Тема. Корисні копалини в рідному краї.
Мета: ознайомити дітей з картою Харківської області, з видобуванням корисних копалин у Харківській області; розвивати спостережливість, пам’ять, логічне мислення, мовлення; виховувати елементарне наукове світосприймання, інтерес до вивчення природознавства, бережливе ставлення до корисних копалин.
Обладнання: колекції зразків корисних копалин, опорні блок – схеми по використанню корисних копалин, тести для контрольного опитування, лупа, склянка з водою.
Перебіг уроку:
Дзвонить дзвоник на урок,
Будьте всі уважні.
Тож почнемо наш урок,
Будем більше знати.
-Діти, а чи вмієте ви правильно сидіти за партою? Покажіть мені, як же потрібно сидіти за партою. Сядьте всі рівно, руки покладіть на парти, ноги поставте на підлогу під прямим кутом.
-Діти, давайте перевіримо, чи всі готові до нашого уроку! Для уроку вам знадобляться підручники з природознавства, зошити, ручка, олівець.
-Діти, на уроці треба бути дуже уважними, за кожну правильну відповідь ви будете отримувати корисні копалини, а в кінці нашого уроку, ми підрахуємо їх і дізнаємося який ряд, у нас на уроці був найактивнішим. Але на уроці всім треба бути активними, щоб ми встигли все зробити.
-Діти, подивіться уважно на дошку і спробуйте розгадати ребус.
-Так, молодці! Це назва місяця – березень.
-Діти, а хтось знає чому цей місяць так називається?
-Так, березень – це перший місяць весни. Назва місяця березень походить від слова береза, яка в цей місяць починає цвісти.
-Діти, а тепер відкрийте свої зошити спостережень за погодою скажіть:
2.2.Народний календар.
- Діти, сіли всі рівно, приготувалися уважно мене слухати. А потім дасте відповідь на таке запитання, який характер має березень?
- Закінчилася зима, почався перший місяць весни, про березень в народі кажуть, що він має жіночий характер, бо вночі тріщить, а вдень плющіть, і справді вночі ще морози, а вдень тепло, сонячно.
- Наші пращури слов’яни саме з першим місяцем – березнем, пов’язували новолітування, тобто початок нового року.
2.3.Бесіда.
- Який характер має березень? Чому?
- Що наші пращури пов’язували з березнем?
2.4. Кросворд.
По горизонталі:
2. Складова частина ґрунту світлого кольору. (пісок) 3. Найважливіша властивість ґрунту. (родючість) 5. Яка речовина придає ґрунту в’язкість? (глина)
По вертикалі:
1.Верхній родючий шар Землі, на якому ростуть рослини.(грунт)
4. Речовина, яка підвищує родючість ґрунту. (перегній)
6.Ґрунт чорного кольору, багатий на перегній.(чернозем)
2
3
5 |
4 |
|
1
|
||||||||
Ґ |
|
||||||||||
Р |
|||||||||||
П |
І |
С |
О |
К |
|
У |
|||||
Е |
6 |
Н |
|||||||||
Р |
О |
Д |
Ю |
Ч |
І |
С |
Т |
Ь |
|||
Е |
|
Е |
|
||||||||
Г |
Р |
||||||||||
Г |
Л |
И |
Н |
А |
|
Н |
|||||
|
І |
|
О |
||||||||
Й |
З |
||||||||||
|
Е |
||||||||||
М |
|||||||||||
3. Повідомлення теми і мети уроку.
- Діти, а щоб дізнатися, що ми сьогодні з вами будемо вивчати вам треба вилучити зайві букви (Е і У) і прочитати тему нашого уроку.
УКЕОЕРУИСНУІЕУЕКУОПЕАУЕЛИУНЕИУ
- Так, молодці! Тема нашого уроку «Корисні копалини рідного краю»
1.З давніх - давен людина навчалася використовувати різноманітні багатства, які лежать на поверхні землі, або в її надрах, будуючи шахти, утворюючи кар’єри, пробурюючи свердловини. Які ж це багатства?
2.Граніт, глина, пісок, торф, вапняк, сіль, крейда, нафта, кам’яне вугілля – це все корисні копалини. Їх добувають з надр землі для багатьох видів промисловості, народного господарства. Але перш ніж добувати, їх треба знайти. Пошуками корисних копалин займаються геологи. Їм доводиться перепливати бурхливі ріки, підніматися високо в гори, ходити по болотах, пробиратися невідомими стежками, в мороз і спеку жити в палатках.
3.Праця важка, але цікава й почесна. Відкриваючи все нові поклади, геологи приносять людям користь. Однак, відкрите родовище – лише половина справи. Багато зусиль треба покласти, щоб корисні копалини видобувати, а потім, переробити. Складної переробки вимагає нафта, щоб одержати такі речовини як бензин, гуму, фарби, тканини, ліки. А от крейду можна використовувати без будь – якої переробки. Бери її і пиши. Пісок з кар’єру відвозять одразу на будівництво.
- Діти, відкрийте свої зошити посередині. Там у вас карта України.
- Діти, скажіть у якій частині Україні ми живемо?
- Так, правильно у східній. Діти, подивіться уважно і скажіть яких корисних копалин найбільше на сході України.
- Так молодці, газу. Відкладіть зошити і приготуйтесь уважно мене слухати.
- Які корисні копалини ви вже знаєте?
- Чому їх називають корисними?
- Де знаходяться корисні копалини?
- Хто добуває корисні копалини?
- Як називаються місця де, великі поклади корисних копалин?
- Які корисні копалини ви бачили?
- Що це за копалина, в якої білий колір і нею можна писати?
- Що це за копалина, в якої землистий колір, а під час змочення водою стає пластичною?
- Діти, на партах у вас лежить карта Харківської області, подивіться, будь ласка, на карту нашої місцевості, яка багата вона корисними копалинами. Це наш з вами скарб, який треба берегти і охороняти.
- Діти, у кожного з вас на партах лежать таблички, давайте їх з вами заповнемо.
- А тепер подивіться уважно на карту, і спробуйте відшукати, де знаходяться родовища кам’яного вугілля. Подивіться уважно на дошку нагадую ось його позначка.
- Так, вірно, в Лозовій та Петрівському.
- А тепер знайдемо родовище піску.
- Глини.
- Газу.
- Вапняка
- Цементу.
- Крейди.
- Тепер давайте спробуємо кожен самостійно відшукати ті міста, де є родовища солі, гравію, гіпсу, щебеню, а ми потім всі разом перевіримо. На це завдання у вас є 3 хвилинки.
- Так, ваш час вже вийшов тож давайте перевіряти.
- Діти, якщо б ми попали з вами в старовинний світ, ми б побачили, що вже тоді люди використовували вироби з глини та піску. Це вази, амфори, прикраси, і навіть будівлі. Про це свідчать міфи та легенди. Наші предки будували величезні міста з піску і глини. Але землетруси знищували їх, вони ховалися під товщею ґрунту. І зараз вчені – археологи знаходять відбитки стародавньої культури і в Харківській області. Найцінніше відкриття вчених університету – це Салтівська культура ( одна із самих стародавніх).
(На дошці таблиця « Що виготовляють з глини, кам’яного вугілля та піску»)
- Діти, подивіться, будь ласка, на дошку. На цій таблиці написані речі, які виготовляють з глини, кам’яного вугілля і піску в наш час.
- При великій температурі з глини виготовляють посуд та багато інших корисних речей.
- Із скляного піску виготовляють теж багато корисних речей. На заводах, в спеціальних цехах при дуже високій температурі розплавляють скляний пісок, потім видувають його у різні форми.
- Як бачите, глина,кам’яне вугілля і пісок – дуже цінні матеріали.
Бачу всі, ви вже стомились,
Адже добре потрудились.
Тож давайте для розрядки
Зробим кілька вправ зарядки,
Раз! – підняли руки вгору,
Два! – нагнулися додолу,
Три! – повернулись вправо, вліво,
На «чотири» - раз присіли.
Похитали головою,
Ще й притупнули ногою.
Пальчиками повертіли
І за парти тихо сіли.
- Діти, відкрийте свої зошити на сторінці 55, там у вас є 3 завдання, у якому треба заповнити таблицю, зараз ми з вами будемо проводити досліди, і паралельно заповнювати таблицю.
- Якого кольору кам’яне вугілля та щебень? Тверді вони чи м’які?
- Візьмемо дві склянки з водою. В одну покладемо камінець кам’яного вугля, в інший – щебеню.
- Що ми бачимо?( що камінці опустилася на дно)
- Про що це свідчить?( вода легша за камінці)
- Візьміть ложечки, добре розміщайте воду з камінцями.
- Чи розчинні вони у воді?
- Є ще деякі властивості, наприклад горючість.
- Діти, цей дослід у школі проводити заборонено, тому лише уважно послухайте мене. Під дією вогню кам’яне вугілля дуже гарно горить, якщо у когось є бабуся у селі, то ви мабуть бачили, що у піч для розтопки ваша бабуся кидає кам’яне вугілля.
- Але, що стосується щебеню, то він не горить.
- Діти, сіли всі рівно, зараз кожному з вас на парту я роздам тести, вам треба буде їх зробити, на це у вас буде 3 хвилинки, а потім здати їх мені. Я їх віддам вашій вчительці, вона їх перевірить і наступного уроку скаже ваші оцінки. Всім зрозуміло? ( Роздаю тести)
1. Корисні копалини – це:
А) верхній пухкий шар землі, на якому зростають рослини.
Б) речовини, які видобувають із глибини і поверхні землі та використовують у народному господарстві.
В) міцні камені, які видобувають з грунту.
2. Скло виготовляють з:
А) піску.
Б) глини.
В) мармуру.
3. Що можна виготовити з кам’яного вугілля?
4. Намалюй умовні позначки:
Кам’яного вугілля _______________________________________
Газу ____________________________________________________
Вапняка ________________________________________________
5. Які ти знаєш вироби з глини?
_______________________________________________________________________________________________________________________________
1. Люди якої професії займаються пошуками корисних копалин?
А) садівники.
Б) будівельники.
В) геологи.
2. Ялинкові іграшки виготовляють з:
А) глини.
Б)піску.
В) вапняка.
3. Що можна виготовити з глини?
4. Напиши назви корисних копалин:
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
5. Які ти знаєш вироби з піску?
_______________________________________________________________________________________________________________________________
- Діти, відкрили всі зошити, зараз ми з вами зробимо завдання. Для цього завдання ми з вами візьмемо такі корисні копалини: глина, кам’яне вугілля, пісок.
- Діти, ви любите грати? Тож давайте перевіримо.
- Я вам буду казати ознаки корисної копалини, а ви повинні її вгадати. Тож почнемо.
Спасе він завжди від біти.
І хоч у тебе настрій скис.
В лікарні вдягнуть швидко ….(Гіпс)
- Багата в нас природа, неповторна її краса. Щоб вона приносила нам радість, щоб багатство її множилося для майбутніх поколінь, треба оберігати її, дбати про неї. Все, що є в нашій країні: багаті надра корисних копалин, рослинний і тваринний світ,гори – і вода, і кожен з нас від дитини до людини похилого віку відповідає за його збереження і розумне використання.
На Землі, у домі вселюдському –
Протиріч і негараздів тьма.
Будьте, люди, обережні в ньому!
Іншої домівки в нас нема!
Ви всі сьогодні добре попрацювали і багато дізналися про корисні копалини.
- Тож давай з вами тепер підрахуємо, який ряд у нас був найактивнішим.
Молодці! Встали всі! До побачення!
Опрацювати статтю «Корисні копалини рідного краю»