Урок на тему "Плід, поширення плодів. Лабораторне дослідження «Будова плода»".

Про матеріал

Плоди грають дуже важливу роль в житті людини: в них міститься велика кількість вітамінів, тому їх часто споживають. Вітаміни підвищують опірність організму до захворювань (лимон, шипшина, смородина). Плоди і насіння рослин широко використовуються в косметиці: калиновий сік є прекрасним засобом проти пігментних плям і висипань на шкірі.

Перегляд файлу

ТЕМА:    Плід, поширення плодів.

                Лабораторне дослідження 7 «Будова плода».

Мета: 

  • Ознайомити учнів з поняттям плід, дати йому характеристику; визначити особливості в зовнішній і внутрішній будові плодів; розвивати вміння визначати різноманітність плодів і класифікувати їх за особливостями будови.  
  • Розвивати логічне мислення, інтелектуальні та творчі здібності; уміння порівнювати біологічні процеси у природі; уміння спостерігати та робити відповідні висновки та узагальнення. 
  • Виховувати екологічну культуру, бережливе ставлення до довкілля, до природи рідного краю.

Тип уроку: комбінований

Методи і методичні прийоми:

  • словесні (розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди);
  • наочні (демонстрація таблиць та моделей плодів),
  • практичні (виконання лабораторної роботи);
  • репродуктивні (бесіда)
  • пошукові (евристична бесіда, створення та розв’язування проблемних ситуацій);
  • самостійна робота учнів з підручником та зошитом.

Обладнання:  зображення плодів різних рослин, натуральні об’єкти (колекція плодів), плакат «Поширення плодів».                                                                                     

                                                                 Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Індивідуальне опитування учнів:

  1. Що таке квітка?
  2.  Які є типи суцвіття?
  3. Які умови необхідна для проростання насіннини?

2. Самостійна робота з тестами.  Одні учні працюють з тестами( 1тест = 1 бал) у робочому зошиті, решта учнів пропонується 10 питань з раніше вивченого матеріалу, на кожне з яких треба відповідати словами «Так» чи «Ні».

1.Подвійне запліднення відкрив:

А) Карл Лінней

Б) Сергій Навашин

В) Роберт Гук

2. Запліднення у квіткових рослин називають подвійним, тому що:

А) в результаті утворюються дві зиготи

Б) в ньому беруть участь два спермії

В) в ньому беруть участь дві яйцеклітини.

3. Яйцеклітини знаходяться у:

А) пилкових зернах

Б) зародковому мішку

В) пилкових трубках

4. Спермії містяться у:

А) пилкових зернах

Б) зародковому мішку

В) пилкових насінному зачатку

5.Ендосперм утворюється внаслідок злиття:

А) ядра одного спермія з ядром яйцеклітини;

Б) ядра одного спермія з ядром центральної клітини;

В) ядер двох сперміїв

6.Зигота утворюється внаслідок злиття:

А) ядра одного спермія з ядром яйцеклітини;

Б) ядра одного спермія з ядром центральної клітини;

В) ядер двох сперміїв

7. Перенесення пилку з пиляка тичинки на приймочку маточки це:

А) запліднення

Б) запилення

В) розмноження

8. Запасна тканина насінини із запасом поживних речовин:

А) насінний зачаток

Б) зародковий мішок

В) ендосперм.

9. Самозапилення може відбуватись:

А) вітром

Б) водою

В) всередині квітки

10. Дводомні рослини завжди є:

А) перехреснозапильними

Б) самозапильними

В) правильної відповіді немає.

11. Запліднення у квіткових рослин подвійне, бо:

А) воно відбувається двічі

Б) в результаті утворюється дві зиготи

В) в ньому беруть участь два спермії

Г) в ньому беруть участь дві яйцеклітини

12. Насінний зачаток у квіткових рослин розташований у:

А) зав’язі маточки

Б) стовпчику маточки

В) квітколожі

Г) пилковій трубці

 

 Відповідь: 1б, 2б, 3б, 4а, 5б, 6а, 7б, 8в, 9в,10а, 11в, 12а

3. Учням пропонується 10 питань з раніше вивченого матеріалу, на кожне з яких треба відповідати словами «Так» чи «Ні».

1. Перехресне запилення рослин здійснюють комахи, вітер, птахи. (так)

2. Самозапилення – це перенесення пилку з пиляків на приймочку маточки іншої квітки. (ні)

3. Комахозапильні рослини мають яскраву оцвітину, привабливий запах, квітки великі поодинокі. (так)

4. Для вітрозапильних рослин характерним є наявність нектарників, дрібні безбарвні квітки, великі пиляки. (ні)

5. Недоліками перехресного запилення є те, що воно забезпечує високу різноманітність спадкових ознак особин, зберігає стійке потомство. (ні)

6. За допомогою штучного запилення підвищують урожайність рослин. (так)

7. Процесу запліднення у квіткових рослин передує проростання пилкового зерна на приймочці маточки.(так)

8. Запилення – це процес перенесення пилку із пиляків на приймочку маточки. (так)

9. Процес злиття одного із сперміїв з яйцеклітиною, а другого – із центральною клітиною, у результаті чого утворюється зигота – називається подвійним заплідненням. (так)

10. Процес подвійного запліднення був відкритий у 1898 році  професором Навашиним. (так)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. 

  • Повідомити тему, мету та завдання уроку.

Починається демонстрацією плодів, серед яких є цибулина, коренеплоди буряка, моркви, редьки та бульби картоплі. Щоб уникнути ототожнення плодів з іншими органами рослин, які вживаються в їжу, учням пропонується відповісти на таке проблемне запитання: чи можна цибулину, коренеплоди та бульби віднести до плодів? Відповідь обгрунтуйте. Порівняння допомагає учням зробити висновок, що лише плоди мають насінини, в інших органах (коренеплодах, бульбах, цибулинах) його немає.

  • Цікаві факти про плоди (повідомлення учнів)

1. Стародавні греки вчинили правильно, коли до сузір’я олімпійських богів додали богиню землеробства. Адже навіть верховний бог Юпітер не міг жити без хліба. А що вже прості смертні!

2. Ботаніки вважають, що пшениця не тільки основна, але й найдавніша зернова культура. Її плоди – зернівки – можуть тривалий час зберігати свою схожість, не втрачати смаку. У давніх житлах у Швейцарії знайшли зерна віком 4 тис. років, а в Єгипті в піраміді Дашур заховані в камінні вони пролежали 5300 років!

3. Багато створено легенд і міфів створено у різних народів про різноманітні плоди, а дні збору врожаю перетворилися в свята. У Древній Елладі, наприклад, яблуко вважалося символом любові і присвячувалося богині краси Афродіті.

4. Стародавні германці вірили, що дерева ці користуються заступництвом усіх богів - навіть блискавки їх не чіпають, і тому оточували свої житла яблуневими садами.

5. Про золоті «молодильні» яблука розповідають і слов'янські народні казки.

  • Вікторина «У бабусі на городі».

1. Не кінь, не віл, а прив’язаний. (гарбуз)

2..Що на нашому городі стає першим у природі. Виростає щодоби, як у лісі ті гриби.(огірки)

4.Мій кожух зелений, а серце – мов кумач, на смак, як цукор, солодкий, а сам схожий на м’яч (кавун)

5.У вінку зеленолистім, у червоному намисті видивляється у воду на свою хорошу вроду.(калина)

6.Живе один батько, тисячі синів має. Всім шапки справляє, а собі не придбає. (дуб і жолуді)


Можна ще довго говорити про велику роль плодів у мистецтві, історії, релігії, але нас сьогодні цікавить плід як біологічний об’єкт.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.   Розповідь учителя.

Плід - це видозмінена в результаті запліднення квітка.  В основному він утворюється із зав’язі маточки, але інколи в його утворенні беруть участь інші частини квітки. Або плід – генеративний орган рослин, що розвивається із квітки.  

Будова плоду. Плід складається з насінини та оплодня. Оплодень утворюється из стінок зав’язі маточки. В оплодні розрізняють три шари:

- зовнішній – екзокарп,

- середній – мезокарп,

- внутрішній – ендокарп .  Оплодень захищає насіння від низьких температур, висихання, механічних пошкоджень, а також сприяє поширенню насіння в природі.

  • Тепер ви вже знаєте будову всіх органів рослин і вам не важко буде знайти у невеличкій казці біологічну помилку. Лови помилку!

Одного літнього сонячного дня, проходячи повз городні зарості, я почула суперечку.

-      Я –  королева всіх плодів. Я соковита й солодка, як ніхто, сказала Гарбузина, повертаючи свій жовтий бік до Сонця.

-          Ні, я, - заперечила Картопля. –Мене варять, мене труть, пироги з мене печуть.

Круглобокий Баклажан аж посинів від злості.

-        У нашому роду ніколи не виникали подібні суперечки, -сердито промовив він.

Довго вони сперечалися, уже зовсім стемніло, але так і не дійшли спільної думки.

-               Знайдіть у казці біологічну помилку.

  • Гра «Плід – не плід» Із запропонованих карток із зображенням різних органів рослин відокремте ті, що не є плодами.

Плоди можуть відрізнятися за формою, забарвленням, розмірами, вмістом води, кількістю насіння. За характером оплодня розрізняють сухі та соковиті, а за кількістю насінин плоди поділяють на однонасінні та багатонасінні

Соковиті   плоди – це плоди з м’ясистим соковитим оплоднем, у якому міститься 70-80% води. До соковитих плодів належать: кістянка ( вишня, слива, черешня, персик), ягода (смородина, помідори, картопля, виноград, баклажан), яблуко( груша, айва,горобина, яблуня), гарбузина (гарбуз, кавун, диня, огірок), помаранча (апельсин, мандарин, лимон), суничина (суниці, полуниці, клубника), багатокістянка (малина, ожина).

Сухі плоди – плоди, у яких оплодень сухий шкірястий або здерев’янілий, із незначним вмістом води. Вони бувають розкривними та нерозкривними, багатонасінними й однонасінними. До сухих плодів належать: зернівка (пшениця, жито, ячмінь, овес), сім’янка (соняшник, кульбаба, жоржина), горіх (ліщина, гречка, бук, береза, в’яз, граб, щавель) – це все нерозкривні однонасінні плоди.

До сухих розкривних багатонасінних плодів належать:  листянка (півонія, магнолія, сокирки), біб (квасоля, горох, акація), стручок (редька, капуста), коробочка (мак,  блекота,  дурман, дзвоники, розрив-трава, герань).

Отже, сухі плоди відрізняються за кількістю насінин, характером оплодня та особливостями його розкривання.

  • Завдання. В робочому зошиті заповнити таблицю на ст.. 55

                                «Плоди. Типи плодів»

Назва рослини

Сухий чи соковитий плід

Тип плода

Розкривний чи нерозкривний

Однонасінний чи багатонасінний

рис

Сухий

зернівка

нерозкривний

Однонасінний

реп'ях

Сухий

сімянка

нерозкривний

Однонасінний

мандарин

соковитий

помаранча

-

багатонасінний

диня

соковитий

Тиквіна

-

багатонасінний

гречка

Сухий

коробочка

Розкривний

багатонасінний

Фізкультхвилинка.

Травичка  низенька, низенька,

Дерева  високі,високі.

Вітер  дерева  гойдає, колише,

То  вліво, то  вправо  нахиляє

То  вперед, назад  хилить.

Птахи  летять, відлітають,

А  діти  тихенько  за  парти  сідають.

Дружно  сіли. Стало  тихо.

  • Наведіть приклади таких типів плодів.

- Кістянка (соковитий односім'яний плід) - слива, вишня, персик, абрикос, черемха.

- Ягода (соковитий багатонасінний плід) - чорниця, брусниця, журавлина, смородина, аґрус, картопля, томат, баклажан, перець.

- Яблуко (соковитий багатонасінних) - яблуня, груша, айва, горобина, глід.

- Помаранча (соковитий багатонасінних) - цитрусові (лимон, апельсин, мандарин, лайм).

- Тиквіна (соковитий багатонасінних) - гарбуз, диня, кавун, кабачок, патисон.

- Сім'янка (сухий односім'яний плід) - соняшник, кульбаба, лопух (реп'ях), череда, осот.

- Зернівка (сухий односім'яний ) - злакові (жито, пшениця, ячмінь, овес, рис).

- Горіх (сухий односім'яний) - кокос, ліщина, фундук.

- Крилатка (сухий односім'яний) - клен, липа, ясен, в'яз.

- Боб (сухий багатонасінний плід) - бобові (горох, квасоля, боби, соя, акація, конюшина, чину)

- Стручок (сухий багатонасінних ) - хрестоцвіті (капуста, редиска, ріпа, бруква, грицики).

- Коробочка (сухий багатонасінних ) - блекота, дурман, тютюн, бавовник, гречка, фіалка.

  • Поширення плодів: цікава інформація

 Гідрохорія (поширення плодів з допомогою води);

 Орнітохорія (поширення плодів з допомогою птахів);

 Анемохорія (поширення плодів з допомогою повітря);

 Антропохорія (поширення плодів з допомогою людини);

 Зоохорія (поширення плодів з допомогою тварин);

 Мірмекохорія (поширення плодів з допомогою мурах);

 Автохорія ((плоди рослин, насіння поширюються самостійно, без будь-якої участі).

 

ІV.Узагальнення і систематизація знань учнів

1. «Закінчи речення»

1) Залежно від кількості насінин плоди поділяються на … (однонасінні, багатонасінні).

2) Залежно від вмісту води в оплодні плоди поділяються на … (сухі, соковиті).

3) До соковитих однонасінних плодів належить … (кістянка).

4) Гірчиця має плід … (стручок).

5) Дурман має плід … (коробочку).

6) Виноград має плід … (ягоду).

7) Груша має плід … (яблуко).

8) Плоди клена поширюються … (вітром).

9) Плоди кульбаби поширюються … (вітром).

10)     Плоди латаття поширюються … (водою).

11)     Рослини, плоди яких для людини отруйні,— … (конвалія, блекота, дурман, беладона).

2. Виконання лабораторного дослідження  7.

    Тема: «Будова плода» ( ст.. 54 в робочому зошиті)

Мета: ознайомитися з будовою плода на прикладі кістянки сливи.

Обладнання й матеріали: натуральні плоди слив, препарувальний набір, підручник.                                                  

Кроки дослідника:

1)розгляньте соковитий плід сливи. Зверни увагу на шкірястий зовнішній шар стінки плода;

2)розріж плід навпіл;

3)розгляньте середній та внутрішній шари. З'ясуйте, які вони — м'ясисті чи дерев'янисті;

4)намалюйте у розрізі соковитий плід, з яким ти ознайомився. Підпиши шари цифрами, якими їх позначено. Впиши назву типу плода.

 

V. Підсумок уроку. 

  • Висновки до теми.
  • Оцінювання знань учнів.

 

VІ. Домашнє завдання.

  • опрацювати параграф 38
  • підготувати малюнки плодів і цікаву інформацію до них
  • Загадки, прислів'я, приказки про плоди.

 

Використана література

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
22 серпня 2018
Переглядів
6683
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку