Урок-змагання "Пізнаємо річку життя"

Про матеріал
Матеріал для узагальнюючого уроку у 8 класі до теми "Транспорт речовин", що дасть можливість перевірити ступінь засвоєння учнями навчального матеріалу, формувати соціальну та комунікативну компетентність, переконати учнів у необхідності збереження власного здоров’я та ведення здорового способу життя.
Перегляд файлу

« Пізнаємо річку  життя»

Урок – змагання

Мета.

Навчальна: перевірити ступінь засвоєння учнями навчального матеріалу теми; формувати соціальну та комунікативну компетентність; переконати учнів у необхідності збереження власного здоров’я та ведення здорового способу життя.

Розвиваюча: розвивати уяву, логічне мислення, уміння робити висновки, порівнювати, працювати в колективі; розкрити міжпредметні зв’язки; розвивати творчий потенціал учнів.

Виховна: виховувати почуття взаємодопомоги, відповідальності; виховувати людяність, активну позицію в навчанні та житті.

 

Обладнання: набори цифр, картки з написами «клітинний, гуморальний», картки з написами етапів руху крові, лікарська шапочка.

Форма  уроку: урок-змагання.

Міжпредметні зв’язки: креслення, хімія, основи здоров’я, література, медицина, ботаніка, міфологія.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Проведення уроку - змагання

Умови змагання

  1. Клас поділяється на команди  (5 команд).
  2. Кожне завдання оцінюється певною кількістю балів (на дошці написані конкурси та оцінки – бали з а виступи ).

 

Конкурс № 1

«Біологічне поле чудес». Оцінка 3 бали.

Учитель.

 Музиканти перед концертом виконують вправи для розминки м’язів пальців, гімнасти – вправи для розминки м’язів тіла, а вам я пропоную гімнастику для концентрації уваги, збільшення обсягу пам’яті – розв’язати криптограму.

Вам потрібно відповісти на питання біологічного поля чудес.

  1. Клітини крові, що мають ядра (лейкоцити)
  2. Запис роботи серця (кардіограма)
  3. Змертвіння м’язових клітин серця (інфаркт)
  4. Гемоглобін, з’єднаний з киснем (оксигемоглобін)
  5. Орган, який виконує роль мотора-насоса (серце)
  6. Кров, що рухається по легеневих артеріях (венозна)

Кожне запитання оцінюється 0,5 бала (3б)

2

Р

4

6

-

 

4

5

4

Б

1

И

6

И

Й

 

5

3

2

 

Кров – особливий сік

Замість цифри потрібно вставити першу букву слова-відповіді на запитання відповідного номера.

 

Конкурс  № 2

«Імунітет. Який він?»  Оцінка 0, 5 бала. Кожна команда може отримати максимум 3 бали.

Учитель.

  • Чи засвоїли ви вчення про імунітет?

Учитель роздає набори цифр, картки (по дві) з написами («клітинний» і «гуморальний»). На дошці позначено цифрами різні види лейкоцитів: 1 — фа­гоцити; 2 — Т-лімфоцити; 3 — інтерферон; 4 — ан­титіла.

Зачитуються ситуації, у яких виявляється пев­ний вид імунітету. Учні одночасно підносять карт­ки, де вказана назва імунітету, та цифри (який тип лейкоцитів бере участь).

Ситуація 1.  У 6-річному віці хлопчик перехворів на коклюш. У наступні роки він контактував з хво­рими на коклюш, але сам при цьому більше не хворів (4, гумор.)

Ситуація 2. 9-річна дівчинка на початку грудня перехворіла грипом, а через 2 місяці захворіла на нього знову. (З, гумор.)

Ситуація 3. У пошкоджену м'язову тканину по­трапили мікроорганізми, подібні до яких 5 місяців тому були присутні тут. Організм вдало позбувся їх завдяки ... (2, кліт.)

Ситуація 4. При опікові було пошкоджено епі­теліальну тканину. З часом ушкоджені клітини відмерли й організм позбувся їх. Ця ділянка епіте­ліальної тканини відновилася, адже ушкоджених відмерлих клітин організм позбувається завдяки ... . (/, кліт.)

Ситуація 5. 18 - річний юнак захворів на дифте­рію. Хворому потрібна була негайна допомога, тому в його організм ввели лікувальну сироватку, забез­печивши цим швидке одужання внаслідок того, що лікувальна сироватка — це готові... (4, гумор.)

Ситуація 6. Хворому під час операції у лікарні перелили неперевірену кров. Через 8 років в організм цієї людини потрапив вірус грипу; людина важко захворіла, чого раніше при захворюванні на грип у неї не спостерігалося. Який вид лейкоцитів та імун­ітету тут проявився?

Конкурс №3

Театральний.  Оцінка  1  бал.

Учитель.

А зараз пограємося в міні-театр із невеличкою трупою акторів. Кожна команда отримує картки, за допомогою яких повинна зобразити рух крові та лімфи.

Перша група.

Слід зобразити шлях еритроцита крові по малому колу кровообігу. Учитель роздає картки, де написані ролі: еритроцит,  ліве передсер­дя,  правий шлуночок, легені, легенева артерія, ле­генева вена, О2, СО2.

Друга група.

Слід зобразити рух еритроцита по великому колу кровообігу. Учні отримують картки з надписами: еритроцит, праве передсердя, лівий шлуночок, клітини тіла, артерії, верхня та нижня порожнисті вени, капіляри.

 

Третя група.

Потрібно зобразити  напрямок  кровотоку в лівій частині серця. Учні отримують картки з написами: еритроцит, легеневі вени, аорта, ліве передсердя, двостулковий клапан, лівий шлуночок, півмісяцевий клапан, О2.

 

Четверта  група.

Потрібно зобразити  напрямок  кровотоку в правій частині серця. Учні отримують картки з написами: легеневі артерії, порожнисті вени, тристулковий клапан, праве передсердя, півмісяцевий клапан, правий шлуночок, СО2.

 

П’ята   група.

Потрібно зобразити рух лімфи в організмі. Учні отримують картки з написами: лімфатичні вузли, лімфатичні капіляри, підключичні вени, лімфатичні протоки, лімфатичні судини, тканинна рідина.

 

Презентація груп.

Конкурс № 4.

«Надай допомогу». Оцінка 1 бал.

Учитель.

На серцевині квітки написана тема  запи­тання, а на нижньому боці кожної з 5 пелюсток — завдання. Ви знімаєте одну з пелюсток, де містить­ся запитання для вас.

 

 

   

 

 

 

 

 

 

Пелюстка 1. Щоб зупинити цю кровотечу, слід вище місця поранення швидко притиснути пальцем ушкоджену судину в точках, де прощупується пульс, і накласти джгут. (Артеріальна.)

Пелюстка 2. Людина, в якої виникла ця крово­теча, стає блідою, виступає холодний піт, пульс ча­стішає і слабне. До ймовірного місця кровотечі при­кладають холодний компрес. (Внутрішня.)

Пелюстка 3. Ця кровотеча буває у вигляді пуль­суючого струменя, подібного до фонтану. Кров має яскраво-червоний колір. У цьому разі діяти треба негайно. (Артеріальна.)

Пелюстка 4. У разі цієї кровотечі, особливо коли ушкоджені великі судини, зсідання крові не здатне швидко зупинити її, кров витікає рівномірно і має темний колір. (Венозна.)

Пелюстка 5. Ця кровотеча виникає при незнач­ному пораненні. Вона не призводить до значної втра­ти крові й легко зупиняється. (Капілярна.)

Конкурс № 5.

Літературний. Оцінка 1 бал.

Учні завчасно готували вірші, сенкани, прислів’я про серцево-судинну систему.

Виступ учнів.

 

Конкурс № 6.

« На прийомі у лікаря». Оцінка 1 бал.

 

Учитель.

Оскільки це урок-гра, то пограємося в лікарів-діагностиків. Один з учасників команди буде лікарем-діагностиком серцево-судинної сис­теми. На допомогу лікареві стає медсестра (другий гра­вець із команди) і перераховує симптоми хвороби, а лікар ставить діагноз.

Кожен лікар одіває лікарську шапочку.

Хворий 1. Лікарю, обстеження показали, що в цього хворого спостерігається часткове змертвіння частин м'язових клітин серця, а також порушений кровообіг у судинах серця, що й призвело до змен­шення постачання його клітин киснем та поживни­ми речовинами і часткового їх змертвіння. (Інфаркт міокарда.)

Хворий 2. Лікарю, у цього хворого спостерігаєть­ся порушення тонусу судин, у результаті чого пору­шився і кровообіг. Хворий нарікає на головний біль, втому. Він веде малорухливий спосіб життя, часто спостерігаються неврози. (Дистонія.)

Хворий 3. Лікарю, у цього хворого спостерігаєть­ся гостре порушення мозкового кровообігу, на­слідком якого є крапкові розлади його функцій. Одним із наслідків цієї хвороби може бути розрив кровоносних судин, що супроводжується кровови­ливами в мозок. (Інсульт.)

Хворий 4. Лікарю, у цього хворого підвищений артеріальний тиск. Його основна робота пов'язана з перевантаженням, негативними емоціями та на­пруженою розумовою працею. (Гіпертонія.)

Хворий 5. Лікарю, при огляді хворого виявлено нерівномірне розширення вен. Причиною цього є вроджена слабкість венозних стінок і непов­ноцінність їхніх клапанів, що утруднює рух крові й підвищує внутрішній тиск. (Варикозне розширення вен.)

Конкурс № 7

«Кров магічна». Оцінка 1 бал. Випереджальне завдання.

 

Виступи учнів

1-й учень. За жодну зі своїх помилок людство не заплатило таку дорогу та дійсно «криваву» ціну, як за забо­бони, пов'язані з кров'ю. Наші предки вважали, що кров і життя — це одне й те саме, що «душа будь-якого тіла — це його кров». Вони сподівалися, що численні потой­бічні сили можна задобрити, лише віддавши найцінніше — життя! «Боги жадали крові!» Кров'ю за­спокоювали землю, що здригалася від землетрусу, нею кропили поля перед сівбою, її пили, щоб увібрати в себе чиїсь життєві сили, нама­щували нею своє тіло, щоб узяти чиюсь красу чи відвагу, вилікува­тися від злого недуга, подовжити життя!

2-й учень. Ідеями розплати з вищи­ми силами кров'ю, ідеєю кривавої спокутної жертви були пронизані звичаї усіх народів. Первісні племе­на приносили в жертву своїх пер­вістків, щоб зберегти плодючість. У Європі в середні віки практикува­лися будівельні жертви — замуровування людини або тварини для ук­ріплення підмурівка будинку, греб­лі та ін. Хоча криваві людські жер­твоприношення в подальшому були замінені на суто ритуальні дії, ідея кривавої жертви не зникла і до сьо­годні.

3-й учень. Уява первісних людей наділила кров і навіть її червоний колір магічними властивостями. Кістяки, просочені червоною фар­бою, археологи знаходять у захороненнях кроманьйонців. Як нагаду­вання про давньоєгипетські релі­гійні звичаї дожили до нас червона помада та червоний лак для нігтів. У Єгипті червоною фарбою нама­щували хворих.

4-й учень. У багатьох народів як у давні, так і в Середні віки вкушання крові чи вина з кров'ю було обо­в'язковим під час укладання союзу, дружніх стосунків. Геродот так пи­сав про скіфів: «Угоди укладають вони, наливаючи собі вино у вели­ку глиняну чашку, змішуючи його з кров'ю тих, хто домовляється, яку одержують з подряпини, зробленої собі шилом або ножем. У цю суміш умочують меч, стріли, бойову соки­ру, спис, а потім п'ють її. Греки скріплювали важливий союз руко­стисканням, попередньо порізавши собі долоню, щоб кров союзників змішувалася. Звідси пішов вираз «кривава клятва», «кровно близька людина» та ін.

5-й учень. Віра у таємничі, надпри­родні властивості крові породила впевненість у тому, що кров узагалі може бути «чистою» чи «нечис­тою», «доброю» чи «поганою». Це означало, що поганою могла бути кров цілої родини, племені, народу, раси. Звідси і походить ідея расової дискримінації, біологічної непов­ноцінності людей.

Конкурс №8

«Допоможи собі сам». Оцінка 1 бал.

 

 

 

 

  1. Липа серцелиста
  1. Ехінацея пурпурова
  1. Чорна смородина
  1. Червоний перець
  1. Часник
  1. Яблука
  1. Буряк столовий
  1. Калган
  1. Цибуля
  1. Синюха блакитна
  1. Малина
  1. Цикорій
  1. Пирій повзучий
  1. Шипшина
  1. Орляк

         звичайний

    16. Помідори

 

  1. Які рослинні ліки ви використовуєте як жаро понижувальні засоби?

(1, 11)

  1. Відвари яких рослин діють сечогінно і сприяють виведенню з організму вірусів, радіонуклідів? (12, 14)
  2. Які рослини є імуностимуляторами? (2, 5, 8, 10, 13)
  3. Які рослини мають фітонцидні властивості? (5, 9, 4)
  4. Які рослини містять найбільше вітаміну С? (3, 4, 5, 14)

ІІІ. Підсумок уроку

1. Оцінювання учнів.

2. Бесіда.

- чи сподобався вам сьогоднішній урок?

- які форми сподобались найбільше?

- як ви оцінюєте важливість набутих знань?

 

ІV. Завдання додому

Повторити вивчений матеріал.

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
30 жовтня 2022
Переглядів
494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку