Урок "Конспект уроку з географії для 8 - го класу на тему :"Рудні та нерудні корисні копалини"

Про матеріал

Рудні та нерудні корисні копалини .Райони залягання та видобутку

Мета уроку : сформувати знання учнів про особливості походження, поширення та залягання рудних і нерудних корисних копалин;

показати значення мінерально-сировинної бази для розвитку господарства України, з'ясувати основні шляхи її раціонального використання та охорони.

виховувати відповідальне ставлення до природних багатств

Тип уроку :комбінований

Обладнання : підручник, атлас,зошит ,контурна карта

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

*Які корисні копалини вам відомі ?

*Де ми можемо використовувати продукти нафти ?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Перегляд файлу

Рудні та нерудні корисні копалини .Райони залягання та видобутку

Мета уроку : сформувати знання учнів про особливості походження, поширення та залягання рудних і нерудних корисних копалин;

   показати значення мінерально-сировинної бази для розвитку господарства України,                              з’ясувати основні шляхи її раціонального використання та охорони.

  виховувати відповідальне ставлення до природних багатств

Тип уроку :комбінований

Обладнання : підручник, атлас,зошит ,контурна карта

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Які корисні копалини вам відомі ?
  • Де ми можемо використовувати продукти нафти ?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

C:\Users\12\Desktop\ПВШ.jpgВсе то, что по традиции берем из недр Земли,
Когда-то в экспедициях геологи нашли,
Все благосостояние берет начало с вас –
И золота сияние, и нефтяной запас!
Конечно, вы – романтики, но ваш нелегок труд,
Хоть в Африке, хоть в Арктике пройдете свой маршрут,
И пусть планете дороги подземные слои –
Земля отдаст геологам сокровища свои!, н

По горам, по лесам, по долинам
Неустанно геологи бродят.
Что-то ищут в подземных глубинах.
Что-то ищут… и что-то находят.

Майже половину експортного товару України складає продукція чорної металургії. Ще в минулі часи чумаки їздили по сіль в Крим, звідки розвозили її на ярмарки, а там її купували купці з різних європейських країн. Чудовими українськими топазами оздоблені прикраси модниць на різних континентах. І таких промовистих фактів можна навести багато.

В давні часи Київської Русі, на краю кожного села стояли кузні( А, до речі - чому саме на краю села?). Коли закінчувалися роботи в полі, коваль наймав селян і вони заходили далеко в болота, де набирали камінчиків рудого кольору. Переправляли їх на човнах, переносили до кузні. Так і назвали ці камінчики за їх кольором – рудою. А вже коваль виплавляв з них все – від голки до сільськогосподарського знаряддя.

Господині вибілювали свої будинки крейдою та вапном .

 Руда – це представник рудних корисних копалин, а вже крейда та вапно – нерудних.

А чи багато рудних та нерудних корисних копалин на території України, та де їх найбільше і дізнаємося сьогодні на уроці.

IV.Вивчення нового матеріалу

    Коли ж люди почали добувати корисні копалини? Одним з перших гірничодобувних підприємств, відмічених в історії, була єгипетська експедиція на  Синайський півострів приблизно в 2600 році до н.е. Вони відправилися для видобутку слюди, а відкрили і добули корисніший мінерал — мідь.  Древні греки добували срібло в шахтах на південь від Афін в 1400 році до н.е. Греки будували  шахти приблизно в 600 — 350 роках до н.е. Деякі зі свердловин досягали 120 м  глибини. Пізніше з цих же самих копій добувалися  і інші метали, такі як свинець, цинк і залізо.

    Щоб забезпечувати величезну імперію, римляни видобували  корисні копалини у великих розмірах. Їх шахти були всюди — від Африки ка Британії. Серед найбільш коштовних римських шахт була шахта Ріо Тінто в Іспанії, де добувалася велика кількість золота, срібла, міді, олова, свинцю і заліза.  Горнодобича досягла  великого розмаху в XVIII столітті, коли почалася промислова революція. Була потрібна велика кількість вугілля для металургії і фабричних печей. Тому видобуток вугілля розвивався швидкими темпами. Сучасна гірничодобувна технологія зародилася саме в ті часи. 

 

 

Залізорудні басейни

  • Криворізький — на Український щит; S ≈ 300 км2; розвідані запаси понад 18 млрд. т, один з найбільших у світі;
  • Кременчуцький — на Український щит; S ≈ 150 км2; розвідані запаси близько 4,5 млрд. т;
  • Білозерський — на Український щит; S ≈ 1300 км2; розвідані запаси близько 1,5 млрд. т;
  • Керченський — пов’язаний з Індоло-Кубанським прогином; руди осадового походження; S  70 км2; розвідані запаси близько 1,8 млрд. т.

 Марганцеворудний басейн

  • Нікопольський — пов’язаний з осадовим чохлом УЩ; включає Нікопольське й Великотокмацьке родовища; S ≈ 5000 км2; один з найбільших у світі.

 Руди кольорових металів

  • Ртутні — пов’язані зі складчастими спорудами Донбасу (Микитівське родовище) й Карпат (Вишківське); 2-ге місце у світі за запасами;
  • уранові (Новокостянтинівське),
  • титанові (Іршанське, Самотканське);
  • нікілеві (Деренюське, Липовеньківське),
  • алюмінієві (Високопільське, Малишевське) — пов’язані з корою вивітрювання Українського щита;
  • поліметалеві (Берегівське, Біганське),
  • золото (Мужіївське, Сауляцьке) — пов’язані з вулканічними проявами Закарпаття, перспективні райони Українського щита і Донбасу

Нерудна сировина

Гірничо-хімічна: калійні солі (Калуш-Голинське, Стебниківське), кам’яна сіль (Артемівське, Слов’янське, Солотвинське, Сиваське), сірка (Роздільське, Яворівське, Немирівське) — запаси одні з найбільших у світі;

• будівельна: крейда (схід України, північний захід); мармур, граніт, лабродарит (у місцях виходу кристалічного фундаменту Українського щита); глини, піски (повсюдно); вапняки (Передкарпаття, схід України, Крим);

• металургійна: флюсові вапняки, вогнетривкі глини (Донбас, Кримська складчастість);

• коштовне й напівкоштовне каміння: топаз, опал, берил, смарагд, аметист, бурштин, яшма, агат, сердолік тощо (у складчастих районах Карпат і Криму, в зонах кристалічних і осадових утворень Українського щита);

• мінеральні води (Карпати, Поділля, Крим, Придніпровська низовина);

• лікувальні грязі (залишкові озера Криму, чорноморські лимани).

V.Підсумок уроку

  • На які рудні та нерудні корисні копалини багата Україна? Назвіть та покажіть найбільші родовища на карті, поясніть загальні закономірності їх поширення.
  • Де в Україні є мінеральні води та грязі? Як їх використовують?
  • Які проблеми пов’язані з видобуванням корисних копалин? Запропонуйте основні напрями (заходи) щодо раціонального використання та охорони корисних копалин.

VІ.Домашнє завдання

опрацювати відповідний параграф у підручнику,

вивчити конспект

виконати завдання у контурній карті

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дуда Ольга Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 червня 2018
Переглядів
4387
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку