Урок. Конспект уроку читання в 2 класі по підручнику Н. Богданець - Білоскаленко.

Про матеріал
Матеріал допомагає засвоїти тему "Літературні казки". В конспекті представлено багато цікавих сучасних вправ, які сприяють розвитку навичок читання в учнів. В розробці яскраво виражені міжпредметні зв'язки.
Перегляд файлу

УЯВЛЕННЯ ПРО ЛІТЕРАТУРНУ КАЗКУ ЯК ЖАНР.

«ЛИСИЧКА І РАК»

І.ФРАНКО Читання.  Н. Богданець - Білоскаленко

 

Мета: ознайомити з поняттям літературної казки як жанру; збага­тити знання дітей про лисичку і рака; навчати виразному інтону­ванню казки, правильно читати в особах, аналізувати казкові сюжети, розкривати мотиви вчинків дійових осіб, риси їх характерів; розвивати зв’язне мовлення учнів, збагачувати словниковий запас; виховувати інтерес до літературних казок.

Обладнання: портрет І.Я.Франка; таб­лиці для розпитування; кросворд загадок, лабіринт; виставка народних та літературних казок; картки зі словами, прислів’ями, віршами; ілюс­трації до казки; малюнки для домалювання; казкова скринька.

 

ХІД УРОКУ

  1.   Організація класу.

Усі сідайте тихо, діти.

Домовляймось — не шуміти,

Руку гарно піднімати,

Чітко, в лад відповідати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати.

То ж гаразд, часу не гаєм

І урок вже починаєм.

    IІ. Розчитування. Артикуляційні вправи.

       -  Урок починаємо з розчитування, щоб язичок був слухняним.

            Завдання 1.

АЛК                      ЛКА

ОЛК                      ЛКО

УЛК                      ЛКУ

ИЛК                      ЛКИ

ІЛК                      ЛКІ

       -  Читаємо склади хором: повільномовкою; чітко, ніби вщипнувши;  скоромовкою «спускаємося на парашутику».

          Завдання 2.

                                   ЛІ          ЗЕ

                               КАЗ             КА

                        ЛИСИЧ                КА

                        ПРУД                     КИЙ

                      ПОБИ                          ЛИСЯ

 

   -  Прочитаємо слова, зосереджуючи увагу на лінії (разом; один учень у зворотньому напрямку).

         Завдання 3.

Слова спокійно жили в книжці,

В яку вдалось пролізти мишці.

Вона склади відкусила,

У себе в нірці схоронила.

 

 

 

- Який склад підходить до кожного слова?

- Прочитаймо слова разом.

 

 

 

        Завдання 4.

Під малюнком напис був.

Котик йшов, хвостиком махнув

Та й розсипав букви всі.

Ти ж хутенько їх збери

І, як правильно розставиш –

Слово швидко прочитаєш.

(Кожному ряду своє слово).

 

 

 

        -  Це все назви птахів, але в ряду все одно є зайве слово. Знайдіть його. Чому воно зайве! (Горобець —зимуючий птах.)

         Завдання 5.

Скоромовка

Бере Віра в руки рака

Бере рака – неборака.

Ви погляньте, подивіться

Віра рака не боїться.

     -  Прочитайте скоромовку мовчки повільномовкою (швидко разом).

     -  Подумайте, як прочитав би скоромовку кожний з цих хлопчиків.

 

               (Здивовано.)                             (Радісно.)                         (Сумно.)

     -  Запам’ятайте цю скоромовку, на наступному уроці ми продовжимо роботу над нею.

       Підсумок. Молодці! Ви добре попрацювали. Язичок став слухняним.

 

    ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

          - Над яким віршем ви працювали вдома? (А. Завадович «Великдень»)

          - Прочитайте виділене речення у вірші?

          - То яка надія росте у ваших серцях?

 

IV. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети уроку.

-  Сьогодні ми вирушаємо в мандрівку до чудової країни.

   А як вона називається, ви дізнаєтесь, відгадавши кросворд і прочи­тавши виділене слово.

1. Має вуса, пишний хвіст

    І негарну звичку: 

    Спершу добре він поїсть.

    Після — вмиє личко.

                                  (Кіт.)

2. Має клешні й довгі вуса.

     Я і сам його боюся:

     Бо щипає, мов гусак,

     Ну а звуть щипаку... (рак).

3. Влітку сіренький,

     А взимку біленький,

     Довгі вуха має, швидко стрибає.

                                           (Заєць.)

4. Я руда, низького зросту,

     Хитра я і довгохвоста.

      На курей я вельми ласа —

     В них таке смачненьке м’ясо...

     Вовку - брату я сестричка,

     А зовуть мене... (лисичка).

5. Хоч не шию я ніколи,

     Та голок у мене доволі.

                                                     (Їжак)

 

 

                                                       1.

 

              2.

 

                          3.

                      4.

 

              5.

 

 

   -  Яке слово утворилось?

 

Вступне слово вчителя.

Казок чимало є на світі — і веселих, і сумних.

А чи можете прожити ви без них?

З перших днів дитинства нас супроводжували казкові герої. Народні казки нам читали бабусі та мами.

   - Пригадайте, які казки вам полюбилися змалку?

 

Вікторина «З казкової скриньки».

    -  А ось у цій «казковій скриньці» є різні загублені казкові речі. Відгадайте, з якої казки ці предмети. (Яйце, рукавичка, м’яч-колобок, колосок.)

    - А що ж таке казка? Подолаємо «Лабіринт», прочитавши за стрілочками.

 

 

            К                А               Т     В               Н              Ь П                  Й     

            А                К               А                       І               С            О                  І

            З                 Д                                        Й              О            В                  М      

            К                А                                                         Щ           Ч                  У

            А                Г                                                                        А                  З

                               И                                                                        Л                 О

                               В                                                                        Ь                  Р

                                                                                                          Н

                                                                                                          Е

 

 

 

                                                

 

 

 

 

 

 

(Казка — вигадка, та в ній щось повчальне розумій.)

 

   -  Хто є творцем казок?

Народ почав складати казки ще в глибоку давнину, і передавалися вони в усній формі з покоління в покоління. Над казкою працювали сотні, тисячі людей. Так створювалися народні казки.

(Виставка книжок із народними казками.)

Під час колективної творчості казки змінювались, доповнювалися новим змістом, і тому часто одна і та ж народна казка має різні варіанти. Люди, які не знали писемності, розповідали їх усно, а письменники, такі, як І. Франко, Г. Х. Андерсен, записували ці казки. Щось доповнили, щось змінили, і ми з вами отримали авторські казки або літературні. Деякі з них своїм змістом подібні до народних.

(Виставка книжок із авторськими казками.)

-  Ми починаємо знайомство з казками українських письменників.

V. Робота за темою уроку

Розповідь «Дізнайся про письменника».

-  Іван Франко — великий український письменник. Він написав багато творів для дорослих і дітей. Для молодших школярів написав ряд оповідань, створив збірку казок «Коли ще звірі говорили». Мабуть, усім відомі його чудові казки «Фарбований Лис», «Лис Микита», «Ріпка».

- Хто є героями казки, яку ми читатимемо сьогодні? Відшукайте слова, які сховалися.

 

А

Л

И

С

И

Ч

К

А

С

С

К

Б

С

Ж

З

Ф

А

К

Е

Л

Ь

П

 

       Інформація «Довідкової служби»

      -  Послухаймо інформацію «довідкової служби» про лисицю та рака за таким планом.

  • Який зовнішній вигляд?
  • Де живуть?
  • Чим живляться?
  • Яку користь приносять?

1 учень. Лисиця — звір, хижак. Довжина тіла 60—90 см. Гостра мор­да, пухнастий хвіст, яким вона користується як кермом. Хутро руде.

2 учень. Рак річковий може досягати 20 см в довжину. Його тіло вкрите твердим покривом – панцирем. Колір покрову темно – сірий або темно-зелений.

3 учень. Влітку лисиця живе в глибокій норі, а взимку ховається в густих хащах чагарнику.

  1.      учень. Раки живуть самі по собі, а не стадом. Сидять вони у норах, висунувши назовні лише клешні.
  2.     учень. У лисиці дуже розвинений нюх і слух, за їх допомогою вона відшукує харчі. Вона живиться мишами, гризунами, молодими зайцями, птахами.
  3.     учень. Раки мають гарний нюх, вони легко знаходять собі їжу. А полюють вони на дрібних тварин та їдять рештки відмерших організмів.
  4.     учень. Лисиця — мисливський звір, її хутро дуже цінне. Як хижак лисиця знищує багато шкідливих гризунів і тим самим зберігає врожай сільськогосподарських культур.
  5.     учень. Живуть раки 15-20 років. Їх називають, санітари водойм. Вони  селяться  лише в чистих водоймах.

 Хвилинка відпочинку.

 - А зараз давайте оживимо наших героїв, адже коли ви малюєте, тоді ви також потрапляєте в казку. Домалюйте хвіст лисичці та хвіст раку..

 Підсумок. Молодці! Впоралися з завданням, запам’ятали зовнішній вигляд наших героїв.

 

      Робота над текстом казки.

      Словникова робота.

      -  Підготуємось до читання казки.

Діти читають слова «луною» за вчителем. Насміхатися, неборак, прудкіший,  глузувати, наввипередки,  щодуху,  дріжджі.

 - Доберіть близькі за значенням слова.

     Зустрілися – (побачилися)

     Насміхатися – (глузувати)

Читання за звуковим орієнтиром.

- Слухайте уважно, щоб потім дати відповідь на запитання: чи вдалося Лисичці перехитрити Рака?

Підготовка до читання.

- Як можна охарактеризувати Лисичку? Яка вона? (Хитра, хижа, підступна, насмішкувата).

     -  Отже, слова Лисички треба читати  з насмішкою.

      - А який Рак? (Спокійний, розсудливий).

      - Отже, слова Рака треба читати гордо, спокійно, ввічливо.

Читання казки вголос за викликом.

      - Читаючи вголос, передайте інтонацією образи героїв та їх дії.

 -  Над чим жартували Лисичка побачивши Рака?

 - Як ви можете замінити вислів побилися об заклад?

 -  Хто переміг у змаганнях?

 -  Як Раку вдалося це зробити?

 

Зарядка для очей.

      - Настав час відпочити вашим очам. Погляньте на чорний круже­чок, переведіть погляд на білий, потім на червоний. А тепер у зворот­ньому напрямку. Погойдаємося на гойдалці.

 

 

 

    -  Подолаємо вершини гірського хребта

 

 

 

 

         Продовження роботи над казкою.

   - Знайдіть і прочитайте як Лисичка образила Рака?

   - Прочитайте що запропонував Рак Лисичці.

   - Якою ж була Лисичка?

   - Чи правильно зробив Рак,  що провчив її?

 

     Читання в особах.

      - Назвіть дійових осіб.

      - Прочитаймо казку в особах.

 

Фізкультхвилинка.

Характеристика дійових осіб.

На дошці малюнки Лисички та Рака і картки зі словами.

Нещирість, підступність, винахідливість, хитрість, ввічливість, розум,  самовпевненість.

—Дівчатка! Виберіть слова, що характеризують Лисичку покажіть стрілками до неї.             

— Хлопчики! Виберіть слова, що характеризують Рака.

Робота в групах.

Завдання 1-й групі.

Розгляньте малюнки на дошці. Виберіть ті речення з тексту, що відповідають малюнкам.

Завдання ІІ-й групі.

Знайдіть картку з прислів’ями. Складіть прислів’я і подумайте, яке з них може бути заголовком до нашої казки.

  1.     зіДру напізються в дібі.
  2.     Сила, там, Де, візьме, розум, не, допоможе.

Завдання Ш-й групі.

Придумайте продовження казки «Лисичка  і Рак — друзі».

VI. Підсумок уроку.

 - Яка кінцівка вам сподобалась більше? Чому?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пархоменко Тетяна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 лютого
Переглядів
462
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку