Урок "Корисні копалини"

Про матеріал
- Формувати в учнів уявлення про види корисних копалин; - Ознайомити з колекцією корисних копалин; - Розвивати навички дослідницької роботи, вміння порівнювати та класифікувати; - Виховувати любов до природи рідного краю; - Дбайливе ставлення до об*єктів природи, почуття гордості за багатство рідного краю, бажання економно використовувати корисні копалини.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок з природознавства 3 клас

 

                                               Корисні копалини

 

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель методист молодших класів

Канівської ЗОШ №1

ім. Т.Г. Шевченка

Руденко М.М.

 

 

 

Тема:  «Види корисних копалин.  Використання корисних копалин у господарській діяльності людини»

Мета:  Ключові компетентності

             Уміння вчитися:

  • Під керівництвом учителя визначати мету роботи і план її використання;
  • Тримати в порядку своє робоче місце;
  • Орієнтуватися у тривалості часу.

Загальнопізнавальні вміння:

  • Порівнювати конкретні об*єкти за різними ознаками;
  • Робити висновки – узагальнення.

Інформаційно- комунікативної:

  • Слухати розповідь учителя  та товаришів;
  • Вміти виділяти нові факти.

Загальнокультурна:

  • Дотримуватися правил під час роботи в групах;

Формувати  предметні компетентності

  • Формувати в учнів уявлення про види  корисних копалин;
  • Ознайомити з колекцією корисних копалин;
  • Розвивати навички дослідницької роботи, вміння порівнювати та класифікувати;
  • Виховувати любов до природи рідного краю;
  • Дбайливе ставлення до об*єктів природи, почуття гордості за багатство рідного краю, бажання економно використовувати корисні копалини.

Тип: комбінований

Форми роботи:  робота в групах, колективна, індивідуальна.

Обладнання: таблиця « Корисні копалини»,

                           колекція корисних копалин, карти України ,

                           картки з тестами, презентації,

                           відеоролик « Корисні копалини»,

                           обладнання для дослідів.

 

 

 

 

Хід уроку:

  1. Організація класу до уроку

Ранкове коло

Візьмемось за руки

Та станемо в коло

Радість та усмішка

Хай сяють довкола

У мене гарний настрій дуже

Посміхнись і ти мій друже.

  1. Актуалізація опорних знань учнів
  • Хвилинка фенологічних спостережень
  • Повідомлення гідрометеоцентру

Рік, пора року, місяць, число, хмарність, температура повітря

  • А ще, заданими гідрометеоцентру в Канівські ЗОШ №1 очікується такий прогноз погоди:

Безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, т температура в щоденниках 10-12 балів, опади у вигляді великої кількості емоцій.

  • А гостям і вчительці синоптична лабораторія бажає:

«Нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті негоди!»

  • Дитина дня повідомляє над якою темою працювали на попередньому уроці  і пропонує переглянути відеоролик «Корисні копалини»
  1. Перевірка домашнього завдання
  • Тестова перевірка знань
  1. Оголошення теми, мети та завдань уроку

Вправа «Дешифрувальник»

Розшифруйте слова і ми дізнаємось тему уроку

Диви рисконих паколин. Корисвитання рисконих паколин у погосдарській яльдітінос  дилини.

Учні розшифровують запис

Види корисних копалин. Використання корисних копалин у господарській діяльності людини.

  1. Вивчення нового матеріалу.
  • Робота з таблицею «Корисні копалини»
  • Поділ учнів на групи

«Металурги»

«Геологи»

«Знавці»

«Дослідники»

  • Кожна група ознайомлює дітей з видами корисних копалин

Звіт групи «Металурги»

Україна є унікальною країною світу за запасами й розміщенням покладів залізних і марганцевих руд, з яких виплавляють чорні метали (чавун, сталь).

Загальні запаси залізних руд становлять понад 27 . Одним із найбільших у світі є Криворізький залізорудний басейн (Кривбас). Він охоплює низку родовищ, що тягнуться смугою завдовжки понад 100 км через Дніпропетровську, Кіровоградську та Миколаївську області.

Найглибшими техногенними порожнинами і заглибленнями в Україні є залізорудні шахти й кар’єри Криворізького басейну. У шахтах видобуток руди ведеться з глибини 850 – 1 500 м, а в кар’єрах – з глибини 300 м.

Запаси марганцевих руд в Україні становлять понад 2,5 млрд т. Зосереджені вони в Нікопольському марганцеворудному басейні – одному з найбільших у світі: за видобутком він посідає перше місце, а за запасами друге (після Південної Африки). З кінця ХІХ ст. видобуток руди ведеться відкритим і шахтним способами у західній частині басейну – Нікопольському родовищі (Дніпропетровська область). Натомість Великотокмацьке родовище (Запорізька область) ще не розробляється, хоча в ньому розвідано вдвічі більше запасів руди.

До руд чорних металів належать також хромітові руди, невеликі поклади яких знайдено в Побужжі (Кіровоградська область).

Руди кольорових металів. Поклади титанових руд зосереджені в межах Українського щита. Найбільші розвідані родовища – Іршанське (Житомирська область) і Самотканське (Дніпропетровська область). Титан і його сплави належать до легких і стійких металів, а тому є необхідними матеріалами в авіа-, ракето- і кораблебудуванні, виробництві хімічних реакторів.

З кінця XIX ст. в Україні видобуваються ртутні руди на одному з найбільших в Європі Микитівському родовищі (Донецька область). Поклади ртутних руд є також у Закарпатті, але їх розробка припинена.

В Україні є багато родовищ руд кольорових металів, які ще не освоюються. Одні з них відкриті відносно недавно, й запаси металів там уточнюються, інші – добре досліджені і підготовлені до експлуатації. До таких належать родовища поліметалічних, алюмінієвих, хромітових руд, золота, молібдену, багатьох рідкісних металів. Серед родовищ поліметалічних (свинцево-цинкових) руд найбільшим є Берегівське (Закарпатська область). Поклади алюмінієвих руд знайдено у Закарпатті, Придніпров'ї (Високопільське родовище) і Приазов'ї. Однак загальні запаси цих видів сировини незначні, тому їх видобуток не здійснюється. Є невеликі запаси нікелевих і кобальтових руд у Побужжі (Кіровоградська область) та Придніпров’ї.

Геологорозвідувальні роботи, проведені останніми роками, свідчать, що в надрах України наявні промислові запаси золота, срібла, міді, багатьох рідкісних і рідкісно-земельних металів. Так, золото знайдено в Карпатському і Донецькому регіонах, на південних схилах Українського щита. На Закарпатті його видобували в Мужіївському родовищі. Великі запаси самородної міді виявлені та досліджуються на Волині.

 

Звіт групи «Геологи»

Презентація на тему: «Горючі корисні копалини»

 

Звіт групи «Знавці»

Проаналізувавши всі речі, які нас оточують вдома, відразу стає зрозуміло, що сучасній людині дуже важко уявити  своє життя без речей, виготовлених з корисних копалин.

Будинок теж будують з корисних копалин. Для виготовлення цегли, цементу, бетону потрібні глина і пісок. Для виготовлення скляних вікон потрібен пісок. Щоб будинок мав гарний вигляд,  його прикрашають штучним каменем, виготовленим  з вапняку і граніту, мармуром. Фарби та лаки для побудови та ремонту будинку виготовляють з нафти.

Двері в будинку- металеві, для виготовлення яких потрібна залізна руда. Руда також потрібна для виготовлення всіх металевих речей в будинку. Це посуд (каструлі, чайники, виделки, ложки), система опалення (батареї, труби), лампи для освітлення кімнат, карнизи, бойлери для нагрівання води, крани в ванних кімнатах тощо.

 А посуд, з якого ми їмо. Це теж корисні копалини. Він або глиняний або скляний. Глиняний посуд роблять з глини, а скло - з піску.

Зайшовши на кухню, ми побачимо найдавнішу зі спецій сіль. Без цієї корисної копалини не можна приготувати жодної страви. Сіль також використовують у зубних пастах, щоб запобігти карієсу. Сіль потрібна для виготовлення мила і скла.

Для приготування їжі у будинках та квартирах люди використовують ще одну корисну копалину – природний газ. Він безбарвний, з ледве відчутним запахом, легший за повітря, від вогню спалахує.

Іграшки в дитячій кімнаті виготовлені з пластмаси, яку виготовляють з нафти. На столі у кожного учня є обов*язково простий олівець, стержень якого виготовлений з графіту.

На присадибних ділянках людина використовує ще одну корисну копалину – торф. Ним удобрюють грунт, щоб одержати високі урожаї   овочів та фруктів.

Отже,  у побуті вдома кожна людина постійно використовує речі, виготовлені з корисних копалин.

Звіт групи «Дослідники»

Проводять досліди за картками-інструкціями з піском та глиною

Повідомляють про будівельні корисні копалини, граніт, мармур, вапняк, гіпс.

 

                             Підсумок уроку

Кубик «Блума»

  • Поясни назву «Корисні копалини»
  • Назви корисні копалини
  • Чому вони видобуваються різними способами?
  • Поділися інформацією про використання корисних копалин
  • Запропонуй ідеї щодо використання крейди
  • Придумай запитання до однокласників по даній темі

 

 Вправа «Резюме»

Мені вдалося сьогодні….

Мене здивувало…

Мені сподобалось…

Я можу похвалити себе…

Домашнє завдання:

Прочитати статті на стр. 48-52, дати відповіді на запитання, виконати завдання 4,5 у зошиті.

docx
Додано
9 січня 2020
Переглядів
2294
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку