Практичні завдання до розділу "Стилістика" для учнів 10-11 кл.

Про матеріал
Подані вправи допоможуть вчителю в роботі зі збагачення словникового запасу учнів, розвитку їхнього усного й писемного мовлення, сприятиме підвищенню стилістичних умінь і навичок.
Перегляд файлу

Вправи до теми  «Стилістичні засоби словотвору та морфології»

 

 

Вправа 1

   Зробіть стилістичний аналіз виділених слів.

              А бабуля, бабулиня, бабусенція

              До дівчиська, дівчиниська так і тулиться –

              Сиротина ж, сиротуля, сиропташечка,

              Бабумамця, бабутатко, бабусонечко …

                                                                                                                              (І. Драч)

Вправа 2

   З´ясуйте спосіб творення виділених слів та стилістичну функцію словотворчих засобів.

              Тихо забриніли маленькі шибки в низенькій хатці. Попоходив з чабанською гирлигою він по цьому степу. Ліхтарики нехай замерехтять, сніжиночки нехай собі летять. Благословенна кожна мить життя. Це, мабуть, свекрушище помагала їм міряти! Над шляхом, при долині, біля старого граба, де біла-біла хатка стоїть на самоті, живе там дід та баба, і курочка в них ряба, вона, мабуть, несе їм яєчка золоті.

 

Вправа 3

   Визначити стиль. З´ясувати морфологічні засоби стилістики, їх роль у тексті.

              Що я можу сказати про себе.

              Що так мало прожито й так мало зроблено. Хочеться бути людиною, хочеться писати такі вірші, які б мали право називатися поезією. І якщо це мені вдається рідко, то це не тому, що я не хочу, а тому, що мало вмію і мало знаю.

              Найбільше люблю землю, людей, поезію… Ненавиджу смерть.

   Найдужче боюся нещирих друзів, більше мені про себе сказати нічого.

                                                                                                                               В. Симоненко

 

 

Вправа 4

     Прочитайте тексти й з´ясуйте, до якого стилю кожен із них належить. Аргументуйте свою думку.

              І. Соняшник – рослина з родини складноцвітних, основна олійна культура в Україні. Батьківщина соняшника – південна частина Північної Америки. У Європу насіння соняшника привезли іспанці в 16 ст. Тоді в рослини були дрібні численні кошики (суцвіття), дрібне насіння і вирощувалась вона як декоративна. Уперше олію із соняшника добули на ручній олійниці в 19 ст. У результаті відбору було виведено врожайні сорти соняшника – одно стеблові, з великими насінинами у великих кошиках і з високим вмістом олії в насінинах.

 

              ІІ. Цвітуть соняшники. Озвучені бджолами, вони чомусь схожі для мене на круглі кобзи, яких земля підняла зі свого лона на високих живих стеблах. Живе тіло кобз, пахуче, вкрите жовтим пилом, проросле пелюстками, світить і золотіє, щось промовляє своєю широкою, незгасаючою усмішкою.

 

              ІІІ. Соняшник – один із символів України. Який гарний він на тлі ясно-блакитного неба поряд із золотом пшениці! Яка розкішна золота його голова, що не стомлюється відгукуватися на кожен рух сонця, радісно киваючи сонечку з ранку до вечора! Соняшник – уособлення нестримного потягу українців до сонячного світла і тепла.

 

              ІV. – Сусідко! Гей, сусідко! Чому ви не поставите між соняшників опудала? Горобці ж насіння повипивають!

                    -А нащо опудало? Я й сама цілісінький день на городі.

 

 

 

 

 

Вправи на формування стилістичної вправності

 

Вправа 5  (домашнє завдання)

   Випишіть з «Intermezzo» М.Коцюбинського або з поезії П.Тичини, Т.Шевченка, Л.Костенко, М.Вінграновського кілька прикладів звукопису.

 

Вправа 6

   Скласти речення за опорними словами, дати характеристику їх стильового призначення.

                Особистість, сучасний, знання, молодь, комп´ютерізація, епоха.

   Побудувати самостійно речення, яке б продовжувало думку попереднього речення.

 

Вправа 7 (домашнє завдання)

   Складіть невеличкий словник професіоналізмів (10-15 слів) з фаху, який ви обрали.

 

Вправа 8 (домашнє завдання)

   Знайдіть і запишіть тексти реклами, що потребують редагування. Відредагуйте їх. Напишіть рекламу українських народних страв. Який стиль оберете?

 

 

Вправа 9

   Прочитайте вірш. Визначте ознаки художнього стилю й засоби творення комічного.

 

                                          Полтавський соцький

                                           Коли б я був полтавський соцький,

                                           Багато б дечого зробив.

                                           Зробив би так, щоби жилося

                                           Всім людям добре, напримір:

                                           Поставив би я скрізь дерева

                                           З медових пряників самих,

                                           І ніжки з холодцю, свинячі,

                                           Щоб з часником росли на них.

                                           Замість лози – росли б ковбаси,

                                           А листя все було б – млинці.

                                           Земля була б з самої каші

                                           Та з добрих свіжих потрохів.

 

                                           Ставки б з сметаною стояли,

                                           З лемішки з салом береги,

                                           В ставках вареники б стирчали:

                                           Товсті, гарячі і пухкі…

                                                                                                                            (Нар. творчість)

 

 

Вправа 10

   Редагування речень.

1.Абсолютна більшість учнів відпочивала влітку на морі.  2. Завдяки хворобі він відстав у навчанні від своїх товаришів.  3. Сергій завжди приймає активну участь у громадянській роботі.  4. На слідуючий день альпіністи побороли вершину гори. 5. Цей учень відноситься до навчання сумлінно.  6. Керівництво підприємства рахує, що Ваша фірма невчасно розраховується за пред´явлені послуги.  7. Дві неділі тривала ця подорож у Кавказ.  8. Саме найбільше йому хотілося побувати у ціх краях.  9. На урочистому вечорі його поведінка була нетактичною.  10. По багатьох причинах ми не змогли зустрітись.

 

 

Вправа 11

   Частковий стилістичний аналіз тексту ( на словотворчому й морфологічному рівнях)

  • Ой ти, соловейку,                                         У ластівки – ластовенятко.    

Ой ранняя пташко,                                            В шовковиці – шовковенятко.

Ой чого ж так рано                                            В гаю у стежки – стеженятко.

З вирію вилітаєш,                                              У хмари в небі – хмаренятко.

Ой да ще й по горах                                          В зорі над садом – зоренятко:

Білі сніжки лежать,                                           Вже народилися.

Ой да ще й по долинах                                     Лиш зажурилися

Цілі льодки стоять.                                           Старезна скеля над урвищем

                                                                              Та дуба всохле стовбурище

   (Нар. творчість)                                                   (М. Вінграновський)

 

 

Вправа 12  (домашнє завдання)

   Знайдіть у періодичних виданнях 5-10 прикладів порушення милозвучності. Відредагуйте їх.

 

 

Вправа 13

   Запишіть подані приклади. Прокоментуйте їх. Сформулюйте за зразком теми міні-досліджень. Уведіть займенники в речення.

                ЗРАЗОК. Стилістичні відтінки неозначених займенників (аби-хто – хто-небудь).

                Кожен – будь-який – усякий.

                Другий – інший.

                Щось – воно.

                Ми з братом – я і мій брат.

 

 

Вправа 14

   Згрупуйте подані фразеологізми за стильовою належністю:

              В усіх стилях мови (міжстильові): …

              В офіційно-діловому й науковому стилях: …

              У публічному й художньому стилях: …

              У розмовному стилі: …

              У конфесійному стилі: …

   Мокра курка, у всякому разі, витрішки продавати, один з одним, вітер гуде в кишенях, гра слів, авгієві стайні, базарна баба, тютя з полив´яним носом, брати участь, без задніх ніг, розлюби ближнього свого, ужити належних заходів, осідлати Пегаса, око за око, увінчати лаврами, манна небесна, цілуйте тата в коліщата, відігравати роль, на око, важка артилерія, язиката Хвеська, сидіти склавши руки.

 

Вправа 15  (домашнє завдання)

   Випишіть фразеологізми з повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім´я» (уривок розмови Лавріна з Карпом на початку твору) у порядку зростання емоційного наснаження. Прокоментуйте визначену послідовність фразеологізмів.

 

Вправа 16

   Опрацюйте статтю з книжки «Таїна слова» І.Вихованця про фразеологізми зі словом губа.

              Немає сумніву, що фразеологічні одиниці з піною на губах, як медом по губах, молоко на губах не обсохло включають слово губа зі значенням частини людського тіла. Її можна загнути – про людину, що зазналася, образилася чи розгнівалася, або закусити – стримати себе від чого-небудь, наприклад від плачу, посмішки, стогону. Такі губи ще можна наприндити, закопилити, пишати, розпустити. Звичайне фразеологічне позначення мімічних рухів, які передають стан людини, її настрій, ставлення до інших: Я до неї і звідтіль, і звідсіль, а вона тільки, було, спідню губу копилить (І.Нечуй-Левицький).

              Але своєрідним і цікавим є походження фразеологізму на всю губу. Найчастіше цей стійкий зворот поєднується з іменниками й дієсловами. Проте не з усіма іменниками, а лише з назвами осіб типу господар, пан, багатир, хазяїн тощо: Климбагатир на всю губу (І. Нечуй-Левицький); Отак тепер зажив Чіпка!.. Сказано: дука на всю губу (Панас Мирний). Усі ці фразеологізми схематично виглядають так: пан (і подібні) + на всю губу. Як бачимо, зазнає більше змін перша частина словосполучення.

 

Вправа 17

   Проаналізуйте, які з поданих синонімічних форм частіше трапляються в завданнях ваших підручників. Технологічних картках, інструкціях. Чим це зумовлено?

     1. Спочатку підготувати начинку. Потім замісити тісто.

2. Спочатку треба підготувати начинку, а потім замісити тісто.

3. Спочатку готують начинку, потім замішують тісто.

4. Спочатку готуємо начинку, потім замішуємо тісто.

5. Спочатку підготуйте начинку, потім замісіть тісто.

6. Спочатку підготуй начинку, потім заміси тісто.

7. Підготувавши начинку, замішуємо (замісіть, заміси) тісто.

 

Вправа 18  (домашнє завдання)

   Дібравши до слів іти й бігти синоніми, складіть і запишіть з ними речення. Укажіть тип синонімів і стилістичну функцію, яку вони виконують.

 

Вправа 19

   Згрупуйте і випишіть слова за сферою використання.

Стилістично нейтральна лексика: …

Стилістично маркована лексика:

    а) книжна: …

    б) розмовна: …

    в) просторічна: …

Демократія, прочухан, ботанічка, пузатий, секретаріат, синус, телепень, ротатий, морда, класно, жерти, толерантність, свинюка, теревенити, вагомість, сволота, накладна, добробут, писака, тутечки, хвігура, шоферувати, інструкція, дирекція, завучка, ружжо, радіво, благочестя, свекрушище, промовляти, соловейко, трамвай, тюхтій. Паскуда. різнотрав´я, сонечко, десятихвилинка.

Вправа 20

   Відредагуйте речення з учнівських творів. У яких реченнях причиною помилок є лише порушення порядку слів?

1.Пристрій не тільки діє на психіку людини, а й на її зір.  2. Саме я. схиляюсь до думки фахівців.  3. Батьки повинні контролювати своїх дітей за психіку та вирішувати, чи буде це корисним для них чи ні.  4. Кожна тваринка потребує любові, інакше воно помре.  5. Народившись, на дитині вже написане те, що вона повинна зробити у своєму житті.  6. Покликання – це наприклад коли людина своєї Батьківщини великий фанат.  7. У кожної людини своє покликання, до якої у неї з´являються вади ще з дитячого віку.  8. Своїм покликанням, я вважаю, працю на керівних посадах, бо вміло організовую різноманітні збори, людей та працю.

 

Вправа 21

   Доберіть до поданих слів синонімічні фразеологізми.

Дуже багато: …

Розумний: …

Дурний: …

Плакати: …

Сміятися: …

 

Вправа 22   (домашнє завдання)

   Згадайте, на які різновиди поділяють синоніми. Прочитайте подані синонімічні ряди. Виберіть один синонімічний ряд і складіть по одному реченню з кожним синонімом так, щоб розкрити відтінки його значення.

   Ажіотаж – гарячка, лихоманка, бум.

   Бадьорий – свіжий, енергійний, жвавий, бравий.

   Бажаний – довгожданий, очікуваний, довгоочікуваний, омріяний.

   Балакучий – говіркий, гомінливий,

 

 

Вправа 23

   Простежити вживання  -ти, -ть у дієсловах. Зробити висновок: чи припустимі -ть,

-ти у всіх стилях української літературної мови? У поезії, прозі?

  1. Про наші битви - на папері голо.

Лише в піснях вогонь отой пашить.

Таку співачку покарать на горло, -

Та це ж не що, а пісню задушить!

                                                                                                               Л. Костенко

 

  1. … Данилові можна перебрести, а Кузьці треба оббігать кружка, по сухому, якщо старий не візьме його під пахву та не перенесе. Проте Кузці дужче подобається оббігати, бо по дорозі можна буде погавкати на лелек… Кузьки вони не бояться, знають уже його жартівливу вдачу: підбігти близенько й погавкати.

                                                                                                                   Г.Тютюнник

 

  1. Ми ж тебе будемо женити,

Горілочку – мед – пиво пити.

Світи ж, комину, ясненько,

Пробуджуй челядоньку раненько

Шити, прясти, ткати молодим,

А подарунки збирати старим…

                                                                                                    Народна творчість

 

(Для вчителя  – ть використано для різкості й посилення напруги описуваної події).

 

 

Вправа 24

   Згрупувати синоніми відповідно до стильової приналежності та емоційного забарвлення. Скласти речення.

              Іти – рухатися, крокувати, плентатися, чалапати, повзти, човгати, марширувати, човпати, тягти ноги, простувати.

              Говорити – ректи, казати, промовляти, балакати, висловлюватися, плескати язиком, брати слово, цвенькати.

              Бій – боротьба, герць, битва, поєдинок, пря.

              Шлях – дорога, гостинець, путь, шосе, магістраль, автострада, конка.

 

Вправа 25

   Ситуативне завдання. Уявіть ситуацію.

              а) ви – менеджер туристичної фірми, прорекламуйте переваги відпочинку на березі Азовського моря;

              б) ви – один із укладачів «Довідника міст Запорізької області», напишіть статтю про Бердянськ;

              в) ви листуєтесь з однолітком-іноземцем, який хоче більше дізнатися про ваше місто. Допоможіть йому уявити Бердянськ;

              г) складіть діалог двох відпочиваючих, які обмінюються враженнями.

 

Вправа 26

   Прочитати тексти. Визначити тему та стилістичну приналежність кожного з них. Аргументуйте свою думку (виявити найхарактерніші ознаки).

           1. Тисяча чотириста вісімнадцять неймовірних днів і ночей – під вибухами,  осколками й мінами майже чотири роки немислимих кривавих атак, тривог, надголоді, лежання пластом по кілька діб у ярах на сирій землі, на пошарпаних колючими дощами й завірюхами острівцях, на скрижанілих снігах…

Чи збагне все це нащадок?! Ту атаку – крізь смерть, той рівчак, що мов хатка й рятунок, той окопчик, у якому нестерпно жити… А тобі не звести голови, навіть не затягтися востаннє димом цигарки – живе тіло зрешечують кулі …

Цілих двадцять найдорожчих, найсвітліших, найкращих життів.

                                                                                                               О. Дмитренко 

2. Минали дні, минали ночі в загравах пожеж. Минуло літо. Мокра осінь. Розбухли холодні болота у дрібних дощах. Горіло. Над очеретами туман і дим. Крякали міни у багновищах серед людей. У гнилицях потопало юнацтво.

- Рятуйте! Ой ряту-у-у…

- Тихо!

 По шию, по рот у холодній воді брели болотами на схід многі тисячі бездоганних героїв – сталінградців, немов розкидані негодою величезні журавлині ключі…

Не раз і не два гомоніли вони з ворогами в гучних кривавих бесідах. Багато ворожих кладовищ лишали вони за собою і самі полягали в великому числі, прийнявши чесно труд і страх боїв і саму смерть.

                                                                                                                    О. Довженко

 

3.Війська Центрального, Воронезького, Степового та Південно-Західного фронтів, підійшовши майже одночасно до Дніпра широким фронтом, почали форсувати його з ходу.

На світанку 22 вересня передові частини армії на 25 плотах, 42 рибальських човнах, 2 баржах і 9 човнах типу «А-3» почали форсування Дніпра. На 25-кілометровій ділянці від Мнево до гирла Прип´яті було споруджено вісім пунктів переправ.

У форсуванні Дніпра брали участь 3-я гвардійська танкова армія, мотострілкові підрозділи, загони 9-го механізованого і 7-го гвардійського танкового полків.

                                                                                                                 З підр. Історії

 

Вправа 27

   Використовуючи стилістичні можливості прикметника, зробіть опис (у різних стилях) улюблених квітів.

 

Вправа 28

   Усуньте стилістичні невправності в реченнях, свою правку обґрунтуйте.

            Я звернулася до учениць, щоб вони самі розповіли, що вони знають. Старий Кайдаш він був добрим стельмахом. Ви сказала, щоб квіти були ввечері политі. Кожний кулик до свого озера привик (Н. тв.). Сергій із батьком обрізали сад, і Сергієві було жарко від роботи. Пошили чоботи для дітей, які їм дуже подобаються. З неба сяяло сонце, по якому пропливали ріденькі хмарки.

 

Вправа 29

   Утворіть зменшено-пестливі форми прислівників. Складіть чотири речення. Яке вони мають стилістичне забарвлення? Для якого стилю характерне їх вживання?

            Глибоко, чисто, багато, недалеко, близько, любо, тісно, добре, гарно, міцно.

 

Вправа 30

   Стилістичний етюд. Скласти опис весняного ранку в діловому стилі, поясніть, чому в ньому немає слів з емоційно-експресивним забарвленням.

 

Вправа 31

   Зробити частковий стилістичний аналіз тексту.

            Поки що трубопроводами транспортують переважно рідкі та газоподібні речовини. Проте винахідники вважають, що можливості цього виду транспорту ще далеко не вичерпані. Вже розроблено проект поїзда, який рухатиметься по трубах великого діаметра. Формується такий поїзд з багатьох шарнірно з´єднаних контейнерів. Кожен з них розташований на двох візках, які мають колеса. У голові поїзда міститься циліндричний обтічний корпус, який надає йому вигляду торпеди. Рухає поїзд потік стисненого повітря, його подачу, а значить, і швидкість поїзда регулює електронний блок керування.

                                                                                                                                         З підр.

Вправа 32

   Зробити повний стилістичний аналіз тексту

           А що її очі… Все життя продивишся у її очі, здається, міг би знати їх до найдрібнішої цяточки, до найнесподіванішого виразу в добру чи лиху годину. Та, живі, завжди поставали в твоєму сприйнятті знайомими та рідними – і водночас у якихось своїх відтінках іншими, відмінними. Чому так здавалося? Хто відає …

          Начебто на золотавому липовому меду настояні, вони, їхні дві свічечки щирі, дивляться весь час за тобою, і тоді, коли дивляться, коли їхній густий погляд вливається в твій погляд, а вже звідти, либонь, переливаючись у самісіньку душу, - в такі короткі миті ти відчував особливу близькість, особливу спорідненість. Начебто все життя складалося з таких коротких митей, які набирали великого значення, бо вміщали непередавану словами близькість, і в такі миті тобі особливо гостро відчувалось: так, це твоя мати! Й те, що вона твоя мати, відчуваєш ти кожною клітинкою тіла, відчуваєш свідомістю і підсвідомістю! Й нічого дорожчого нема за ці відчуття спорідненості…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
docx
Додано
27 серпня 2019
Переглядів
3887
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку