Урок-конференція "Рухова активність і здоровя"

Про матеріал
Матеріал для учнів 8 класу до теми "Опора і рух", який дасть можливість поглибити знання учнів про значення м'язової активності для здоров'я, гармонійного розвитку та формування краси людського тіла.
Перегляд файлу

Тема: Рухова активність і здоров'я.

Мета:     

        Освітня: поглибити знання учнів про значення м'язової активності для здоров'я, гармонійного розвитку та формування краси людського тіла;

        Розвиваюча: розвивати увагу, спостережливість, мислення, уміння  порівнювати, узагальнювати;

        Виховна: продовжити  формувати уявлення про організм як єдине ціле;

 формувати риси бережливого відношення до свого здоров'я.

Обладнання:   таблиці

Тип уроку: засвоєння  нових знань.

Форма уроку: конференція.

Епіграф:

Якщо хочеш бути здоровим - бігай,

                                                             Якщо хочеш бути красивим - бігай,

 Якщо хочеш бути розумним - бігай.

                      Хід уроку

І. Мотивація навчання.

1. «Підвішування проблеми»

Як людині досягти гармонії? Із чого почати, щоб стати сильним, красивим, розумним та здоровим?

Напевно, з опорно-рухової системи.

2.Як асоціюється в вашому розумінні здоров'я і ОРС? (обговорювання твердження з учнями). 3.Організація груп-спеціалістів.

- фізіологи

  • пошук
  • тренери
  • медики
  • наркологи
  • історики
    - терапевти
  • валеологи

І. Виступи спеціалістів.

     Вчитель. У процесі росту і розвитку людини відбуваються значні зміни опорно-рухової системи, про які нам повідомить спеціаліст групи «Фізіологи».

 

Фізіологи. Хребет займає близько 40% загальної довжини тіла і містить чотири вигини. Вигини зумовлені силою ваги, тонусом м'язів. У новонародженої дитини хребет майже прямий, оскільки характерні для дорослого вигини ледь помітні. Шийний вигин виникає тоді, коли дитина починає тримати голову, тобто активно протидіє нахилу її вперед. Пізніше, коли дитина починає сидіти, а потім стояти і ходити, з'являється поперековий вигин. Різні відділи хребта ростуть у довжину нерівномірно. Швидше розвивається поперековий відділ, повільніше - шийний. На старість хребет вкорочується (до 10%) за рахунок зменшення у висоту тіл хребців і зменшення товщини міжхребцевих дисків.

     В новонародженої дитини череп більший відносно розмірів усього тіла, ніж у дорослих. Голова в неї найбільша по периметру. Висота голови новонародженого вміщується в довжині тіла 4 рази. З віком це співвідношення змінюється, оскільки ріст черепа (голови) відстає від росту всього організму. У дорослої людини висота голови становить лише 1/8 довжини тіла. Найбільший приріст тіла в довжину спостерігається в перші два роки життя, наступ не велике підвищення припадає на 7-8 років, а потім у дівчат у 12-13 років, у хлопчиків - у 13-14 років. Ріст кісток у довжину припиняється у 22-24 роки.

    Вчитель. Існує пряма залежність між розвитком м'язів і правильним формуванням скелета. Якщо розглянути кістку, то можна побачити, що рельєф краще виражений у місці прикріплення м'язів. І в цих місцях можна побачити різноманітні виступи, гребені, горбики, причому там, де міцніші м'язи, гребені й виступи більші, а отже й міцніші кістки. Над цим працювала група «Пошук».

 

Група «Пошук». Повідомлення: «Пропорції і краса людського тіла».

  В організмі все взаємозалежне, все пропорційне. За скелетом людини можна визначити, які м'язи в неї найбільш розвинені. Так, знаменитий скульптор-анатом М.М.Герасимов за черепами давно померлих людей міг відтворити їхній зовнішній вигляд. На череп, його гребені учений наносив м'які покриви різної товщини і так моделював голову.

     Від розмірів відділів скелета та основних кісток залежать пропорції тіла людини. Співвідношення розмірів слугують мірою краси тіла людини. З історії всім добре знайомі скульптори давньогрецьких богів, полководців, державних діячів - вони вражають красою і пропорційністю форм. Пропорції тіла вивчалися з давніх часів. Ще в Давньому Єгипті було встановлено, що довжина всього тіла в 19 разів більша за довжину середнього пальця. Ці знання допомагали під час створення статуй. А давньогрецькі скульптори запропонували користуватися шириною кисті як одиницею міри, і тому пропорції тіла вони виражали так: 

            2 кисті = висота обличчя

  1. кисті = довжина ступні
  2. кисті = відстань від плеча до ліктя.

Однак пропорції можуть порушуватися внаслідок захворювань або дії шкідливих звичок.

Вчитель. Які ж чинники зміцнюють ОРЗ? (Бесіда з учнями).

 

Група «Тренери». Роль фізичних вправ у зміцнені ОРЗ.

     1.Активна фізична діяльність - обов'язкова умова гармонійного розвитку людини.

     Систематичні вправи подовжують м'язи, виробляють властивість краще розтягуватися.

     При тренуваннях маса м'язів збільшується, вони стають сильнішими, нервові імпульси викликають скорочення м'язів великої сили. Сила м'язів та міцність кісток взаємопов'язані. Під час занять фізичними вправами та працею кістки стають товстішими і відповідно розвинуті м'язи мають достатню опору, міцнішим і стійкішим до навантажень стає весь скелет. Розвиваються працездатність, витривалість, сила, спритність, швидкість. Малорухомий спосіб життя шкодить здоров'ю - з'являється дряблість та слабкість м'язів. У той же час слід пам'ятати, що в усьому корисна помірність, бо значні навантаження, особливо у нетренованих людей, можуть принести великої шкоди здоров'ю. Заняття спортом, систематичні тренування розвивають мускулатуру, зміцнюють скелет, роблять людину не тільки фізично здоровою, а й гарною тілом.

    2. Рух - запорука здоров'ю.

     Рух - ознака, характерна для всіх живих організмів: рух рослини до променів сонця, рух тварин у пошуках їжі, рух людини назустріч новим відкриттям... Тобто рух - це і є життя,

  Історія дає нам чимало прикладів, коли люди, які займалися фізичними вправами, зберігали твердий розум, вражаючу працездатність навіть у похилому віці. І.Павлов прожив 86 років і до останнього дня свого життя їздив на велосипеді, любив працювати в саду. Лев Толстой через кожні 3 години праці за письмовим столом робив гімнастику у 82 роки він проїжджав по 20 км вдень верхи на коні. Мікеланджело, Піціан прожили по 89 років, П.Пікассо-99. М.В.Ломоносов, який мав атлетичну фігуру, казав: «Рух замість ліків служити може». Відомий лікар давнини Гален стверджував: «Тисячі разів повертав я здоров'я своїм хворим за допомогою рухів».

 Вчитель. Чому тільки треновані м'язи розвиваються? Це може підтвердити «дослідницька» група.

 

Група «дослідники».

      Чому тільки треновані м'язи розвиваються? Щоб з'ясувати це, проведемо дослід. Стискаємо міцно і розслаблюємо в кисті руку протягом однієї хвилини. Після закінчення порівнюємо колір кисті обох рук. Чому долоня руки, яка працювала, виявилася червонішою? (Учні висловлюють свої міркування).

Вчитель. А чи є чинники, які навпаки, послаблюють здоров'я людини , а значить і опорно-рухову систему?

Медики.

      Гіподинамія та її наслідки.

     Гіподинамія - знижена рухова активність. Вона вважається хворобою сучасної цивілізації і пов'язана з автоматизацією, механізацією і комп'ютеризацією виробництва, з розвитком транспорту, а ще з лінощами. Про вплив гіподинамії на роботу органів і системи можна сказати, що:

  • м'язові волокна тоншають, збільшується жирова тканина;
  • знижується обмін речовин, зменшується перенесення кисню до клітин;
  • сила серцевих скорочень послаблюється, зменшується працездатність;
  • знижується тонус судин, затримується кров, зменшується просвіт;
  • зменшується життєва ємність легень;
  • зменшується виділення травних соків, погіршується травлення;
  • погіршується кровопостачання мозку, виникає кисневе голодання (гіпоксія);
  • знижується стійкість до захворювань.

     Гіподинамія знижує фізичну, розумову працездатність, життєвий тонус. Отже, активний руховий режим - запорука нормальної ваги тіла, міцного здоров'я.

 

Наркологи. Вплив алкоголю і наркотиків на опорно-рухову систему.

      Серед багаточисельних шкідливих складників тютюнового диму особливо сильними отрутами є синильна, мурашина та масляна кислота. Синильна кислота посилює кисневе голодування і порушує обмін речовин у м'язовій тканині. Порушується трофіка тканин і м'язів. Існують дані, що 20 сигарет, викурені протягом дня, змушують серце працювати з навантаженням адекватним 8-годинній їзді на велосипеді проти вітру, бо порушення кровоточу під дією нікотину призводить до недостатнього постачання організму киснем. Розвивається кисневе голодування,   що негативно позначається на працездатності. При напруженій роботі в м'язах утворюється значна кількість молочної кислоти, яка надто повільно виводиться з організму. А залишившись у ньому, порушує скорочувальну здатність м'язів, що веде до їх втоми . Дослідження показали, що через 10-15 хвилин після викурювання однієї сигарети сила м'язів зменшується на 15%. Отже, запаси сили і витривалості курців значно нижчі, ніж у тих, хто не курить.

     Шкідливо впливає на опорно-рухову систему і вживання алкоголю. Алкоголь при надмірному його вживанні у натуральному його вигляді потрапляє в усі органи і тканини організму, зокрема на м'язи та кістки. Ці тканини не пристосовані до знешкодження отрут і через те дуже чутливі до токсичної дії алкоголю. Змінюється під його впливом координація рухів, спостерігаються втрата швидкості, точності рухів. Не рідко це є причиною аварій і катастроф на транспорті, травм на виробництві.

 

    Вчитель. Ми розглянули лише деякі чинники - позитивні і негативні зміцнення і послаблення опорно-рухової системи. Але в нас є групи «спеціалістів» , які допоможуть бути вам красивими, здоровими, розумними.

 

Валеологи. Роль раціонального харчування у зміцненні опорно – рухової системи.

      Важливу роль у запобіганні захворювань опорно-рухової системи відіграє раціональне харчування. У дитячому і підлітковому віці зміна опорно-рухової системи пов'язана насамперед із ростом кісток, їх окостенінням. Якщо в цей період в організмі бракуватиме кальцію або фосфору, можуть з'явитися різні вади опорно-рухової системи. Щоб цього не сталося, слід вживати продукти харчування, багаті на ці елементи: масло, яйця, кефір, рибу, печінку, молоко, а також різноманітні продукти рослинного походження: горіхи, моркву, капусту, салат, гречку, редьку, петрушку. Добова потреба кальцію становить 800 мг, фосфору -1200 мг. Нестача кальцію в раціоні призводить до підвищеного всмоктування та накопичення в організмі стронцію - 90. Для регуляції обміну кальцію і фосфору в організмі, стимуляції їх всмоктування в кишках та відкладання в кістках, для формування та росту скелета у дітей необхідна достатня кількість жиророзчинного вітаміну Д. Він частково синтезується в шкірі під впливом ультрафіолетових променів. Природним джерелом вітаміну Д є риб'ячий жир, яєчний жовток, сир, вершкове масло, вершки.

 

Гігієністи. Правила гігієни опорно-рухової системи.

_ Необхідно систематично займатися фізичними вправами.

_ При одноманітних трудових рухах корисні корегуючи вправи.

_ У віці 6-12 років шкідливо захоплюватися надмірним заняттям одним видом   спорту  із силовими навантаженнями.

_ Необхідно виробляти і підтримувати гарну поставу.

_ Сидіти за робочим столом потрібно правильно.

_ Шкідливо піднімати великий вантаж.

_ Не можна стрибати з висоти на тверду опору.

_ У будь-якому віці шкідливо носити тісне взуття, підліткам - взуття на високому підборі.

_ У будь-якому віці корисна ранкова гімнастика.

_ Перегляд телепередач слід обмежувати, адже щоденні 3 - годинний перегляд

сприяє стійким симптомам нервового і психічного розладу, виснаженню нервової системи, розвитку гіподинамії.

     Вчитель. Чи можемо ми епіграф уроку, який написаний на гранітній брилі часів Давньої Греції вважати дійсним?

(Учні висловлюють свої міркування)

   Фізичний розвиток, фізична культура у повсякденному житті роблять людину

здоровою, красивою, розумною, сильною. Адже розвинуті м'язи свідчать про силу людини. Про людей-богатирів повідомить група « Історична».

 

Історики. Люди – богатирі.

     В народних прислів'ях і казках відображені риси нашого народу - працелюбність, хоробрість і могутня сила.

     Арабський письменник XI ст.. писав, що слов'яни - народ могутній, що якщо б вони не були розділені на багато родів, ніхто б не міг би їм протистояти.

серед російського народу було багато людей з богатирською силою. Про них

збереглося чимало оповідей.

     В 1807 році під час бою з турками був убитий капітан Лукін, якого прозивали на флоті «російським Геркулесом».Очевидці описували його перемогу з 12 матросами над ворогами в декілька сотень. Він легко ламав підкови, міг тримати пудові ядра в розпростертих руках, пальцем вдавлював цвяхи в стіну.

     Відомий знаменитий богатир - бурлак Микита Ломов. Він творив чудо своєю

богатирською силою. Він забивав чавунні сваї, одна яка була під силу лише восьми робочих.

     В парижському музеї зберігається рейса, зігнута Іваном Заїкіним під час його

гастролей у Франції.

     Павло Касьянов розривав ланцюги. В Мадриді він убив ударом кулака роздратованого бика.

     Знаменським, який виступав в цирку, піднімав оркестр, тримав на собі карусель, носив піаніно з людиною, яка грала.

     Ніколи люди не забудуть вантажника Івана Максимовича . Піддубного - «чемпіона чемпіонів», якого Горький назвав «вдохновителем сили нашого народу».

 

     Вчитель. Який же фізичний стан вашої опорно-рухової системи?

Тестування «Чи здорові ви фізично?».

1.Як часто ви виконуєте фізичні вправи

а) 4 рази на тиждень

б) 2-3 рази на тиждень

в) 1 раз на тиждень

г) менше 1 разу на тиждень

2. Яку відстань ви проходите пішки протягом дня

а) більше 4 км

б) близько 4 км

в) менше 1,5 км

г) менше 700 м

3. Вирушаючи до магазину, на навчання, на роботу, ви

а) ідете пішки або їдете на велосипеді

б) частину шляху йдете пішки або їдете на велосипеді

в) інколи йдете пішки або їдете на велосипеді

г) завжди користуєтесь громадським транспортом або автомобілем

4. Якщо перед вами стоїть вибір: підійматися сходами чи їхати на ліфті, ви

а) завжди підіймаєтесь по сходах

б) підіймаєтесь по сходах, крім випадків, коли у вас у руках щось важке

в) інколи підіймаєтесь по сходах

г) завжди користуєтесь ліфтом

5. У вихідні дні

а)кілька годин працюєте фізично

б) як правило весь день проводите у русі, хоча майже не виконуєте ніякої фізичної
роботи.

в) здійснюєте кілька коротких прогулянок

г) більшу частину вихідних читаєте і дивитесь телевізор
Підрахунок балів:

а) 4 бали

б) 3 бали

в) 2 бали

г) 1 бал

18 і більше балів-дуже активні і досить фізично здорові.

12-17 балів-ви досить активні й дотримуєтеся розумного підходу до підтримання

фізичної форми.

8-11 балів-вам слід більше уваги приділяти фізичним вправам.

7 і менше балів-ви ліниві й пасивні фізичні вправи вам необхідні.

 

III. Контролююча частина уроку.

Гра «Колесо здоров'я»

уыкшле 060

 

 

 

 

 

 

 

 

      Перші поселенці Канади уявляли здоров'я як колесо, яке вважається

найгармонічнішою фігурою в природі. Відповідно до цього все в організмі має

перебувати в гармонії. Кожен намалює своє «Колесо здоров'я ОРС».

2. Гра «Банк знань»

 Групи відповідають на запитання протягом 5 секунд і набирають собі бали.

1. Чим прикріплюються м'язи до кісток?

      (сухожилками)

2. Сполучнотканинна оболонка, що покриває м'яз

       (фасція)

3. Скоротливі елементи м'язового волокна

      (актин, міозин)

4. Які властивості м'язового волокна?

      (скорочення, розслаблення)

5. Яка м'язова тканина утворює стінки внутрішніх органів?

      (не посмугована)

6. Колові м'язи навколо отворів називаються

      (сфінктери)

7. Фізичні показники м'язів

     (сила, швидкість, скорочення, тонус)

8. Тимчасова втрата працездатності м'яза називається

     (втома)

9. Робота, при якій м'яз не змінює своє положення в просторі

     (статична)

10.Показником ефективності роботи м'язів

     (ККД)

11.Робота, при якій скорочення чергується з розслабленням

     (динамічна)

12.Види м'язової тканини

     (посмугована , гладенька)

 

 IV. Підсумок уроку.

  1. Підбиття підсумків роботи в групах.
  2. Заповнення картки самооцінювання.
  3. Виділення учнями ключових слів.
  4. Рефлексія. Пояснити на основі вивченої теми прислів'я «Ранок зустрічай зарядкою, а вечір проводжай прогулянкою».

 

  V. Завдання додому:

   1. За бажанням скласти кросворд на тему «Опора і рух».

   2. Підготуватися до уроку – гри. Повторити тему «Опора і рух».

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
30 жовтня 2022
Переглядів
559
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку