Урок – консультація з підготовки до квестів за темами «Кіммерійці, скіфи, сармати на території України. Взаємини греків з місцевим населенням» та «Початок великого переселення на

Про матеріал
Розробка уроку - консультації, який передує рольовим іграм - квестам при вивченні інтегрованого курсу історії в 6 класі. Розробка включає опрацювання алгоритму вивчення окремих народів та план створення презентацій за заданими темами. Урок виконує головне завдання - навчає шестикласників вчитися.
Перегляд файлу

6 клас

Урок – консультація

з підготовки до квестів за темами

«Кіммерійці, скіфи, сармати на території України.

 Взаємини греків з місцевим населенням» та «Початок великого переселення народів. Готи і гуни на території України»

( за рахунок резервних годин)

Мета уроку:

розвивальна:

- навчити шестикласників головним правилам створення презентації з історії, познайомити з додатковими медійними  джерелами інформації;

 - розвивати алгоритмічну культуру учнів як здатність діяти за заданим алгоритмом;

- розвивати логічне мислення, просторову уяву, розумову активність, пізнавальну самостійність, пізнавальний інтерес;

- формувати інформативно-комунікативну компетентність учнів;

виховна:

-   виховувати інтерес до вивчення історії, потяг до наукової творчості;

- виховувати позитивні риси характеру: силу волі, культуру думки і поведінки, відповідальність за доручену справу, ініціативу, уміння працювати в колективі.

Тип уроку: урок засвоєння навичок та вмінь.

Обладнання: настінна карта «Формування території держав у давнину»,

підручник з історії для 6 класу,

крейдяна схема на дошці,

 смартфони з виходом до Інтернету.

Хід уроку

І. Організація початку уроку. Що будемо робити та що дізнаємось на уроці.

На цьому уроці ми з вами будемо вчитися думати. Ви вже вмієте це робити? А чи знаєте ви, що мислення, як і інші види діяльності, здійснюється  за певними правилами та з використанням спеціальних методів? От ми і будемо знайомитись з цими правилами і методами.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Для чого нам це потрібно?

Уявіть, що вам потрібно виконати якесь завдання, а ви не знаєте, з чого почати, і витрачаєте багато часу марно. Ви стаєте подібні до мавпочки з байки, що хотіла використати окуляри: вона їх нюхала, лизала, нанизувала на хвіст – а окуляри не діяли. А якщо ви знаєте головні правила мислення, то чи будете витрачати час марно? Ні!

Ось ще одна ситуація, в якій ви точно вже побували: читаємо підручник і ніяк не можемо запам’ятати зміст, бо він «у голову не лізе». Було? Звісно, було! А якщо ми будемо правильно мислити, а значить і запам’ятовувати, то подолаємо ці труднощі? Так!

Наука, що вивчає закони і методи мислення, називається логікою. Вона навчить вас легше вчитися, запам’ятовувати, і вивільнить багато часу на ігри, спорт та інші цікаві заняття.   І саме логічна  розумова діяльність стане основною складовою  успішного навчання в подальшому житті.

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Почнемо знайомитись із логікою на прикладі.

 Згадайте, з історією яких народів ми вже познайомились. Учні називають знайомі їм з курсу історії народи.

Що ви можете згадати, наприклад, про фінікійців? Як правило, відповіді хаотичні, безсистемні.

ІV. Проблемне застосування знань

А тепер давайте упорядкуємо ваші відповіді. В якій послідовності краще розповідати про цей народ? Як називається така логічна послідовність дій? 

 Послідовність кроків у розв'язанні завдання називається алгоритмом. Ви вже знайомі з цим поняттям не тільки з уроків інформатики. Ми повсякчас маємо справу в житті з алгоритмами: коли збираємось до школи, коли починаємо урок, коли прибираємо свою кімнату.

 Розробляти алгоритми може лише людина. Виконують алгоритми люди і всілякі пристрої — комп'ютери, роботи, верстати, супутники, складна побутова техніка і навіть ігри.

Спробуємо створити алгоритм вивчення життя фінікійського народу. Одна частина класу буде формувати питання, друга  - відповідати на ці питання, а третя – створювати правильну послідовність. Якщо виникають труднощі, зверніться до підручника. Він – найкращий порадник і помічник.

Наслідком роботи класу стане таблиця, що відтворює на дошці створений алгоритм

1.

Хто?

Фінікійці

Греки

2.

Де?

На сході Середземномор’я

 

3.

Коли?

ІІ тисячоліття до н.е. – І століття н.е.

 

4.

Чим займалися?

Ремесла, торгівля

 

5.

З чого знаряддя праці?

Мідь, дерево

 

6.

З ким воювали або торгували?

Греки, єгиптяни, народи Північної Африки та Італії

 

7.

Чи створили державу?

Кожне місто – самостійна держава

 

8.

Які мали релігійні уявлення?

Були язичниками, головна богиня - Дідона

 

9.

Які досягнення культури?

Створили багато колоній, абетку, скло, пурпурну фарбу

 

10.

Хто був визначним діячем?

?

 

11.

Яка доля народу?

Знищений римлянами.

 

 

V. Вправа за зразком і в подібних умовах з метою вироблення вмінь безпомилкового застосування знань.

Ми створили алгоритм вивчення та запам’ятовування стислої історії одного народу. А чи буде цей алгоритм дієвим при вивченні історії інших народів? Наприклад, греків? Спробуйте заповнити таблицю на основі вже відомих вам фактів грецької історії.

Перші 10 учнів, що правильно виконають роботу, отримають оцінки.

Чи впорались ви з роботою? Чи стала таблиця в нагоді? Тож ви самі переконались, що правильний алгоритм спрощує роботу, скорочує час на її виконання. Збережіть в зошитах цей запис, бо він вам ще стане при нагоді.

Якщо ми використали створений алгоритм, щоб відтворити історію не одного народу, то будемо користуватись ним і надалі. Він стане в нагоді вам при виконанні домашнього завдання.

Створивши нашу таблицю, ми використали ще один важливий метод пізнання – аналіз. Що таке аналіз? (Відповіді дітей вчитель корегує та дає правильне визначення).

Аналіз - процес розчленування складного об'єкта на частини для кращого розуміння. Ми розділили наші знання на частини? Тобто виконали аналіз. Протилежна аналізу дія називається синтезом.  То що значить синтезувати? Правильно, об’єднати різні елементи в єдине ціле.

Ці розумові операції ми виконуємо щодня в процесі навчання. Наприклад, коли здійснюємо порівняння: спочатку виділяємо окремі риси досліджуваного, а потім відшукуємо спільні риси.

Сподіваюсь, вам вже кортить використати набуті знання та уміння, щоб потренуватися і запам’ятати!

 

VІ. Перенесення знань і навичок у нові умови. Підготовка до квесту.

Через 10 днів я запрошую вас взяти участь у грі –квесті. Щоб в ній виграти, треба добре попрацювати в команді, використавши набуті сьогодні навички.

Вам треба буде самостійно вивчити коротку історію невідомого раніше народу, розповісти про нього всім учасникам гри і пройти 6 рівнів квесту, серед яких будуть логічні завдання, елементи аналізу та синтезу і багато цікавого.

Створюється 4 команди для гри і за інтересами вони визначають своїх персонажів : елліни, кіммерійці, скіфи, сармати. Групи отримують завдання для підготовки першого етапу квесту – представити свій народ у вигляді презентації.

Учитель радить кожній групі відкоректувати алгоритм розповіді про свій народ, додавши зовнішній вигляд та залишені на наших землях пам’ятки.

Завдання для підготовки презентації

1. Зовнішній вигляд народу

2. Коли цей народ з'явився в Північному Причорномор'ї.

3. Звідки прийшов  і яку територію заселив (карта).

4. Головні  заняття людей (господарство, торгівля та війни).

5. Які знаряддя праці та зброя використовувались, з якого матеріалу вони були зроблені.

6. Особливості політичного устрою: як і хто правив  народом, чи створені  держави,  чи  була єдність.

7. Культура та вірування.

8. Які історичні пам'ятки  залишив народ у Північному Причорномор'ї.

9. Історична доля народу: де подівся від узбережжя Чорного моря.

 Рекомендації до підготовки слайдів:

 Для кожного питання - 1 слайд.

 Кожен член команди презентує зміст 2-3 слайдів.

 Слайди мають  небагато тексту - більше ілюстрацій.

Окрім презентації кожна група готує міні-плакат з новими термінами, іменами та назвами, що вивішуються на дошці для кращого запам’ятовування всіма учасниками гри.

  Група еллінів не робить презентації, а вивчає матеріал про всі народи, бо вони будуть консультантами та суддями гри.

Які джерела інформації ви можете використати?  Рекомендую 2 головних – підручник, §17

та Інтернет – ресурси:

  • Український освітній портал (http://www.osvita.org. ua/)
  • веб-енциклопедії

      http://uk.wikipedia.org

      http://www.wdl.org

  • історичні портали

      http://www.history.org.ua/

      http://www.improvisus.com/ua/history/

      http://www.brama.com/ukraine/history/ukr.html

      http://www.world-history.ru

Спробуйте зараз зайти на один з цих порталів. Чи знайшли ви  необхідні вам відомості? Тож продовжуйте і надалі користуватись освітніми ресурсами для самостійної роботи.

 

Протягом тижня вчитель контролюватиме процес підготовки презентацій та надасть  учням необхідну допомогу.

VІІ.  Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

Складемо алгоритм набутих сьогодні умінь: уміння правильно мислити – алгоритм – логіка – аналіз – синтез – швидке і якісне виконання навчальних завдань. 

 

VІІІ.  Домашнє завдання: прочитати §17  підручника для 6 класу (Бандровський О.Г. Всесвітня історія. Історія України : підруч. для 6-го

кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. Г. Бандровський, В. С. Власов. - К. : Генеза, 2014.),

Групами зробити за алгоритмом презентації про кіммерійців, скіфів, сарматів, виготовити міні-плакати (формат А-4).

docx
Додано
29 липня 2019
Переглядів
571
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку