Урок-конкурс 6 клас, тема: ВЕСНЯНІ ОБРАЗИ В МУЗИЦІ

Про матеріал
- Ознайомлення учнів із весняними образами. утіленими в музичних творах різних жанрів (опера, пісня); - учити їх відчувати красу природи і людських взаємин крізь призму музичного мистецтва; - дати їм визначення понять «арія», «колоратурне сопрано» і «контральто»;
Перегляд файлу

6  клас

УРОК – КОНКУРС

учитель музичного мистецтва

Немішаївського ліцею №2

Кочерга Галина

Тема  уроку: ВЕСНЯНІ  ОБРАЗИ  В  МУЗИЦІ

Мета уроку: навчальна:

  • ознайомити учнів  із  весняними  образами. утіленими  в  музичних  творах  різних  жанрів (опера, пісня);
  • учити  відчувати  красу природи  і  людських  взаємин  крізь  призму музичного  мистецтва;
  • дати  визначення  понять  «арія», «колоратурне  сопрано»  і  «контральто»;

розвивальна:  

  • розвивати  креативне  мислення учнів;
  • залучити  до  сприйняття  поетичних  і  фантастичних  образів  у  мистецтві;                                                  
  • розвивати  вокально-хорові  навички; 
  • розвивати  навички  виконавства  пісні з ритмічним  супроводом;

      виховна:

  • виховувати  музичний  смак,  почуття  любові  до  природи, до  краси  навколишнього  світу;
  • виховувати  шанувальників  творчості М.А.Римського-Корсакова.

Музичний  матеріал:

  • М.Римський-Корсаков. Опера «Снігуронька» (фрагменти);
  • В.Філіпенко «Веснянка»;
  • Українська  народна  пісня «Од  Києва  до  Лубен»;

Наочний  матеріал:

     -  портрети М.Римського-Корсакова, О.Островського,В.Васнєцова;

     -  ескізи  декорацій  до  опери «Снігуронька»(репродукції) Д.Стелецького

        та В.Васнєцова;

     -  назви тем, нові  слова: «арія», «колоратурне  сопрано», «контральто»;

     -  презентація;

     -. відео  (фрагменти).

Роздатковий  матеріал:

  • картки;
  • словнички;
  • підручники;

Обладнання: ноутбук, відеопроектор, фортепіано, трикутники  і  бубни, магнітна

          дошка.

Тип  уроку:  комбінований.

 

                                                      

 

                              ХІД  УРОКУ

               Тему  уроку  написана  на  дошці.

                                                         СЛАЙД 1

 І.  Організаційний  момент.

 Учні  заходять  в  клас  під  звучання  веснянки «Вийди, вийди,Іванку»  

                                                     

                                      Музичне вітання

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Про-дзве-нів  у -же дзві-нок, по-чи-на-єть-ся  урок. -До-брий день, -лю-бі -ді-ти! -До-брий день!

  

ІІ. Мотивація  навчальної  діяльності

СЛАЙД 2

Учитель.  Сьогодні  я  запрошую  вас  до 

чарівного  світу  музики. 

Ми  з  вами  піднімемо завісу таємничості,

яка, поки що,приховує  від нас унікальні,

неповторні  перлини  казкової  оперної  музики.

       Урок  наш буде нетрадиційним - він  пройде  у  формі змагання.

Змагаючись, ви  будете  демонструвати  свої  таланти.

Команди  ми  будемо  називати  ОРКЕСТРАМИ. Кожен  оркестр  вже  має свого  капітана –ДИРИГЕНТА, від  якого  залежить  гармонійна  і  злагоджена  гра оркестру.

            Зверніть  увагу  на  назви  своїх команд. Ці  слова, поки  що, вам  невідомі. Із  їхніми  значеннями  ми  познайомимося  під  час  уроку.Прошу  диригентів   прочитати  назви  своїх  команд:

 СЛАЙД  3 ЛЕЙТМОТИВ

                            КОЛОРАТУРНЕ СОПРАНО

                                   КОНТРАЛЬТО

 Оцінкою  гри  вашого  оркестру  будуть  жетони :

червоний- блискуче, зелений- добре,

синій – достатньо.Вкінці  уроку  підсумуємо,  який

 з  оркестрів  грав  злагод ніше ..                                                                                    

ІІІ. Оголошення  теми  і  мети  уроку

СЛАЙД 4

Учитель:  Тема  ІІ семестру «Я і музика».

 Ми  з  вами  розглядаємо:  яким  чином 

музика   впливає   на  людину, а  людина  - 

на  її  створення.

 

 

Сьогодні  тема  нашого  уроку  «ВЕСНЯНІ  ОБРАЗИ  В  МУЗИЦ

ІV. Розспівування

 

Учитель. Для  подальшої  активної  і  творчої  роботи  необхідно,щоб всі   голосові інструменти  в  оркестрах  були  яскраві, веселі  і  дзвінкі, як  весняні  струмочки. Тому Їх  потрібно  розігріти.

КОНКУРС  1 

- Закритим  ротиком

- МІ-МЕ-МА-МО-МУ.

- Спів  «ЛАНЦЮЖКОМ» гаму До мажор

КОНКУРС  2            «ЛУНА»

Учитель. Пропоную вашим  оркестрам  виконати  Ігрову  поспівочку  «Луна»: я наспівую кожній команді  мотив, а  ви  маєте  чистенько  і  ритмічно  його  повторити хором. Диригенти  керують, диригують  своїми  оркестрами.

КОНКУРС  3            

СЛАЙД 5

Учитель. Композитор В.Філіпенко  не

 минув  своєю  увагою  весняний  образ.

Свої  настрої,емоції, своє бачення весняної

краси  він  втілив  у  пісні «Веснянка».

Пропоную  її  проспівати  разом, а приспів

кожен  оркестр співає  почергово. За якість

 виконання  отримає  свій  жетон.

 

                                Звучить  пісня  «Веснянка» В.Філіпенка

V. Актуалізація  опорних  знань

               Моя душа ніколи не забуде

               Того дарунку, що весна дала;

                Весни такої не було й не буде,

                Як та була, що за  вікном цвіла.   Леся Українка

 

Учитель. Слова  української  поетеси Лесі Українки,  передають  стан  душі  людини  з  приходом  весни.

Прошу  дівчат, як  ведеться  ще  з  часів  наших  пращурів, закликати  весну. 

                                    Учениця  співає  закличну  до  приходу  весни.

                                  «Благослови  мати, весну  закликати,

                             Весну  закликати, зиму  проводжати.»

Учитель. Прихід  весни  завжди  дивує  нас: ще  вчора  природа  була  застиглою, а  сьогодні  сонце  зігріло  землю і  веселі  струмочки  спочатку  боязко, а  потім  дедалі  сміливіше  дзюркотять вулицями, лісовими галявинами.

Не  можна  не  милуватися  цими  казковими  перетвореннями  природи. Ось  і  сьогодні  ми  з  вами  потрапимо  у  казку, але  не  в звичайну, а  музичну – у  казку–оперу.

КОНКУРС  4         «ШИФРУВАЛЬНИК»

 СЛАЙД 6

Назва  цієї  опери  зашифрована  у  кросворді,

який  допоможе  нам  пригадати слова  і  їх

значення, що  відносяться до  царини 

музично-театрального  мистецтва -  ОПЕРИ.

На  столах кросворди, діти їх розв`язують.

    На  столах  у  вас  є  словнички - характеристики  якими  можна  користуватися  для    висловлювання  своїх  думок  і  вражень  про  музику, 

картки, кросворди, слова  пісень,  з  якими  ми  будемо  працювати  під  час  уроку

       На  столах Словнички, картки, кросворд, тести, слова пісень                        1.Колектив  музикантів, що  виконують 

   разом інструментальну  музику?(оркестр)

2.Високий  жіночий  голос? (сопрано).

3.Словесний  текст  опери? (лібрето).

4.Керівник  хору, оркестру? (диригент).

5.Вид  мистецтва? (музика).

6.Музичний  вступ  до  вистави, кінофільму?

                                                  (увертюра).

7.Музично-театральний  жанр? (опера).

8.Високий  чоловічий  голос? (тенор).

9.Низький  жіночий  голос? (альт).

10.Облаштування  простору  сцени  для  вистави? (декорації).

11.Сольна  пісня  в  опері? (арія).

СЛАЙД 7

Учитель:Отже, з  якою

  оперою  ми  з  вами

   познайомимося?

   («Снігуронька»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Вивчення  нового  матеріалу

1 ФОТО   Портрет М.А.Римського-Корсакова 

                                     «МУЗИЧНИЙ  КАЗКАР»

Учитель. Опери «Садко», «Снігуронька», «Золотий  півник»,

«Кощій Безсмертний», «Казка  про  царя Салтана», симфонічна

  сюїта «Шехеразада» - всі  вони  мають  казкові  сюжети,  музику  до  яких  створив  видатний  композитор ХХ століття , педагог і диригент  Микола  Андрійович  Римський-Корсаков.

         Серед великої кількості соратників- композиторів  ніхто  так  не  любив  і  не  відчував  природу ,  не  вмів  так  відобразити  її  в  музиці , як  він.

«Казкова»  творчість  цього композитора  настільки  багата, що  його    називають   найбільшим казкарем  серед  музикантів.

Завдяки  його  творчості, казка  пишно  розквітла  в  класичній  музиці.

                                                          «ІСТОРИЧНА»

 

Учитель.  Улітку 1880року Римський - Корсаков  уперше  провів  відпустку у глухому селі  Стельово.    Він  перебував  під  великим  враженням  від  п’єси  «Снігуронька», видатного драматурга Олександра  Михайловича  Островського

2 ФОТО   портрет   Олекандра  Островського 

СЛАЙД 8

           «Не  було для  мене  на  світі кращого

сюжету,не  було для  мене кращих  поетичних

образів, ніж Снігуронька, Лель  чи  Весна,

не  було  кращого,ніж  царство  берендеїв  з  їх

дивним  царем, не  було  кращого  світоустрою  і  релігії,

ніж  поклоніння Ярилі-сонцю»,- писав

Римський-Корсаков. 

          Він  за  неповних 3 місяці сам  написав  ЛІБРЕТО  і  МУЗИКУ до  опери  «Снігуронька»  і  вона стала  найулюбленішим  твором  як для  самого  композитора, так  і  для  драматурга Островського.                                               

  СЛАЙД 9

3 ФОТО   портрет  Васнєцова 

Відомий художник Віктор  Іванович  Васнєцов

створив  декорації  і ескізи костюмів для  дійових

осіб  опери-казки «Снігуронька».

Прошу  їх  запам`ятати, так  як  це  вам 

буде  потрібно  у  подальших  конкурсах.

4…..ФОТО   Персонажі  опери 

             «Опера «Снігуронька

Оркестровий  вступ  змальовує  картину  останньої  зимової

ночі

Дійство  відбувається в  країні  берендеїв у доісторичний час,

 коли:

СЛАЙД 1 - люди  вважали, що Красуня-Весна  є  парою  гарному парубку  у  білій  киреї  на  білім  коні - міфічному  богові Ярилу-Сонцю,

- коли  дівчата  просили  благословення  у  ЛАДИ –богині сонця, злагоди  і  любові,а  народне  свято Стрітення Зими  із 

Весною  дійшло  і  до  наших  часів.

СЛАЙД 11

«Масляна» - веселе  свято  проведення Зими і 

радісне  чекання  близького  тепла, весняного

відновлення  природи. Круглі млинці – невід-

ємний  атрибут цього свята, вони  являли

собою  символ  сонця,так  само,  як  і 

хороводи (ходіння  з  піснями по  колу,

взявшись  за  руки), а   солом»яне  опудало,що  символізує  собою  зиму, під  час  Масляної  обов`язково  спалювали.

Учитель. Ви  дома  ознайомились  із

 сюжетом  опери  «Снігуронька», тому

 на уроці  ми будемо  знайомитися з музикою.

          звучить  лейтмотив  Снігуроньки.

СЛАЙД 12

Учитель. Якщо  ви після  нашого  уроку  з

абажаєте  подивитися  фільм, мультфільм

 чи  оперу, що  побудовані  на  лібрето  і 

музиці  Римського-Корсакова, то  ви

 почуєте, що  деякі музичні  мотиви  повторюються  по  декілька разів  – це  

ЛЕЙТМОТИВИ, вони  є  музичними образами    дійових  осіб  в  опері, балеті.У  кожної  дійової  особи  свій  лейтмотив  (їх  може  бути  і  декілька  у  одного  героя  ). Щойно  ви  чули  ЛЕЙТМОТИВ  СНІГУРОНЬКИ – ніжна, наспівна, прониклива  мелодія.

Учитель. Опера  складається  із  прологу і  4 дій.

Арія Снігуроньки  із  Прологу , ІІІ пісня Леля  і  Сцена  танення Снігуроньки - ці   фрагменти   опери відносяться  до  самих  натхненних  сторінок  музики композитора.

Ось  вже  більше 100 років  їх  слухають  мільйони  людей (діти  і  дорослі)  та  захоплюються  нею.З  цими  музичними  фрагментами  я  пропоную  вам   познайомитися.

                           АРІЯ  СНІГУРОНЬКИ  із  прологу

 АРІЯ- це  сольна  пісня  в  опері, кантаті, що  передає  думки, почуття, характер  особи.

Снігуроньки поєднує  в собі  реальні  дівочі  риси  з фантастичними, казковими. Вона – дитина  Природи  і  тісно  пов`язана  з  нею. Її образ  не  залишається  в  опері  незмінним. Спочатку  це  образ 15- річної  прекрасної, але  холодної  дочки  лісу, позбавленої   людського  тепла, яка  бажає  жити  серед  людей,  щоб  слухати  і  вчити   пісні  Леля- пастушка,  гуляти  та  ходити з  веселими  подружками  за  ягодами  .

Прислухайтесь, як  із  співом  Снігуроньки  буде  перегукуватись  звучання флейти, яка  передасть  холоднуватий зимовий  відтінок  її  почуттів.

Виконає  свою  АРІЮ  Снігуронька  високим  жіночим  голосом, що  називається КОЛОРАТУРНЕ  СОПРАНО. Колоратурне - означає високий, ніжний, ліричний, дуже  гнучкий, легкий  жіночий  голос.

 Учитель.     Пропоную  послухати  Арію Снігуроньки  із  Прологу  опери.

Для  зручності,  ви  можете  користуватися  текстом  цієї  арії, що є  на  столах. 

ВІДЕО: м/ф  Арія Снігуроньки

КОНКУРС  5    «МІКРОФОН» Скласти  характеристику  Арії Снігуроньки

                                     І  передати  музичний  образ  в  кольорі

Учитель. Після  прослуховування  і  перегляду  відео фрагменту, ви  маєте  оркестру-супернику  поставити  по  2  запитання, що відносяться  до  характеристики  образу  Снігуроньки. Можете  користуватися   планом  і добирати  слова  із  словничка, що  лежать  на  столах. Якщо відповідь  неповна, ви  можете  доповнити  її.

                            План-характеристика музики Арії Снігурочки

Учитель. - Який  характер  прослуханого  фрагменту?

 -  В  якому  темпі  звучить арія?

-  Який  інструмент  перегукується  зі  співом Снігуроньки?

 -  Який  настрій  у  Снігуроньки?

   - Що  вабить Снігуроньку  до  людей  і  спонукає  залишити  свою  лісову  домівку ?

   - Яким  голосом  співає  Снігуронька?

КОНКУРС  6   Бліц-турнір     Пісня Леля

Учитель. Після  того, що  ви  почуєте  зараз, буде  бліц-опитування.

Ви  маєте  у  формі  БЛІЦ  дати  відповіді  на  поставлені  запитання

( на  столах    у  кожного  оркестру  вони є)

                                 роздати картки  із  запитаннями

Учитель.

На  прохання царя Берендея, Лель  співає  свою  ТРЕТЮ  ПІСНЮ  «Хмарка  з  громом  та  й  розмову  вела» , акомпонуючи  собі  на  рожку

                            (в  оркестрі  цю  мелодія  грає  кларнет).

В  оркестрі  гуркіт  грому  передають  литаври.

Я  наспіваю  вам  3  куплети  із  приспівом, який  нагадує  народну  пісню  своїми  словами, мелодією  і  розтягнутим  темпом: «Лель  мій, лелі-лелі, Лель». Слова  у   всіх є  на  столах, тому ви  можете  підспівувати  зі  мною  разом .

    Співають  пісню Леля   ВІДЕО:   опера ІІІ пісня Леля

                                         ЗАПИТАННЯ-БЛІЦ                  

  Учитель. Ви  прослухали уривок  із  опери. Тепер  бліц- запитання  до  кожного  оркестру:                    

1.Який  інструмент  передав  в  музиці  гуркіт  грому ?(литаври, дзвони, тарілки)

2.Яка  музична  форма  цієї  пісні ? (одночасна, куплетна, сонатна  форма , канон…)

3.Який  темповий  розвиток ?(звучить  в  одному  темпі, якась  частина  протяжно, а  якась  рухливо, вся  пісня  дуже  швидка, чи  повільна..)

4.Чи  є  щось  спільне  із  народною  піснею.Якщо  є, то  що  саме ?  (слова? темп?    повторення?  Приспів «Лель мій, ле-лі, ле-лі. Лель»? народні  інтонації?)

5.Який  інструмент  виконує  партію  рожка  в  оркестрі ?(саксофон, скрипка, кларнет, орган..)

6.Який  голос  співає  цю пісню в  опері? (жіночий, дитячий, чоловічий, високий, низький, ліричний, драматичний)

Учитель. В  опері  партію  хлопчиків  чи  юнаків  виконують  жінки  з  низькими  голосами  КОНТРАЛЬТО 

СЦЕНА  ТАЯННЯ  СНІГУРОНЬКИ

КОНКУРС  7    «ЗАКІНЧИТИ  РЕЧЕННЯ»

Учитель. Я  почну  речення, звертаючись  до  оркестру,а  ви  маєте  його  закінчити. Якщо  оркестр, якому  я  запропоную  це  речення, не  зможе закінчити його,

тоді  оркестр, диригент  якого  перший  підняв  руку,  має  можливість  отримати  додатковий  жетон. 

 

Учитель. 1. Третя пісня Леля «Хмарка з громом та й розмову вела»  припала   до  душі  мудрого (царя Берендея) 

2.  і  він  запропонував  пастушку Лелю  вибрати  (собі  наречену).

3.  Всупереч  очікуванням  Снігуроньки, він  обрав  (Купаву).

4.  Снігурочка у відчаї , вона заздрить Лелю та Купаві  і  шкодує, що не може нікого покохати, адже  вона  холодна дівчина  природи,  що  не  наділена,  як  людина,  почуттям  гарячого  кохання. Тому  казкова  красуня  біжить  (до  лісу) 

5.  і  просить  у ( матері- Весни )

6.  ЩО ? (чарівний  віночок),

7.  який    допоможе  їй  (пізнати  дивне  людське  почуття  кохання)

8.  Повертаючись  із  лісу,  першого  вона  зустрічає( Мізгиря )

9.   і  її серце вмить  (загорається  палким  коханням  до  нього).

10.  Обоє  щасливі   йдуть   отримати  благословення  у(  царя Берендея),

11.  який  ласкаво  запитує, чи (залюбки  вона  віддає  своє  серце  Мізгирю)?

12.  Снігуронька  відповіла (100 разів  скажу, що  кохаю)

 

Учитель.  Зараз  ми  з  вами будемо  слухати останній епізод  життя  Снігуроньки  між  людей.  Щоб  краще  зрозуміти  і  вслухатись  у  слова, користуйтеся  текстом  «Сцени  танення», що  роздано  вам.

 Роздати учням  слова арії  Снігуроньки  із «Ссцени  таненн Снігуронькия»

        Після  прослуховування і  перегляду  цього  музичного  відеофрагменту ,  ми  маємо  з`ясувати:

СЛАЙД 13 

- Чи  змінився  характер  музики «Сцени 

танення Снігуроньки» в порівнянні з Арією

Снігуроньки  із прологу  і  чому?

     Покажіть  ці  зміни  бразу  у  кольорі .

На   столах  є  папір, олівці.

 

 

ВІДЕО:  м/ф  «СЦЕНА  ТАНЕННЯ  СНІГУРОНЬКИ»

 

Учитель. Ви  щойно  познайомилися  з 

останньою  сценою  опери «Танення Снігуроньки» . Запитання  до  оркестрів:

1.Про  що співає Снігуронька   у  своїй  останній  арії ?

    (про  велику  силу людського  кохання? про  бажання  повернутися  до  свого  лісу?  виражає  незадоволення  до  людей?  чи  ще  щось?)

2.Як  композитор  у  музиці  зобразив  той  момент, коли Снігуронька  перетворилась у  струмочок  і  потекла  у  озеро? Які  інструменти  звучать  у  цей  момент?               (скрипка, тарілки, арфа, дзвони, орган)

 3.Яку  долю  обрала  собі  Снігуронька ?(повернутися  до  лісу? Нестерпне  бажання  відчути  почуття  людського  кохання? втекти  від  людей? розгніватися  і  наказати  Леля  за  те, що  обрав Купаву, а  не  Снігуроньку?)

4.За  що  вона  віддала  своє  життя ?  (за  любов  до  людей? за  людські  пісні?  за  те,  щоб  пізнати  почуття  ніжного  кохання?  за  те,  щоб  втекти  від людей?)

     Малюнки «СНІГУРОЧОК»  прикріпити  на  дошку, для  порівняння

 Учитель. Музика пронизана  любов’ю  до людей, природи,  вірою  в  красу  людини  і  високе  призначення  мистецтва, яке  пробуджує  все  краще   в  людині (пісні пастушка Леля).

          Люди  вражені  таким  небаченим  дивом. Лише  мудрий  цар Берендей  розуміє, що  тепер   у  країні  буде  злагода,гармонія  і  запанує  знову  Ярило – Сонце. Адже  Снігуронька-дитина  Мороза  і  Весни-красни, повернулася  у  своє  природнє  середовище  і  з  приходом  зими  знову  із  струмочка  стане  дівчиною Снігуронькою ,  а  люди    при  теплому  і  ласкавому  Ярилі-Сонцю  будуть  обробляти  землю, збирати  врожаї, створювати  сім`ї, народжувати  і  ростити  дітей.

Так закінчується  ця  мудра  чарівна  опера-казка  із  сумним  кінцем,  але  життєстверджуючим  фіналом.

                                                   Відповіді  учнів

Учитель.  - Чи  подобається  вам  саме  такий  фінал  опери «Снігуронька»?

 - Якщо  ви  не  згодні,  то  вигадайте  своє  закінчення  цієї  чарівної  казки?                     

Таким  буде  для  вас  домашнє  завдання  .                                                                    

КОНКУРС  10     спів  пісні  із  ритмічним  супроводом

Учитель.  Весняні  образи  в  музиці  передаються  і  в  жартівливій  пісні «ОД  КИЄВА  ДО  ЛУБЕН», яку  кожен  оркестр  проспіває  із  власним  ритмічним  супроводом  під  керівництвом  свого  диригента.

СЛАЙД 14

Слова української народної пісні «Від Києва до Лубен»

VІІІ.                           ТЕСТОВІ  ЗАВДАННЯ:

КОНКУРС  11

СЛАЙД 15

 

СЛАЙД 16

ІХ.Рефлексія                  

Учитель. – Чи  відчули  ви  весняні  настрої  на  нашому  уроці?

  • Які  твори  вплинули  на  появу  у  вас  такого  емоційного  стану?

СЛАЙД  17

Х.Домашнє  завдання  (багаторівневе):

1.Розповісти  дома  про  зміст і музику Опери М.Римського-Корсакова

«Снігуронька».

2.Вигадати  своє  закінчення  до  опери.

3.Співати  пісню «Веснянка» В.Філіпенка.

4.Скласти  кросворд, ребус, тести  до  теми  нашого  уроку.

Оцінювання.(по  кількості  жетонів)

Прощання.

У   рок  за – кін – че - но,

 дзві-нок  вже  про-лу-нав.

Я  за  ро – бо - ту  щи - ро 

дя -  кую  всім  вам.

 До  по –ба –чен -ня, лю -бі  ді -ти!/

 До –по –ба –чен- ня!

 

Учні  виходять  із  класу

     під  супровід   пісні

 «Вийди, вийди,Іванку»

 

 

  

 

 

                       

 

 

docx
Додано
29 листопада 2022
Переглядів
490
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку