Урок. "Колоритні образи соціально-побутової драми І.Котляревського "Наталка Полтавка" Наталка як уособлення кращих рис української жінки"

Про матеріал
Конспект відкритого уроку з української літератури для 9 класу на тему "Колоритні образи соціально-побутової драми І.Котляревського "Наталка Полтавка" Наталка як уособлення кращих рис української жінки". Форма проведення урок-виставка колажів.
Перегляд файлу

Урок- виставка колажів

 Тема: Колоритні образи соціально-побутової  драми "Наталка Полтавка". І. П. Котляревського. Образ Наталки як уособлення кращих рис української жінки

Мета:

  •                               вдосконалити вміння характеризувати героїв драматичного твору, визначати спільні та відмінні риси характеру; через образ головної героїні визначити типові риси українських жінок;
  •                               розвивати вміння відстоювати людську гідність, власні принципи, щастя;
  •                               грамотно висловлювати свої думки, почуття; робити висновки, узагальнення;
  •                               виховувати почуття гордості за національну культуру;
  •                               прищеплювати любов до театру, інтерес до наслідків особистої праці, формувати культурологічну, комунікативну, соціальну, інформаційну компетентності.

Форма проведення: урок-виставка колажів

Обладнання: підручник, презентація, портрет І.Котляревського, М. Лисенка, записи пісень Наталки, ілюстрації до твору «Наталка Полтавка», запис відеофільму «Наталка Полтавка», міні-помічник до уроку, картки активності

Хід уроку

І.Організаційний етап.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Звучить пісня «Віють вітри, віють буйні». Йде відеоролик.

Вчитель :

  • Неповторна мелодія української пісні, чарівні краєвиди Полтавщини, звивисті зелені береги Ворскли, затишна садиба, що загубилася у вишняках і мальвах, запрошують нас до місця, де народилася п’єса І.П. Котляревського «Наталка Полтавка».

Добрий день, сьогодні урок української літератури проведу у вас я.

Я сподіваюсь на вашу активність, творчість та креативність. Тож уперед!

 

Вправа «Перевтілення»

- До якого жанру належить твір «Наталка Полтавка»? (соціально-побутова драма)

- Як би я був твором «Наталка Полтавка», то що я б про себе сказав…..

Твір про…..кохання

-  вибір між почуттями та достатком,

- вибір, який робить кожен у житті, хто бажає бути щасливим

ІІІ. Актуалізація набутих знань. Входження в тему

Для того, щоб пригадати основні поняття з теорії літератури та зміст драми, ми попрацюємо з картками, які є у вас на партах. Вам необхідно дати короткі відповіді на поставлені питання. На роботу вам відводиться 2 хв. Головне правило у нас сьогодні - чітко-лаконічно-раціонально

Протягом уроку ви будете заносити результати своєї роботи до карток активності, в яких зазначено вартість уроку.

СЛАЙД

    1.Якою піснею починається драма «Наталка Полтавка»? (Віють вітри,  

      віють буйні)

2. Як звали стару Терпилиху? (Горпина)

     3. Літературний твір, побудований на діях та висловлюваннях персонажів і    

     здебільшого призначений для сценічного виконання. (Драматичний твір)

4. Назвіть жанри драматичних творів: (драма (соціально-побутова, психологічна, історична), трагедія, комедія, водевіль.)

5.Послідовність розгортання дії п’єси (композиція)

6.Хто з героїв п'єси пив, гуляв, а розвіявши добро, залишив дочку й жінку без кусня хліба? (Терпило)

7.Скільки пісень у п’єсі «Наталка Полтавка» (22)

8.Хто з героїнь так характеризує себе: Не багата я і проста, но чесного роду, Не стижуся прясти, шити і носити воду? (Наталка)

Взаємоперевірка. На слайді ви можете побачити правильні відповіді (Слайд 2) За кожну правильну відповідь поставте 0,5 бали, підрахуйте результат і занесіть до карток активності, Макимальний бал - 4

(Слайд   )

А зараз ви матиме можливість заробити додатковий бал, взявши участь у вікторині, бал отримує той, хто першим підняв руку

Літературна  вікторина

«Хто про кого сказав»?

1.«… один живу на світі, як билинка на полі! Сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту,… що робить, і сам не знаю» (Микола про себе)

2.«… чоловік і добрий був би, так біда – хитрий як лисиця. І на всі стьобни мотається, де не посій, там і уродиться… » (Микола про виборного)

3. «Лучче посивію дівкою, як піду за таких женихів. Нехай вони будуть розумні, багаті і письменніші од нашого возного, та  коли серце не лежить до їх і коли вони мені осоружні.» (говорить про себе сама героїня).

4. «Золото – не  дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Окрім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна – яке   в неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших за себе, яка трудяща. Яка рукодільниця, що й себе, і матір свою на світі держить. Всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».(виборний про наталку)

5. «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не здригнулась, но і другого піддержує» ( микола про наталку)

6.«Хоч і не годиться своєї дочки вихваляти, та скажу вам, що вона   добра у мене дитина».«… вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий, вийти заміж». (Мати про Наталку)

Не ЗАБУВАЄМО ПРО КАРТКУ АКТИВНОСТІ

ОЦІНЮЄМО ЧЕСНО

Лунає лірична музика. На слайді зображення Роксолани, Ярославни, Мавки, Катерини, в центрі – Наталка Полтавка.

На фоні звучать слова (читає учень)

- Жіноча доля, чи є в світі щось більш прекрасніше і водночас трагічне? Саме доля жінки так часто приваблює митців , бо вона є невичерпним джерелом натхнення. До образу української жінки зверталися неодноразово і Шевченко, і Франко, і Леся Українка й інші митці слова. З давнини виринає образ Ярославни,що чекає повернення Ігоря, знедоленої Катерини, чарівної Мавки. Так і Іван Петрович Котляревський, почувши від селянина Мефодія Семижона сумну історію про його небогу,створив прекрасний жіночий образ. Але в кожного образ української жінки свій. Проте є щось таке, що об’єднує їх.

 

  • СЛАЙД із зображенням трикутника.

- Як ви гадаєте, чому саме цю фігуру я демонструю?

  •  Що вона символізує?

(любовний трикутник ПЕТРО – НАТАЛКА - ВОЗНИЙ)

Хто є центральним образом п’єси «Наталка Полтавка»? Так, Наталка. Щоб краще розкрити цей образ, визначити, які риси притаманні нашій героїні, нам необхідно розкрити образи цих двох героїв, які є гранями трикутника

ІV. Оголошення теми, мети та завдань уроку

(Слайд  )

  • Отже темою сьогоднішнього уроку є.  Колоритні образи твору «Наталка Полтавка»  І.П.Котляревського. Образ Наталки  як уособлений образ української жінки.

Сьогодні ми спробуємо розкрити тему уроку через осмис­лення внутрішнього світу персонажів драми «Наталка Полтавка», який відображається в їх вчинках, діях, словах. Психологічні, портретні та мовні характеристики персонажів у тво­рі такі, що їх носіїв не можна сплутати ні з ким іншим, вони — непов­торні.

  • Занотуйте в зошитах число, тему уроку.

СЛОВНИК  Колоритний  - своєрідний, яскраво виражений, характерний.

Саме такими є наші герої

(Слайд  )

 

А зараз я вам пропоную анонс уроку,(слайд  ), де окреслені завдання, які ми з вами повинні вирішити:

  1. вдосконалити вміння характеризувати героїв драматичного твору, визначати спільні та відмінні риси характеру; через образ головної героїні визначити типові риси українських жінок;
  2. розвивати вміння відстоювати людську гідність, власні принципи, щастя;
  3. грамотно висловлювати свої думки, почуття; робити висновки, узагальнення;
  4. виховувати почуття гордості за національну культуру;
  5. прищеплювати любов до театру, інтерес до наслідків особистої праці, формувати культурологічну, комунікативну, соціальну, інформаційну компетентності.
  6.                           Скласти колажі до образів героїв пєси

V. Засвоєння нових знань

 (Слайд )

  • Скажіть, що таке виставка?

( Виставка  — публічна демонстрація досягнень у галузі економіки, науки, техніки, культури, мистецтва та інших галузях суспільного життя. Поняття може позначати як сам захід, так і місце проведення цього заходу.

Розрізняють виставки: місцеві, національні, міжнародні і всесвітні, а також загальні, що охоплюють всі галузі людської діяльності )

КОЛАЖ (фр. collage - букв. наклеювання). Прийом в образотворчому мистецтві, коли на основу наклеюють різні  матеріали, що різняться кольром і фактурою, а також твори, виконані таким прийомом.

 

 Отже ми з вами сьогодні проведемо виставку колажів до образів героїв драми. Ви побуваєте у ролі справжніх митців і створите власні творчі доробки, а також продемонструєте свої творчі здібності.

 

Робота в групах

  • Зараз пропоную об’єднатися у 3 мікрогрупи за принципом літературних родів. Назвіть їх: ЕПОС – ЛІРИКА – ДРАМА
  •  Вам потрібно створити колаж- презентацію героя за планом. Розподіліть обов’язки: хто буде презентувати вашу роботу, хто буде таймаутером, хто працює з текстом. Поряд з текстами ви можете користуватися міні-помічниками у кейсах, які є у кожного з вас. На роботу вам відводиться 10 хвилини. Для презентації колажу – 2 хв.
  •                               1-ша група. Характеристика образу Наталки.
  •                               2-га група. Образ Петра
  •                               3 група. Образ Возного

Якщо будете готові, підніміть руки (разом)

За роботу в групі ви отримаєте 6 балів

Ну що розпочинаємо виставку. Першим експонатом є колаж до образу Наталки

2. Пропонуємо вашій увазі колаж до образу Возного…

3. Наступний витвір мистецтва- колаж до образу Петра

 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ колажів

 

Оцініть свою роботу максимально 6 балів

Отже, порівняємо всі образи:  Вправа «Кола Вена» ÐšÐ°Ñ€Ñ‚Ð¸Ð½ÐºÐ¸ по запросу кола вена цеКартинки по запросу кола вена це

- Що у них спільного? (Всі борються за щастя, хоч кожен його розуміє по-своєму). Це і є основним конфліктом у творі.

- Що відмінного?

(Возний вбачає щастя у достатку, Наталка та Петро – у вірних та світлих почуттях, що їх і об’єднує.)

- Який висновок можна зробити? (За своє щастя потрібно боротися)

 

Руханка «Щастя по колу»

 

- Чим же приваблює нас образ Наталки? Які найважливіші риси української жінки розкриваються в образі Наталки?

Визначте, будь ласка, це методом гронування Вправа «ВІНОК» (заготовки роздруковані кріпляться на дошці) : доброта, скромність, відданість, покірність батьківській волі , вірність у коханні,самопожертва, вміння відстояти своє щастя.

- Новаторство образу Наталки полягає в тому, що вона віддано бореться за своє щастя.

Оцініть будь ласка свою роботу

 

- ВПРАВА «Займи позицію»

- Сьогодні ми познайомилися з образом Наталки, що чарує вже багато поколінь. А якою сьогодні постає українська дівчина? Які дівочі риси цінуються у сучасному світі? Що ж від Наталки є в сучасних україночках?

- Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини? Хто вважає, що Наталка може бути ідеалом для сучасної дівчини, займіть позицію. Чому?Аргументуйте свою думку.. (учні прикріплють стікери та кажуть свою думку)

(Так, Наталка може бути ідеалом, адже з неї можна брати приклад.

Вона шанує матір, старших, працелюбна, скромна, віддана великому коханню, чесна, рішуча, бореться за своє щастя).

Такі цінності, які ми визначили протягом уроку: почуття гідності, працьовитість, глибокий розум, вірність у коханні, любов до батьків, рішучість у боротьбі за своє щастя, - притаманні сучасним жінкам.

 

VІ. Підсумок уроку

  • Вчитель: Охарактеризувавши героїв п’єси, ми переконалися в тому, що справжнє почуття любові возвеличило їх: Наталці надало сили і впевненості, Петра навчило жертвувати в ім’я благополуччя іншого, а Возного змусило вперше в житті зробити добре діло.
  •                           Думаю, що сьогоднішній урок спонукав до того, щоб ви задума­лися над власними звичками, характером, поведінкою, вчинками. Все в житті починається з любові. Тож візьміть для себе за орієнтир душевну щирість і простоту Наталки, іі вірність, рішучість у боротьбі за щастя.

Рефлексія: Пропоную висловити свої враження

- сьогодні я усвідомив дві важливі речі……

VІІ Оцінювання навчальних досягнень

Перегляньте свої карти активності, підведіть підсумки.

Сподіваюсь, що сьогоднішній урок спонукав вас усіх до того, щоб ви задумалися над своїми вчинками, характером, поведінкою, ставленням до батьків, людей старшого покоління, молодших себе. Творіть добро, і воно повернеться до вас сторицею.

VІІІ. Домашнє завдання

Написати міні-твір за темою:

Домашнє  завдання

Високий

Достатній

Середній, початковий

  •                               Творче  завдання:  написати  міні-твір 

       для дівчат «Я вчитимусь у Наталки….»

  •                               для хлопців «Чи співпадає мій ідеал дівчини з образом Наталки?»

 

 

Створити презентацію про твір

 

Виконати завд.11. с.117 (письмово)

 

урок

на

.

 

 

 

 

 

 

Орієнтовний план характеристики художнього образу-персонажа

 

1. Герой. Його соціальне становище.

3. Кодекс життя

4. Його портрет (зовнішній вигляд)

5. Риси характеру і вчинки, в яких вони виявляються.

6. Найпоказовіший вчинок персонажа.

7. Висловлювання героя, яке найбільше вразило, схвилювало (цитата)

8.Як говорять про героя інші персонажі твору

 

 

Орієнтовний план характеристики художнього образу-персонажа

 

1. Герой. Його соціальне становище.

3. Кодекс життя

4. Його портрет (зовнішній вигляд)

5. Риси характеру і вчинки, в яких вони виявляються.

6. Найпоказовіший вчинок персонажа.

7. Висловлювання героя, яке найбільше вразило, схвилювало (цитата)

8.Як говорять про героя інші персонажі твору

 

 

 

Орієнтовний план характеристики художнього образу-персонажа

 

1. Герой. Його соціальне становище.

3. Кодекс життя

4. Його портрет (зовнішній вигляд)

5. Риси характеру і вчинки, в яких вони виявляються.

6. Найпоказовіший вчинок персонажа.

7. Висловлювання героя, яке найбільше вразило, схвилювало (цитата)

8.Як говорять про героя інші персонажі твору

 

 

Орієнтовний план характеристики художнього образу-персонажа

 

1. Герой. Його соціальне становище.

3. Кодекс життя

4. Його портрет (зовнішній вигляд)

5. Риси характеру і вчинки, в яких вони виявляються.

6. Найпоказовіший вчинок персонажа.

7. Висловлювання героя, яке найбільше вразило, схвилювало (цитата)

8.Як говорять про героя інші персонажі твору

 

 

docx
Додано
28 березня 2019
Переглядів
2714
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку