Урок –композиція «Сторінками життя Т.Шевченка»
Мета: Систематизувати знання, одержані протягом вивчення всієї теми; формувати самоосвітню, комунікативну, художньо-естетичну компетентності; розвивати мовлення, виразне читання творів; виховувати в собі на прикладі Кобзаря любов до рідної землі, свого народу, його мови і культури.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань із застосуванням інтерактивних технологій.
Форма уроку: урок-композиція.
Методи та прийоми: бесіда, робота в групах, рольова гра « Впізнай героя», «Гронування», випереджувальне завдання, «Мікрофон», «Коло думок».
Епіграф
І на тім рушникові оживе все знайоме до болю.
І дитинство, й розлука, і вірна любов.
А. Малишко
ХІД УРОКУ
Перед нами чітко окреслені завдання:
-Дитинство поета.
-Терниста дорога змужніння.
-Тема поневоленої кріпацтвом Батьківщини.
-Шевченко- видатний художник.
- Розкриття трагічної долі жінки у творах Шевченка.
-Тема волелюбності укр. народу у творах поета.
Робота з епіграфом уроку
Сьогодні ми будемо вишивати на цьому білому рушнику(закріплений на дошці)життя і долю нашого великого поета. Рушник поки що чистий, бо не з»явився на світ божий той, кому судилося стати Пророком України.
«Аукціон знань» із народознавства.
Бесіда за питаннями:
Вчитель. Група « Літераторів» отримала випереджувальне завдання. Учні мали підготувати широку панораму життя і творчості Т. Шевченка.
Мати.
Як гірко, як нестерпно жаль,
Що долі нам нема з тобою!
Ми вбогі, змучені раби,
Не маєм радісної днини.
Нам вік доводиться терпіти
Не розгинать своєї спини.
Промовиш слово- і нагай
Над головою люто свисне,
І так усюди –з краю в край
Панує рабство ненависне.
Росте неправда на землі.
Згорьований, сльозами вмитий.
О любі діточки малі,
Одні залишитесь на світі.
Ну хто замінить вам мене,
Рожеві квіти нещасливі,
Коли безжальна смерть зітре
Мене на довгій панській ниві.
Тарас.
У тій хатині, у раю,
Я бачив пекло…
Там неволя,
Робота тяжкая, ніколи
І помолитись не дають.
Там матір добрую мою
Ще молодую- у могилу
Нужда та праця положила.
Там батько, плачучи з дітьми
(В ми малі були і голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині!.. А ми
Розлізлися межи людьми,
Мов мишенята…
(Тарас і мати виходять)
Повідомлення №2.
«Терниста дорога змужніння.» (Учень розповідає).
(Напам»ять «Садок вишневий коло хати».)
Питання 1. Яким кольором ми вишиємо перші стібки на рушнику про дитинство Т.Шевченка?
Відповідь : чорною смужкою, тому що це символізує сирітство хлопчика. ( Діти закріплюватимуть чорні та червоні паперові смужки на білому рушнику)
Питання 2. А чи були в дитинстві Тараса радісні, світлі дні ?(Учень розповідає)
Рольова гра «Впізнай героя».(Виходять Тарас і Оксана)
Тарас.
Ми вкупочці колись росли,
Маленькими собі любились.
Оксана.
А матері на нас дивились
Та говорили, що колись
Одружимо ми їх. Не вгадали.
Тарас.
Старі зарані повмирали,
А ми малими розійшлись,
Та вже й не сходились ніколи.
(обоє виходять)
-Вчитель розповідає, як Тарас попав у Вільшану до пана Енгельгардта, про розлуку з рідним краємдовгих 14 літ.)
- Уень читає «Мені 13 минало…»
Відповідь на питання №2 –вишиваємо червону смужку.
Питання №3 Яким візерунком вишиваємо на рушнику тугу за Батьківщиною7
(Зразу і питання №4)
Як жилося Тарасові у Петербурзі? Які настрої переважають у його житті в цей час?
Вчитель розповідає про науку у Ширяєва, як Шевченко робив замальовки статуй у Літньому саду, про зустріч із Сошенком, про викуп з кріпацтва та навчання в Академії.
Відповідь №4
Шевченко відчув себе щасливим, бо став вільною людиною. Вишивка заповнюється червоним візерунком.
Питання №5.
Але, незважаючи на радісні події в петербурзький період життя, думки поета про Україну стають «на папері сумними рядками».
Повідомлення №3.
«Тема поневоленої кріпацтвом Батьківщини у творах Шевченка.» (Учень розповідає).
Відповідь 5.
На рушнику з»являється чорний візерунок.
Вчитель. Метод «Коло думок»
(Учні читають поезії « Лічу в неволі дні і ночі», «Ой гляну я .подивлюся»,»Мені однаково, чи буду», « Не гріє сонце на чужині…»)
Звучить пісня «Зоре моя вечірняя…»
Відповідь.Сум, тривогу, тугу, смуток за рідним краєм.
(На рушнику з»являється чорна смужка)
Вчитель розповідає про подорож Т.Шевченка Україною.
Діти, а що ми знаємо про Шевченка-художника?
(Учень розповідає)
Питання №6.
Жінка, мати, наречена… Якою постає її доля у творах поета?
Повідомлення №5.
«Трагічна доля жінки у творах.»
Учень розповідає і декламують уривок з поеми «Катерина».
Відповідь №6.
«Жіночі образи – це незагоєна рана кріпацтва.» (На рушнику вишиваємо тяжку жіночу долю чорним візерунком.)
Упродовж усього життя гріла Шевченка незрадлива любов до своєї України і її народу.
Повідомлення №6.
« Тема волелюбності укр. народу у творах Т. Шевченка.»
(Учень розповідає)
Питання №7.
Діти, яким кольором вишиваємо мрії Тараса про вільне, щасливе життя знедолених земляків?
Відповідь №7.
(Любов вишиваємо червоним кольором.)
Вчитель. Але не судилося шевченкові не тільки побачити свій край вільним, а й дожити до реформи 1861 р.За 10 днів до смерті він написав останні рядки:
Чи не покинуть нам ,небого,
Моя сусідонько убога,
Вірші нікчемні віршувать
Та заходиться риштувать
Вози в далекую дорогу,
На той світ, друже мій, до Бога,
Почимчикуєм спочивать.
Смерть Шевченка була тяжкою втратою для України.
-Діти ,покладемо на рушник траурний візерунок.
Трапилось те, чого боявся Тарас. Чужа земля прийняла його тіло. Будучи у 1845 р. в Україні, молодий Шевченко заповідав:
(Звучить «Заповіт»)
І друзі виконали його заповіт.
Прах поета було перевезено в Україну в травні 1861 р., похорон відбувся на Чернечій горі в Каневі. Гору назвали Тарасовою.
Підсумок уроку.
Вчитель. Закінчилося життя поета і почалися безсмертя, слава і вічна пам»ять, які пронесуть у своїх серцях живі й ненароджені земляки поета в Україні й не в Україні. Чорні кольори на рушнику долі Шевченка переходять у червоні всенародної любові та вдячності.
Оцінювання.
Домашнє завдання. Написати твір про красу і велич Шевченкового слова на одну із запропонованих тем.
(