16 вересня о 18:00Вебінар: Робота з дітьми, що мають синдром Дауна: цікаво про важливе

Урок "Корисні копалини"

Про матеріал
Ціль розробки - поглибити та систематизувати знання учнів , які вони отримали з попередніх класів про корисні копалини; закріпити практичні навички виявлення закономірностей розташування корисних копалин за допомогою карт атласу, розвивати вміння наносити на фізичну карту України басейни корисних копалин, виховувати бережливе ставлення до природних ресурсів.
Перегляд файлу

Тема: Закономірності поширення корисних копалин на території України . Паливні корисні копалини.

Мета: Поглибити та систематизувати знання учнів , які вони отримали з попередніх класів про корисні копалини; закріпити практичні навички виявлення закономірностей розташування корисних копалин за допомогою карт атласу, розвивати вміння наносити на фізичну карту України басейни корисних копалин, виховувати бережливе ставлення до природних ресурсів.

Обладнання і матеріали: фізична карта України,підручник ,атлас 8 клас,зразки корисних копалин і порід.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та умінь.

Хід уроку

I Організаційний момент.                                                                                                                                Привітання.                                                                                                                                                                                              Підготовка до уроку.                                                                                                                                          Повторити д/з.

II Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

На минулому уроці ми вивчали палеографічні умови території України.                                                                            1.Розказати, як змінювалась територія України в геологічному минулому?                                                                    2.Розказати про зледеніння на території України?                                                                                        Щоб перевірити засвоєння вивчених вами тем: «Рельєф України» і «Тектонічна Будова України» проведемо гру «Мікрофон» - передаєм мікрофон 1 учневі з кожної парти і даєм відповідь на питання:                                                                                                                                                 1.Територія України вбільшості рівнинна чи гірська?                                                                                                                                                            2.Скільки у % території України припадає на рівнину?                                                                                         3.Яким кольором на карті позначають рівнини, а якими гори?                                                                         4.Як поділяються рівнини за висотою?                                                                                                                    5.Скільки у % території України припадає на низовини?                                                                                   6.Назвати дві гірські системи в Україні?                                                                                                                        7.В межах яких трьох платформ знаходиться Україна?                                                                                                            8.Назвіть платформу, яка охоплює найбільшу площу України.                                                                                                               9.Які ви знаєте складчасті області на території України?                                                                                         10.Як визначають абсолютний вік гірської породи? Як утворюється щит?                                                                  11.Як визначають відносний вік гірської породи? Будова платформи(складові)?                                                    12.Назвати льодовикові епохи на території України?                                                                           13. Які льодовикові форми рельєфу поширені на території України?

 

 

 

Завдання: Двоє учнів виходять до фізичної карти України.                                                             Отримують завдання на 2 картах. Показати на фізичній карті.

Картка 1                                                                                  Картка 2

1.Найвища рівнина точка України.                                 1.Найвища гірська точка України.                                   2.Найвища вершина Кримських гір.                               2.Найбільша за площею низовина.                                                             3.Низовина на Півночі України.                                       3.Найменша за площею височина.                              4.В яких височинах названі найвищі точки                  4.Височини в яких спостерігаються могилами?                                                                             Карстові процеси.

III Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Продовжуємо вивчати природу своєї незалежної держави та рідного краю. Багата вона чи бідна, красива чи екологічно сплюндрована, проте кожен повинен її знати, любити і шанувати. Перш ніж відправитись у мандрівку до підземного царства скарбів послухайте легенду.                                                                                                                                                                       Якось стали ділити боги між собою скарби Землі, Океан і весь підводний світ дістався богові Нептунові з тризубцем, а підземне царство хитрому та буркотливому Плутонові. Заволодів підземеллям Плутон посадив біля його входу лютого собаку Цербера. Пес вартував Плутонові володіння та виконував наказ свого господаря нікого не випускати на поверхню Землі. У підземелля міг увійти кожен, а вийти не вдалось нікому.                                                                         І на сьогоднішньому уроці ми з вами будемо намагатись трохи відкрити завісу Плутонових таємниць. Я думаю, що ви здогадались, що тема нашого уроку буде стосуватись корисних копалин.

Ви отримали випереджаюче завдання пригадайте терміни:                                                                мінерали –                                                                                                                                                                  гірські породи –                                                                                                                                                                корисні копалини –                                                                                                                                               родовище –

Класифікація корисних копалин

 

За походженням                                   За агрегатним станом                                    за використанням

Завдання: Розгляньте дві карти тектонічну і корисних копалині з’ясуйте взаємозв’язок мж ними.

Назва корисних копалин                          За походження                                 Тектонічні структури

Паливні корисні копалини ->    осадового походження ->  до чохла платформи(западина плит)

Рудні корисні копалини->магматичне походження ->до фунд.Платформи(щит сладчаста обл.)

Нерудні корисні копалини -> осадове магматичне походження-> повсюдно до платформ

В Україні входить до першої десятки країн світу за забезпеченістю та різноманітністю корисних копалин. Але різноманіття та багатство корисних копалин ще не гарантує повну забезпеченість країни всім необхідним.                                                                                                                      Наявність паливних і рудних ресурсів – це основа економіки країни, можливість створення її енергетичної та промислової бази.                                                                                                                 Україна забезпечена повністю кам’яним вугіллям. Його видобувають в Донецькому і Львівсько-Волинському басейнах.

Донецький камяновугільний басейн (Донбас)                                                                                                                        90% всього вугілля.                                                                                                                                                    Східна частина України – Луганськ, Донецьк, Дніпро, частина Полтавської і Харківської областях.                                                                                                                                                                                   S – 50 тис.км². Запаси – 100 млрд.тонн (залягає коксівне, газове, антрацитне вугілля)                        Відкрито було у 1721р. Григорієм Капустіним, а лише у 1795р. закладено першу шахту в Лисичанську. Глибина залягання 500-700 м. Потужність шарів – 0,5-2м. (Горлівка, Донецьк, Макіївка….)

Львівська-Волинський кам’яновугільний басейн                                                                                                                      Північ Львівської і Південь Волинської Області.                                                                                                         S – 10 тис.км². Запаси – 970 млн.тонн. Вугілля сірчисте. Використовується як паливо для ТЕС, для виробництва коксу для потреби чорної металургії. Глибина залягання 300-700 м. потужність – 2,8м (Червоноград, Нововолинськ)

Дніпровський буровугільний басейн                                                                                                               Вздовж Дніпра. Охоплює Житомирський, Черкаський, Кіровоградський, Дніпропетровський, Запорізький області. S – 100 тис.км². Запаси – 6 млрд.тонн. Глибина залягання 15-180 м. Потужність – 3-12м.

Найбільші нафтогазоносні регіони.                                                                                                                          

Карпатський нафтогазоносний регіон                                                                                                                        Найдавніший регіон. Виробництво почалось  1775р. у м. Бориславі. Більшість родовищ приурочені до Передкарпатського прогину (Львівська, Івано-Франківська область)                                                                   Розвідано 30 родовищ газу і повністю вичерпано. Газові – Замужанське, Дашавське, Гринівське, Косівське. Нафтові – Старосамбірськ, Долинське.

Дніпровсько-Донецький нафтогазоносний регіон                                                                                    Виявлено понад 180 родовищ. Запаси (970 млрд.м³ ) Газові – Єфремівське, Шебел, Західне Хрестищенське. Нафтові – Прилуцьке, Нинівське.

Піденний нафтогазоносний регіон                                                                                                                                60 родовищ. Одеська, Херсонська, АРК. Газові родовища – Джанкойське, Глібовське.                              На шельфовій зоні. S – 290 тис.км².

Горючі сланці – Товщі сягають 1,5 км. Найбільші запаси на межі Кіровоградської і Черкаської області. Потужність – 19-25 м. Кар’єрний спосіб видобутку. Найбільші родовища в Кіровоградській області (Бовтишське родовище).

Торф – 2500р. на Поліссі.

V Закріплення нових знань і умінь учнів.                                                                                                     Нанесіть на контурну карту вугільні басейни і нафтогазові провінції, родовища горючих сланців і торфу.

VI Підсумок уроку.                                                                                                                                                                   Ось і добіг до завершення сьогоднішній наш урок, на якому ми зясували закономірності поширення корисних копалин. Вивчили поширення паливних корисних копалин на території України і забезпеченість України кожною групою корисних копалин.                                                  Оцінки?                                                                                                                                                                                                 Д/з параграф 15 і завдання на контурній карті.

 

docx
Додав(-ла)
Кутняк Галина
Додано
30 липня
Переглядів
32
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку