Тема: КОМУНІКАЦІЇ ЗА ДОПОМОГОЮ ІНТЕРНЕТУ
Миттє́ві повідо́млення — телекомунікаційна служба для обміну текстовими повідомленнями між комп'ютерами або іншими пристроями користувачів через комп'ютерні мережі (як правило через інтернет). Зазвичай і від початку, це були невеликі текстові повідомлення. Але з розвитком у систему були додані й інші функції, такі як передавання файлів, зображень, звукових сигналів та повідомлень, відео, а також здійснення спільних дій, таких як малювання або ігри.
Для користування цим видом комунікації необхідна клієнтська програма. Клієнтську програму системи миттєвих повідомлень часто називають інтернет-пейджером або месенджером.
Відмінність миттєвих повідомлень від, наприклад, електронної пошти тут в тому, що обмін повідомленнями відбувається в реальному часі. При відправлені повідомлення по електронній пошті повідомлення зберігається у поштовій скриньці на сервері. Для того, щоб отримати повідомлення, отримувач повинен сам перевірити свою поштову скриньку і забрати їх. У інтернет-пейджерах зв'язок між користувачами утримується постійно і відправлене повідомлення одразу передається користувачу.
Обмін повідомленнями може бути або між двома, або між декількома співрозмовниками (конференція, чат).
Система миттєвих повідомлень працює за деяким протоколом. Протоколи бувають серверні або безсерверні. Найпоширенішими є серверні протоколи, коли месенджери не працюють самостійно, а підключаються до центрального комп'ютера мережі обміну повідомленнями, який називають сервером. Тому месенджери й називають клієнтами (клієнтськими програмами).
У безсерверних протоколах (FChat, NASSI, UChat) повідомлення передаються безпосередньо від одного співрозмовника до іншого.
Найпоширеніші служби (типи) миттєвих повідомлень:
1. Групи новин Usenet
Юзнет — комп'ютерна мережа, використовувана для спілкування та публікації файлів. Usenet складається з новинних груп, в які користувачі можуть надсилати повідомлення. Повідомлення зберігаються на серверах, які обмінюються ними один з одним.
Usenet справив великий вплив на розвиток сучасної Веб-культури, давши початок таким широко відомим поняттям, як ніки, смайли, підпис, модератори, троллінг, флуд, флейм, бан, FAQ і спам.
Це своєрідна електронна газета, яку можна передплатити й водночас бути її кореспондентом. Передплатники мають можливість повертатися до розділів груп новин, які їх цікавлять, й одержувати всі новини, що туди надходять, або надсилати свою інформацію.
Новини мережі Usenet (телеконференції) — це другий по розповсюдженості сервіс Інтернет. Якщо електронна пошта передає повідомлення по принципу «від одного — одному», то новини мережі передають повідомлення «від одного — багатьом». Механізм передачі кожного повідомлення схожий на передачу пліток: кожен вузол мережі, який отримав якусь нову інформацію (тобто нове повідомлення), передає її на всі знайомі вузли, тобто всім тим вузлам, з якими обмінюється новинами. Таким чином, послане користувачем повідомлення розповсюджується, багатократно дублюючись, по мережі, досягаючи за доволі короткі строки всіх учасників телеконференції Usenet у всьому світі
2. IRC (Internet Replay Chat)
Інтерн надає змогу користувачам спілкуватися в інтерактивному режимі за допомогою спеціальних програм. Вони надають можливість спілкування між кількома користувачами одночасні в реальному часі. Повідомлення, введене з клавіатура користувачем, відразу стає доступним для адресатів, які настроїли аналогічні програми на своїх комп'ютерах.
3. Безпосередній чат ICQ
Абревіатура ICQ співзвучна фразі «І seek you» — я шукаю тебе" ICQ дозволяє складати списки ваших співрозмовників і відправляти їм повідомлення. Якщо будь-хто зі списку підключається до Інтернету, програма ICQ інформує інших учасників про те, що користувач може брати участь в обміні повідомленнями. Кожному користувачеві ICQ надається номер (семи- або восьмизначний). 3а особистим номером можна визначити, чи перебуває користувач який вас цікавить, у мережі.
4. Інтерактивні конференції
У цих конференціях можна обмінюватися в режимі реального часу не тільки текстовими, а й голосовими повідомленнями, відеозображеннями (відео конференції). Для роботи в режимі конференції на комп'ютері повинно бути встановлено відповідне ПЗ (Skype, Netscape, Conference, Microsoft NetMeeting; або CU-SeeMe). ПК повинен бути обладнаний мікрофоном, звуковими колонками і веб камерою.
5. Телеконференції
Джерелами інформації для людини є також наукові конференції, семінари, «круглі столи», газети. У разі необхідності учасники конференції знайомляться між собою, обмінюються адресами та потім листуються. Участь у таких конференціях можна взяти за бажанням. Існують конференції які для участі запрошують не всіх, а тільки тих, чиї доповіді заслуговують на особливу увагу. Є конференції, на яких можуть висловлювати свою думку всі, хто забажає.
Найпопулярніші програми для роботи виділити важко. Всі різняться за видом, мовою інтерфейсу, складністю обслуговування тощо. Навчальною програмою вказуються наступні: ICQ, Window Messenger. Skype. Однак часто, як і в електронній пошті, можна використовувати веб інтерфейс для організації спілкування.
Як уже вказувалося, найпопулярніші програми для роботи виділити важко. Всі вони відрізняються за видом, мовою інтерфейсу, складністю обслуговування тощо.
Основними службами для обміну миттєвими повідомленнями є:
Програми для роботи з інтерактивними повідомленнями дозволяють:
Кожна програма миттєвого обміну повідомленнями повинна мати такі складові:
Система ідентифікації (адресації) клієнтів
У безсерверних протоколів виникають проблеми ідентифікації співрозмовника. Для точної ідентифікації клієнта вони можуть використовувати лише фізичну мережеву адресу (IP). Це створює складність, тому що на одному комп'ютері можуть знаходитися декілька користувачів. Для вирішення цієї проблеми і були створені серверні протоколи. У серверних протоколах виділяється сервер, який веде облік користувачів. На сервері потрібно зареєструватися використовуючи ідентифікатор та пароль (необов'язково). Потім ідентифікація проходить через сервер. Ідентифікатори користувачів — це зазвичай номер або спеціальне ім'я користувача (логін). У таких протоколах, як, наприклад, XMPP (Jabber) логін так само як і у електронних адресах містить домен і має вигляд ім'я_користувача@домен
Система обліку стану користувачів
Більшість IM-клієнтів дозволяє користувачам бачити, чи підключені до мережі їхні співрозмовники в цей момент. Стан користувачів у месенджерах називається статусом. Існує три основних статуси, що відображають присутність/відсутність користувача у мережі:
Більшість протоколів дозволяє використовувати безліч статусів і вони можуть містити заданий користувачем текст (наприклад «Зайнятий, пишу дипломну» або «Вийшов в магазин») і додаткове зображення-іконку.
Зазвичай використовуються такі статуси:
Користувач може створювати власний список контактів. Контакти можуть бути згруповані у групи з назвою. Більшість протоколів дозволяють зберігати список контактів на сервері, що створює певні зручності:
Майже всі поширені протоколи (окрім IRC) дозволяють користувачам задавати власну інформацію про себе у спеціальних анкетах. Деякі протоколи (XMPP) використовують для цього стандарт так званої візитної картки VCard. Зазвичай анкети містять такі поля як:
Самі IM-клієнти можуть використовувати одну або кілька служб. Останнім часом програми миттєвого обміну повідомленнями стають найпопулярнішим засобом спілкування.
ЧАТ (англ. chat - розмова) - засіб спілкування користувачів по мережі в режимі реального часу, а також програмне забезпечення, що дозволяє організовувати таке спілкування. Звичайно під словом "чат" мається на увазі обмін текстовими повідомленнями. Рідше використовують терміни голосовий чат, відео - чат (частіше – відео-конференція) і т.д.
- all2all групова комунікація (наприклад, ІRC, Yahoo! Chat);
- p2p персональні комунікації (наприклад, ІCQ, Jabber, Skype, Yahoo! Messenger, AOL Іnstant Messenger) - особисте спілкування;
- b2b ділові - робота в групах;
- b2c споживчі - підтримка клієнтів компанії на корпоративному сайті.
ВЕБ-ФОРУМ - клас веб-додатків для організації спілкування відвідувачів веб-сайта.
Форум пропонує набір розділів для обговорення. Робота форуму полягає в створенні користувачами тим у розділах і наступному обговоренні усередині цих тем. Окремо взята тема, по суті, являє собою тематичну гостьову книгу.
На форумах може застосовуватися надзвичайно гнучке розмежування доступу до повідомлень. Так, на одних форумах читання й створення нових повідомлень доступні будь-яким випадковим відвідувачам, на інші необхідна попередня реєстрація (найпоширеніший варіант) - ті й інші форуми називають відкритими.
БЛОГ (англ. blog, від web log, "мережний журнал або щоденник подій") - це веб- сайт, основний уміст якого - записи, що додаються регулярно, зображення або мультимедіа. Для блогів характерні недовгі записи часових значимості, відсортовані у зворотному хронологічному порядку (останній запис зверху). Відмінності блога від традиційного щоденника обумовлюються середовищем: блоги звичайно публічні й припускають сторонніх читачів, які можуть вступити в публічну полеміку з автором (у відкликаннях до блог- запису або своїх блогах).
Блог - це особистий сайт користувача, доступний суспільному перегляду й, що складається з регулярно обновлюваних записів, зображень і мультимедиа. Припускає полеміку читача з автором.
контент, розташовуваний у вебе з мобільних або портативних пристроїв.
RSS - сімейство XML- Форматів, призначених для опису стрічок новин, анонсів статей, змін у блогах і т.п. Інформація з різних джерел, представлена у форматі RSS, може бути зібрана, оброблена й представлена користувачеві в зручному для нього виді спеціальними программами-агрегаторами.
Багато сучасних браузерів, поштові клієнти й Інтернет – Пейджери вміють працювати з RSS- Стрічками, серед них Safarі, Maxthon, Mіranda, Mozіlla Fіrefox, Mozіlla Thunderbіrd, Opera, Mіcrosoft Іnternet Explorer (починаючи з 7- й версії). Крім того, існують спеціалізовані додатки ( RSS-Агрегаторы), що з і обробляють інформацію RSS- Каналів. Також дуже популярні веб- агрегаторы, що представляють собою сайти по зборі й відображенню RSS- Каналів, такі як Яндекс. Стрічка, Google Reader, Новотека й Bloglіnes.
СОЦІАЛЬНА МЕРЕЖА (англ. socіal network) - соціальна структура (математично - граф), що складається із групи вузлів, якими є соціальні об'єкти (люди або організації), і зв'язків між ними (соціальних взаємин).
"Соціальною мережею" також може називатися послуга, що сприяє утворенню й підтримці соціальних кіл і мереж і працююча за допомогою Всесвітньої мережі. Підтримка соц. мереж робиться, наприклад, автоматизацією поширення оголошень/оповіщень уздовж установлених зв'язків між людьми, що цікавляться діяльністю один іншого. Утворенню нових зв'язків допомагають усілякі бази особистих даних і служби знайомств. Часто підтримка соціальних мереж якоюсь мірою включається в різноманітні види послуг, де потрібне заклад облікових записів, що дозволяє систематично збирати особисті дані про користувачів. Особливо це ставиться до послуг, що підтримують особисте спілкування між користувачами. Приклад - служби розміщення блогів, блог-платформи. Докладніше об Інтернет - Співтоваристві.
У зв'язку з постійно, що збільшується кількістю, соціальних мереж у користувачів виникає проблема, пов'язана з необхідністю знаходження перетинань у соціальних зв'язках на різних ресурсах. Зібравши коло спілкування на одному ресурсі, користувач буває змушений шукати людей із цього кола й на інших сайтах для повноцінного користування цими сайтами. Існують сервіси, що дозволяють з'єднати інформацію з декількох сайтів одночасно й одержувати інформацію про події, що відбуваються в мережах, у яких він зареєстрований.
Рис.1. Користувачі соціальних мереж у світі (млрд)
Основі правила етикету інтерактивного спілкування:
КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ
Варіант 1
Варіант 2
1. Запустіть програму Skype.
2. Створіть новий документ у текстовому процесорі Microsoft Word. Для всіх пунктів практичної роботи створіть відповіді скріншоти та збережіть їх у текстовому документі
3. Зареєструйтеся, створивши нового користувача (створіть та збережіть скріншоти).
4. Знайдіть абонента (вчителя) за вказаним учителем ім'ям, додайте його до своїх контактів.
5. Надішліть повідомлений вчителю. У повідомленні, окрім привітання, повинен бути текст «Я успішно зареєструвався. Прошу надіслати Skype-імена моїх однокласників. Прізвище, ім'я».
6. Отримавши Skype-імена однокласників, поспілкуйтеся між совою в текстовому режимі (у довільному порядку). Спілкуючись із кожним новим абонентом, створюйте відповідний скріншот. Будьте готовим до звукового спілкування.
7. Відповідайте на дзвінок учителя. За вказівкою вчителя закінчіть голосове спілкування.
8. Учням з непарними номерами комп'ютерів зателефонувати сусідові праворуч. Потім помінятися ролями (створити та зберегти скріншоти).
9. Коректно завершіть спілкування, закрийте програму. Збережіть текстовий документ у власній папці з назвою Прізвище.doc
Варіант 3
1. Створіть новий документ у текстовому процесорі Microsoft Word. Для всіх пунктів практичної роботи створіть відповідні скріншоти та збережіть їх у текстовому документі.
2. Завантажте програму Skype. ввійдіть, ввівши свої контактні дай (логін та пароль), створіть та збережіть відповідні скріншоти.
3. Після додавання вчителем до колективного чату необхідно в чаті за допомогою повідомлень дати відповідь на запитання: «Чого не варто робити піл час спілкування в Інтернеті?» Маються на увазі всі вивчені види спілкування.
4. Надішліть не менше двох повідомлень.
5. За вказівкою вчителя вийдіть із чату.
6. Використовуючи пошукові системи чи відомі сайти, знайдіть форуми, на яких обговорюється етикет спілкування в мережі Інтернет. Адреси (2- 3) запишіть у текстовий документ.
7. Оберіть один форум, забезпечте можливість участі в ньому (зареєструватися). Створіть та збережіть скріншоти пунктів реєстрації.
8. Додайте у форум 1-2 власних повідомлень. Можна використовувати матеріали самостійної роботи, колективного чату.
9. Обов'язково створіть та збережіть скріншоти власних повідомлень на форумі.
10. Коректно вийдіть із форуму, завершити роботу з браузером.
11. Збережіть текстовий документ Інтерактивне спілкування \ Форуми та чати Прізвище.doc.
12. У Skype надішліть учителю 1 повідомлення, доповнивши думку: «На сьогоднішньому уроці я навчився...»
13. Завершіть роботу з програмою Skype, закрийте всі вікна і додатки, що використовувались у роботі.
Тематика рефератів