Урок "Корисні копалини. Торф, кам’яне вугілля"

Про матеріал
Даний урок має на меті формувати в учнів поняття «корисні копалини». Ознайомити з видобуванням та використанням в народному господарстві торфу та кам’яного вугілля; Розвивати увагу мислення, спостережливість. Виховувати бережливе ставлення до довкілля.
Перегляд файлу

ТЕМА. Корисні копалини. Торф, камяне вугілля

МЕТА: формувати в учнів поняття «корисні копалини». Ознайомити з видобуванням та використанням в народному господарстві торфу та камяного вугілля;   Розвивати увагу мислення, спостережливість. Виховувати бережливе ставлення до довкілля, допитливість.

ОБЛАДНАННЯ: колекція «Корисні копалини»,презентація зі слайдами, продукти переробки корисних копалин, таблиці, картки з інструкціями для роботи в групах, матеріал для дослідів.

ТИП УРОКУ – комбінований урок

Форма проведення уроку. Урок – дослідження.

 

                                                       ХІД    УРОКУ

I.ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

1. Хвилинка спостережень

-Чи хороший у вас сьогодні настрій

- Від чого він залежить?

- Чи впливає на ваш настрій погода?

- Саме про погоду ми зараз і поговоримо.

- Які зміни відбулися в природі?

- Якими були дні протягом тижня?

- Чи були опади?

- Як коливалася температура у ці дні? Про що це свідчить?

- Що змінилося у житті рослин? Чому?

- Що змінилося у поведінці тварин?

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

СТВОРЕННЯ ПРОБЛЕМНОЇ  СИТУАЦІІ

Ви не замислювались над тим, чому взимку вдома тепло, світиться лампочка, працюють електричні прилади, тече вода з крана. А з чого будують будинки, шосейні, дороги, різноманітні машини? Важко перелічити все те, чим ми користуємося в побуті кожного дня.

III.Мотивація навчальної діяльності

Отож, сьогодні на уроці ми більш поширено дізнаємося, що таке корисні копалини. Дамо розгорнуту характеристику таким корисним копалинам як торф та камяне вугілля. Довідаємось, про їх  склад, властивості  та способи видобування. Чим корисні людям підземні багатства.

 

IY. Виклад нового матеріалу

  1. Розповідь учителя

Наша Земля – ніби комора, з якої людина бере все необхідне. Проходять сотні,мільйони років, доки в надрах Землі  утворюються корисні копалини. Ці речовини використовуються людиною у господарській діяльності, їх ще називають підземними багатствами. Україна дуже багата. В її підземних сховах є багато корисних копалин. Одні відомі, а є й такі, які люди ще не знають. Усі корисні копалини поділяють на горючі, рудні, нерудні.

2.Історія відкриття горючих корисних копалин

(повідомлення довідкового бюро ) 

Горючі корисні копалини були відомі людству з давніх – давен. Свідченням того є те, що в Китаї ще в 1000 році до н. е. використовувалося вугілля для виплавлення міді. Пізніше його почали спалювати для виробництва фарфорових виробів, кольорових металів, паперу, пороху і в побуті. УЄвропі першими почали добувати вугілля жителі Британії, ще до того, як їх захопили римляни. Вже в  XIYXIX ст. саме Англія видобувала найбільше вугілля в світі.

        Що до України, то багатьма археологічними розкопками виявлено сліди гірничих розробок XXI ст. на території теперішньої Дніпропетровської області. Там було знайдено шлаки, шматки мідної руди, а також деревне і камяне вугілля. Але перша письмова згадка про відкриття великого родовища вугілля в Україні датована 1721 р., коли Петро I, приїхавши на Домбас і побачивши цю копалину, видав указ про початок видобування її в державних цілях. Це поклало початок промисловому видобутку в Україні вугілля.

             Єдину згадку про торф в античній літературі знаходимо у Плінія Старшого. Описуючи германське плем’я хавків, він пише, що вони збирали руками мул, сушили і спалювали його для обігріву та приготування їжі.

3.Походження торфу та кам’яного вугілля

(повідомлення довідкового бюро,демонстрація слайдів )

Ще в Середньовіччі висувалось багато гіпотез про походження викопного вугілля. Але ці теорії здебільшого були неправильними. Сучасне наукове дослідження складу вугілля показало: воно утворилось із решток рослин, які накопичувались у торф’яних болотах.

      Болота  - торфовища  зазвичай розташовані в долинах річок або на приморських низинах, на вододілах або на схилах пагорбів. Для кожного торфовища характерні свої рослини і склад торфу.

 Сьогодні людина не уявляє собі життя без великої кількості корисних копалин. Місця, в яких видобувають корисні копалини називаються родовищами.

 - Як ви думаєте: чи потрібно охороняти родовища?

 - Для чого?

Родовища – це багатющі природні запаси корисних копалин. Значне видобування корисних копалин протягом багатьох років призвів до виснаження багатьох родовищ і їх повного закриття. Тому таким важливим завданням є охорона родовищ корисних копалин, збереження їх для наступних поколінь.

  Великі родовища торфу є у Львівській, Рівненській, Волинській областях. Камяне вугілля також є у Львівській та Волинській областях. Але найбільші його родовища знаходяться  на Східній Україні. Цю територію називають Домбасом. Там камяне вугілля добувають у шахтах, воно залягає глибоко у землі.  Проте інколи, камяне вугілля знаходиться не глибоко, тоді його добувають відкритим способом – у кар’єрах.

Фізкультхвилинка

Хто це , хто це вже втомився

Ї наліво нахилився?

Треба дружно всім нам встати,

Фізкультуру починати.

Руки вгору ,руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки вбоки

І зроби чотири скоки.

Y. Дослідницький етап уроку

Робота в групах з колекцією корисних копалин

   (Кожна група отримує картку з таблицею)

А зараз, ми уявимо себе геологами. Вони не тільки знаходять корисні копалини, а й досліджують їх. Попрацюємо у групах. Нашим завданням буде дослідити властивості торфу і кам’яного вугілля.

   Кожна група отримує певне завдання – інструкцію.

                                                          Завдання

Перша група

 1.Дослідити колір та запах кам’яного вугілля.

2.Дані записати в таблицю.

3.Як утворилось камяне вугілля? (Робота з підручником).

4.Презентувати свої дослідження.

Друга група

1.Дослідити колір і запах торфу.

2.Дані записати в таблицю.

3.Як утворився торф? (Робота з підручником).

4.Презентувати свої дослідження.

Третя група

1.Киньте шматочок торфу у склянку з водою.

2.Киньте шматочок кам’яного вугілля у склянку з водою.

Зробіть висновок: що легше за воду?

3.Дані записати в таблицю.

4.Як добувають камяне вугілля ?(Робота з підручником).

5.Презентувати свої дослідження.

     Четверта група

1.Монеткою натисніть на шматок торфу і на шматок кам’яного вугілля. Визначте, що тверде, а що крихке.

2.Дані запишіть в таблицю.

3.Як добувають торф? (Робота з підручником).

4.Презентувати свої дослідження.

           ( Представники по черзі представляють відповіді до таблиці.)

 

Дослід на горючість (проводить вчитель)

Подивимося, що станеться з торфом і кам’яним вугілля, якщо їх запалити.

Висновок: камяне вугілля  горить яскравіше, дає більше тепла.

Вставити таблицю

YI. Узагальнюючі висновки

1.Отож, камяне вугілля – тверда горюча копалина, зазвичай чорного, сірого або коричнево – бурого кольору, часто з металевим блиском. Коли воно висушене, легко кришиться на дрібні шматочки. При горінні світиться яскравим полумям.

 2. Торф – це тверда горюча корисна копалина, зазвичай коричневого або буровато – чорного кольору. В свіжому вигляді – дуже вологий, в сухому – крихкий, легко розсипається в руках. Складається з переплутаних між собою решток відмерлих рослин – різних мохів, трав, а деколи й з уламків стовбурів і кори дерев. При горінні світиться тьмяним червонуватим полум’ям. Якщо в ньому є ще якісь домішки, дає кіптяву.

Технологія «Мікрофон»

Корисні копалини так називають тому, що…

Що називається торфовищем?

Назвіть  горючі корисні копалини  послідовно за мірою збільшення тепла.

Що називають «чорним золотом»?

Домашнє завдання

1.Опрацювати матеріал підручника.

2.   Скласти міні – проект на тему

YII. Підсумок  уроку

- Що цікавого для себе ви дізналися сьогодні на уроці?

- Подивіться на таблицю і скажіть,що є спільного у торфу і кам’яного вугілля?

(  Нечітко виражений запах, використовують як паливо, утворилися на болотах ).

- Чи знадобляться вам ці знання у житті?

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
11 січня 2020
Переглядів
4788
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку