це колообіг елементів між організмами і середовищем. Біологічний колообіг — це багаторазова участь хімічних елементів у процесах, які відбуваються у біосфері. У природі колообіг здійснюють не речовини, а хімічні елементи (Н, О, С,N,S). Ці п'ять елементів рухаються окремо в таких сполуках, як вода, вуглекислий газ і сірчистий газ. Процеси руху хімічних елементів, які відбуваються за участю живих речовин, називаються біохімічними циклами. Елементи, представлені живими і мертвими організмами, називають біогенними. Практично всі елементи можна назвати біогенними, адже вони проходять через органічну матерію. Причина колообігу — обмеженість елементів, з яких утворюється тіло організмів.
Процеси, які зумовлюють міграцію речовин у хімічному колообігу:
— синтез живої речовини із зеленими рослинами з елементів неживого середовища за допомогою сонячної енергії;
— мінералізація органічних решток рослин і тварин, у процесі якої виділяється енергія.
Колообіг — процес незалежний. Частина речовин кожного циклу потрапляє в море, а там, відклавшись на дні, може бути на довгий час вилучена з біологічного колообігу. Кожний наступний цикл викликає нові речовини, тому він не подібний до попереднього.
б) опрацювання матеріалу теми;
Консультанти отримують завдання для груп:
Завдання для 1-ї групи:
—- Прочитати статтю «Колообіг Карбону» — § 37, с. 168 підручника , проаналізувати малюнок 151.
— Обговорити прочитане.
— Визначити, у вигляді яких сполук Карбон накопичується в живих організмах.
— Встановити роль людини в процесі колообігу Карбону.
— Скласти схему колообігу Карбону.
— Скласти план чи конспект моновідповіді.
— Зробити висновки.
Завдання для 2-ї групи:
— Прочитати статтю «Колообіг Нітрогену» — § 37, с. 170 підручника, проаналізувати малюнок 152.
— Обговорити прочитане.
— Встановити, у складі яких сполук Нітроген може використовуватися живими організмами.
— Визначити, як зелені рослини використовують Нітроген ґрунту.
— З'ясувати суть процесу нітрифікації та денітрифікації.
— Скласти схему колообігу Нітрогену в біосфері.
— Скласти план чи конспект моновідповіді з висновками.
Завдання для 3-ї групи:
— Прочитати статтю «Колообіг води» — §37,с.167підручника, проаналізувати настінну таблицю «Колообіг води».
— Обговорити прочитане.
— З'ясувати значення води для життя та історичну роль гідросфери.
— Зробити необхідні записи для моновідповіді.
— Скласти схему біохімічного циклу води.
— Зробити висновки.
в) презентація опрацьованого матеріалу;
Кожна група презентує свою моновідповідь у вигляд біохімічних циклів води, Карбону, Нітрогену..
Учні використовують опорні схеми, конспекти, роблять висновки, пояснюють терміни.
г) самооцінювання отриманих знань;
Слово надається консультантам. Вони оцінюють кожного учня за певними критеріями .
Критерії оцінювання роботи учнів
|
||||||
Прізвище учня |
Активність у брифінгу |
Складання схеми |
Визначення головного |
Виклад матеріалу |
Уміння робити висновки |
Всього балів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.Роль організмів у перетворенні оболонок Землі.
а) розповідь вчителя;
Живі організми беруть участь у процесах відкладання осадових порід, ґрунтоутворенні, формуванні атмосфери. Таким чином, вони активно впливають на формування оболонок Землі.
б) самостійна робота учнів з підручником та робочим зошитом;
Завдання:
1) опрацювати матеріал §38;
2) виконати завдання 4 (ст. 61) у робочому зошиті.
в) перевірка та обговорення виконаного завдання.
V. Підсумки уроку
Учні з допомогою вчителя формулюють основні висновки уроку:
1. Біосфера — продукт взаємодії живої і неживої матерії Землі.
2. Живі організмі — найближча біохімічна сила, яка перетворює земну кору.
3. Міграція хімічних елементів здійснюється під прямим і непрямим впливом живої речовини.
4. Еволюція органічного світу пов'язана зі збільшенням кількості елементів, які беруть участь у колообігу речовин.
5. Між органічною і неорганічною речовинами існує нерозривний зв'язок, відбувається постійний колообіг речовин та перетворення форм енергії.
6. Колообіг речовин підпорядкований закону збереження маси та перетворення енергії, оскільки кожна жива істота завдяки ланцюгам живлення після закінчення свого життєвого циклу повертає природі все, що одержала від неї протягом життя.
VI. Домашнє завдання
Вивчити § 37, 38.