Урок: "Компас , його будова і правила користування."

Про матеріал

Познайомити учнів з приладом " компас"; закріпити знання дітей про орієнтування на місцевості;

Завдання:

Освітні:

- познайомити учнів з приладом " компас", його будовою, правилами роботи;

- продовжувати формувати практичні уміння при орієнтуванні на місцевості за місцевими ознаками природи і за допомогою компаса;

Корекційно-розвиваючі:

- розвивати розумові операції абстрагування, конкретизація при роботі з таблицею "Правила роботи з компасом";

- розвивати зв'язне монологічне мовлення учнів при розповіданні правил роботи з компасом з опорою на схематичні малюнки;

- розвивати елементи логічного мислення при організації роботи по вправі "розшифруй ознаку";

Виховні:

- виховувати у дітей дружелюбність, взаємовиручку, повагу один до одного при організації роботи в парах, взаємоконтролю;

- виховувати самостійність через організацію роботи по тестах.

Перегляд файлу

Географія  6  клас

Урок №                                                                   Дата ____________________

Тема. Компас , його  будова і  правила  користування.

Мета: познайомити учнів з приладом  " компас"; закріпити знання дітей про орієнтування на місцевості;

Завдання:

Освітні:

-  познайомити учнів з приладом " компас", його будовою, правилами роботи;

-  продовжувати формувати практичні уміння при орієнтуванні на місцевості за місцевими ознаками природи і за допомогою компаса;

Корекційно-розвиваючі:

- розвивати розумові операції абстрагування, конкретизація при роботі з таблицею "Правила роботи з компасом";

- розвивати зв'язне монологічне мовлення  учнів  при  розповіданні правил роботи  з компасом з опорою на схематичні малюнки;

- розвивати елементи логічного мислення при організації роботи по вправі "розшифруй ознаку";

Виховні:

- виховувати у дітей дружелюбність, взаємовиручку, повагу  один до одного при організації роботи в парах,  взаємоконтролю;

-  виховувати самостійність через організацію роботи по тестах.

Тип уроку : комбінований урок;

Обладнання: підручники з географії  для 6 класу; компаси; сонечка  для позначення настрою; картинки для орієнтування за місцевими ознаками природи; збільшена модель компаса для роботи на дошці; схема-замальовка компаса; таблиця "Правила роботи з компасом"; покажчики  Пн, Пд, З, С; два  варіанти тестів по темі " Компас": прості  й ускладнені; картки з ключовими словами ознак.

ХІД УРОКУ

 

I.  Організаційний етап.

 Який у  вас  настрій? Позначте свій настрій відповідним сонечком:

Сонечко посміхається - і у вас гарний настрій, вам весело, радісно;

Сонечко сумує - і у вас поганий настрій, ви чимось невдоволені, вас хтось скривдив.

- Покажіть свої сонечка, посміхніться один одному, як веселі сонечка. Я дуже рада, що у вас гарний настрій, давайте добре працюватимемо, старатимемося, щоб ваш настрій залишився таким же хорошим і у кінці уроку.

II.  Повторення пройденого матеріалу.

-  Згадайте, над якою темою ми працювали  минулого разу, як ми вчилися визначати північ і південь? (орієнтуючись на місцеві ознаки природи). Правильно, минулого разу, ми з вами навчилися визначати північ і південь за різними ознаками природи.  Давайте згадаємо ці ознаки:

Завдання на знання теоретичного матеріалу.

На дошці вивішуються ключові слова ознаки (вправа "Розшифруй ознаку"), картинки ключових слів ознак, по яких діти повинні відновити усю ознаку :

дощ – стовбур  дерева - північна сторона; (Після дощу стовбури  дерев довше залишаються мокрими з північного боку.)

 

 

серцевина пенька - зрізаного дерева - північний край; (Серцевина пенька  зрізаного дерева знаходиться ближче до північного краю.)

мох – стовбур  дерева - північна сторона; (Мох на стовбурі  дерева наростає з північного боку.)

мурашник - дерево, кущі - південна сторона; (Мурашник розташований з південного боку дерев, пнів, кущів.)

гілки дерева - північна сторона; (Гілки у крони дерев з північного боку рідші  і коротші.)

галявина - ягоди - південь; (На відкритій галявині  ягоди раніше дозрівають з півдня.)

Завдання на перевірку практичних умінь.

Показ різних картинок, орієнтуючись по яких, діти повинні правильно визначити північну і південну сторони, обґрунтувати свій вибір.

Картинки: серцевина зрізаного дерева; мох на дереві; мурашник біля дерева; дерево з різною довжиною гілок з південного і північного боку; дозрілі ягоди на відкритій  галявині.

Серцевина пня зрізаного дерева знаходиться ближче до північного краю.

 

Мох на стовбурі  дерева наростає з північного боку.

 

Мурашник розташований з південного боку дерев, пнів, кущів.

 

Гілки у крони дерев з північного боку рідші  і коротші.

 

На відкритій галявині ягоди раніше дозрівають з півдня.

 

 

Ви  правильно визначили північ і південь на усіх картинках. А хто згадає одне  з найголовніших правил орієнтування на місцевості, що необхідно пам'ятати, щоб правильно визначити сторону горизонту? (щоб правильно визначити напрям слід орієнтуватися за декількома ознаками).

-  Добре, а що це означає орієнтуватися за декількома ознаками? (потрібно " побачити" декілька, пару ознак, правильно їх " прочитати", і тільки потім визначити, де знаходитися північ і південь, тому що не завжди правильно і точно ознаки означають північ і південь).

Молодці, я бачу, що ви дуже добре засвоїли матеріал минулого уроку, навчилися знаходити північ і південь, орієнтуючись на різні ознаки природи.

III. Мотиваційний етап.

а) Створення проблемної ситуації.

- Але  ці ознаки нам допоможуть тільки тоді, коли ми знаходимося в лісі, або на вулиці світить сонце, а уявіть  капітана корабля, що заблукав, сонце закрите хмарами, зірок на небі немає, а плисти йому потрібно на північ. Як же бути? Як йому правильно визначити сторони горизонту? (відповіді дітей)

Правильно  визначати сторони горизонту на будь-якій місцевості, у будь-яку погоду, у будь-який час дня і ночі можна за допомогою приладу, який називається компас (демонстрація приладу). Сьогодні ми з вами познайомимося з цим приладом, узнаємо  будову  компаса, правила роботи з ним, навчимося визначати сторони горизонту за допомогою компаса. Відкрийте ваші зошити. Запишемо сьогоднішнє число? місяць?  Класна  робота.  Напишіть тему сьогоднішнього уроку : Компас, його  будова і  правила  користування.

IV.  Основна частина уроку (вивчення нового матеріалу).

а) розповідь учителя про будову компаса (за текстом параграфа)

Відкрийте  ваші підручники на сторінці 13 §4, " Компас", уважно стежите за текстом, потім дасте відповідь на питання "Як влаштований компас" (настановне  питання).

Первинне читання параграфа учителем (до правил роботи з компасом).

Які  частини компаса ви запам'ятали? (коробочка, циферблат, стрілка, запобіжник).

Вторинне читання параграфа дітьми (читання по ланцюжку).

Робота з текстом параграфа, відповіді на питання:

-  Що допоможе правильно визначати сторони горизонту на будь-якій місцевості, у будь-яку погоду? (компас)

-   Що таке компас? (прилад, за допомогою якого визначається правильний напрям шляху у будь-який час дня і ночі)

-  Що є компасом? (кругла  коробочка, закрита  прозорою кришкою)

-  Що знаходиться на дні коробочки? (круг з діленнями - циферблат)

-  За допомогою яких букв позначені сторони горизонту, розшифруйте їх? (Пн, Пд, З, С - північ, південь, захід, схід)

-  Що вважається головною частиною компаса? (намагнічена стрілка)

-  Яких кольорів кінці намагніченої стрілки? (синій, червоний).  На яку сторону горизонту завжди показує синій кінець намагніченої стрілки? (на північ). На яку сторону горизонту завжди показує червоний кінець намагніченої стрілки? (на південь).

-  Яка частина компаса допомагає стрілці не розбовтатися під час носіння? (запобіжник)

-  Для чого і кому потрібний компас? (Компас потрібний туристам в поході, геологам в роботі. Жоден капітан корабля, жоден льотчик не обходяться без цього приладу. Компас вірний помічник мандрівників, краєзнавців, мисливців.)

-  Молодці, ви правильно відповіли на усі мої питання.

б) робота з моделями компаса

Кожній дитині роздається модель компаса, на дошці вивішується збільшена модель компаса.

-  Подивіться на ваші прилади. Давайте покажемо і назвемо його основні частини.

- Подивіться, як правильно показувати частини компаса : циферблат, намагнічена стрілка : синій кінець, червоний кінець, запобіжник.

При показі частин компаса відразу задаються питання до класу: Для чого потрібний запобіжник? Куди показує синій кінець намагніченої стрілки? Куди показує червоний кінець намагніченої стрілки? Що підписане на циферблаті?

До дошки викликаються діти, яким даються завдання :

  •    показати запобіжник, пояснити для чого він потрібний;
  •    показати циферблат, пояснити, що на нім зображене;
  •     показати стрілку, сказати, куди показує синій, червоний кінець стрілки;

Учитель підписує названі дітьми частини компаса. Потім, узагальнюючи, показую  ще раз будову компаса.

Робота дітей в парах: показати один одному ті частини компаса, які назве учитель.

в) виконання схематичної замальовки компаса в зошитах.

-  Ми познайомилися з компасом, дізналися, як влаштований компас, замалюйте схему компаса собі в зошит, підпишіть частини компаса : циферблат, намагнічена стрілка, запобіжник.

-  Перевірте кожен у себе, у сусіда чи правильно ви замалювали частини компаса, чи правильно підписали? (+ контроль з боку учителя)

г)  пояснення правил роботи з компасом

-  З  будовою компаса ми познайомилися, але ж самого найголовнішого ми не знаємо: як користуватися компасом. Давайте познайомимося з правилами роботи з компасом.

 

Встанови компас на рівну горизонтальну поверхню.

 

Відкрий запобіжник. Дай стрілці заспокоїтися.

 

Поверни коробочку так, щоб синій кінець стрілки співпав з буквою Пн, червоний - з буквою Пд.

 

Поклади на коробочку олівець, щоб він проходив через середину стрілки і букви З, і С.

 

Не працюй з компасом під час грози, поблизу електропередач, залізниць.

 

Учитель послідовно промовляє правила роботи з компасом, спираючись на таблицю "Правила роботи з компасом", показує дітям, як виконувати, після чого виконують діти (послідовно, по опорних малюнках)

д) вправи на орієнтування за компасом в класі

-  Ось тепер ми повністю познайомилися з компасом, і можемо знаходити сторони горизонту за компасом. Давайте спробуємо визначити, з якого боку горизонту знаходяться двері, вікно, дошка, шафа.

Робота з компасом, орієнтуючись на таблицю "Правила роботи", позначення сторін, вивішування орієнтирів : Пн, Пд, З, С. Обов'язкове промовляння правил роботи з компасом дітьми.

V.  Фізкультхвилинка.

VI.  Первинне закріплення вивченого матеріалу.

-  З яким приладом ми сьогодні познайомилися? Які частини можна виділити у компаса? (намагнічена стрілка, циферблат, запобіжник)? Розкажіть правила роботи з компасом? Чому компас зручніший  в роботі, ніж орієнтування по місцевості, за сонцем? (можна користуватися на будь-якій місцевості, у будь-яку погоду, у будь-який час дня і ночі).

Для закріплення вивченого матеріалу діти виконують диференційовані тестові завдання (2 рівні складності : простий, ускладнений, відповідно до індивідуальних можливостей дітей).

ТЕСТ ПО ТЕМІ " КОМПАС" (простий варіант)

 

1.  Доповніть визначення: Компас - це прилад, за допомогою якого визначається правильне _______________ шляху у будь-який час дня  і ночі.

 

2.  Обведи відповідь " так  або ні"

Синя частина стрілки компаса вказує на північ.

Так

Ні

Основні частини компаса : намагнічена стрілка, циферблат, запобіжник.

Так

Ні

Запобіжник компаса потрібний для того, щоб під час носіння його стрілка не бовталася.

Так

Ні

Червона частина стрілки компаса вказує на північ.

Так

Ні

Компасом можна користуватися під час грози, поблизу ліній електропередач.

Так

Ні

 

3.  Стрілкою на малюнку позначена:

 

http://ukrmap.su/program2010/g6/rozdil2_files/image059.gif

 

а) намагнічена стрілка

б) циферблат

в) запобіжник

 

ТЕСТ ПО ТЕМІ " КОМПАС" (ускладнений варіант)

 

1.  Доповніть визначення: Компас - це прилад, ___________________ визначається правильне _______________________  у будь-який час _______ і _____.

 

2.  Доповніть вирази:

_____________ потрібний, щоб при носінні компаса стрілка  не розбовталася.

Головна частина компаса - __________________, яка вільно обертається на гострій голці.

________ кінець стрілки завжди вказує на північ, а ________ - на південь.

З компасом не можна працювати ____________, поблизу ліній електропередач ______________.

 

3.  Підпиши частини компаса під стрілками:

http://ukrmap.su/program2010/g6/rozdil2_files/image059.gif

 

VII.  Домашнє завдання.

-  сторінка 13-15, параграф 4, прочитати, відповісти на питання.

 

VIII. Підведення підсумків уроку.

а)  Узагальнення вивченого матеріалу

-  З яким приладом ми сьогодні познайомилися? (компас) Що таке компас? (компас - це прилад, за допомогою якого визначається правильний напрям шляху у будь-який час дня і ночі). Назвіть головні частини компаса? (запобіжник, намагнічена стрілка, циферблат) Назвіть правила роботи з компасом? Кому потрібний компас? (туристам, капітанам корабля,  геологам)

б) Схематичне малювання настрою

-  Який настрій у вас зараз? Покажіть сонечка, які означають ваш настрій? (сонечко посміхається - у вас гарний настрій, сонечко сумує - у вас поганий настрій) Покажіть ваш настрій. Я дуже рада, що ваш настрій покращав, залишився хорошим.

в) Виставляння  оцінок за урок

-  Ви добре сьогодні працювали на уроці, були активними, уважними, добре засвоїли тему уроку. Визначення активних учнів, похвала.

- Ваші оцінки я вам скажу на наступному уроці, коли перевірю тест, з урахуванням вашої активності на сьогоднішньому уроці.

-  Спасибі за роботу, до побачення.

 

 

 

 

ТЕСТ ПО ТЕМІ " КОМПАС" (простий варіант)

 

1.  Доповніть визначення: Компас - це прилад, за допомогою якого визначається правильне _______________ шляху у будь-який час і ночі.

 

2.  Обведи відповідь " так  або ні"

Синя частина стрілки компаса вказує на північ.

Так

Ні

Основні частини компаса : намагнічена стрілка, циферблат, запобіжник.

Так

Ні

Запобіжник компаса потрібний для того, щоб під час носіння його стрілка не бовталася.

Так

Ні

Червона частина стрілки компаса вказує на північ.

Так

Ні

Компасом можна користуватися під час грози, поблизу ліній електропередач.

Так

Ні

 

3.  Стрілкою на малюнку позначена:

 

http://ukrmap.su/program2010/g6/rozdil2_files/image059.gif

 

а) намагнічена стрілка

б) циферблат

в) запобіжник

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕСТ ПО ТЕМІ " КОМПАС" (ускладнений варіант)

 

1.  Доповніть визначення: Компас - це прилад, ___________________ визначається правильне _______________________  у будь-який час _______ і _____.

 

2.  Доповніть вирази:

_____________ потрібний, щоб при носінні компаса стрілка  не розбовталася.

Головна частина компаса - __________________, яка вільно обертається на гострій голці.

________ кінець стрілки завжди вказує на північ, а ________ - на південь.

З компасом не можна працювати ____________, поблизу ліній електропередач ______________.

 

3.  Підпиши частини компаса під стрілками:

http://ukrmap.su/program2010/g6/rozdil2_files/image059.gif

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Географія, 6 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
22 серпня 2018
Переглядів
14195
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку