Урок ЯДС у 3 класі з елементами STEM.
Тема: Колообіг води в природі.
Мета: формування предметних компетентностей:
поглибити знання учнів про значення та властивості води,
формувати уявлення про випаровування та конденсацію водяної пари, утворення хмар та випадання дощу, колообіг води в природі;
формувати потребу в пізнанні природи;
розвивати спостережливість, учити міркувати, самостійно робити висновки;
виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до води.
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: вміння спілкуватися державною мовою, уміння навчатися протягом життя, компетентності в природничих науках та технологіях, екологічна грамотність.
Завдання за напрямками STEM :
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: склянка води (для кожного учня), глобус, пакети із застібками (за кількістю груп), скотч, ножиці, комплект «Дроби» ( за кількістю груп), тематичні малюнки, губка, конструктор Lego (набір для роботи в групах), набір «шість цеглин» (для кожного учня), харчовий барвник (червоний, жовтий,синій) , 6 склянок, вода, палички для перемішування барвника, відео «Колообіг води в природі» ( інтернет-ресурс)
Хід уроку
1.Організація учнів до уроку
1.1. Перевірка готовності учнів до уроку
1.2. Рефлексія емоційного стану
- Сьогодні розпочнемо свій урок із ковтка води. «… Вода! У тебе нема ані смаку, ані запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуєшся, не відаючи, що ти таке. Не скажеш, що ти необхідна для життя: ти – саме життя. Ти – найбільше багатство на Землі, але й найвибагливіше…» ( Антуан де Сент –Екзюпері). Це наша цитата дня на сьогодні.
А чи знали ви, що вода, яку ви щойно проковтнули – це та сама вода, яку ще пили мамонти, цар Тутанхамон і перші люди. Це тому, що Земля переробляє воду вже понад 4 млрд.років.
- Як вважаєте, якою буде тема сьогоднішнього уроку? Чому?
2.Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
2.1. Вправа «Мозковий штурм»
- Чому воду називають «вічною мандрівницею»?
3. Зіткнення учнів з проблемою й висловлювання первинних гіпотез
3.1. Дослід «Крокуюча вода» .
- Запрошую вас у нашу міні-лабораторію. Пропоную провести дослід «Крокуюча вода». Нам знадобляться: 6 прозорих склянок, вода, харчові барвники, паперові рушники.
3.2.Робота над гіпотезами, висловленими учнями.
Учні висловлюють міркування.
- Щоб перевірити ваші припущення, треба зачекати до кінця уроку, тобто 40 хвилин. Набираємось терпіння.
4. Визначення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності
- Ви вже здогадалися, що темою уроку є вивчення властивостей води. Сьогодні у нас буде STEM-урок, а це означає, що ви отримаєте нові знання з природничих наук, будемо конструювати, а також використовувати знання та уміння з математики. На уроці ви більше дізнаєтесь про властивості води та виготовите модель колообігу води в природі. За роботу будете отримувати шкільні гроші, за які можна буде купити такий товар: купон на звільнення від домашнього завдання, розмальовки, закладки із табличкою множення.
5. Вивчення нового матеріалу
5.1. Актуалізація опорних знань
- Якщо швидко покрутити глобус, то він здається блакитним. Нашу Землю так і називають – блакитна планета. Якщо всю поверхню Землі умовно поділити на 4 частини, то три з них займатиме вода. У вас на парті комплект «Дроби» , покажіть 3/ 4.
- На минулому уроці ми з вами досліджували агрегатні стани води. Назвіть їх.
- Збираємось у коло. Об̕ єднаємося у 3 групи за агрегатними станами води: «Рідкий», «Твердий», «Газоподібний».
- Завдання: Розподіліть ролі і за 1 хв запишіть, де в природі міститься вода. За кожне слово отримаєте шкільну гривню. Презентація робіт.
Підсумок: отже, ви вже знаєте, що вода – це речовина. Може перебувати у трьох станах: рідкому, твердому і газоподібному. Вода є у водоймах, на суші і в повітрі.
5.2. Пояснення нового матеріалу
- Всі водні ресурси : Світового океану, суші, повітря складають водну оболонку землі – гідросферу. Вода легко переходить з одного стану в інший і безперервно переміщується, тож усі частини гідросфери взаємопов’язані. Розлянемо як це відбувається.
5.3. Інформаційне повідомлення з одночасним створенням схеми-малюнка «Колообіг води в природі».
Викладаю картки та малюнки на схему : випаровування, конденсація, опади, збір води.
- Сонце дає тепло, пригріває землю. Що ж відбувається з природніми об̕ єктами? З поверхонь річок, ставків, озер, морів, океанів, грунту, рослин випаровується вода. Легенька водяна пара піднімається високо в небо. Цей процес називається- випаровування. Там набагато холодніше , ніж на землі. Водяна пара охолоджується і перетворюється на дрібненькі краплинки води. У хмарах краплинки зливаються, стають важкими і випадають у вигляді дощу.
5.3. Дослід 2.
Подивимось, як це відбувається. Запрошую вас у нашу міні-лабораторію. Візьмемо губку, побризкаємо на неї водою. Піднімемо губку - з губки вода не ллється. А тепер губку намочимо у воді. Піднімемо – з губки тече вода. Так і хмаринка, поки може втримати воду, дощу немає, а коли вона стає важкою від води – дощить.
Зверніть увагу на схему : за t вище 0 пара перетворюється на опади у вигляді дощу, а якщо 0 і нижче, то у сніг, град.
Висновок: хмара – це множина крапель води. Коли їх збереться дуже багато – іде дощ. (записуємо в зошит)
Частина цієї води знову просочується у грунт, потрапляє у озера, річки, моря. А решта води випаровується з поверхні землі, водойм, рослин. Отже, вода здатна переходити з рідкого стану в твердий або газоподібний, а з газоподібного – у рідкий і твердий.
5.4. Перегляд відео « Колоообіг води в природі» Інтернет-ресурс https://svitdovkola.org/metodic/ik3/tema3/media8
Висновок: Вода в природі постійно рухається. Перетворення води з одного стану в інший називають колообігом води.
Руханка «Краплинка»
- Уявіть, що ми – крапельки. Всі вони самостійні. (Діти хаотично рухаються класною кімнатою)
- Але ось крапельки зустрілися одна з одною та утворили струмочок. (Діти об’єднуються в пари, беруться за руки, і пари рухаються одна за одною.)
- А тепер струмочок тече і впадає в море. (Діти беруться за руки та утворюють велике коло)
- Уявіть, що воду налили в чашку і поставили на гарячу плиту. Що станеться?
Отже, кожен з вас – частинка води. Ваші долоньки такі гарячі, що вам вже боляче тримати одне одного за руки. Вони опускаються, спека змушує вас активніше рухатися, бо кожен з вас став частинкою пари. (Діти бігають кімнатою)
- Тепер вас заморожують. Вам стає холодно. Потрібно стати ближче одне до одного і обійнятися, щоб стало тепліше.(Діти щільно стають одне до одного)
- Подивіться, тепер вашу групу вже не роз̕ єднати, вона набула форми як частинка льоду.
Отже, ми показували щоразу різні агрегатні стани.
6. Робота за творчим та інженерним напрямом
6.1. Моделювання колообігу води в природі в пластиковому пакеті.
Робота в групах.
Давайте створимо модель колообігу води в природі. Нам потрібен пластиковий пакет з застібкою “зіп-лок”, синій барвник, стакан, паличка для розмішування, кулькова ручка, а також скотч та ножиці.
За охайну, правильно виконану роботу, за дотримання правил роботи групи, команда може отримати найбільше 10 шкільних гривень.
Працюємо за технологічною картою.
Технологічна карта
Висловлюємо припущення: які зміни відбудуть у пакеті? Записати припущення.
6.2. Дискусія «Чи може вода бути ворогом» ( учасники отримують грошові купюри)
6.3. Розв ̕язування цікавих задач
1. Вчені, екологи пов̕ язують виникнення повеней з вирубкою лісів. Адже одна смерека затримує до 5 т води. Задача . Одна смерека затримує 5 т води. У лісі 7 0 смерек. Скільки води вони затримають? Покажіть відповідь цеглинкою. За правильну відповідь беремо 1 грн.
Якщо ці смереки вирубати, то під час повені 35 0 т води зносять все на своєму шляху.
2. Щоб виростити 1 кг овочів, потрібно 2 т води. Скільки потрібно води, щоб виростити 5 кг овочів? Покажіть відповідь цеглинкою.
6.4. Сконструювати з Lego захисну споруду, яка допоможе вберегтися від повеней. Працюємо в групах.
6.5. Презентація захисних споруд.
Пояснення вчителя: вузенькими проміжками між волокнами паперу вода піднімається, вбирається у папір, а потім стікає у порожню склянку. Таким чином з трьох основних кольорів, утворююся ще три похідні (оранжевий, зелений, фіолетовий).
Добрати відповідні терміни з довідки.
Довідка : конденсація, вода, водяна пара, випаровування, колообіг, опади, грунтові води.
7.2 Вправа «Діаграма з Lego»
Я розумію! Я можу це зробити сам і навіть пояснити іншим. ( зелена цеглина)
Мені потрібно трохи більше пояснень(жовта).
Я не розумію( червона).
Складіть вежу із зелених, жовтих, червоних цеглин.