Урок. Конспект. "Народна іграшка"

Про матеріал
Знайомство в малюнках, фотографіях, відео та натуральних виробах з іграшками, які виготовлялись в домашніх умовах в різних регіонах України. Виконання ескізу сучасної іграшки за мотивами дерев'яних іграшок.
Перегляд файлу

7 клас

Образотворче мистецтво.

 

Тема:  Народна іграшка.

 

Мета:  Формувати уявлення та розуміння видів українського декоративно – ужиткового мистецтва.

    Поглиблювати поняття про пластичність, виразність, колірну палітру і декоративність народної іграшки.

    Розвивати конструкторську фантазію, творчість, естетичні смаки в процесі створення іграшки.

    Виховувати інтерес до українського декоративно – ужиткового мистецтва та поваги до праці народних майстрів.

 

Завдання:  Створити ескіз сучасної іграшки за мотивами дерев’яних іграшок. Техніка виконання, за вибором учнів.

 

Тип уроку:  Комбінований.

 

Обладнання:   Зразки, фотозображення, малюнки народних іграшок виконаних з різних матеріалів в різних регіонах України. Картки з різновидами орнаментів. Підручник. Відеофрагменти про роботу народних майстрів. Для учнів: альбоми, олівці, фарби, пензлі, фломастери.

 

Хід уроку

 

Організація робочих місць, класу:

На дошці або моніторі написана інформація для учнів про необхідність приготування відповідних матеріалів та інструментів для виконання практичної частини уроку.

 

Вчитель  розміщує зразки, фотозображення, малюнки народних іграшок, виконаних з різних матеріалів майстрами в різних регіонах України.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

     

 

    

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

        Актуалізація опорних знань.    

          Дітям пропонується співбесіда з допоміжними запитаннями за матеріалами, які демонструються на уроці.

  • Що об’єднує на цих зображеннях?
  • Яка відмінність між зображеними виробами?
  • Які матеріали використані для виготовлення зображених виробів?
  • Для чого оздоблюються всі зображені вироби?
  • Яке призначення мають зображені вироби?

В результаті співбесіди вийти на підсумкове визначення того, що дітям демонструються зразки, зображення дитячих іграшок. Вони виготовлені з різних матеріалів, мають різну тематику, по різному оздоблені, але мають одне призначення; іграшки для дітей.

 

Повідомлення теми та завдання уроку:

Підсумовуючи побачене й почуте тема уроку визначена так:

«НАРОДНА ІГРАШКА»- записується на дошці, або на моніторі.

Із всього багатства іграшок пропонується познайомитись саме з народною іграшкою і виконати навчальне завдання; «ЕСКІЗ СУЧАСНОЇ ІГРАШКИ ЗА МОТИВАМИ ДЕРЕВ’ЯНОЇ ІГРАШКИ»- записується на дошці або на моніторі.

 

Усвідомлення теми:  повідомлення вчителя

     Українська народна іграшка – дуже цікавий виріб який налічує  багату історію та різновид. Народні іграшки були найулюбленішою   розвагою в дитинстві не тільки наших дідусів, батьків але й в наш час.

   Перші іграшки виникли вже дуже давно. Під час розкопок були виявлені іграшки ще давнього Єгипту і стародавнього Китаю. Вже у той час іграшки відрізнялися різноманітністю, але звичайно вони значно поступаються сучасним. На території України найдавніші прототипи іграшки виявлені в с. Мезин Коропського району Чернігівської області. Це були фігурки пташок, вовка чи собаки, виготовлені з мамонтового бивня приблизно 25 тис. років тому.

   В могильнику на території Львівської області археологами знайдено ліпні порожнисті фігурки пташок, що згодом  трансформувалися в іграшки-свищики. Дитячі іграшки давніх слов'ян (дерев'яні коники, качечки) знайдено під час розкопок на Наддніпрянщині. Датовані вони приблизно X — початком XII ст. У той час побутували і так звані технічні іграшки: луки, мечі, дзиґи.

   У дохристиянський період іграшки переважно зображали священних тварин, птахів, фантастичних істот, що свідчить про їх зв'язок з язичницьким культом, народною міфологією. Після прийняття християнства іграшки
здебільшого використовували з ігровою та декоративною метою

У другій половині XVIII ст. внаслідок розвитку в Україні ярмаркової торгівлі розпочалося масове виробництво забавок на продаж. Жодний ярмарок не обходився без глиняних коників, баранчиків, півників, маленького посуду, ляльок — «пань», розписаних орнаментом, прикрашених кольоровою глиною і покритих прозорою поливою. Розквіт кустарного іграшкового промислу припадає на середину XIX ст.

    Найбільше виготовляли забавок на Наддніпрянщині, Поділлі, Прикарпатті. Серед тогочасних іграшок Наддніпрянщини кінця XIX ст. — дерев'яні кухлики для зачерпування рідини, дерев'яні ляльки, маленькі моделі побутових речей (іграшкові товкачики, тачівки, рублі, оздоблені різьбленням), дзиґи, вітрячки та ін. Популярними були механічні забавки з відповідними руховими елементами — вирізані фігурки попарно з'єднаних планками ведмедів, ковалів, ткачів;.

Учням пропонується познайомитись з матеріалами теми в підручнику та визначити назви промислів з виготовлення іграшок в різних регіонах України, зокрема дерев’яної іграшки. Це завдання можна виконати використовуючи картки з інформацією про народні промисли виготовлення дитячих іграшок.

    Підсумовуючи інформацію про історію народної іграшки, визначаємо вимоги до створення дитячої іграшки.                                                                       Конструкція іграшок має бути абсолютно безпечною в користуванні, мати привабливий вид, грамотно декорована.                                                                                  

     Перед виконанням практичного завдання дітям пропонується переглянути короткий відео сюжет про роботу майстрів дерев’яної іграшки.

Виконання завдання: 

Використовуючи за вибором техніки виконання зображень, створюються ескізи сучасної дерев’яної іграшки за мотивами народної дерев’яної іграшки.

Підсумок уроку:   Виставка кращих робіт, самооцінка, обґрунтування вибору конструкції та оздоблення згідно вимог.

Рефлексія:   Виразити почуття, настрій від знайомства з інформацією про народну іграшку та безпосередньо від виконання ескізу сучасної дерев’яної  іграшки.

Домашнє завдання:   Визначити серед домашніх іграшок їх види, матеріали, професійні чи народні.

doc
Додано
24 лютого 2021
Переглядів
4965
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку