Конспект уроку з Основ здоров'я для 3 класу на тему "Корисні та шкідливі мікроби", метою якого є дати учням поняття про корисні та шкідливі мікроорганізми; формувати уявлення дітей про інфекційні хвороби; формувати гігієнічні навички; виховувати бажання турбуватися про своє здоров'я..
Бабіченко Н.Ю., вчитель вищої категорії
Смілянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №11
Смілянської міської ради Черкаської області
Тема. Корисні та шкідливі мікроби
Мета: Формувати ключові компетентності: вміння вчитися (організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі та берегти його, планувати свої дії, доводити роботу до кінця); здоров’язбережувальну компетентність (усвідомлення здоров’я як вищої життєвої цінності;
взаємозв’язок організму людини з природним і соціальним середовищем, удосконалення фізичної, соціальної, психічної та духовної складових здоров’я); соціальну компетентність (продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, проявляти ініціативу).
Формувати предметні компетентності: дати учням поняття про корисні та шкідливі мікроби; формувати уявлення дітей про інфекційні хвороби; формувати гігієнічні навички; виховувати бажання турбуватися про своє здоров'я.
Хід уроку
І. Вступна частина
Хто уважний – рукою махніть. Хто чує мене – головою кивніть. Хто бачить мене – прошу оком моргніть. Хто ввічливий – сусідові злегка вклоніться. Похитайте головою вправо-вліво, раз, іще раз. Хто вміє дружити поплещіть у долоні, хочу побачити я вас. Хто має гарний настрій – ви всім усміхніться.
Усмішка піднімає настрій і тому, хто посміхається, і тому, хто її отримує. Отже, посміхніться один одному.
Людина з гарним настроєм краще почувається, навчається і працює. Я дуже хотіла б, аби гарний настрій був у вас до кінця уроку.
Діти встають і по черзі продовжують фразу : «Щоб бути здоровим, я …»
Жили-були на світі маленькі створіння, які називалися мікробами. Вони як і люди, були добрими і злими, тільки про них говорили: шкідливі і корисні.
Одного звали Лапунчик, і працював він на молокозаводі. Він був щирим, привітним, лагідним. А що вже працьовитим, то й не сказати! День і ніч клопочеться: з молока кефіру наробить для дітей, із вершків сметани наготує, йогурти різноманітні робити вміє, сирочки! Та все акуратно робить, примовляючи: «На здоров'я, люди, на здоров'я!»
Другого мікроба звали Дезик. Цей був сварливий, завжди сердитий і роздратований, ледачий і нечупура. Завжди бурчить, завжди чимось незадоволений, і все йому хочеться якесь паскудство зробити.
Всі Лапунчика хвалять та в гості запрошують, а Дезика лають та проганяють.
ІІ. Основна частина
- Сьогодні на уроці ми станемо мікробіологами (людьми, які вивчають мікроорганізми). Відправимося у цікаву і пізнавальну подорож, у світ невидимих живих істот. Дізнаємося, яке значення мають мікроорганізми і чому їх називають і друзями, і ворогами людини?
Із собою в подорож ми візьмемо одного із героїв казки, працьовитого Лапунчика. Будемо уважними, спостережливими і кмітливими. А нашими помічниками будуть підручник, комп’ютер і ваші знання.
Мікробіологія – (мікро, від гр. – малий і біологія) – наука, що вивчає мікроорганізми.
Мікробіолог – людина, що вивчає мікроорганізми.
V. Робота над темою уроку
Мікроби – це живі істоти дуже маленьких розмірів. Вони знаходяться скрізь: у повітрі, грунті, воді. Є мікроби і в людині: у роті, на шкірі, під нігтями, всередині людського організму.За формою вони були різні: у вигляді крапок, ком, ниток, ланцюжків. Мікроби настільки малі, що для неозброєного ока вони невидимі. Щоб побачити їх потрібен мікроскоп. разів.
Першою людиною, яка заглянула в таємничий світ мікроорганізмів, став голландський дослідник Антоні ван Левенгук. (Демонструю мікроскоп)
Талановитий самоучка, що не отримав ніякої освіти, він проводив свої дослідження з виготовленим власноруч мікроскопом. Всі свої спостереження він ретельно занотовував і замальовував. Ось як він про це писав: «24 квітня 1676 року я подивився на воду… і з великим подивом побачив в ній велику кількість найдрібніших істот…». Левенгук називає їх анімалькулями («анімалькулюс» - по-латині «звірятко»).
Це було велике відкриття людства.
Пізніше ці мікроорганізми вчені називатимуть бактеріями.
В кожній дорослій людині живе близько 2 кг бактерій.
Ми кілька разів на день стикаємося з бактеріями.
Є мікроби, зокрема бактерії, які зовсім не шкідливі, а навпаки корисні. Завдяки бактеріям скисає молоко, капуста. З їх допомогою готують кефір, ряжанку, йогурт.
● ґрунтові бактерії, які підвищують родючість ґрунту;
● бактерії для виробництва ліків;
● молочнокислі бактерії, які використовують для отримання кефіру, сиру, ряжанки;
● бактерії, які допомагають перетравлювати їжу;
● речовини, отримані з бактерій, які використовують для виготовлення синтетичних миючих засобів.
Поряд із корисними існують шкідливі мікроорганізми. Вони здатні спричинити захворювання. Потрапляючи в організм, частіше через органи травлення і дихання, вони швидко розмножуються і виділяють отруту, що вбиває живі клітини. Так виникають інфекційні хвороби.
Протягом тисяч років свого існування людина не мала уявлення про те, що викликає захворювання. Первісні люди мали своє «пояснення» цьому – вони вважали, що хворобу викликають злі духи, що живуть всередині своєї жертви.
Висновок: в організм людини мікроби потрапляють через ротову порожнину. У рот із брудом на руках і під нігтями; залишками їжі між зубами; немитими овочами і фруктами; крапельками слини хворої людини; через повітря, де багато пилу. Найчастіше інфекція потрапляє в організм повітряно-крапельним або контактним шляхом.
Висновок: мити руки, чистити зуби вранці і ввечері, мити овочі і фрукти, користуватися індивідуальним посудом, не пити сиру воду, прибирати і провітрювати приміщення, загартовуватися, вести здоровий спосіб життя.
Фізхвилинка
Самостійно прочитайте текст на с.29 і дайте відповіді на питання:
У кожного учня на парті листочок. Завдання: підійти до двох, трьох товаришів і попросити написати своє ім’я. Після чого повернутися на місце. Один з листочків помічений. Вчитель пояснює, яким чином передаються хвороби, які можуть спричинити епідемії.
- Покажіть: як миємо руки; чистимо зуби; робимо ранкову гімнастику, як вмиваєтеся.
Посилює імунітет:
● правильне харчування;
● фізичні вправи;
● загартовування;
● щеплення;
● прогулянки на свіжому повітрі;
● гарний настрій.
ІІІ. Заключна частина
Динамічна пауза
1 група. Скласти правила запобігання грипу.
2 група. Що робити, щоб мікроби не потрапили до організму людини?
3 група. Що робити, аби зміцнити імунітет?
|
|
|
ІV. Рефлексія
- Що було цікавим?
- Які поради ви б дали своїм друзям?
Лумпунчику сподобалося працювати з вами на уроці.
Діти встають у коло. Лівою рукою обнімають сусіда зліва, а правою рукою гладять сусіда справа по голівці і промовляють: «Ти сьогодні молодець!». Розвертаються до сусіда зліва, тиснуть йому руку і дякують за роботу.