Урок з гегграфії для учнів 6 класу

Про матеріал
: Поглибити та систематизувати знання учнів про погоду та її елементи, формувати в учнів вміння осмислювати й використовувати інформацію з різних джерел , пояснювати причини зміни погоди; навчати учнів вмінню працювати в групі, проявляти ініціативу, робити висновки:
Перегляд файлу

Урок

                                                                          Підготувала учитель географії

                                                                          ОЗЗСО «Узинський ліцей №1»

                                                                          Пустовойт Валентина Петрівна

 

Розділ III. Географічна оболонка та її складові.

Тема 2 Атмосфера.

   Тема: Погода, її елементи, типи, зміна у часі.

          Мета: :  поглибити та систематизувати знання учнів про погоду та її  елементи,                 

                         розглянути зв'язок між елементами і явищами погоди та їх змінами;

                        формувати в учнів вміння  осмислювати й використовувати       інформацію з різних джерел , пояснювати причини зміни погоди;

                        навчати учнів вмінню працювати в групі, проявляти ініціативу, робити висновки:

              виховувати спостережливість, науковий підхід до пізнання процесів,   що                                   відбуваються в природі , любов до рідного краю.

Обладнання: календарі спостережень за погодою, народні прикмети.

Хід уроку:

I. Організаційний момент.

II. Мотивація навчальної  та  пізнавальної діяльності учнів.

           Кожного дня, збираючись до школи, ми стикаємось з поняттям «погода». Що одягти, виходячи на вулицю, чи брати парасольку? Немає нічого більш рухливого і мінливого, ніж повітря, яке утворює атмосферу.  Ми постійно дивимося прогноз погоди по телебаченню, щоб відповісти на всі запитання. Погода дуже вливає на настрій людини, самопочуття і здоров’я людини. На вулиці сонячно – настрій чудовий, яскравий, погода похмура – на душі «прохолодно». Відомий учений – хімік Дмитро Іванович Мендєлєєв говорив: «Атмосфера – велика лабораторія погоди».  Сьогодні ми з вами з’ясуємо, як у цій лабораторії народжується погода,  з яких елементів вона складається та чому вона така мінлива.

III. Вивчення нового матеріалу.

     Учитель. Що ж таке погода?

       Погода – це стан нижнього шару атмосфери в даній місцевості в певний час. Це означає що погода постійно змінюється.

       Які елементи входять до її складу?

Щоб дати відповідь на це запитання спочатку ми створимо команду. Вибір експерта.

                                          («Мозковий штурм»)

Правила "мозкової атаки":

1. Вибір ведучого при рівноправному положенні всіх учасників.

2. Влада уяви. Позитивний настрій на партнерів.

3. Можливі лише уточнюючі питання, заохочення і підтримка  партнерів. Це не відноситься до експертів.

4. Неприйняття критичних зауважень і проміжних оцінок у процесі  "штурму" (наприклад: „ згодний ,  але можна і по іншому” ). Можливі доповнення і комбінування ідей.

5. Чіткість і узагальненість формулювання суджень, ідей. Дія за принципом: чим більше ідей,  рішучіше атака, тим ближче досягнення мети штурму.

6. Відхід від деяких (попередньо позначити) педагогічних стереотипів і

7. Активність всіх учасників команд оцінюється балами. Пасивні учасники дають привід експертам знімати бали команді.

8. Оптимізм і впевненість.

 Експрес-розминка

     1. Яку географічну оболонку ми вивчаємо?

     2. Як називається нижній шар атмосфери?

     3. За допомогою термометра вимірюється……, а за допомогою барометра - ……..

     4. Що таке ізотерми та ізобари ?

      5. Назвати зайве слово і пояснити чому воно зайве:

  • Дощ,  сніг,  злива,  роса.
  • Роса ,  іній,  дощ,  туман.

Які елементи характеризують погоду? Чому?

 

Елементи погоди

    Температура повітря

    Хмарність

    Опади

    Напрям вітру

    Вологість повітря

    Атмосферний тиск

        Захист учнями своїх ідей.

        Учитель.  Життя людини навіть у наш час великою мірою залежить від погоди, тому у довкіллі людина з давніх-давен помічала та запам'ятовувала ті особливості, що допомагали їй визначити зміни погоди. Народні прикмети, як це не дивно, іноді дозволяють прогнозувати погоду навіть точніше, ніж наукові методи. Справа не тільки в тому, що зміна погоди залежить від безлічі чинників, «прорахувати» які з абсолютною точністю просто неможливо — навіть за допомогою найсучасніших комп'ютерів.   (розповідь учнів)
           Учитель.  Добре передбачають погоду рослини і тварини

                                                         Рослини - провісники погоди

Людина давно помітила, що в багатьох рослин перед зміною погоди змінюється положення окремих частин. Вони можуть уловлювати те, що не підвладно нашим органам почуттів. Така здатність пояснюється залежністю їхнього життя від умов середовища: температури, вологості й тиску повітря, а також від сонячного світла.

Кульбаба. Перед негодою квітки його закриваються, начебто ховаються від дощу. Легкі білі парашути кульбаби розлітаються навіть від слабкого вітру в суху погоду. Перед дощем же вітер ніяк не може зірвати немов приклеєні насіння. А всі тому, що, почуваючи зміну погоди, рослина складає свою пухнату кульку як парасолька.

 Лугова конюшина. Рослина гарна реагує на тепло, вологу зміни атмосферного тиску. До непогоди конюшина складає свої пелюстки й нахиляє голівку квітки, а перед стійкою гарною погодою його стебло й листів розправлені, суцвіття підняте нагору.   Конюшина з'їжується, а квіти рожі поникають і   згортаються - до дощу. Конюшина зближає листочки й нахиляється - перед негодою.

 Нагідки розвернули віночки рано ранком - очікується ясна погода, після полудня - дощ, гроза.

 

Листи папороті-орляка закручуються донизу - до теплої, сухої погоди, розправляються - перед негодою.

 

          Провісники погоди серед тварин.

Чудові метеорологи - павуки. Відомо, що вони не переносять вологості, тому вкрай рідко виходять на полювання ранком. Ранком вони з'являються лише тоді, коли немає роси, а відсутність роси - один з ознак близької негоди. Жари павуки також бояться, тому, коли павук виходить на полювання в пекучий полудень, це значить, що він почуває сильний вітер або грозу, що, порвавши павутину, може позбавити його їжі. Увечері павуки охоче залишають своє житло, якщо не почувають наближення дощу. Побачивши павука ввечері, можна сміло очікувати гарної погоди наступного дня.

 Давно відома здатність бджіл передчувати зміну погоди. Коли наближається гроза, вони злітаються       до пасіки.

 

Блискучий «прогнозист» - жаба. Вона тонко реагує на найменші зміни в атмосфері. Люди здавна помітили: озерні жаби злазять на берег - до дощу.

 

Чимало прикмет пов'язані з поводженням горобців. У гарну погоду вони веселі, рухливі. Якщо ж горобці збираються зграйками на землі, стають млявими, сидять - до дощу.

 

 Кріт робить високу купу або вихід з під землі - до дощу

Якщо вхід у кротячу нору на північ – зима буде тепла, на південь - холодна, до сходу - сира, до заходу - суха.

 

Собака

 Катається по снігу - до непогоди, по землі - до дощу,

посилено риє землю до дощу ,розтягується на землі - до тепла   Собака лежить, згорнувшись - калачем до холоду.

 

                                                Кішка

     Лиже хвіст - до негоди,  лапу – до тепла. Ховає морду - до морозу і негоди   Лежить клубком   Шкребе пазурами підлогу  - до вітру і заметілі. Деруть стіну пазурами вставши на задні лапи - до хуртовини    Розтягується на підлозі - до тепла.

 

           IV. Підсумок уроку. Погода є важливим чинником життя та господарської діяльності людини. Прогнозування погоди потрібно всім людям, які проживають на планеті

          Ми скаржимось – погода вередує. Але ж погода – то дзеркало земного здоров’я.  Над чистими ріками, над міцними зеленими кронами – і повітря гарне, і м’яка погода.

 

V. Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний параграф підручника.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 січня
Переглядів
70
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку