Урок-конференція з використанням проектної технології "Екологічна безпека"

Про матеріал
Ознайомити учнів з принципами безпеки життєдіяльності та їх значенням у житті людини; формувати вміння пояснювати і прогнозувати наслідки впливу діяльності людини на природні екосистеми; визначати стратегію і тактику своєї поведінки; формувати розуміння особливостей сучасних умов виживання в період впровадження досягнень НТП; розвивати навички та вміння працювати з додатковою літературою, узагальнювати, порівнювати, вибирати головне, робити висновки; виховувати почуття відповідальності за безпеку життя сьогоднішніх і прийдешніх поколінь, екологічно свідому особистість, загальну екологічну культуру, любов до природи України, її багатств, бережне ставлення до неї.
Перегляд файлу

   Тема: Екологічна безпека

   Мета уроку:

   Навчальна:  ознайомити учнів з принципами безпеки життєдіяльності та їх значенням у житті людини; формувати вміння пояснювати і прогнозувати наслідки впливу діяльності людини на природні екосистеми; визначати стратегію і тактику своєї поведінки;  формувати розуміння особливостей сучасних умов виживання в період впровадження досягнень НТП;

   Розвивальна: розвивати навички та вміння працювати з додатковою літературою, узагальнювати, порівнювати, вибирати головне, робити висновки;

   Виховна: виховувати почуття відповідальності за безпеку життя сьогоднішніх і прийдешніх поколінь, екологічно свідому особистість, загальну екологічну культуру, любов до природи України, її багатств, бережне ставлення до неї.

   Обладнання: комп’ютер, проектор, екран, презентації, публікації, мікрофон,

   роздатковий матеріал.

   Тип уроку: урок-конференція з використанням проектної технології

   Проект : «Планета Земля. Шлях до виживання…»

   Ключове питання: Чи настане для людства «кінець світу»?

   Тематичні питання:

   Які причини і наслідки парникового ефекту та кислотних дощів?

   Чи впливає утворення смітників  забруднення навколишнього середовища?

   Чи впливає пил в помешканні  на здоров’я людини?

   Підготовчий етап

   За 3-4 тижня учням пропоную завдання:

   створити проект «Планета Земля, шлях до виживання…»  до уроку «Екологічна безпека», використавши знання з предметів основи здоров’я, хімія, біологія та використовуючи додаткову літературу, мережу Internet;

   Для реалізації проекту учнів об’єднала в групи:

  • експерти
  • науковці,
  • дослідники,
  • аналітики.

Використовуючи додаткову літературу експерти (біолог, хімік, еколог, географ,санітарний лікар) готують доповіді до конференції «Хімія та екологія».

Використовуючи Internet як інструмент пошуку інформації, група науковців повинна проаналізувати теоретичні відомості про глобальні небезпеки в атмосфері: парниковий ефект, кислотні дощі; дослідити проблему забруднення навколишнього середовища створенням смітників; вплив пилу на здоров’я людини.

   Група дослідників проводить експериментальні досліди і спостереження з метою з'ясування причин і наслідків парникового ефекту та кислотних дощів; забруднення навколишнього середовища смітниками; пилу в помешканні  на здоров’я людини.

   Група аналітиків підводить підсумки наукової та дослідницької діяльності, аналізує вплив техногенних небезпек та людини на навколишнє середовище та пропонує шляхи запобігання їх негативного впливу на життєдіяльність людини.

   Учні презентують перед групою спільний кінцевий продукт. Кожна група представляє свою частину в презентації.

   На реалізацію науково-дослідницького проекту учням відводиться 3-4 тижні, протягом яких потрібно:

  • створити презентацію;
  • випустити інформаційний бюлетень;
  • висвітлити процес реалізації проекту в блозі.

   Працюючи над проектом, учні повинні провести дослідження і з'ясувати:

  • які причини парникового ефекту, кислотних дощів;
  • чим шкідливий пил в помешканні;
  • чи доцільно створювати смітники ;
  • Як вище перелічені небезпеки впливають на життєдіяльність людини?
  • Які заходи необхідно застосувати для запобігання негативної дії вищеозначених небезпек?

 «Екологічна небезпека, якщо вона

стає  реальною, – сильніша за війну,

бо вбиває поступово, з прицілом

на  багато поколінь».

А. Мелуа,  А.Яшин

 

ХІД УРОКУ

 

   І. Організаційний момент

   Привітання класу. Перевірка готовності до уроку.

   Психологічний настрій.

  Діти! Природа вчить нас, що в світі все закономірно і має свої причини. А чули ви коли-небудь, як вона співає, пробуджуючись від зимового сну, кожним листочком, пташкою, квіткою! А чи доводилося чути вам, як співає людська душа? Вона може співати від щастя, радості. Наші радість і щастя складаються з успіхів, перемог, просто усмішок, які дарують нам люди. Я бажаю вам попрацювати на уроці так, щоб у його кінці, прислухавшись до стану своєї душі, ви відчули її спів.

   Оберіть смалик, який відповідає вашому настрою на початку уроку і  приколіть його на форму.

   ІІ. Мотивація навчальної діяльності

   Відео-ролік «Земля».

                      Чтоб радость завтрашнего дня

                      Сумел ты ощутить

                      Должна быть чистою Земля

                      И небо чистым быть.

                                        А Землю эту, не щадя,

                                        Терзал за веком век

                                        И брал всё только для себя       

                                        «Разумный» человек.

                      Сейчас же кинулись спасать

                      «Природную среду»,

                      Но почему ж так поздно мы

                      Почуяли беду?

                                          Сквозь фабрик и заводов дым,

                                          Нам трудно разглядеть

                                          Все те страданья, что Земле

                                          Приходится терпеть!

                      Надолго ль хватит нам воды,

                      Коль растворён в ней яд?

                      Надолго ль хватит тех лесов,

                      Где топоры стучат?

                                           Спасти поля, леса, луга

                                           И чистую гладь рек – всю Землю –

                                           Можешь только ты,

                                           Разумный человек!

                                                                   И. Трофимова

Звичайно, людина могутня. Але чи завжди розумно користуємося ми тією владою над природою, що дає нам цивілізація? Під натиском прогресу страждає природа. Ми вже не можемо відмовитися від існуючих зручностей, прагнемо до нового. В природі все взаємозалежне, взаємопов’язане. Шкода, завдана в одному місці, неодмінно позначається на всіх ланках природного ланцюга. До найактуальніших проблем сьогодення, що торкаються кожного жителя планети й від яких залежить майбутнє людства, слід віднести проблеми екологічні: парниковий ефект, кислотні дощі, проблеми чистоти води й повітря… Екологічні проблеми виникли не сьогодні і не вчора. Вони викликані нерозумним, недалекоглядним, необґрунтованим ставленням людини  до природи.

Життєдіяльність людей призвела до екологічної катастрофи. Людина вважала себе царем природи, володарем землі, води. Стереотип мислення і поведінки людей був такий: «Ми не повинні чекати милостей від природи, взяти їх у неї - наше завдання». І брали, брали не задумуючись про наслідки. І людина  у нерозумній змові з технікою підкорила природу.

Ось чому вам, молодим людям, так непривітно відкрило двері 21 століття.

   ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. (Слайд №1) 

Сьогодні на уроці з теми «Екологічна безпека» ми обговоримо питання екологічного стану нашого міста, країни, планети, подумаємо, що ми можемо зробити, щоб зберегти природу для нащадків. З`ясуємо особливості виживання в сучасних умовах та відповімо на проблемне запитання: «Чи настане для   людства «кінець світу»?

Декілька тижнів тому вам було запропоновано створити проект «Планета Земля. Шлях до виживання…».

Але спочатку пригадаємо, що нам відомо з галузі екології.

   (Діти заздалегідь готували виступи з запропонованих питань)

   ІV. Основна частина

   Учитель (ведучий конференції):

 

Вітаю всіх присутніх на прес-конференції, присвяченій дуже цікавій та змістовній темі «Хімія та екологія». На конференції присутні група «експертів» з питань, що стосуються предмету вивчення та групи «науковців», «дослідників», «аналітиків», які проаналізують фактори, які впливають на оточуюче  середовище і ознайомлять нас зі своїми висновками та порекомендують найбільш цікаві та ефективні шляхи покращення умов навколишнього середовища.

   Учитель (ведучий конференції)

 

Почнемо нашу конференцію з виступів «експертів», які ознайомлять шановне 

панство з проблемами екології.

Слово мають «експерти – екологи». (Виступ екологів про стан атмосфери)

 

Учитель (ведучий конференції)

 Гадаю, що сутність цієї проблеми краще пояснити з точки зору хімії. Тож 

 надаємо слово експерту-хіміку.(Виступ хіміків про причини руйнування 

 озонового шару).

Учитель (ведучий конференції)

 Сьогодні великої шкоди довкіллю завдають кислотні дощі. Знову звертаюсь    до  хіміків із проханням прокоментувати це явище. (Виступ хіміків

 про причини  виникнення кислотних дощів).

Учитель (ведучий конференції)

      Без їжі людина може прожити понад місяць, без води вона гине через кілька днів. Варто пригадати відомий факт, описаний французьким письменником Антуаном де Сент-Екзюпері у повісті «Планета людей», герой якої, зазнавши катастрофи при перельоті над пустелею, переживши передсмертну агонію від зневоднення організму і відчувши радість спасіння вигукнув: «Вода! В тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуєшся, не знаючи, що це таке, Не можна сказати, що ти потрібна для життя: ти саме життя. Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими почуттями, з тобою повертаються до нас сили, з якими ми вже розпрощалися. Ти найбільше багатство на світі».

Учень

А хiба мало води на Землi? На глобусi майже три чвертi його зафарбовано в 

синiй колiр.

Учитель (ведучий конференції)

Знову звертаюсь до фахiвцiв. (Виступ географа про водні запаси).

Учитель (ведучий конференції)

А в якому cтaнi сьогоднi джерела прiсної води?

(Виступ еколога  про екологiчний стан джерел прiсної води).

Учитель (ведучий конференції)

Ми бачимо, що атмосфера i гiдpосфера планети у критичному cтaнi.   

Можливо, гpунти планети у кращому cтaнi? Що з цього приводу  скажутъ нам

екологи?

(Виступ еколога  про екологiчний стан ґрунтів).

Учитель (ведучий конференції)

На порозi III тисячолiття, з подальшим розвитком техносфери обсяги змiн  

стають такими, що вже загрожують icнуванню самої людини.

Надаю слово медику.(Виступ медика про стан здоров’я населення)

Учитель:Пробудження екологічної свідомості нерозривно пов'язане з

усвідомленням людиною своєї ролі на Землі. Людина одержала владу над 

природою, але не набула почуття відповідальності за неї. Усвідомлення

загрози існування людства - одна із основ нового екологічного мислення.

Так що ж нам загрожує?

Виступи груп з презентаціями.

V. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Інтерактивна робота в групах «Коло ідей».

Вчитель. Готуючи проект, ви з’ясували, що причиною екологічної кризи є  розвиток НТП. Але з іншого боку існує більш серйозніша причина екологічної кризи - це занепад духовності, надзвичайно низький рівень екологічної культури, загальний спад морального рівня протягом останніх десятиліть. Ясно, що стиль сучасного людського буття є хибним, і його неодмінно належить змінити. Якщо ми хочемо зберегти природу і самі зберегтись в ній, то нам необхідно виробити й керуватись в своїх діях новими моральними принципами і критеріями, які б змінили взаємовідносини людини з природою.

Тож давайте акцентуємо увагу на основних відмінностях старої і нової філософії життя. Для цього в колі ідей спробуємо створити нову філософію життя.

Стара філософія життя

Нова філософія життя

1.Природні ресурси безмежні, їх можна споживати стільки, скільки хочеш 

 

2.Природа повинна бути переможена.

 

3.Нові технології допоможуть вирішити всі наші проблеми.

 

4.Людина стала над природою, відокремилася від неї і повинна керувати природними процесами.

 

5.Відходи є неминучим продуктом людської діяльності.

 

 

Вчитель:

Таким чином ви зрозуміли, що  нова філософія життя вчить нас поважати природу, Землю і поводитися в довкіллі так, щоб життя на планеті Земля продовжувалося. Що людина – частина природи. І саме природі ми зобов’язані своїм існуванням, своєю досконалістю, своєю могутністю. Що природа – наш дім. Дім, в якому ми живемо. Дім, частиною якого ми з вами є. Ми повинні дбати про свій дім. І від того, як ми будемо в цьому домі жити, господарювати, поводити себе залежатиме наше життя.

VІ. Узагальнення та систематизація знань

  1. Очікувані результати. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

        (Учні пропонують своє бачення стратегії виживання людства в сучасних умовах).

Ви вже зрозуміли, що в сучасних умовах людина виступає в суспільстві як в ролі захисника від негараздів, так і в ролі істоти, що сприяє виникненню небезпек внаслідок своєї діяльності, спрямованої на задоволення своїх потреб.

То чи має людина сьогодні право перед прийдешніми поколіннями на свій розсуд щось змінювати й переробляти у мудро створеній і досконалій природі? І що чекає людей: «кінець світу»  чи загибель цивілізації? Які ж принципи стратегії виживання людства в сучасних умовах ви б запропонували? (Відповіді дітей)

Ви все правильно зрозуміли. І якщо ми будемо жити за цими принципами, то на планеті не буде ні «кінця світу», ні загибелі цивілізації.

  1. Тест
  1. Екологія – це:

а) наука про взаємодію живих істот між собою і з навколишнім середовищем.

б) сукупність наук про живу природу.

в) наука, яка вивчає оболонку нашої планети й усе, що із цим зв'язане.

2. Першим термін «екологія» запровадив:

а) Панилов:

б) Геккель;

в) Дарвін. 

3. Якщо середньодобова температура на Землі збільшиться на 2,5%, то це призведе до:

а) руйнування озонового шару;

б) парникового ефекту;

в) кислотних дощів;

4. Озон утворюється з

а) молекул кисню і накопичується на висоті 20-25 км;

б) молекул вуглекислого газу і накопичується на висоті 20-25 км;

в) молекул кисню та води;

5. Наслідком антропогенного впливу є:

а) зменшення площ лісів на планеті;

б) коливання рівня води у Світовому океані;

в) перехресне запилення;

г) панування рослин на суходолі.

6. Недолік питної води викликаний, в першу чергу:

а) парниковим ефектом;

б) зменшенням обсягу ґрунтових вод;

в) забрудненням водойм;

               г) засоленням ґрунтів.

7. Від ультрафіолетового випромінювання живі організми захищають:

а) водяні пари;

б) хмари;

в) озоновий шар;

г) азот.

8. Парниковий ефект виникає в результаті накопичення в атмосфері: а) чадного газу;

б) вуглекислого газу;

в) діоксиду азоту;

в) оксидів сірки.

9. Раціональне природокористування передбачає:

а) діяльність, спрямовану на задоволення потреб людства;

б) діяльність, спрямовану на науково обґрунтоване використання, відтворення та охорону природних ресурсів;

в) видобуток і переробку корисних копалин;

г) заходи, що забезпечують промислову і господарську діяльність людини.

10. Корисні копалини надр планети відносяться до:

1) невичерпних природних ресурсів;

2) поновлюваних природних ресурсів;

3) не поновлюваних природних ресурсів;

11.Кислотні дощі виникають в результаті:

а) руйнування озонового шару;

б) роботи машинобудівних підприємств;

в) роботи теплоелектростанцій.

12. Основними джерелами забруднення атмосфери є:

а) потеплінням планети (парниковий ефект), поява кислотних дощів,

утворення смогів, руйнування озонового шару, забруднення радіонуклідами та зменшення концентрації кисню;

б)промислові підприємства, транспорт; комунальне й сільське господарство та військово-промисловий комплекс;

в) зменшення площі лісів.

Населення планети все більше відчуває тривогу за екологічний стан Землі. Вчені шукають рішення проблем оздоровлення повітряного басейну і водоймищ, створюючи безвідходні технології тощо. Але величезна робота із збереження природи повинна починатись з перебудови нашої свідомості. Скільки не живи на світі, а все не перестанеш дивуватись диву життя, природи і тому, як нерозривно ми з нею зв'язані. І якщо ми хочемо бачити нашу планету екологічно здоровою, то екологом повинен бути кожний в своєму житті, в своїй професії.

Учитель: Мені дуже хочеться вірити, що після сьогоднішнього уроку душі ваші стануть добрішими, серця теплішими і ви назавжди запам'ятаєте, що:

Земля - не рабиня наша, а мати,

Сонце - не вітчим наш, а рідний батько,

Ліси - наші брати, ріки - сестри,

Дощі, вітри, сніги мусять бути добрими гостями,

А ми на своїй планеті - не тимчасові мешканці,

а мудрі господарі. 

Воскресайте, камінні душі.

Розчиняйте серце і чоло,

Щоб не сказали про вас грядущі:

Їх на Землі не було.

   VIІ.  Підведення підсумків

Зворотній зв'язок.

Якщо проблеми, які ми обговорювали на уроці змусили вас задуматися над тим, що ви можете зробити для поліпшення екологічного стану нашої планети, то  просигнальте мені зеленим смайликом. А якщо ні – то червоним.

   Виставлення оцінок за урок і їх коментар.

   Домашнє завдання

   Основне: опрацювати стор. 184-204

   Додаткове: написати твір – роздум на тему: «Як жити в злагоді з 

   природою».

 

doc
Додано
23 грудня 2021
Переглядів
548
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку