Плоди грають дуже важливу роль в житті людини: в них міститься велика кількість вітамінів, тому їх часто споживають. Вітаміни підвищують опірність організму до захворювань (лимон, шипшина, смородина). Плоди і насіння рослин широко використовуються в косметиці: калиновий сік є прекрасним засобом проти пігментних плям і висипань на шкірі.
ТЕМА: Плід, поширення плодів.
Лабораторне дослідження № 7 «Будова плода».
Мета:
Тип уроку: комбінований
Методи і методичні прийоми:
Обладнання: зображення плодів різних рослин, натуральні об’єкти (колекція плодів), плакат «Поширення плодів».
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Індивідуальне опитування учнів:
2. Самостійна робота з тестами. Одні учні працюють з тестами( 1тест = 1 бал) у робочому зошиті, решта учнів пропонується 10 питань з раніше вивченого матеріалу, на кожне з яких треба відповідати словами «Так» чи «Ні».
1.Подвійне запліднення відкрив: А) Карл Лінней Б) Сергій Навашин В) Роберт Гук |
2. Запліднення у квіткових рослин називають подвійним, тому що: А) в результаті утворюються дві зиготи Б) в ньому беруть участь два спермії В) в ньому беруть участь дві яйцеклітини. |
3. Яйцеклітини знаходяться у: А) пилкових зернах Б) зародковому мішку В) пилкових трубках |
4. Спермії містяться у: А) пилкових зернах Б) зародковому мішку В) пилкових насінному зачатку |
5.Ендосперм утворюється внаслідок злиття: А) ядра одного спермія з ядром яйцеклітини; Б) ядра одного спермія з ядром центральної клітини; В) ядер двох сперміїв |
6.Зигота утворюється внаслідок злиття: А) ядра одного спермія з ядром яйцеклітини; Б) ядра одного спермія з ядром центральної клітини; В) ядер двох сперміїв |
7. Перенесення пилку з пиляка тичинки на приймочку маточки це: А) запліднення Б) запилення В) розмноження |
8. Запасна тканина насінини із запасом поживних речовин: А) насінний зачаток Б) зародковий мішок В) ендосперм. |
9. Самозапилення може відбуватись: А) вітром Б) водою В) всередині квітки |
10. Дводомні рослини завжди є: А) перехреснозапильними Б) самозапильними В) правильної відповіді немає. |
11. Запліднення у квіткових рослин подвійне, бо: А) воно відбувається двічі Б) в результаті утворюється дві зиготи В) в ньому беруть участь два спермії Г) в ньому беруть участь дві яйцеклітини |
12. Насінний зачаток у квіткових рослин розташований у: А) зав’язі маточки Б) стовпчику маточки В) квітколожі Г) пилковій трубці |
Відповідь: 1б, 2б, 3б, 4а, 5б, 6а, 7б, 8в, 9в,10а, 11в, 12а
3. Учням пропонується 10 питань з раніше вивченого матеріалу, на кожне з яких треба відповідати словами «Так» чи «Ні».
1. Перехресне запилення рослин здійснюють комахи, вітер, птахи. (так)
2. Самозапилення – це перенесення пилку з пиляків на приймочку маточки іншої квітки. (ні)
3. Комахозапильні рослини мають яскраву оцвітину, привабливий запах, квітки великі поодинокі. (так)
4. Для вітрозапильних рослин характерним є наявність нектарників, дрібні безбарвні квітки, великі пиляки. (ні)
5. Недоліками перехресного запилення є те, що воно забезпечує високу різноманітність спадкових ознак особин, зберігає стійке потомство. (ні)
6. За допомогою штучного запилення підвищують урожайність рослин. (так)
7. Процесу запліднення у квіткових рослин передує проростання пилкового зерна на приймочці маточки.(так)
8. Запилення – це процес перенесення пилку із пиляків на приймочку маточки. (так)
9. Процес злиття одного із сперміїв з яйцеклітиною, а другого – із центральною клітиною, у результаті чого утворюється зигота – називається подвійним заплідненням. (так)
10. Процес подвійного запліднення був відкритий у 1898 році професором Навашиним. (так)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Починається демонстрацією плодів, серед яких є цибулина, коренеплоди буряка, моркви, редьки та бульби картоплі. Щоб уникнути ототожнення плодів з іншими органами рослин, які вживаються в їжу, учням пропонується відповісти на таке проблемне запитання: чи можна цибулину, коренеплоди та бульби віднести до плодів? Відповідь обгрунтуйте. Порівняння допомагає учням зробити висновок, що лише плоди мають насінини, в інших органах (коренеплодах, бульбах, цибулинах) його немає.
1. Стародавні греки вчинили правильно, коли до сузір’я олімпійських богів додали богиню землеробства. Адже навіть верховний бог Юпітер не міг жити без хліба. А що вже прості смертні!
2. Ботаніки вважають, що пшениця не тільки основна, але й найдавніша зернова культура. Її плоди – зернівки – можуть тривалий час зберігати свою схожість, не втрачати смаку. У давніх житлах у Швейцарії знайшли зерна віком 4 тис. років, а в Єгипті в піраміді Дашур заховані в камінні вони пролежали 5300 років!
3. Багато створено легенд і міфів створено у різних народів про різноманітні плоди, а дні збору врожаю перетворилися в свята. У Древній Елладі, наприклад, яблуко вважалося символом любові і присвячувалося богині краси Афродіті.
4. Стародавні германці вірили, що дерева ці користуються заступництвом усіх богів - навіть блискавки їх не чіпають, і тому оточували свої житла яблуневими садами.
5. Про золоті «молодильні» яблука розповідають і слов'янські народні казки.
1. Не кінь, не віл, а прив’язаний. (гарбуз)
2..Що на нашому городі стає першим у природі. Виростає щодоби, як у лісі ті гриби.(огірки)
4.Мій кожух зелений, а серце – мов кумач, на смак, як цукор, солодкий, а сам схожий на м’яч (кавун)
5.У вінку зеленолистім, у червоному намисті видивляється у воду на свою хорошу вроду.(калина)
6.Живе один батько, тисячі синів має. Всім шапки справляє, а собі не придбає. (дуб і жолуді)
Можна ще довго говорити про велику роль плодів у мистецтві, історії, релігії, але нас сьогодні цікавить плід як біологічний об’єкт.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Розповідь учителя.
Плід - це видозмінена в результаті запліднення квітка. В основному він утворюється із зав’язі маточки, але інколи в його утворенні беруть участь інші частини квітки. Або плід – генеративний орган рослин, що розвивається із квітки.
Будова плоду. Плід складається з насінини та оплодня. Оплодень утворюється из стінок зав’язі маточки. В оплодні розрізняють три шари:
- зовнішній – екзокарп,
- середній – мезокарп,
- внутрішній – ендокарп . Оплодень захищає насіння від низьких температур, висихання, механічних пошкоджень, а також сприяє поширенню насіння в природі.
Одного літнього сонячного дня, проходячи повз городні зарості, я почула суперечку.
- Я – королева всіх плодів. Я соковита й солодка, як ніхто, сказала Гарбузина, повертаючи свій жовтий бік до Сонця.
- Ні, я, - заперечила Картопля. –Мене варять, мене труть, пироги з мене печуть.
Круглобокий Баклажан аж посинів від злості.
- У нашому роду ніколи не виникали подібні суперечки, -сердито промовив він.
Довго вони сперечалися, уже зовсім стемніло, але так і не дійшли спільної думки.
- Знайдіть у казці біологічну помилку.
Плоди можуть відрізнятися за формою, забарвленням, розмірами, вмістом води, кількістю насіння. За характером оплодня розрізняють сухі та соковиті, а за кількістю насінин плоди поділяють на однонасінні та багатонасінні
Соковиті плоди – це плоди з м’ясистим соковитим оплоднем, у якому міститься 70-80% води. До соковитих плодів належать: кістянка ( вишня, слива, черешня, персик), ягода (смородина, помідори, картопля, виноград, баклажан), яблуко( груша, айва,горобина, яблуня), гарбузина (гарбуз, кавун, диня, огірок), помаранча (апельсин, мандарин, лимон), суничина (суниці, полуниці, клубника), багатокістянка (малина, ожина).
Сухі плоди – плоди, у яких оплодень сухий шкірястий або здерев’янілий, із незначним вмістом води. Вони бувають розкривними та нерозкривними, багатонасінними й однонасінними. До сухих плодів належать: зернівка (пшениця, жито, ячмінь, овес), сім’янка (соняшник, кульбаба, жоржина), горіх (ліщина, гречка, бук, береза, в’яз, граб, щавель) – це все нерозкривні однонасінні плоди.
До сухих розкривних багатонасінних плодів належать: листянка (півонія, магнолія, сокирки), біб (квасоля, горох, акація), стручок (редька, капуста), коробочка (мак, блекота, дурман, дзвоники, розрив-трава, герань).
Отже, сухі плоди відрізняються за кількістю насінин, характером оплодня та особливостями його розкривання.
«Плоди. Типи плодів»
Назва рослини |
Сухий чи соковитий плід |
Тип плода |
Розкривний чи нерозкривний |
Однонасінний чи багатонасінний |
рис |
Сухий |
зернівка |
нерозкривний |
Однонасінний |
реп'ях |
Сухий |
сімянка |
нерозкривний |
Однонасінний |
мандарин |
соковитий |
помаранча |
- |
багатонасінний |
диня |
соковитий |
Тиквіна |
- |
багатонасінний |
гречка |
Сухий |
коробочка |
Розкривний |
багатонасінний |
Фізкультхвилинка.
Травичка низенька, низенька,
Дерева високі,високі.
Вітер дерева гойдає, колише,
То вліво, то вправо нахиляє
То вперед, назад хилить.
Птахи летять, відлітають,
А діти тихенько за парти сідають.
Дружно сіли. Стало тихо.
- Кістянка (соковитий односім'яний плід) - слива, вишня, персик, абрикос, черемха.
- Ягода (соковитий багатонасінний плід) - чорниця, брусниця, журавлина, смородина, аґрус, картопля, томат, баклажан, перець.
- Яблуко (соковитий багатонасінних) - яблуня, груша, айва, горобина, глід.
- Помаранча (соковитий багатонасінних) - цитрусові (лимон, апельсин, мандарин, лайм).
- Тиквіна (соковитий багатонасінних) - гарбуз, диня, кавун, кабачок, патисон.
- Сім'янка (сухий односім'яний плід) - соняшник, кульбаба, лопух (реп'ях), череда, осот.
- Зернівка (сухий односім'яний ) - злакові (жито, пшениця, ячмінь, овес, рис).
- Горіх (сухий односім'яний) - кокос, ліщина, фундук.
- Крилатка (сухий односім'яний) - клен, липа, ясен, в'яз.
- Боб (сухий багатонасінний плід) - бобові (горох, квасоля, боби, соя, акація, конюшина, чину)
- Стручок (сухий багатонасінних ) - хрестоцвіті (капуста, редиска, ріпа, бруква, грицики).
- Коробочка (сухий багатонасінних ) - блекота, дурман, тютюн, бавовник, гречка, фіалка.
Гідрохорія (поширення плодів з допомогою води);
Орнітохорія (поширення плодів з допомогою птахів);
Анемохорія (поширення плодів з допомогою повітря);
Антропохорія (поширення плодів з допомогою людини);
Зоохорія (поширення плодів з допомогою тварин);
Мірмекохорія (поширення плодів з допомогою мурах);
Автохорія ((плоди рослин, насіння поширюються самостійно, без будь-якої участі).
ІV.Узагальнення і систематизація знань учнів
1. «Закінчи речення»
1) Залежно від кількості насінин плоди поділяються на … (однонасінні, багатонасінні).
2) Залежно від вмісту води в оплодні плоди поділяються на … (сухі, соковиті).
3) До соковитих однонасінних плодів належить … (кістянка).
4) Гірчиця має плід … (стручок).
5) Дурман має плід … (коробочку).
6) Виноград має плід … (ягоду).
7) Груша має плід … (яблуко).
8) Плоди клена поширюються … (вітром).
9) Плоди кульбаби поширюються … (вітром).
10) Плоди латаття поширюються … (водою).
11) Рослини, плоди яких для людини отруйні,— … (конвалія, блекота, дурман, беладона).
2. Виконання лабораторного дослідження №7.
Тема: «Будова плода» ( ст.. 54 в робочому зошиті)
Мета: ознайомитися з будовою плода на прикладі кістянки сливи.
Обладнання й матеріали: натуральні плоди слив, препарувальний набір, підручник.
Кроки дослідника:
1)розгляньте соковитий плід сливи. Зверни увагу на шкірястий зовнішній шар стінки плода;
2)розріж плід навпіл;
3)розгляньте середній та внутрішній шари. З'ясуйте, які вони — м'ясисті чи дерев'янисті;
4)намалюйте у розрізі соковитий плід, з яким ти ознайомився. Підпиши шари цифрами, якими їх позначено. Впиши назву типу плода.
V. Підсумок уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Використана література