« Пізнаємо річку життя»
Урок – змагання
Мета.
Навчальна: перевірити ступінь засвоєння учнями навчального матеріалу теми; формувати соціальну та комунікативну компетентність; переконати учнів у необхідності збереження власного здоров’я та ведення здорового способу життя.
Розвиваюча: розвивати уяву, логічне мислення, уміння робити висновки, порівнювати, працювати в колективі; розкрити міжпредметні зв’язки; розвивати творчий потенціал учнів.
Виховна: виховувати почуття взаємодопомоги, відповідальності; виховувати людяність, активну позицію в навчанні та житті.
Обладнання: набори цифр, картки з написами «клітинний, гуморальний», картки з написами етапів руху крові, лікарська шапочка.
Форма уроку: урок-змагання.
Міжпредметні зв’язки: креслення, хімія, основи здоров’я, література, медицина, ботаніка, міфологія.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Проведення уроку - змагання
Умови змагання
Конкурс № 1
«Біологічне поле чудес». Оцінка 3 бали.
Учитель.
Музиканти перед концертом виконують вправи для розминки м’язів пальців, гімнасти – вправи для розминки м’язів тіла, а вам я пропоную гімнастику для концентрації уваги, збільшення обсягу пам’яті – розв’язати криптограму.
Вам потрібно відповісти на питання біологічного поля чудес.
Кожне запитання оцінюється 0,5 бала (3б)
2 |
Р |
4 |
6 |
- |
4 |
5 |
4 |
Б |
1 |
И |
6 |
И |
Й |
|
5 |
3 |
2 |
Кров – особливий сік
Замість цифри потрібно вставити першу букву слова-відповіді на запитання відповідного номера.
Конкурс № 2
«Імунітет. Який він?» Оцінка 0, 5 бала. Кожна команда може отримати максимум 3 бали.
Учитель.
Учитель роздає набори цифр, картки (по дві) з написами («клітинний» і «гуморальний»). На дошці позначено цифрами різні види лейкоцитів: 1 — фагоцити; 2 — Т-лімфоцити; 3 — інтерферон; 4 — антитіла.
Зачитуються ситуації, у яких виявляється певний вид імунітету. Учні одночасно підносять картки, де вказана назва імунітету, та цифри (який тип лейкоцитів бере участь).
Ситуація 1. У 6-річному віці хлопчик перехворів на коклюш. У наступні роки він контактував з хворими на коклюш, але сам при цьому більше не хворів (4, гумор.)
Ситуація 2. 9-річна дівчинка на початку грудня перехворіла грипом, а через 2 місяці захворіла на нього знову. (З, гумор.)
Ситуація 3. У пошкоджену м'язову тканину потрапили мікроорганізми, подібні до яких 5 місяців тому були присутні тут. Організм вдало позбувся їх завдяки ... (2, кліт.)
Ситуація 4. При опікові було пошкоджено епітеліальну тканину. З часом ушкоджені клітини відмерли й організм позбувся їх. Ця ділянка епітеліальної тканини відновилася, адже ушкоджених відмерлих клітин організм позбувається завдяки ... . (/, кліт.)
Ситуація 5. 18 - річний юнак захворів на дифтерію. Хворому потрібна була негайна допомога, тому в його організм ввели лікувальну сироватку, забезпечивши цим швидке одужання внаслідок того, що лікувальна сироватка — це готові... (4, гумор.)
Ситуація 6. Хворому під час операції у лікарні перелили неперевірену кров. Через 8 років в організм цієї людини потрапив вірус грипу; людина важко захворіла, чого раніше при захворюванні на грип у неї не спостерігалося. Який вид лейкоцитів та імунітету тут проявився?
Конкурс №3
Театральний. Оцінка 1 бал.
Учитель.
А зараз пограємося в міні-театр із невеличкою трупою акторів. Кожна команда отримує картки, за допомогою яких повинна зобразити рух крові та лімфи.
Перша група.
Слід зобразити шлях еритроцита крові по малому колу кровообігу. Учитель роздає картки, де написані ролі: еритроцит, ліве передсердя, правий шлуночок, легені, легенева артерія, легенева вена, О2, СО2.
Друга група.
Слід зобразити рух еритроцита по великому колу кровообігу. Учні отримують картки з надписами: еритроцит, праве передсердя, лівий шлуночок, клітини тіла, артерії, верхня та нижня порожнисті вени, капіляри.
Третя група.
Потрібно зобразити напрямок кровотоку в лівій частині серця. Учні отримують картки з написами: еритроцит, легеневі вени, аорта, ліве передсердя, двостулковий клапан, лівий шлуночок, півмісяцевий клапан, О2.
Четверта група.
Потрібно зобразити напрямок кровотоку в правій частині серця. Учні отримують картки з написами: легеневі артерії, порожнисті вени, тристулковий клапан, праве передсердя, півмісяцевий клапан, правий шлуночок, СО2.
П’ята група.
Потрібно зобразити рух лімфи в організмі. Учні отримують картки з написами: лімфатичні вузли, лімфатичні капіляри, підключичні вени, лімфатичні протоки, лімфатичні судини, тканинна рідина.
Презентація груп.
Конкурс № 4.
«Надай допомогу». Оцінка 1 бал.
Учитель.
На серцевині квітки написана тема запитання, а на нижньому боці кожної з 5 пелюсток — завдання. Ви знімаєте одну з пелюсток, де міститься запитання для вас.
Пелюстка 1. Щоб зупинити цю кровотечу, слід вище місця поранення швидко притиснути пальцем ушкоджену судину в точках, де прощупується пульс, і накласти джгут. (Артеріальна.)
Пелюстка 2. Людина, в якої виникла ця кровотеча, стає блідою, виступає холодний піт, пульс частішає і слабне. До ймовірного місця кровотечі прикладають холодний компрес. (Внутрішня.)
Пелюстка 3. Ця кровотеча буває у вигляді пульсуючого струменя, подібного до фонтану. Кров має яскраво-червоний колір. У цьому разі діяти треба негайно. (Артеріальна.)
Пелюстка 4. У разі цієї кровотечі, особливо коли ушкоджені великі судини, зсідання крові не здатне швидко зупинити її, кров витікає рівномірно і має темний колір. (Венозна.)
Пелюстка 5. Ця кровотеча виникає при незначному пораненні. Вона не призводить до значної втрати крові й легко зупиняється. (Капілярна.)
Конкурс № 5.
Літературний. Оцінка 1 бал.
Учні завчасно готували вірші, сенкани, прислів’я про серцево-судинну систему.
Виступ учнів.
Конкурс № 6.
« На прийомі у лікаря». Оцінка 1 бал.
Учитель.
Оскільки це урок-гра, то пограємося в лікарів-діагностиків. Один з учасників команди буде лікарем-діагностиком серцево-судинної системи. На допомогу лікареві стає медсестра (другий гравець із команди) і перераховує симптоми хвороби, а лікар ставить діагноз.
Кожен лікар одіває лікарську шапочку.
Хворий 1. Лікарю, обстеження показали, що в цього хворого спостерігається часткове змертвіння частин м'язових клітин серця, а також порушений кровообіг у судинах серця, що й призвело до зменшення постачання його клітин киснем та поживними речовинами і часткового їх змертвіння. (Інфаркт міокарда.)
Хворий 2. Лікарю, у цього хворого спостерігається порушення тонусу судин, у результаті чого порушився і кровообіг. Хворий нарікає на головний біль, втому. Він веде малорухливий спосіб життя, часто спостерігаються неврози. (Дистонія.)
Хворий 3. Лікарю, у цього хворого спостерігається гостре порушення мозкового кровообігу, наслідком якого є крапкові розлади його функцій. Одним із наслідків цієї хвороби може бути розрив кровоносних судин, що супроводжується крововиливами в мозок. (Інсульт.)
Хворий 4. Лікарю, у цього хворого підвищений артеріальний тиск. Його основна робота пов'язана з перевантаженням, негативними емоціями та напруженою розумовою працею. (Гіпертонія.)
Хворий 5. Лікарю, при огляді хворого виявлено нерівномірне розширення вен. Причиною цього є вроджена слабкість венозних стінок і неповноцінність їхніх клапанів, що утруднює рух крові й підвищує внутрішній тиск. (Варикозне розширення вен.)
Конкурс № 7
«Кров магічна». Оцінка 1 бал. Випереджальне завдання.
Виступи учнів
1-й учень. За жодну зі своїх помилок людство не заплатило таку дорогу та дійсно «криваву» ціну, як за забобони, пов'язані з кров'ю. Наші предки вважали, що кров і життя — це одне й те саме, що «душа будь-якого тіла — це його кров». Вони сподівалися, що численні потойбічні сили можна задобрити, лише віддавши найцінніше — життя! «Боги жадали крові!» Кров'ю заспокоювали землю, що здригалася від землетрусу, нею кропили поля перед сівбою, її пили, щоб увібрати в себе чиїсь життєві сили, намащували нею своє тіло, щоб узяти чиюсь красу чи відвагу, вилікуватися від злого недуга, подовжити життя!
2-й учень. Ідеями розплати з вищими силами кров'ю, ідеєю кривавої спокутної жертви були пронизані звичаї усіх народів. Первісні племена приносили в жертву своїх первістків, щоб зберегти плодючість. У Європі в середні віки практикувалися будівельні жертви — замуровування людини або тварини для укріплення підмурівка будинку, греблі та ін. Хоча криваві людські жертвоприношення в подальшому були замінені на суто ритуальні дії, ідея кривавої жертви не зникла і до сьогодні.
3-й учень. Уява первісних людей наділила кров і навіть її червоний колір магічними властивостями. Кістяки, просочені червоною фарбою, археологи знаходять у захороненнях кроманьйонців. Як нагадування про давньоєгипетські релігійні звичаї дожили до нас червона помада та червоний лак для нігтів. У Єгипті червоною фарбою намащували хворих.
4-й учень. У багатьох народів як у давні, так і в Середні віки вкушання крові чи вина з кров'ю було обов'язковим під час укладання союзу, дружніх стосунків. Геродот так писав про скіфів: «Угоди укладають вони, наливаючи собі вино у велику глиняну чашку, змішуючи його з кров'ю тих, хто домовляється, яку одержують з подряпини, зробленої собі шилом або ножем. У цю суміш умочують меч, стріли, бойову сокиру, спис, а потім п'ють її. Греки скріплювали важливий союз рукостисканням, попередньо порізавши собі долоню, щоб кров союзників змішувалася. Звідси пішов вираз «кривава клятва», «кровно близька людина» та ін.
5-й учень. Віра у таємничі, надприродні властивості крові породила впевненість у тому, що кров узагалі може бути «чистою» чи «нечистою», «доброю» чи «поганою». Це означало, що поганою могла бути кров цілої родини, племені, народу, раси. Звідси і походить ідея расової дискримінації, біологічної неповноцінності людей.
Конкурс №8
«Допоможи собі сам». Оцінка 1 бал.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
звичайний |
16. Помідори |
(1, 11)
ІІІ. Підсумок уроку
1. Оцінювання учнів.
2. Бесіда.
- чи сподобався вам сьогоднішній урок?
- які форми сподобались найбільше?
- як ви оцінюєте важливість набутих знань?
ІV. Завдання додому
Повторити вивчений матеріал.