Тема: Концепція світу й людини. Алегоричний зміст образів та епізодів. Жанрова своєрідність твору.
Мета: створити умови для здобуття учнями знань про концепцію світу й людини та жанрову своєрідність поеми «Божественна комедія», поглиблення їх знань про алегорію, дослідження алегоричних значень образів поеми, визначення її новаторського характеру; спонукати до розвитку навичок дослідницької діяльності, виразного читання, художнього аналізу поетичного тексту, складання опорної схеми, самостійного здобування нової інформації із додаткових джерел; сприяти формуванню особистісного естетичного судження; заохочувати до виховання в учнів прагнення розуміти світ навколо себе, бажання до самовдосконалення, повагу до почуттів інших.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: додаток (21 слайд): тема та епіграф уроку, опорна схема-конспект, вправа «Асоціативна розминка», схеми «Космос Данте», «Пекло», «Чистилище», «Рай», кодовий диктант, таблиці «Зміст поеми», «Алегоричний зміст поеми», «Алегоричні образи», літературознавчі поняття, портрети українських перекладачів поеми.
Люди ніколи не бувають ні безмежно хороші,
ні безмежно погані.
Ф. де Ларошфуко
Перебіг уроку
І. Орієнтація, мотивація діяльності. (Слайд 1)
2. Робота з епіграфом. (Слайд 2)
ІІ. Цілепокладання.
На уроці ви дізнаєтеся про те, як Данте розумів будову всесвіту й роль людини в ньому, розкриємо жанрову своєрідність поеми «Божественна комедія», детальніше ознайомимося з алегорією, щоб дослідити значення образів поеми, визначимо її новаторський характер.
Коментар учителя: Пам'ятник Данте Аліг'єрі в Києві було встановлено на честь 750-річчя поета. Місце розташування пам'ятника - початок парку «Володимирська гірка» навпроти Олександрівського костьолу - було вибрано італійською стороною, котра побажала встановити монумент поруч з католицьким храмом.
ІІІ. Цілереалізація. Актуалізація й корекція опорних знань.
2. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв'язків і співвідношень в об'єктах вивчення.
Іван Франко, український письменник та дослідник творчості Данте Аліг’єрі, писав: «Данте являється найвищим виразом, поетичним вінцем та увічненням того, що називаємо середніми віками. Вся культура, всі вірування, всі муки та надії тих часів знайшли вираз у його поемі. Та рівночасно як людина геніальна він усім своїм єством належить до новіших часів, хоча думками й поглядами коріниться в минувшині».
Слово вчителя. Щоб вирушити слідом за Данте дорогою пізнання істини, потрібно зрозуміти, як письменник уявляв всесвіт. Тому звернемось до космології Данте. Кандидат філософських наук Олександр Львович Доброхотов в монографії про Данте графічно зобразив модель космосу за поемою «Божественна комедія».
Слово вчителя. Поема Данте є неперевершеним, але разом із тим складним філософським твором. Щоб у вас склалося цілісне уявлення про сюжет «Божественної комедії», на попередньому уроці окремим учням було дано завдання познайомитися із її змістом і презентувати його у вигляді ланцюжка подій.
Методичний коментар: учні записують тільки цифру з правильною відповіддю.
І. На який вік вказує автор поеми?
1. 35 років; 2. 70 років;3. 100 років;4. 20 років
ІІ. Куди спочатку потрапив автор поеми?
ІІІ. Кого зустрів автор по дорозі?
4. Лисиця, лев, заєць
ІV. Хто супроводжував автора по пеклу?
1. Беатріче;2. Еней;3. Вергілій;4. Гомер
V. Хто супроводжував Данте у раю?
1. Беатріче;2. Еней;3. Вергілій;4. Гомер
VІ. Скільки кіл має пекло?
1. 3;2. 5;3. 9;4. 100
VІІ. Якою частиною потойбіччя спершу мандрував Данте?
VІІІ. У якому колі пекла страждали язичники й нехрещені немовлята?
ІХ. Який гріх Данте вважав найтяжчим?
1. Вбивство;2. Ненажерливість; 3. Марнотратство;4. Зрада
Х. Зі скількох частин складається поема?
1. З трьох;2. З дев’яти;3. Зі ста;4. З дев’яноста дев’яти
ХІ. Коли Данте приснився дивний сон-подорож?
3. На день народження Данте; 4. Точний час не визначено
ХІІ. У якому колі пекла знаходився Гомер?
Ключ: 1,4,2,3,1,3,3,1,4,3,1,1. (Слайд 9)
(У 4 еклозі (пісні) «Буколіків» видатний римський поет Вергілій за 30 років до народження Христа писав про появу незабаром дитини божественного походження, яка поверне людям золотий вік. Християнські богослови оголосили Вергілія пророком. У його поетичних рядках шукали і знаходили таємний смисл. Недарма Данте в «Божественній комедії» зображає Вергілія в образі свого провідника по Пеклу. Вергілій став не просто пророком, а ще й чорнокнижником. Так його і сьогодні сприймають у Америці).
Коментар учителя: У Пеклі ніколи не сходить сонце. Усюди панує довічний морок. Навіть коли на землі день, над підземеллям нависає нічний небосхил. Грішники не просто терплять страшні муки – вони не мають надії на якісь зміни. Вони самотні у своєму відчаї. Знехтувавши закони добра, грішники відмовили собі у співчутті та можливості прощення. В художньому світі поеми мотив шляху до досконалості має два ключових образи: рух і світло. Грішні душі назавжди закріплені за своїм місцем страждання. Навіть коли починається їхній несамовитий біг, вони рухаються за колом, повертаючись туди, звідкіль починався шлях. Власне, переміщуються у просторі лише Данте і Віргілій. Однак навіть вони, долаючи крутий і небезпечний спуск углиб, не відчувають наближення до мети. Над ними нависають темні брили, під ногами розкриваються бездонні провалля, шлях перетинають чорні від болота озера, ріки киплячої крові.
Робота зі схемою «Пекло» (слайд 11)
Орієнтовний зразок (Слайд 12)
Коментар учителя: Чистилище — це освітлена сонцем і вкрита буйною рослинністю висока гора (за формою — зрізаний конус) у південній півкулі, оточена водами Світового океану, біля підніжжя якої — Передчистилище, а вище розташовані сім уступів, де душі поступово очищаються від семи смертних гріхів. Нарешті, на вершині гори — земний Рай, де колись жили Адам і Єва. Чистилище в усьому є протилежністю Пекла. Замість стогону мучеників звуковим забарвленням у Чистилищі стає спів. Проте головним сюжетним стрижнем поеми залишаються зустрічі з душами померлих, а гуманістичне світосприйняття поета розкривається в роздумах про відповідність кари гріху. Зігнулися під важкою вагою гордії в першому колі. У заздрісників другого — зашиті очі. Гнівливі третього кола задихаються в густому диму. Помітно змінюється вигляд душ у Чистилищі: вони стають досконалішими, людянішими.
Наприкінці «Чистилища», коли Данте вступає в земний Рай, назустріч йому наближається урочиста процесія (із семи світильників, які сяють яскравим небесним світлом, двадцяти чотирьох патріархів у білих шатах і вінках з троянд, чотирьох євангелістів, семи чеснот і натовпу ангелів з квітами); посеред неї — дивовижна колісниця, і на ній — сама Беатріче, зваба його дитинства, кохана його юності, янгол-хранитель його зрілих років. Її поява є кульмінацією всієї подорожі, до того ж поет проводить аналогію між приходом Беатріче та пришестям Христа — в історії, в душі та в кінці часів.
Алегорія – це троп, інакомовлення, у якому узагальнене абстрактне поняття передається за допомогою конкретного образу. Це спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями, з характерними ознаками приховуваного.
Так, два смисли ми знаходимо уже в початкових рядках поеми. Ліс, в якому заблукав поет, - це образ реального лісу як явища природи, де блудив літературний герой, і алегорія життєвих незгод, в які потрапив Данте-вигнанець.
Буквальний зміст
(Автор заблукав у темному лісі, де шлях йому заступили страшні звірі, але з’явився його улюблений римський поет Вергілій, який обіцяв показати йому правильну дорогу)
Алегоричний зміст (слайд 15)
Висновок: Автор розгубився серед партійних чвар у Флоренції, які винесли його на верх політичного життя, а незабаром примусять тікати з рідного міста.
Алегорії в творі неоднозначні. Наприклад, звірі, що заступають поетові шлях у темному лісі, представлені за традиційним тлумаченням символів: леопард - підступність, лев -
жорстокість, вовчиця - ненажерливість, хтивість.
Та існує й інше тлумачення: леопард - політичні супротивники Данте, лев - король Франції, вовчиця - римське папство.
Отже, образ Данте слід розуміти як людську грішну душу, Вергілія - як розсудливий розум, Беатріче - як католицьку церкву. Пекло і Чистилище - це алегорія земного буття, подорож поета - земного шляху людини, в якому вона має керуватися розумом, що упокорює пристрасті, та вірою, що дарує світло благодаті.
Алегоричні образи поеми
Орієнтовний зразок
Образ |
Алегоричне значення |
Поет Данте |
Шукання та поривання людського духу. Символ людської душі |
Мандри |
Пошук правильного духовного шляху життя людини |
Дорога |
Пошук сенсу життя |
Бог |
Любов |
Рай |
Винагорода тим, хто жив праведним життям |
Чистилище |
Очищення, випробування тим, хто хоче врятуватися |
Пекло |
Покарання за гріхи земні |
Вергілій |
Мудрість, світська наука, рятівна сила античності, мистецтва |
Дрімучий ліс |
Земне життя з перешкодами |
Беатріче |
Кохання, божественна мудрість, символ релігійності |
Франческа й Паоло |
Сила щирого й справжнього кохання |
Пагорб |
Доброчесність – моральна мета кожної людини |
Рай — це можливість любові. У ній уся таїна. Радість стосунків і зв’язків народжують небесне щастя. Провідниця Данте Беатріче постає як прекрасна жінка, яка викликає в нього почуття щастя, радості й безмежного захоплення. Отже, Данте вклав у свій твір чотири сенси: буквальний, алегоричний, моральний і містичний. Зміст поеми
Буквальний |
Алегоричний |
Моральний |
Містичний |
«Натуральний» опис загробного світу з усіма його атрибутами |
Вираження ідеї буття в абстрактній формі: у світі все рухається від темряви до світла, від страждань до радості, від помилок до істини, від поганого до доброго. Головною можна вважати ідею зростання душі через пізнання світу. |
Ідея відплати за всі земні справи у загробному житті |
Інтуїтивне пізнання божественної ідеї через сприйняття краси самої поезії як божественної мови, хоча й створеної розумом поета, земної людини.
|
ІV. Рефлексивно-оцінюючий.
Д.з – повідомлення про В. Шекспіра.
1