Урок-конференція "Природничі символи України"

Про матеріал

Урок-конференція з позакласного читання "Природничі символи України"

Розробка знайомить учнів з рослинними та тваринними символами та їх значенням в житті людини. сприяє збагаченню словникового запасу, розвитку пізнавальної активності, творчих здібностей, виховує любов до рідного краю, природи.

Перегляд файлу

                      (Урок-конференція з позакласного читання)

 

     Тема. Природничі  символи України

     Мета. Ознайомити учнів з народними символами та їх значенням в житті людини; сприяти збагаченню словникового запасу, розвитку пізнавальної активності, творчих здібностей; виховувати любов до рідного краю, природи.

    Обладнання: вишитй рушник, кетяги калини, гілочки верби, малюнки пташок та    рослин, фонограма до гри, відерця з гачками.

                                              Хід уроку

     I. Організаційно-вступна частина.

   Вже дзвоник пролунав,

   На урок він нас гукав.

   Сядьте рівно на стільці,

             Бачу, всі ви молодці!

 II. Мотивація навчальної діяльності.

     Вчитель.   Кожен народ має свої звичаї, традиції,  святині і символи. Для чого їх потрібно знати і дотримуватись? Щоб знати свій народ, батьківську хату, бабусину вишиванку, дідусеву казку. Все це наша родовідна пам’ять, наша історія, наші символи.

              Верба і калина,

              Соловейко-пташина...

              Все це символи наші

              В Україні найкращій.

       Сьогодні на урок запрошені:

- мовознавці, які будуть пояснювати незрозумілі слова та загадувати загадки;                                         - інформатори, що піготували цікаву інформацію;

- дослідники, які провели власні дослідження і зробили деякі підрахунки;

- затійники. Вони проведуть ігри і фізкультхвилинку.

       Ви отримаєте багато інформації, тому на урок візьмемо:

У- увагу

Р- розум

О-обережність

К-кмітливість

    III. Повідомлення теми і мети уроку.

    Про що ми будемо говорити на уроці ви дізнаєтесь, якщо розшифруєте анаграми. воcимли родніНа раїУкни. (Народні символи України). 

    Ви дізнаєтесь, що таке символи, як їх шанує український народ.

    IV.Робота над темою уроку

    Вчитель. До слова запрошуються мовознавці, які дадуть пояснення слова символи.

   Мовознавець. Символ – художній образ, який умовно відображає яку-небудь думку, ідею, почуття і т.ін.

 Вчитель. В Україні до народних символів належать рослини і тварини. А які саме, ви дізнаєтесь, коли розгадаєте кросворд, який підготували мовознавці.

  1. Вони передбачають погоду. Низько літають над землею – на дощ. (Ластівки).
  2. І не дівка, а червоні стрічки носить. (Калина)
  3. Стоїть півень на городі у червоній шапці. (Мак).
  4. Сам вечірньої години заховався в кущ калини,

     та на дудочку одну грає пісню чарівну. (Соловей)

  1. У матінки-квіточки є блакитні діточки.

З жита виглядають, літечко вітають. (Волошки)

     6.  Чапає по болоті у червоних він чоботях.

          Як угледять його жабки, то дають у воду драпки. (Лелеки)

  1. Квіточки гарненькі, із сонечком схожі –

Краї біленькі, серединки жовті. (Ромашки)

 

   Вчитель. Хто з дівчаток не любить одягнути ураїнський віночок?  Які ж гарні квіти вплетені в нього. І всі вони лікарські, а ще мають символічне значення.

Повідомлення про це приготували інформатори.

   Інформатор 1.  Ромашка – символ кохання і миру. Вона росте на полях, лугах, прикрашає клумби біля людських осель, парки, сквери. Все літо милує око своїм ніжним цвітом. І ще це лікарська рослина, лікує запальні процеси.

    Вчитель. Коли приходить на землю літо, воно приносить сонце, тепло, шовкові трави, пишні хліба на поля, а в них - червоні квіти. То мак – символ молодості і краси.

(Звучить фонограма «Спів польових пташок». Виходять діти )

                      При долині мак, при широкій мак,

                      Коренистий, головастий, краснії дівиці,станьте вряд.

                      Тут буде лад, тут буде лад.

                      -А чи посіяли мак?

                      - Посіяли.

                      - А чи зійшов мак?

                      - Зійшов.

                      - А чи підростає мак?

                      - Підростає.

                      - А чи цвіте мак?

                      - Цвіте.

                      - А чи доспів мак?

                      - Доспів.

                      - А чи пора щипати?

                      - Пора.

(Діти оточують дівчину, одягнену в костюм маку і щипають).

   Вчитель. Майже в усіх народів є улюблені рослини-символи.  У канадців – клен, у росіян – берізка, а в нас, українців – калина . Де ж взявсь в нас цей кущ? Про це взнавали дослідники.

   Дослідник 1. Було це толі,коли на Україну нападали турки і татари. Вони нищили все на своєму шляху. А дівчат і хлопців забирали в полон. одного разу хотіли забрати в полон найкращу дівчину села. Вона змогла втекти, та на лихо зачепилася за дерево своїм червоним намистом. Воно розірвалося, посипалися на землю червоні намистинки. Забрали вороги красуню і там вона й залишилася.А червоні намистинки зійшли. З них виросли прекрасні кущі з червоними ягідками. Назвали їх люди калиною. З того часу і росте на українській землі цей чудовий кущ.

   Дослідник 2. На  планеті росте понад 200 видів калини, а в Україні – лише 8.                               Інформатор 2. Дуб – символ сили, могутності і довголіття. Тому на сорочечці  мати вишивала сину дубове листя, щоб дитина була сильною і міцною. Дубовий ліс сприяє одужанню людей, які мають серцеві захворювання.

   Дослідник 3.   Дуб живе довго. Відомий в Україні 1300-річний дуб, який росте в урочищі Юзефін Рівненської області. У с. Верхня Хортиця росте 800-річний дуб, під яким, за переказами, відпочивали Т. Шевченко, І. Рєпін, М. Лисенко. Обхват його стовбура -8м.

   Під час грози електричні розряди найбільше "притягує" дуб. Зі 100 ударів блискавки у дерева - 54 припадає на дуб.

   Вчитель. Крім рослинних символів має український народ і тваринні.  У княжі часи улюбленою твариною був тур. У козацькі часи - кінь. У багатьох думах, піснях оспівували козака і тут же згадували його коня.

   Але найулюбленішими тваринними символами є птахи. Люди вважали, що навесні душі померлих в образі птахів повертаються на землю. А поскільки це душі померлих - то де їм місце? В раю. І повертаються вони восени в рай. Очевидно з цих двох слів утворилося "Вирій". А ключі від Вирію Бог доручив зозулі, - говориться в легенді. Відкриває зозуля ключами вирій, випускає птахів по черзі на землю. А іще Бог доручив зозулі кувати довгі роки життя людям. І у вирій вона повинна відлетіти раніше, щоб відкрити його для інших птахів. Тому не встигає вона висидіти пташенят і підкидає яйця в чужі гніздечка. Та як би там не було, про зозулю в Україні ніхто ніколи не говорив погано. У народних піснях її порівнювали з матір'ю, яка побивається за своїми дітьми, називали лагідно "зозуленькою-матінкою".

   Інформатор 3. Улюбленим птахом є лелека. Його назвали на честь божества добра і кохання - Леля. Ну, а як відомо - від кохання народжуються діти. От і приносить їх у наші домівки лелека. Говорили колись, що Лель живе у душі доброї людини, а лелека мостить гніздо на подвір'ї добрих людей.

   Дослідник 4. У лелеки найдовший дзьоб серед птахів – 19 см. Вага  5-7 кг., розмах крил 1,5 – 2 м. Може пролітати  200 – 400 км.на день. Їх є близько 50 видів.

   Вчитель. Прийшов час наших затійників. Вони приготували гру «Лелека».

    Затійник 1. На підлозі квадрат. Двом гравцям я даю вудочки з гачками. Вони мусять «піймати» відерце, що стоїть стоїть у центрі квадрата, на гачок. Той, хто упіймав першим, - переможець. Він «напуває» (імітує) переможеного. Переможений дякує.

   (Діти грають гру)

   Інформатор 4. Символом туги за рідним краєм є журавель. Це щемливе відчуття, яке чути у курликанні журавлів, відчуває людина, коли вона далеко від Батьківщини.

                      "Журавлі кру, кру,

                         В чужині умру,

                         Доки море перелечу,

                         Крилонька зітру."

   Скільки туги викликають ці прості слова у серці кожного.

   Затійник 2. Я проведу гру «Журавлики». Уявіть себе журавликами і політайте над Україною. Що ви побачили? Де приземлилися?

(Під музичний супровід діти літають,  а потім діляться своїми враженнями)

   Вчитель. Пам’ятайте, любі діти, що рослини і тварин   – це частинка природи, яку треба любити і берегти. Тоді вона принесе вам багато радості.

V. Підсумок уроку.

  Вправа «Мікрофон» .

-Діти, якби чарівник перетворив вас на якийсь символ, то ким би ви хотіли стати і чому?

(Відповіді учнів)

 

 

 

   

 

                                        

 

 

 

docx
Додано
5 листопада
Переглядів
68
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку