Рудні та нерудні корисні копалини .Райони залягання та видобутку
Мета уроку : сформувати знання учнів про особливості походження, поширення та залягання рудних і нерудних корисних копалин;
показати значення мінерально-сировинної бази для розвитку господарства України, з'ясувати основні шляхи її раціонального використання та охорони.
виховувати відповідальне ставлення до природних багатств
Тип уроку :комбінований
Обладнання : підручник, атлас,зошит ,контурна карта
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Які корисні копалини вам відомі ?
Де ми можемо використовувати продукти нафти ?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Рудні та нерудні корисні копалини .Райони залягання та видобутку
Мета уроку : сформувати знання учнів про особливості походження, поширення та залягання рудних і нерудних корисних копалин;
показати значення мінерально-сировинної бази для розвитку господарства України, з’ясувати основні шляхи її раціонального використання та охорони.
виховувати відповідальне ставлення до природних багатств
Тип уроку :комбінований
Обладнання : підручник, атлас,зошит ,контурна карта
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Все то, что по традиции берем из недр Земли,
Когда-то в экспедициях геологи нашли,
Все благосостояние берет начало с вас –
И золота сияние, и нефтяной запас!
Конечно, вы – романтики, но ваш нелегок труд,
Хоть в Африке, хоть в Арктике пройдете свой маршрут,
И пусть планете дороги подземные слои –
Земля отдаст геологам сокровища свои!, н
По горам, по лесам, по долинам
Неустанно геологи бродят.
Что-то ищут в подземных глубинах.
Что-то ищут… и что-то находят.
Майже половину експортного товару України складає продукція чорної металургії. Ще в минулі часи чумаки їздили по сіль в Крим, звідки розвозили її на ярмарки, а там її купували купці з різних європейських країн. Чудовими українськими топазами оздоблені прикраси модниць на різних континентах. І таких промовистих фактів можна навести багато.
В давні часи Київської Русі, на краю кожного села стояли кузні( А, до речі - чому саме на краю села?). Коли закінчувалися роботи в полі, коваль наймав селян і вони заходили далеко в болота, де набирали камінчиків рудого кольору. Переправляли їх на човнах, переносили до кузні. Так і назвали ці камінчики за їх кольором – рудою. А вже коваль виплавляв з них все – від голки до сільськогосподарського знаряддя.
Господині вибілювали свої будинки крейдою та вапном .
Руда – це представник рудних корисних копалин, а вже крейда та вапно – нерудних.
А чи багато рудних та нерудних корисних копалин на території України, та де їх найбільше і дізнаємося сьогодні на уроці.
IV.Вивчення нового матеріалу
Коли ж люди почали добувати корисні копалини? Одним з перших гірничодобувних підприємств, відмічених в історії, була єгипетська експедиція на Синайський півострів приблизно в 2600 році до н.е. Вони відправилися для видобутку слюди, а відкрили і добули корисніший мінерал — мідь. Древні греки добували срібло в шахтах на південь від Афін в 1400 році до н.е. Греки будували шахти приблизно в 600 — 350 роках до н.е. Деякі зі свердловин досягали 120 м глибини. Пізніше з цих же самих копій добувалися і інші метали, такі як свинець, цинк і залізо.
Щоб забезпечувати величезну імперію, римляни видобували корисні копалини у великих розмірах. Їх шахти були всюди — від Африки ка Британії. Серед найбільш коштовних римських шахт була шахта Ріо Тінто в Іспанії, де добувалася велика кількість золота, срібла, міді, олова, свинцю і заліза. Горнодобича досягла великого розмаху в XVIII столітті, коли почалася промислова революція. Була потрібна велика кількість вугілля для металургії і фабричних печей. Тому видобуток вугілля розвивався швидкими темпами. Сучасна гірничодобувна технологія зародилася саме в ті часи.
Залізорудні басейни
Марганцеворудний басейн
Руди кольорових металів
Нерудна сировина
• Гірничо-хімічна: калійні солі (Калуш-Голинське, Стебниківське), кам’яна сіль (Артемівське, Слов’янське, Солотвинське, Сиваське), сірка (Роздільське, Яворівське, Немирівське) — запаси одні з найбільших у світі;
• будівельна: крейда (схід України, північний захід); мармур, граніт, лабродарит (у місцях виходу кристалічного фундаменту Українського щита); глини, піски (повсюдно); вапняки (Передкарпаття, схід України, Крим);
• металургійна: флюсові вапняки, вогнетривкі глини (Донбас, Кримська складчастість);
• коштовне й напівкоштовне каміння: топаз, опал, берил, смарагд, аметист, бурштин, яшма, агат, сердолік тощо (у складчастих районах Карпат і Криму, в зонах кристалічних і осадових утворень Українського щита);
• мінеральні води (Карпати, Поділля, Крим, Придніпровська низовина);
• лікувальні грязі (залишкові озера Криму, чорноморські лимани).
V.Підсумок уроку
VІ.Домашнє завдання
опрацювати відповідний параграф у підручнику,
вивчити конспект
виконати завдання у контурній карті