Урок "Корисні копалини"

Про матеріал
Конспект уроку з географії в 6 класі "Корисні копалини, їх види та використання"
Перегляд файлу

 

Тема.  Види корисних копалин. Як використовують корисні копалини.

Мета:

Навчальна 

- сформувати в учнів науковий погляд на будову літосфери,

- познайомити з поняттям «корисні копалини»,

- познайомити дітей зі значенням корисних копалин в житті та діяльності людини.

Розвивальна 

- формувати у школярів уміння розрізняти гірські породи та мінерали за зовнішніми ознаками та за походженням,

- формувати самоосвітню компетентність у набутті географічних знань.

Виховна 

- виховувати почуття дбайливого ставлення до природних ресурсів планети.

 

Наскрізні змістовні лінії: громадянська відповідальність, підприємливість та фінансова грамотність.

 

Форми і методи: групові форми роботи, рольова гра, експериментальні дослідження.

 

Міжпредметні зв’язки: біологія, мистецтво, історія, інформатика, етика, українська мова та література.

 

Тип уроку: урок-дослідження

 

Обладнання: мультимедійне обладнання, мультимедійна презентація, відео ролики, фізична карта України, атласи, колекція гірських порід, завдання для роботи в групах, вироби з глини.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент. 

Коли я чую - я забуваю,

Коли я бачу - я запам'ятовую,

Коли я роблю - я розумію.

 

Це - слова відомого філософа Конфуція, сказані ніби про нас сьогоднішніх.

А дієслова чую, бачу, роблю, розумію  будуть супроводжувати вас протягом усього уроку. А ще чомусь на думку приходять такі дієслова: слухаю, співпрацюю, допомагаю, обговорюю, не критикую, поважаю. Про щось вони мені нагадують? (відповіді дітей) Вірно – це правила роботи в групах. Сподіваюсь вони допоможуть вам досягти успіху!

Для роботи клас ділиться на 3 групи.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Діти, скажіть, який великий розділ ми почали вивчати? («Літосфера») А розпочинає його тема «Внутрішня будова Землі». За цією темою пропоную вам заробити додаткові  бали, відповівши на Бліц-питання з 2-х природничих дисциплін. 

(На слайді малюнки: будова рослинної клітини та внутрішня будова Землі)

  1. Що зображено на цих малюнках?
  2. Які схожі структурні елементи є у цих об’єктів?
  3. Які природничі науки допомогли вам дати відповіді на питання?
  4. Підберіть малюнки-асоціації до елементів внутрішньої будови Землі.

 

Учитель. Ви молодці!  Мені приємно з вами працювати! Але не розслабляйтеся!...

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

 

Дивосвіт. Розгляньте в цифровому додатку до с. 84 інформаційний плакат «Мінерали у смартфоні». З нього ти дізнаєшся, як багато мінералів необхідно використати, щоб отримати речовини, потрібні для виготовлення смартфона.  Які це речовини? Корисні! А де їх беруть? Копалини!

Отже, тема нашого заняття «Корисні копалини. Їх види та використання.»

https://vse.ee/Geography_6kl

ІV.  Вивчення нового матеріалу.

Учитель. Мінерали і гірські породи, які використовують люди у своїй господарській діяльності, називають корисними копалинами. За особливостями використання корисні копалини поділяють на паливні, рудні, нерудні. Також іноді виокремлюють гідромінеральні корисні копалини. До них відносять підземні води різного використання (питні, мінеральні, промислові).

Корисні копалини (приклади)

ПАЛИВНІ

як джерела палива та теплової енергії

РУДНІ

для виплавлення металів та їх сплавів

НЕРУДНІ

для отримання неметалічних сполук різноманітного подальшого використання

 

Серед паливних корисних копалин найбільше використовують вугілля, нафту і природний газ.  Усі вони — осадові за походженням.

Паливні корисні копалини утворювалися під час розкладання рослин і тварин у земній корі впродовж багатьох мільйонів років. Рештки відмерлих організмів, потрапляючи під шари піску й мулу, зазнавали впливу температур і високого тиску.

Рудні корисні копалини мають переважно магматичне походження, рідше — метаморфічне, ще рідше — осадове. Метали, які вилучають із руд, мають різноманітні властивості й різне застосування. За цими ознаками їх поділяють, зокрема, на чорні, кольорові і благородні.

До руд чорних металів належать залізні, марганцеві і хромітові. Залізні руди є основною сировиною для виплавки сталі — дуже важливого матеріалу для виробництва різноманітної техніки, будівельних конструкцій. Марганець і хром використовують переважно у якості додатків до сталі для покращення її властивостей.

Кольорові метали та їх сплави використовують для виробництва різноманітної техніки, електроніки. Найбільше застосовують алюміній і мідь. Алюміній використовують у різних галузях — від виробництва автомобілів, суден, літаків до виготовлення пакувального матеріалу у вигляді фольги.

Нерудні корисні копалини є важливою будівельною сировиною. Така сировина налічує велику кількість видів, зокрема — будівельне каміння. До нього належать: габро, лабрадорити, граніти, мармури, вапняки, доломіти, туфи. Такі властивості граніту, як твердість, зносостійкість, широка кольорова гама, неперевершена здатність протистояти хімічним впливам, легкість у догляді, роблять його важливим матеріалом для будівництва і виготовлення предметів інтер’єру.

Робота з картами:

За допомогою карт атласу ознайомтесь як позначають корисні копалини.

Визначте, які корисні копалини є в Україні; розділіть їх на групи та  заповніть листи, що у вас на столах. І – паливні корисні копалини, ІІ – рудні, ІІІ – нерудні.

Покажіть на карті основні райони зосередження корисних копалин.

https://uahistory.co/pidruchniki/topuzov-geography-6-class-2023/topuzov-geography-6-class-2023.files/image116.jpg

Учитель. На ваших столах є колекції гірських порід, які використовують як корисні копалини. Перегляньте і виберіть з них ті, які відповідають листам ваших груп: паливні, рудні, нерудні. Учні демонструють знайдені зразки корисних копалин.

Ваше чергове завдання. Прочитайте перелік корисних копалин. Поміркуйте, які людина може використати як паливо, для виплавки  металу, для хімічного виробництва, для ювелірної галузі, для будівництва… У кожної групи свої галузі для розподілу.

V. Релаксація.  Я бачу ви втомилися. Пропоную відпочити з користю. Я вам загадую загадки, ви відгадуєте їх показуючи умовні знаки корисних копалин, які є у вас на робочих столах.

Мене знали в віки давні,                                             

Знають мене й нині

Бо служу я людям справно

Й називаюсь…( глина)

 

Не твердий, та корисний

Мене знає всяк

В морі я родився

Звуть мене …( вапняк)

 

А без мене піч не гріє

ТЕС мовчить, директор мліє

В шахтарів нема зарплати

Й електрики ніде взяти… (вугілля)

 

Як мене у землю кинеш ,

Від голоду не загинеш,

Бо від мене — так і знай

Значно вищий урожай…( торф)

 

Колір білий маю

Всіх у школі знаю

Пишу все гарно й чітко,

Боюся лиш ганчірки…( крейда)

 

«Біла смерть» - так кажуть про мене одні,
Білим золотом звуть мене інші
Та казка скаже, як за мене царі
Віддавали багатства свої…( сіль)

 

Чудово.  Ви неймовірні!!!

Що ж, працюємо далі.

Учитель. А які корисні копалини є в нашій області? З’ясуємо по карті. Перевіряємо за слайдом.

 А для кращого засвоєння, пропоную вам здійснити віртуальну подорож Вінницьким краєзнавчим музеєм. Я вас зацікавив? Такі екскурсії можна здійснити в будь який музей світу.

Прийом «Дивуй».

Як використовують корисні копалини ми вже з вами розглядали. Серед них є такі, за допомогою яких створюються справжні шедеври. Ви знаєте, що вугілля в результаті метаморфізму перетворюється на графіт, який використовується як стержень в простому олівці. За допомогою останнього створюють малюнки в жанрі графіки. А ось і шедевр. (демонстрація графічних робіт місцевих художників).

Учитель.  А у нас знову загадка. Увага «Чорна скринька».

Ця порода зустрічається досить часто. Є вона і в наших краях. ЇЇ склад – дрібно перетерте каміння. З неї можна ліпити та будувати. Для ліплення її змочують олією і вже з такого тіста можна ліпити, бо воно пластичне. Що в скриньці?

Це глина.

Майстер-клас.  Пропоную вам подивитись майстер-клас з гончарства. Наша учениця разом із своїми батьками захоплюється ліпленням з глини. (демонстрація робіт учениці та майстер-клас з виготовлення виробу з глини).

А нашій області є величезні запаси білої глини – каоліну, з якого виробляють порцеляну, використовують в медицині та косметології (Глухівське, Турбівське родовища).

VI. Закріплення нових знань.

З’ясуйте та запишіть в зошитах про що йдеться….

  1. Вона присутня на уроці
  2. З неї виготовляють бензин
  3. З неї виготовляють цеглу
  4. ЇЇ додають до страви
  5. Його добувають на болотах
  6. З його допомогою готують обід
  7. З неї виплавляють сталь.
  8. З нього виготовляють пам’ятники.
  9. З нього роблять прикраси.

Взаємоперевірка виконаного завдання.

VІІ. Рефлексія Прийом «Діаграма успіху»

 

Учитель. Діти, будь ласка, оцініть свою роботу на уроці за допомогою різнокольорових карток та прикріпіть свої відповіді на дошці.

  1. Граніт: (зелений) Я дізнався багато нового, мені було цікаво.
  2. Кварц: (голубий) Мені дещо не вдавалося, але було цікаво.
  3. Гіпс: (рожевий) Мені було важко, але цікаво.

 

Учитель. Наші дівчата провели ще одне невеличке дослідження. Вони підібрали для кожного учня камінь (мінерал) – талісман за знаком зодіаку.

Таблички є у кожної групи.

 

VІІІ. Підсумок роботи груп – оцінювання.

ІХ. Домашнє завдання.

1. Підготуй повідомлення на тему «Чому глина і пісок бувають різнокольоровими?».

2. Розгадай кросворд «Гірські породи і мінерали».

https://uahistory.co/pidruchniki/topuzov-geography-6-class-2023/topuzov-geography-6-class-2023.files/image121.jpg

https://vse.ee/Geography_6kl

Спростуйте  твердження

Пісок використовується для виробництва черепиці, а глина — для виробництва скла.

 

 

 

docx
Додано
12 січня
Переглядів
950
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку