Урок української мови
(3клас)
Тема. Корінь слова. Спільнокореневі слова.
Мета. Формування в учнів уявлення про істотні ознаки спільнокореневих слів. Удосконалювати вміння добирати спільнокореневі слова. Вчити виділяти корінь у спільнокореневих словах, збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати вміння спостерігати, аналізувати, зіставляти, узагальнювати. Виховувати пізнавальні інтереси, повагу до історичного минулого Батьківщини.
Обладнання: підручник, таблиця, малюнки із зображенням козаків, малюнок дерева, таблиця з віршем «Корінь», відеозапис з танцювальною музикою, мультимедійна презентація.
Інтерактивні технології: робота в парах, робота в групах, вправа «Мікрофон», метод « Асоціативний кущ».
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організація класу. ( Психологічне налаштування уроку).
Любі діти, добрий день!
Зичу праці і пісень.
А ще друзі, вам бажаю
Сил, натхнення на весь день!
Девіз уроку: Сьогодні у нас незвичайний урок
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що так нас чекає й збагачує мову!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
За шляхами, за дорогами,
За Дніпровськими порогами,
За лісами за високими
Наші прадіди жили.
Мали Січ козацьку вільную,
Цінували волю сильную
Й Україну свою рідную
Як зіницю берегли.
Учень зачитує пояснення з тлумачного словника.
Козак – тюркськомовне слово. Воно означає «вільна людина».
Сьогодні до нас завітали незвичайні гості – герої улюблених мультфільмів про завзятих козаків. Вони подорожують по Україні і сьогодні зупинилися у нашому місті. Але прийшли вони до нас не з порожніми руками. Вони привезли нам багато цікавих завдань, які ми повинні виконати, щоб наші гості переконалися, що ви – справжні знавці рідної мови.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Утворити із складів слова і записати.
ко за ко за
цький зак кувати
(козак, козацький, козакувати)
роду переводу нема козацькому ( Козацькому роду нема переводу).
Не страшно, коли не знаєш, страшно, коли знати не хочеться.
ІV. Робота над вивченням нового матеріалу.
(Дуб, дубок, дубняк, дубова, дубовий).
(Так, бо дубок– це маленький дуб, дубовий листок – це листок з дуба).
САД
Подивились люди, порівняли паростки і побачили, що у всіх одна спільна частина – «сад». І з того часу спільну частину споріднених слів почали називати коренем.
Житель підземний лісів і полів
І спільна частина споріднених слів.
Гра « Перекладач»
Корінь –ец внасоно назчуащ стичана васло. ( … це основна значуща частина слова).
Корінь –ец рагон линирос. (… це орган рослини).
Зуб жет аєм ріконь. ( … теж має корінь). 3.Первинне закріплення вивченого матеріалу . Робота в парах.
(Вивчення скоромовки і промовляння у швидкому темпі.)
Босий хлопець сіно косить,
Роса росить ноги босі.
4. Фізкультхвилинка.
Ой любили козаки
В різні ігри грати,
А ще вміли вони
Гарно танцювати.
Виконання під музику танцювальних рухів.(«Козачата» муз. Ведмедергі, сл.Яворської)
5.Робота з підручником (Вправа 153).
«Сміливі» - дібрати споріднені слова до слова мова, записати їх, визначити корінь.
«Кмітливі»- дібрати споріднені слова до слова козак , записати, визначити корінь .
6.Слухання учнями казки « Родичі»
Йшли якось стежкою гусак, гуска й гусенята, а назустріч їм повзла гусінь.
- Ви хто такі? – запитала гусінь
- Я гусак, це гуска, а то наші гусенята,- ввічливо відповів гусак. – А ти хто?
- А я ваша тітка, - похвалилася гусінь.
Гуси ображено заґелґотали.
-Чи зрозуміли ви чому образилися гуси?
-Чи є слово гусінь спорідненим до слів гусак, гуска, гусенята? Чому?
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Гра «Мовні дослідження»
- Спишіть слова, визначте в них спільну частину – корінь. Знайдіть «шпигуна» ( зайве слово), яке не є спорідненим до інших. Поясніть свою думку.
Літо, літати, переліт, вертоліт, літак.
Малинка, малина, малюк, малинник, малиновий.
Мак, маківка, макарони, маковий.
Висновок: корені звучать однаково, але мають різне значення.
(Робота в групах)
Вода, повітря, сонце, хліб, земля.
- Чому козаки дібрали для вас саме ці слова?
Так, бо без повітря і води, землі і хліба не може існувати жодна людина. 2. Розвиток зв’язного мовлення.
І червона, й соковита,
Та гірка вона все літо.
Припече мороз – вона
Стала добра і смачна. ( Калина).
Колективна робота ( метод « Асоціативний кущ»)
Робота в групах. Відтворення деформованих прислів’їв.
« Сміливі» - Гарна, як, Україна, рідна, калина, ненька. ( Гарна калина, як рідна ненька Україна.)
« Кмітливі» - Калинові, здоров’ю, пироги, не , вороги. ( Калинові пироги – здоров’ю не вороги.)
-Знайдіть у прислів’ях споріднені слова, назвіть їх і визначте в них корінь.
4.Самостійна робота ( Вправа 153)
Сам умію – сам роблю.
Виписати групами спільнокореневі слова. Визначити корінь.
( Калині – калинонькою; дзвіночки – дзвенять; солов’я – солов’їні, солов’ятко).
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Вправа « Мікрофон» Продовжіть речення « Тепер я знаю:…»
-Що корінь – це ( спільна частина споріднених слів).
-Споріднені слова ще називають ( спільнокореневими).
-Щоб правильно визначити корінь, треба ( дібрати споріднені слова).
- Молодці, діти! Гарно ви попрацювали,
Всі завдання ви здолали,
Нам свій розум показали.
Тож бажаємо вам щастя земного,
Неба голубого, хліба запашного,
І щоб козацькому роду не було переводу.
VІІ. Домашнє завдання.
Вправа 155. За бажанням:
Із ряду поданих слів виписати групи споріднених і і позначити в них закінчення, основу, корінь.
Вода, земля, підводник, ходити, переходити,земельний, виходити, землянка, водичка, земляк, водяний.