«Людина або все, або ніщо».
Тема : Компаративний аналіз вирішення проблеми сенсу життя людини у часовому та полікультурному просторі: Гете «Фауст» - епоха Просвітництва , Ян Шванкмайєр «Урок Фауста» - сюрреалізм ХХ ст..
Мета(формувати компетентності):
предметні : розкрити ідейно-естетичну сутність творів ;дати історико- літературне пояснення літературних явищ ;сприяти розумінню своєрідності різних літератур та різних видів мистецтва в культурно-історичному розвитку суспільства та полікультурному просторі;удосконалювати вміння аналізувати художній твір і твір кіномистецтва;
комунікативні:розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння висловлювати свої судження, обґрунтовано доводити свою точку зору;
ініціативність і практичність : удосконалювати вміння працювати в групах,робити дослідження і висновки ;
соціально-громадянські:виховувати розуміння сенсу життя, уміння ставити мету,прагнення йти до неї, робити вірний вибір у житті, відповідати за свої вчинки;
інформаційно-цифрові:удосконалювати вміння використовувати інтернет-ресурси для знаходження потрібної інформації про режисера Шванкмайєра, про основні ідеї сюрреалізму і презентувати свої роботи на уроці;
математичні:розвивати абстрактне мислення, розвивати вміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу( від знання теорії про епоху до складання схем);
загальнокультурні :розвивати вміння порівнювати твори різних видів мистецтва(літературу і кіно), прищеплювати інтерес до культури інших народів.
Методи та прийоми:робота в групах ,обмін враженнями від перегляду уривків з фільмів,відповіді на проблемні запитання, «Коло думок», «Мікрофон»,словникова робота, «Обери позицію»,складання схем.
Випереджувальне завдання:подивитися фільм Шванкмайєра «Урок Фауста»,групі «Мистецтвознавців» підготувати повідомлення про Яна Шванкмайєра ,про сюрреалізм.
Обладнання : презентація, ілюстрації ,презентації, які готували учні, фрагменти фільмів «Урок Фауста»,(1994),» Фауст»(1969),фрагмент вистави «Фауст» , відео «Фауст».( Читає І.Смоктуновський) ,музика Ш.Гуно,Л.В.Бетховена, Прокоф’єва.
Тип уроку : урок-дослідження
Епіграфи :
Яка користь людині, якщо вона заволодіє всім світом, а душі своїй нашкодить?
Євангеліє від Матвія
Головне в житі людини, стимул її розвитку – прагнення до щастя.
Д.Дідро
Я не хочу і не можу вірити, щоб зло було нормальним станом людей.
Ф.Достоєвський
Хід уроку
І Актуалізація опорних знань
Учитель . На попередньому уроці ми завершили роботу над трагедією Гете «Фауст». Пропоную узагальнити вивчений матеріал за допомогою складання схем.
1.Сюжет Система образів Художня система
Питання буття людини
Філософія Просвітництва
2.Фауст = можливості людства = постійний пошук «вірного шляху»
3. Перемога Фауста над Мефістофелем тріумф творчих сил людства
ІІ. Мотивація навчання
1. Учитель . Історія доктора Фауста , знаменитого чародія та чорнокнижника , приваблювала багатьох письменників та поетів світу. Не залишила вона байдужими художників та композиторів.
В образотворчому мистецтві це художники – романтики Делакруа, Корнеліус Решт, Рембрант ( офорт «Фауст»),Врубель та багато інших
(Перегляд презентацій,які створювали учні)
В музиці тему Фауста опрацьовували Берліоз, Гуно,Вагнер, Бузоні, Бетховен, Шнітке, Прокоф’єв
(Прослуховування фрагментів музичних творів Бетховена, Берліоза, Шнітке,Прокоф’єва)
У кіномистецтві історія Фауста екранізувалася Мельєсом(1903) , Мурнау (1926) ,Суаресом(1969), Шванкмайєром(1994).
Перегляд фрагменту фільмів «Фауст»(1969) та «Урок Фауста»(1994)
2. «Мозковий штурм». Яке враження викликають у вас ці фрагменти? А фільм «Урок Фауста» вцілому ?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сучасна людина не уявляє себе без кіно. Ми маємо можливість подивитися будь – який фільм . Наше завдання на уроці – шляхом дослідження порівняти твори різних видів мистецтва - літератури та кіно. А по-друге – твори різних епох: Гете «Фауст» - епоха Просвітництва(17 ст.) та Яна Шванкмайєра « Урок Фауста»(1994).
3. Робота в групах
1-й «Учень-мистецтвознавець»
(Розповідь супроводжується презентацією) Ян Шванкмайєр – чеський кінорежисер, сценарист, художник, сценограф . скульптор, аніматор, представник експериментального кінематографу. Найвидатніший із чеських режисерів , Шванкмайєр народився 4 вересня 1934 року в Празі, де мешкає й зараз. Творчий шлях розпочався в 1950 році в Інституті Прикладних Мистецтв , а потім продовжився в Празькій Академії Мистецтв, на відділенні лялькової майстерності. Став організатором Театру Масок, звідки його шлях проліг до знаменитого театру Латерна Магіка, де Ян представив свої перші кіно роботи.
2-й «Учень-мистецтвознавець». Він працював як художник у празьких театрах та кіностудії. В цей час пише маніфест нового прикладного мистецтва «Магія предметів»,закликаючи повернути «ірраціональному свій простір, який воно займає у психіці людини» . Свій перший фільм Шванкмайєр зняв у 1964 р. і за 30 років отримав репутацію передового аніматора нашого часу. У 1970 р. відбулася зустріч з Еффенбергом, ведучим теоретиком Чеської Сюрреалістичної Комуни , до якої Шванкмайєр приєднався і членом якої є дотепер. Основні теми творчості режисера – страх, маніпуляція.
4.Словникова робота
Ірраціональний-недоступний розумінню, той, що перебуває за межами розуму,нелогічний , містичний
3-й «Учень-мистецтвознавець» Фільм Яна Шванкмайєра « Урок Фауста» - розмаїтість анімації та реальних картин. В якій діють живі актори , глиняні ляльки та гігантські маріонетки. Фільм отримав 6 премій « Кращий фільм» та «Кращий актор ».У фільмі звучить музика І. С. Баха.
Герой фільму Шванкмайєра блукає вузькими вуличками Праги з містичною картою в руках. Лабіринти вулиць приводять його до покинутого горища, де він знаходить старовинний ляльковий театр та «Фауста»Гете у центрі кімнати він одягає костюм Фауста та, перевтілившись у його образ, опиняється в лабораторії знаменитого алхіміка.
Учитель. Та чи стане він гетевським Фаустом?Щоб відповісти на це запитання,треба дослідити образи Фауста Гете та Фауста Шванкмайєра, знайти спільне і відмінне в цих образах.
5 . Дослідницька робота учнів. Складання схем
Спільне
Пошук « вірного шляху» сенсу буття людини;
Парі з Мефістофелем – шлях до розуміння природи людства;
Кохання до Маргарити.
Відмінне
Гете Шванкмайєр
*Перемога над П * розчарування
Мефістофелем - О у своєму
тріумф творчих Ш призначенні;
сил людства; У *смерть як наслідок
*вічне життя К перемоги сатани
6. Проблемне питання. Чи можна назвати Фауста Гете та Фауста Шванкмайєра протилежними за своєю суттю образами?
Ми зможемо відповісти на це запитання , дослідивши фінали творів, які можна трактувати як головну думку.
Відповіді учнів.
Фауст Гете доводить Мефістофелю та Богу, що Людина заслуговує на повагу.
Фауст Шванкмайєра гине під колесами автомобіля, керованого "ніким»
7.Проблемне питання.
- Чому така суттєва відмінність у трактуванні образу Фауста?Підказкою вам буде слугувати дана схема.
Образ Фауста = Головна думка твору = Світогляд автора
Перегляд фрагменту
вистави «Фауст»
Відповіді учнів.
8.Учитель. А тепер давайте пригадаємо основні положення світогляду Гете - представника епохи Просвітництва. А допоможуть нам учні з групи «Літературознавців».
1-й «Учень-літературознавець». Основні положення епохи Просвітництва:
Доба Просвітництва
Мистецтво Освіта Самовдосконаленя
Я
Мораль Пізнання Всесвіту
Пергляд відео «Фауст»(читає І.Смоктуновський)
Перегляд фрагменту фільму «Урок Фауста»
2-й «Учень-літературознавець».
(На фоні презентації)
Основні положення світогляду Яна Шванкмайєра.
Він – представник мистецької течії – сюрреалізм.
Сюрреалізм – напрям у літературі та мистецтві, що виник у Франції на рубежі 1910-1920 рр. Андре Бретон у своєму « Маніфесті сюрреалізму» дає визначення : «Чистий психічний автоматизм , завдяки якому ми хочемо висловити на письмі , усно чи якимось іншим способом,фактичне функціонування думки без будь – якого контролю, керованого розумом,поза великою естетичною чи моральною упередженістю». Отже, сюрреалізм прагне до автоматичної фіксації підсвідомого. Митець – сюрреаліст має спиратися на досвід сновидінь, галюцинацій, марень, містичних видінь. Саме у сфері несвідомого, на думку сюрреалістів, криються справжні істини буття. Разом із цим сюрреалізм оголошує війну розумові. Матеріалізмові, логіці, моралі – усе це гальмує та закріпачує творчі можливості.
3-й «Учень-літературознавець».
«Трьома китами» сюрреалістичного вчення стають:
Сюрреалісти відкривають істину, яка полягає в тому, щоб повернутися до «Я», зануритися в нього. У результаті розкуте «Я» встановлює:
Найбільше сюрреалісти поціновують ті образи, які створено шляхом поєднання найвіддаленіших понять, уявлень, ідей.
4-й «Учень-літературознавець». Таке поєднання може утворити метафору. Метафора стає полем, на якому відбувається накладення одних ознак на інші, в результаті чого найпростіший образ набуває різних значень. Сюрреалісти шукають смисл у безглузді, відкриваючи дивовижні сфери в самих собі. Проникаючи в без свідоме , вони викликають звідти образи, які стають реальністю. Причому найбільше цінуються ті образи, яким притаманний найвищий ступінь довільності, які ошелешують розум. Сила образу, за думкою сюрреалістів, не тільки в його несподіваності й фантастичності,але й у віддаленій і точній асоціації ідей.
5-й«Учень-літературознавець». Повертаючи розум у стан дитинства, безпосереднього сприйняття, яке наближає нас до істинного життя, створюють ефект «подиву». Тому відкрити сюрреалістичну істину можна лише з зіставляючи ,з’єднуючи те, тверезий глузд неспроможний уявити разом.
Сюрреалісти намагаються будь – що вирватися з пут дійсності , зазирнути за межі реальності, осягнути найглибшу сутність людини, розглядаючи реальність лише як відправну точку для подорожі у світ мрії.
9. Висновок
Таким чином, ми бачимо, що сюрреалізм претендує на володіння істиною в останній інстанції,на універсальність пропонованих ним художніх засобів,перебирає на себе роль речника нових ідей і цінностей, намагаючись надати їм всеохоплюючого характеру.
Складання схеми « Інтуїтивізм у створенні світу»
Підсвідомість Антимораль
Асоціація ідей Я Війна логіці
Досвід сновидінь, марень
Інтуїтивізм у створенні світу
10.«Коло думок»
- Яка головна думка кінороботи Яна Шванкмайєра? Відповідь обґрунтуйте, виходячи з основних засад сюрреалізму
Орієнтовні відповіді учнів:
11.Проблемне запитання. Хто ця особа без обличчя?Хто керує людьми у сучасному світі?
Орієнтовні відповіді.
12. Проблемне запитання
- . Чому Фауст гине саме під колесами автомобіля, керованого «ніким»?
Відповіді учнів.
14. «Обери позицію».Відома цитата «Людина або все ,або ніщо».А як вважаєте ви ? Відповідь обґрунтуйте.
13.Робота з епіграфами.
- Який епіграф, на вашу думку , найвлучніше відображає головну думку нашого уроку-дослідження? Відповідь аргументуйте.
У ході дослідження ми розглянули дві точки зору на образ Фауста, його призначення на землі як людини. Який із образів вам більше імпонує?
Учитель. Упродовж усього часу, скільки існує людство, людина постійно знаходиться у пошуку відповідей на запитання щодо її буття на Землі. Що лежить в основі людської поведінки – збіг обставин, послідовність випадків, приреченість чи слідування вибраним ідеалам?Хто керує життям людським та всім розпорядком на Землі взагалі? Може людиною керує страх перед силою та смертю, прагнення влади та багатства? А може, віра в перемогу доброго початку в кожній людині? І взагалі, у чому сенс життя людини?
На всі ці питання дають відповідь представник Просвітництва Гете та представник сюрреалізму Ян Шванкмайєр. Через власну систему образів , композицію, характер подачі головної думки автори підводять нас до усвідомлення власного вибору: стати маріонетками чи залишитися людьми, вступити до кола «клієнтури « Мефістофеля чи обрати власний шлях життя. Запам’ятайте : ви і тільки ви маєте зробити цей вибір.
ІІІ. Домашнє завдання
1 Написати есе «Від чого чи від кого залежить життя людини»
2.Створити власні малюнки-асоціації до образів «Фауста»