УЯВЛЕННЯ ПРО ЛІТЕРАТУРНУ КАЗКУ ЯК ЖАНР.
«ЛИСИЧКА І РАК»
І.ФРАНКО Читання. Н. Богданець - Білоскаленко
Мета: ознайомити з поняттям літературної казки як жанру; збагатити знання дітей про лисичку і рака; навчати виразному інтонуванню казки, правильно читати в особах, аналізувати казкові сюжети, розкривати мотиви вчинків дійових осіб, риси їх характерів; розвивати зв’язне мовлення учнів, збагачувати словниковий запас; виховувати інтерес до літературних казок.
Обладнання: портрет І.Я.Франка; таблиці для розпитування; кросворд загадок, лабіринт; виставка народних та літературних казок; картки зі словами, прислів’ями, віршами; ілюстрації до казки; малюнки для домалювання; казкова скринька.
ХІД УРОКУ
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось — не шуміти,
Руку гарно піднімати,
Чітко, в лад відповідати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
То ж гаразд, часу не гаєм
І урок вже починаєм.
IІ. Розчитування. Артикуляційні вправи.
- Урок починаємо з розчитування, щоб язичок був слухняним.
Завдання 1.
АЛК ЛКА
ОЛК ЛКО
УЛК ЛКУ
ИЛК ЛКИ
ІЛК ЛКІ
- Читаємо склади хором: повільномовкою; чітко, ніби вщипнувши; скоромовкою «спускаємося на парашутику».
Завдання 2.
ЛІ ЗЕ
КАЗ КА
ЛИСИЧ КА
ПРУД КИЙ
ПОБИ ЛИСЯ
- Прочитаємо слова, зосереджуючи увагу на лінії (разом; один учень у зворотньому напрямку).
Завдання 3.
Слова спокійно жили в книжці,
В яку вдалось пролізти мишці.
Вона склади відкусила,
У себе в нірці схоронила.
- Який склад підходить до кожного слова?
- Прочитаймо слова разом.
Завдання 4.
Під малюнком напис був.
Котик йшов, хвостиком махнув
Та й розсипав букви всі.
Ти ж хутенько їх збери
І, як правильно розставиш –
Слово швидко прочитаєш.
(Кожному ряду своє слово).
- Це все назви птахів, але в ряду все одно є зайве слово. Знайдіть його. Чому воно зайве! (Горобець —зимуючий птах.)
Завдання 5.
Скоромовка
Бере Віра в руки рака
Бере рака – неборака.
Ви погляньте, подивіться
Віра рака не боїться.
- Прочитайте скоромовку мовчки повільномовкою (швидко разом).
- Подумайте, як прочитав би скоромовку кожний з цих хлопчиків.
(Здивовано.) (Радісно.) (Сумно.)
- Запам’ятайте цю скоромовку, на наступному уроці ми продовжимо роботу над нею.
Підсумок. Молодці! Ви добре попрацювали. Язичок став слухняним.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
- Над яким віршем ви працювали вдома? (А. Завадович «Великдень»)
- Прочитайте виділене речення у вірші?
- То яка надія росте у ваших серцях?
IV. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми вирушаємо в мандрівку до чудової країни.
А як вона називається, ви дізнаєтесь, відгадавши кросворд і прочитавши виділене слово.
1. Має вуса, пишний хвіст
І негарну звичку:
Спершу добре він поїсть.
Після — вмиє личко.
(Кіт.)
2. Має клешні й довгі вуса.
Я і сам його боюся:
Бо щипає, мов гусак,
Ну а звуть щипаку... (рак).
3. Влітку сіренький,
А взимку біленький,
Довгі вуха має, швидко стрибає.
(Заєць.)
4. Я руда, низького зросту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа —
В них таке смачненьке м’ясо...
Вовку - брату я сестричка,
А зовуть мене... (лисичка).
5. Хоч не шию я ніколи,
Та голок у мене доволі.
(Їжак)
1.
2.
3.
4.
5.
- Яке слово утворилось?
Вступне слово вчителя.
Казок чимало є на світі — і веселих, і сумних.
А чи можете прожити ви без них?
З перших днів дитинства нас супроводжували казкові герої. Народні казки нам читали бабусі та мами.
- Пригадайте, які казки вам полюбилися змалку?
Вікторина «З казкової скриньки».
- А ось у цій «казковій скриньці» є різні загублені казкові речі. Відгадайте, з якої казки ці предмети. (Яйце, рукавичка, м’яч-колобок, колосок.)
- А що ж таке казка? Подолаємо «Лабіринт», прочитавши за стрілочками.
К А Т В Н Ь П Й А К А І С О І З Д Й О В М К А Щ Ч У А Г А З И Л О В Ь Р Н Е |
(Казка — вигадка, та в ній щось повчальне розумій.)
- Хто є творцем казок?
Народ почав складати казки ще в глибоку давнину, і передавалися вони в усній формі з покоління в покоління. Над казкою працювали сотні, тисячі людей. Так створювалися народні казки.
(Виставка книжок із народними казками.)
Під час колективної творчості казки змінювались, доповнювалися новим змістом, і тому часто одна і та ж народна казка має різні варіанти. Люди, які не знали писемності, розповідали їх усно, а письменники, такі, як І. Франко, Г. Х. Андерсен, записували ці казки. Щось доповнили, щось змінили, і ми з вами отримали авторські казки або літературні. Деякі з них своїм змістом подібні до народних.
(Виставка книжок із авторськими казками.)
- Ми починаємо знайомство з казками українських письменників.
V. Робота за темою уроку
Розповідь «Дізнайся про письменника».
- Іван Франко — великий український письменник. Він написав багато творів для дорослих і дітей. Для молодших школярів написав ряд оповідань, створив збірку казок «Коли ще звірі говорили». Мабуть, усім відомі його чудові казки «Фарбований Лис», «Лис Микита», «Ріпка».
- Хто є героями казки, яку ми читатимемо сьогодні? Відшукайте слова, які сховалися.
А |
Л |
И |
С |
И |
Ч |
К |
А |
С |
С |
К |
Б |
С |
Ж |
З |
Ф |
А |
К |
Е |
Л |
Ь |
П |
Інформація «Довідкової служби»
- Послухаймо інформацію «довідкової служби» про лисицю та рака за таким планом.
1 учень. Лисиця — звір, хижак. Довжина тіла 60—90 см. Гостра морда, пухнастий хвіст, яким вона користується як кермом. Хутро руде.
2 учень. Рак річковий може досягати 20 см в довжину. Його тіло вкрите твердим покривом – панцирем. Колір покрову темно – сірий або темно-зелений.
3 учень. Влітку лисиця живе в глибокій норі, а взимку ховається в густих хащах чагарнику.
Хвилинка відпочинку.
- А зараз давайте оживимо наших героїв, адже коли ви малюєте, тоді ви також потрапляєте в казку. Домалюйте хвіст лисичці та хвіст раку..
Підсумок. Молодці! Впоралися з завданням, запам’ятали зовнішній вигляд наших героїв.
Робота над текстом казки.
Словникова робота.
- Підготуємось до читання казки.
Діти читають слова «луною» за вчителем. Насміхатися, неборак, прудкіший, глузувати, наввипередки, щодуху, дріжджі.
- Доберіть близькі за значенням слова.
Зустрілися – (побачилися)
Насміхатися – (глузувати)
Читання за звуковим орієнтиром.
- Слухайте уважно, щоб потім дати відповідь на запитання: чи вдалося Лисичці перехитрити Рака?
Підготовка до читання.
- Як можна охарактеризувати Лисичку? Яка вона? (Хитра, хижа, підступна, насмішкувата).
- Отже, слова Лисички треба читати з насмішкою.
- А який Рак? (Спокійний, розсудливий).
- Отже, слова Рака треба читати гордо, спокійно, ввічливо.
Читання казки вголос за викликом.
- Читаючи вголос, передайте інтонацією образи героїв та їх дії.
- Над чим жартували Лисичка побачивши Рака?
- Як ви можете замінити вислів побилися об заклад?
- Хто переміг у змаганнях?
- Як Раку вдалося це зробити?
Зарядка для очей.
- Настав час відпочити вашим очам. Погляньте на чорний кружечок, переведіть погляд на білий, потім на червоний. А тепер у зворотньому напрямку. Погойдаємося на гойдалці.
- Подолаємо вершини гірського хребта
Продовження роботи над казкою.
- Знайдіть і прочитайте як Лисичка образила Рака?
- Прочитайте що запропонував Рак Лисичці.
- Якою ж була Лисичка?
- Чи правильно зробив Рак, що провчив її?
Читання в особах.
- Назвіть дійових осіб.
- Прочитаймо казку в особах.
Фізкультхвилинка.
Характеристика дійових осіб.
На дошці малюнки Лисички та Рака і картки зі словами.
Нещирість, підступність, винахідливість, хитрість, ввічливість, розум, самовпевненість.
—Дівчатка! Виберіть слова, що характеризують Лисичку покажіть стрілками до неї.
— Хлопчики! Виберіть слова, що характеризують Рака.
Робота в групах.
Завдання 1-й групі.
Розгляньте малюнки на дошці. Виберіть ті речення з тексту, що відповідають малюнкам.
Завдання ІІ-й групі.
Знайдіть картку з прислів’ями. Складіть прислів’я і подумайте, яке з них може бути заголовком до нашої казки.
Завдання Ш-й групі.
Придумайте продовження казки «Лисичка і Рак — друзі».
VI. Підсумок уроку.
- Яка кінцівка вам сподобалась більше? Чому?