Урок "Корисні копалини в рідному краї"

Про матеріал
На даному уроці діти знайомляться з картою Харківської області, з видобуванням корисних копалин у Харківській області; розвивають спостережливість, пам’ять, логічне мислення, мовлення; у дітей виховується елементарне наукове світосприймання, інтерес до вивчення природознавства, бережливе ставлення до корисних копалин.
Перегляд файлу

Тема. Корисні копалини в рідному краї.

Мета: ознайомити дітей з картою Харківської області, з видобуванням корисних копалин у Харківській області; розвивати спостережливість, пам’ять, логічне мислення, мовлення; виховувати елементарне наукове світосприймання, інтерес до вивчення природознавства, бережливе ставлення до корисних копалин.

Обладнання: колекції зразків корисних копалин, опорні блок – схеми по використанню корисних копалин, тести для контрольного опитування, лупа, склянка з водою.

Перебіг уроку:

  1. Організація класу.
    1.        Привітання.

Дзвонить дзвоник на урок,

Будьте всі уважні.

Тож почнемо наш урок,

Будем більше знати.

  1.        Перевірка правильної постави.

-Діти, а чи вмієте ви правильно сидіти за партою? Покажіть мені, як же потрібно сидіти за партою. Сядьте всі рівно, руки покладіть на парти, ноги поставте на підлогу під прямим кутом.

  1.        Перевірка готовності до уроку.

-Діти, давайте перевіримо, чи всі готові до нашого уроку! Для уроку вам знадобляться підручники з природознавства, зошити, ручка, олівець.

-Діти, на уроці треба бути дуже уважними, за кожну правильну відповідь ви будете отримувати корисні копалини, а в кінці нашого уроку, ми підрахуємо їх і дізнаємося який ряд, у нас на уроці був найактивнішим. Але на уроці всім треба бути активними, щоб ми встигли все зробити.

  1. Перевірка знань учнів.
    1.        Узагальнення спостережень за змінами у природі.

-Діти, подивіться уважно на дошку і спробуйте розгадати ребус.

SCAN1206

-Так, молодці! Це назва місяця – березень.

-Діти, а хтось знає чому цей місяць так називається?

-Так, березень – це перший місяць весни. Назва місяця березень походить від слова береза, яка в цей місяць починає цвісти.

-Діти, а тепер відкрийте свої зошити спостережень за погодою скажіть:

  • Яка температура повітря сьогодні?
  • Який стан неба?
  • Чи є опади?

2.2.Народний календар.

- Діти, сіли всі рівно, приготувалися уважно мене слухати. А потім дасте відповідь на таке запитання, який характер має березень?

- Закінчилася зима, почався перший місяць весни, про березень в народі кажуть, що він має жіночий характер, бо вночі тріщить, а вдень плющіть, і справді вночі ще морози, а вдень тепло, сонячно.

- Наші пращури слов’яни саме з першим місяцем – березнем, пов’язували новолітування, тобто початок нового року.

2.3.Бесіда.

- Який характер має березень? Чому?

- Що наші пращури пов’язували з березнем?

2.4. Кросворд.

По горизонталі:

2. Складова частина ґрунту світлого кольору.   (пісок)                                                                               3. Найважливіша властивість ґрунту.   (родючість)                                                                                               5. Яка речовина придає ґрунту в’язкість? (глина)

По вертикалі:

1.Верхній родючий шар Землі, на якому ростуть рослини.(грунт)

4. Речовина, яка підвищує родючість ґрунту. (перегній)

6.Ґрунт чорного кольору, багатий на перегній.(чернозем)

                                                                         

 

 

 

 

                                                                                                                                        

 

 

 

 

                                  

                             2

 

                

                           3

              

    5

 

 

 

 

4

 

                                                                                 1

 

Ґ

 

Р

П

І

С

О

К

 

У

Е

                           6

Н

Р

О

Д

Ю

Ч

І

С

Т

Ь

Е

 

Е

 

Г

Р

Г

Л

И

Н

А

 

Н

 

І

 

О

Й

З

 

Е

М

 

3. Повідомлення теми і мети уроку.

- Діти, а щоб дізнатися, що ми сьогодні з вами будемо вивчати вам треба вилучити зайві букви (Е і У) і прочитати тему нашого уроку.

УКЕОЕРУИСНУІЕУЕКУОПЕАУЕЛИУНЕИУ

- Так, молодці! Тема нашого уроку «Корисні копалини рідного краю»

  1. Актуалізація опорних знань
    1.        Вступне слово вчителя.

1.З давніх - давен людина навчалася використовувати різноманітні багатства, які лежать на поверхні землі, або в її надрах, будуючи шахти, утворюючи кар’єри, пробурюючи свердловини. Які ж це багатства?

2.Граніт, глина, пісок, торф, вапняк, сіль, крейда, нафта, кам’яне вугілля – це все корисні копалини. Їх добувають з надр землі для багатьох видів промисловості, народного господарства. Але перш ніж добувати, їх треба знайти. Пошуками корисних копалин займаються геологи. Їм доводиться перепливати бурхливі ріки, підніматися високо в гори, ходити по болотах, пробиратися невідомими стежками, в мороз і спеку жити в палатках.

3.Праця важка, але цікава й почесна. Відкриваючи все нові поклади, геологи приносять людям користь. Однак, відкрите родовище – лише половина справи. Багато зусиль треба покласти, щоб корисні копалини видобувати, а потім, переробити. Складної переробки вимагає нафта, щоб одержати такі речовини як бензин, гуму, фарби, тканини, ліки. А от крейду можна використовувати без будь – якої переробки. Бери її і пиши. Пісок з кар’єру відвозять одразу на будівництво.

  1. Робота з фізичною картою України.

- Діти, відкрийте свої зошити посередині. Там у вас карта України.

- Діти, скажіть у якій частині Україні ми живемо?

- Так, правильно у східній. Діти, подивіться уважно і скажіть яких корисних копалин найбільше на сході України.

 - Так молодці, газу. Відкладіть зошити і приготуйтесь уважно мене слухати.

  1. Вивчення нового матеріалу.
    1.        Бесіда.

 - Які корисні копалини ви вже знаєте?

- Чому їх називають корисними?

- Де знаходяться корисні копалини?

 - Хто добуває корисні копалини?

 - Як називаються місця де, великі поклади корисних копалин?

- Які корисні копалини ви бачили?

- Що це за копалина, в якої білий колір і нею можна писати?

- Що це за копалина, в якої землистий колір, а під час змочення водою стає пластичною?

  1.        Робота з картою Харківської області.

- Діти, на партах у вас лежить карта Харківської області, подивіться, будь ласка, на карту нашої місцевості, яка багата вона корисними копалинами. Це наш з вами скарб, який треба берегти і охороняти.

SCAN0694

- Діти, у кожного з вас на партах лежать таблички, давайте їх з вами заповнемо.

SCAN0695

- А тепер подивіться уважно на карту, і спробуйте відшукати, де знаходяться родовища кам’яного вугілля. Подивіться уважно на дошку нагадую ось його позначка.

- Так, вірно, в Лозовій та Петрівському.

- А тепер знайдемо родовище піску.

- Глини.

- Газу.

- Вапняка

- Цементу.

- Крейди.

- Тепер давайте спробуємо кожен самостійно відшукати ті міста, де є родовища солі, гравію, гіпсу, щебеню, а ми потім всі разом перевіримо. На це завдання у вас є 3 хвилинки.

- Так, ваш час вже вийшов тож давайте перевіряти.

 

  1.        Розповідь вчителя.

- Діти, якщо б ми попали з вами в старовинний світ, ми б побачили, що вже тоді люди використовували вироби з глини та піску. Це вази, амфори, прикраси, і навіть будівлі. Про це свідчать міфи та легенди. Наші предки будували величезні міста з піску і глини. Але землетруси знищували їх, вони ховалися під товщею ґрунту. І зараз вчені – археологи знаходять відбитки стародавньої культури і в Харківській області. Найцінніше відкриття вчених університету – це Салтівська культура ( одна із самих стародавніх).

  1.        Робота по таблиці.

(На дошці таблиця « Що виготовляють з глини, кам’яного вугілля та піску»)

- Діти, подивіться, будь ласка, на дошку. На цій таблиці написані речі, які виготовляють з глини, кам’яного вугілля і піску в наш час.

- При великій температурі з глини виготовляють посуд та багато інших корисних речей.

SCAN1203

- Із скляного піску виготовляють теж багато корисних речей. На заводах, в спеціальних цехах при дуже високій температурі розплавляють скляний пісок, потім видувають його у різні форми.

SCAN1204

- Як бачите, глина,кам’яне вугілля і пісок – дуже цінні матеріали.

SCAN1205

  1.    Фізкультхвилинка.

   Бачу всі, ви вже стомились,

Адже добре потрудились.

Тож давайте для розрядки

Зробим кілька вправ зарядки,

Раз! – підняли руки вгору,

Два! – нагнулися додолу,

Три! – повернулись вправо, вліво,

На «чотири» - раз присіли.

Похитали головою,

Ще й притупнули ногою.

Пальчиками повертіли

І за парти тихо сіли.

  1.        Практична робота по з’ясуванню властивостей кам’яного вугілля та щебеню.

- Діти, відкрийте свої зошити на сторінці 55, там у вас є 3 завдання, у якому треба заповнити таблицю, зараз ми з вами будемо проводити досліди, і паралельно заповнювати таблицю.

  1. Розглядання.

- Якого кольору кам’яне вугілля та щебень? Тверді вони чи м’які?

  1. Експеримент з водою.

- Візьмемо дві склянки з водою. В одну покладемо камінець кам’яного вугля, в інший – щебеню.

- Що ми бачимо?( що камінці опустилася на дно)

- Про що це свідчить?( вода легша за камінці)

- Візьміть ложечки, добре розміщайте воду з камінцями.

- Чи розчинні вони у воді?

  1. Дослід – розповідь.

- Є ще деякі властивості, наприклад горючість.

- Діти, цей дослід у школі проводити заборонено, тому лише уважно послухайте мене. Під дією вогню кам’яне вугілля дуже гарно горить, якщо у когось є бабуся у селі, то ви мабуть бачили, що у піч для розтопки ваша бабуся кидає кам’яне вугілля.

- Але, що стосується щебеню, то він не горить.

  1. Закріплення знань учнів.

- Діти, сіли всі рівно, зараз кожному з вас на парту я роздам тести, вам треба буде їх зробити, на це у вас буде 3 хвилинки, а потім здати їх мені. Я їх віддам вашій вчительці, вона їх перевірить і наступного уроку скаже ваші оцінки. Всім зрозуміло? ( Роздаю тести)

  1. Варіант   

1. Корисні копалини – це:

А) верхній пухкий шар землі, на якому зростають рослини.

Б) речовини, які видобувають із глибини і поверхні землі та використовують у народному господарстві.

В) міцні камені, які видобувають з грунту.

2. Скло виготовляють з:

 А) піску.

 Б) глини.

 В) мармуру.

 3.  Що можна виготовити з кам’яного вугілля?

 

4. Намалюй умовні позначки:

 Кам’яного вугілля _______________________________________

 Газу ____________________________________________________

 Вапняка ________________________________________________

5. Які ти знаєш вироби з глини?

 _______________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Варіант

1. Люди якої професії займаються пошуками корисних копалин?

А) садівники.

Б) будівельники.

В) геологи.

2. Ялинкові іграшки виготовляють з:

 А) глини.

 Б)піску.

 В) вапняка.

3. Що можна виготовити з глини?

 

4. Напиши назви корисних копалин:

 __________________________________________

 __________________________________________

 __________________________________________

5. Які ти знаєш вироби з піску?

 _______________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1.        Заповнення таблиці в зошитах з природознавства.

- Діти, відкрили всі зошити, зараз ми з вами зробимо завдання. Для цього завдання ми з вами візьмемо такі корисні копалини: глина, кам’яне вугілля, пісок.

  1.        Гра « Впізнай корисну копалину».

- Діти, ви любите грати? Тож давайте перевіримо.

- Я вам буду казати ознаки корисної копалини, а ви повинні її вгадати. Тож почнемо.

  1. Грію взимку я будови, з мене паливо чудове, я потрібен для тепла, з мене зроблені до речі, і такі корисні речі, як пластмаса, гума, фарба, ліки, спирт, бензин, смола. (Кам’яне вугілля.)
  2. Камінь, я гірська порода, я також дитя природи, я зернистий і твердий, я матеріал міцний. Можна пам’ятник зробити, коли треба – роздробити, я не мармур, не магніт, а такий собі….( Граніт)
  3. Це відомо для дитини: глечики моя родина. (Глина)
  4. Хочеш побудувати дитячий садок, використовуй у розчині…(Пісок)
  5. Коли зламаєш руку ти,

Спасе він завжди від біти.

І хоч у тебе настрій скис.

В лікарні вдягнуть швидко ….(Гіпс)

  1. Один із вапняків, який використовується у будівництві. А також необхідний у школі. Білий, крихкий, Залишає слід на дошці. (Крейда)
  1. Підсумок уроку.

- Багата в нас природа, неповторна її краса. Щоб вона приносила нам радість, щоб багатство її множилося для майбутніх поколінь, треба оберігати її, дбати про неї. Все, що є в нашій країні: багаті надра корисних копалин, рослинний і тваринний світ,гори – і вода, і кожен з нас від дитини до людини похилого віку відповідає за його збереження і розумне використання.

На Землі, у домі вселюдському –

Протиріч і негараздів тьма.

Будьте, люди, обережні в ньому!

Іншої домівки в нас нема!

Ви всі сьогодні добре попрацювали і багато дізналися про корисні копалини.

- Тож давай з вами тепер підрахуємо, який ряд у нас був найактивнішим.

Молодці! Встали всі! До побачення!

  1. Домашнє завдання.       

Опрацювати статтю «Корисні копалини рідного краю»

 

 

 

 

docx
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
23 квітня 2020
Переглядів
2506
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку