Предмет соціально - економічної географії світу . Джерела географічних знань . Методи економіко - географічних досліджень . Видатні економ - географи світу .
Мета уроку: сформувати в учнів загальне уявлення про предмет та завдання соціально-економічної географії світу;
актуалізувати та поглибити знання про джерела географічних знань та методи географічних досліджень;
ознайомити з основними принципами виділення історико-географічних регіонів світу розвивати уміння працювати із схемами та картами;
виховувати інтерес до вивчення курсу
Тип уроку : засвоєння нових знань, умінь та навичок
Обладнання : політична карта світу, атласи,підручник ,зошит
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Що ми з вам и вивчали в минулому році ?
Як ви думаєте ,яка буде різниця між вивченням курсу в минулому році і в цьому році?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Кожна наукова дисципліна залишає свій внесок у формуванні наших уявлень про світ. Роль географії в системі наук унікальна, бо тільки вона одночасно формує уявлення і про природу нашої планети, і про людське суспільство, створює цілісний образ конкретної території.
Минулого навчального року ви вивчали соціально-економічну географію України, досліджуючи закономірності формування, розвитку та розміщення населення і господарства нашої країни. Ці знання вам стануть у пригоді під час вивчення соціально-економічної географії світу. Ви дізнаєтесь про шляхи розвитку світового господарства, засади соціально-економічних відносин між країнами, матимете уявлення про формування політичної карти світу, природні ресурси, динаміку населення, актуальні проблеми людства
Економічна і соціальна географія світу — галузь науки, яка досліджує географічні засади світового господарства, глобальних проблем людства й світо господарських зв'язків, а також територіальну організацію суспільства у світі й окремих країнах з урахуванням інтеграційних процесів у різних регіонах планети.
Політична географія вивчає просторову організацію політичного життя суспільства,територіальних об'єднань ,політичних сил,різноманітних політичних процесах |
Складові соціально - географічної географії світу |
Предмет соціально - економічної географії світу . Джерела географічних знань . Методи економіко - географічних досліджень . Видатні економ - географи світу .
Мета уроку: сформувати в учнів загальне уявлення про предмет та завдання соціально-економічної географії світу;
актуалізувати та поглибити знання про джерела географічних знань та методи географічних досліджень;
ознайомити з основними принципами виділення історико-географічних регіонів світу розвивати уміння працювати із схемами та картами;
виховувати інтерес до вивчення курсу
Тип уроку : засвоєння нових знань, умінь та навичок
Обладнання : політична карта світу, атласи,підручник ,зошит
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Кожна наукова дисципліна залишає свій внесок у формуванні наших уявлень про світ. Роль географії в системі наук унікальна, бо тільки вона одночасно формує уявлення і про природу нашої планети, і про людське суспільство, створює цілісний образ конкретної території.
Минулого навчального року ви вивчали соціально-економічну географію України, досліджуючи закономірності формування, розвитку та розміщення населення і господарства нашої країни. Ці знання вам стануть у пригоді під час вивчення соціально-економічної географії світу. Ви дізнаєтесь про шляхи розвитку світового господарства, засади соціально-економічних відносин між країнами, матимете уявлення про формування політичної карти світу, природні ресурси, динаміку населення, актуальні проблеми людства
Тож перш за все ми з вами повинні дати визначення ,що таке соціально - економічна географія світу?
Економічна і соціальна географія світу — галузь науки, яка досліджує географічні засади світового господарства, глобальних проблем людства й світо господарських зв’язків, а також територіальну організацію суспільства у світі й окремих країнах з урахуванням інтеграційних процесів у різних регіонах планети.
Які ж складові соціально - географічної географії світу ?
Що ж є предметом вивчення курсу ?
Які ж головні завдання курсу ?
Якими методами дослідження користується соціально - економічна географія світу ?
У сучасному світі існує понад 200 країн, кожна з яких індивідуальна і неповторна. Країни і регіони світу різняться природними та економічними умовами, культурною та етнічною специфікою населення. Скільки ж потрібно часу, для того щоб вивчити кожну країну?
Цю, на перший погляд, складну задачу можна розв’язати за допомогою методів наукової систематизації та районування, групуючи країни світу на підставі конкретних ознак
Для цього науковці розглядають не тільки регіони світу ,а виділяють і історико-географічні регіони (субрегіони) .Що ж це таке?
Історико-географічний регіон — це сукупність країн, яка характеризується спільністю природних умов, фізико- і економіко- географічного положення, умов побуту та господарської діяльності людей, історії і культури народів, схожістю рівнів соціально- економічного розвитку і структур господарства.
Які ж існують історико - географічні регіони ?
Основні регіони світу (сітка ООН з доповненням Ю. П. Грицака) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(13) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(17) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Вивченням економічної географії займалося дуже багато вчених ,давайте з вами розглянемо деяких із них
Найбільш відомими вітчизняними вченими економгеографами є П. П. Чубинський, С. Л. Рудницький, К. Г. Воблий, О. Т. Діброва. Вагомий внесок у розвиток соціально-економічної географії зробили радянські та російські вчені. Серед них:
• М. М. Баранський (1881–1963 рр.) — заклав основи радянської економічної географії створив наукову школу. Ним були розроблені методологічні принципи радянського країнознавства, основи географічної (картографічної) генералізації. Він засну- вав кафедри економічної географії в ряді вузів, а в Московсько- му університеті — географічний факультет.
• С. Б. Лавров (1928–2000 рр.) — президент Російського геогра- фічного товариства, член Європейської Академії (Лондон). Роз- глядав питання формування Спільного Ринку та європейської інтеграції, проводив політгеографічні дослідження країн Євро- пи, а після розпаду СРСР займався аналізом причин розпаду та виникнення міжнаціональних конфліктів.
• В. В. Вольський (1921–1999 рр.) — завідувач кафедри соціально- економічної географії зарубіжних країн географічного факуль- тету МДУ, спеціаліст з соціально-економічної географії країн Латинської Америки з проблем світової економіки та міжна- родних відносин.
• В. П. Максаковський (1924 р.) — російський економгеограф, країнознавець, доктор географічних наук, професор, академік Російської академії освіти, автор серії підручників з соціально- економічної географії світу.
IV.Підсумок уроку
V.Домашнє завдання
&1 читати та переказувати ,позначити на карті субрегіони
- Північна Європа
Північна Євразія