10 березня о 18:00Вебінар: Шкільне діловодство. Документація заступника директора з навчальної роботи

Урок "Корисні та шкідливі мікроби"

Про матеріал

Конспект уроку з Основ здоров'я для 3 класу на тему "Корисні та шкідливі мікроби", метою якого є дати учням поняття про корисні та шкідливі мікроорганізми; формувати уявлення дітей про інфекційні хвороби; формувати гігієнічні навички; виховувати бажання турбуватися про своє здоров'я..

Перегляд файлу

Бабіченко Н.Ю.,  вчитель вищої категорії

Смілянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №11

Смілянської міської ради Черкаської області

Тема. Корисні та шкідливі мікроби

Мета: Формувати ключові компетентності: вміння вчитися (організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі та берегти його, планувати свої дії, доводити роботу до кінця); здоров’язбережувальну компетентність (усвідомлення здоров’я як вищої життєвої цінності;

взаємозв’язок організму людини з природним і соціальним середовищем, удосконалення фізичної, соціальної, психічної та духовної складових здоров’я); соціальну компетентність (продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, проявляти ініціативу).

            Формувати предметні компетентності:  дати учням поняття про корисні та шкідливі мікроби; формувати уявлення дітей про інфекційні хвороби; формувати гігієнічні навички; виховувати бажання турбуватися про своє здоров'я.

Хід уроку

І. Вступна частина

  1. Хвилинка гарного настрою

Хто уважний – рукою махніть. Хто чує мене головою кивніть. Хто бачить мене прошу оком моргніть. Хто ввічливий –  сусідові злегка вклоніться. Похитайте головою вправо-вліво, раз, іще раз. Хто вміє дружити поплещіть у долоні, хочу побачити я вас. Хто має гарний настрій – ви всім усміхніться.

Усмішка піднімає настрій і тому, хто посміхається, і тому, хто її отримує. Отже, посміхніться один одному.

Людина з гарним настроєм краще почувається, навчається і працює. Я дуже хотіла б, аби гарний настрій був у вас до кінця уроку.

  1. Правила уроку
  • Щоб урок був продуктивним і позитивним пригадайте правила яких потрібно дотримуватися на уроці.
  1. Вправа «Щоб бути здоровим, я … »

Діти встають і по черзі продовжують фразу : «Щоб бути здоровим, я …»

  1. Слухання фрагменту казки
  • Послухайте уважно фрагмент казки і поміркуйте, про що ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці.

Жили-були на світі маленькі створіння, які називалися мікробами. Вони  як і люди, були добрими і злими, тільки про них говорили: шкідливі і корисні.

Одного звали Лапунчик, і працював він на молокозаводі. Він був щирим, привітним, лагідним. А що вже працьовитим, то й не сказати! День і ніч клопочеться: з молока кефіру наробить для дітей, із вершків сметани наготує, йогурти різноманітні робити вміє, сирочки! Та все акуратно робить, примовляючи: «На здоров'я, люди, на здоров'я!»

Другого мікроба звали Дезик. Цей був сварливий, завжди сердитий і роздратований, ледачий і нечупура. Завжди бурчить, завжди чимось незадоволений, і все йому хочеться якесь паскудство зробити.

Всі Лапунчика хвалять та в гості запрошують, а Дезика лають та проганяють.

  • Чи сподобалась вам казка? Чим?
  • Хто головні герої казки?
  • То про що, на вашу думку, ми сьогодні будемо говорити на уроці?

ІІ. Основна частина

  1. Оголошення теми і мети уроку

- Сьогодні на уроці ми станемо мікробіологами (людьми, які вивчають мікроорганізми). Відправимося у цікаву і пізнавальну подорож, у світ невидимих живих істот. Дізнаємося, яке значення мають мікроорганізми і чому їх називають і друзями, і ворогами людини?

Із собою в подорож ми візьмемо одного із героїв казки, працьовитого Лапунчика.  Будемо уважними, спостережливими і кмітливими. А нашими помічниками будуть підручник, компютер і ваші знання.

  1. Словничок

Мікробіологія – (мікро, від гр.  – малий і біологія) – наука, що вивчає мікроорганізми.

Мікробіолог – людина, що вивчає мікроорганізми.

V. Робота над темою уроку

  1. Розповідь з елементами бесіди

Мікроби – це живі істоти дуже маленьких розмірів. Вони знаходяться скрізь: у повітрі, грунті, воді. Є мікроби і в людині: у роті, на шкірі, під нігтями, всередині людського організму.За формою вони були різні: у вигляді крапок, ком, ниток, ланцюжків. Мікроби настільки малі, що для неозброєного ока вони невидимі. Щоб побачити їх потрібен мікроскоп. разів.

Першою людиною, яка заглянула в таємничий світ мікроорганізмів, став голландський дослідник Антоні ван Левенгук. (Демонструю мікроскоп)

 Талановитий самоучка, що не отримав ніякої освіти, він проводив свої дослідження з виготовленим власноруч мікроскопом. Всі свої спостереження він ретельно занотовував і замальовував. Ось як він про це писав: «24 квітня 1676 року я подивився на воду… і з великим подивом побачив в ній велику кількість найдрібніших істот…».  Левенгук називає їх анімалькулями («анімалькулюс» - по-латині «звірятко»).

Це було велике відкриття людства.

Пізніше ці мікроорганізми вчені називатимуть бактеріями.

В кожній дорослій людині живе близько 2 кг бактерій.

 

  • А зараз погляньте на тіла, що знаходяться на столі. (На столі: кефір, ліки, колба з землею, добрива, дріжджі, хліб).
  • Як ви гадаєте, що може обєднувати ці предмети? (В них живуть бактерії).

Ми кілька разів на день стикаємося з бактеріями.

Є мікроби, зокрема бактерії, які зовсім не шкідливі, а навпаки корисні. Завдяки бактеріям скисає молоко, капуста. З їх допомогою готують кефір, ряжанку, йогурт.

 ґрунтові бактерії, які підвищують родючість ґрунту;

 бактерії для виробництва ліків;

 молочнокислі бактерії, які використовують для отримання кефіру, сиру, ряжанки;

● бактерії, які допомагають перетравлювати їжу;

 речовини, отримані з бактерій, які використовують для виготовлення синтетичних миючих засобів.

Поряд із корисними існують шкідливі мікроорганізми. Вони здатні спричинити захворювання. Потрапляючи в організм, частіше через органи травлення і дихання, вони швидко розмножуються і виділяють отруту, що вбиває живі клітини. Так виникають інфекційні хвороби.  

Протягом тисяч років свого існування людина не мала уявлення про те, що викликає захворювання. Первісні люди мали своє «пояснення» цьому – вони вважали, що хворобу викликають злі духи, що живуть всередині своєї жертви.

  1. Проблемне питання. Вправа «Мікрофон»
  • Як ви гадаєте, яким способом мікроорганізми можуть потрапити в організм людини?

Висновок: в організм людини мікроби потрапляють через ротову порожнину. У рот із брудом на руках і під нігтями; залишками їжі між зубами; немитими овочами і фруктами; крапельками слини хворої людини; через повітря, де багато пилу. Найчастіше інфекція потрапляє в організм повітряно-крапельним або контактним шляхом.

  • Що робити, щоб мікроби не потрапили в організм людини?

Висновок: мити руки, чистити зуби вранці і ввечері, мити овочі і фрукти, користуватися індивідуальним посудом, не пити сиру воду, прибирати і провітрювати приміщення, загартовуватися, вести здоровий спосіб життя.

Фізхвилинка

  1.  Робота з підручником с.29

Самостійно прочитайте текст на с.29 і дайте відповіді на питання:

  • Які мікроби  називають хвороботворними?
  • Які хвороби називають інфекційними?
  • Як хвороботворні мікроби передаються від хворої людини до здорової?
  • Яке явище називають епідемією?
  • Що потрібно робити, щоб запобігти епідемії?
  1. Гра «Руханка»

У кожного учня на парті листочок. Завдання: підійти до двох, трьох товаришів і попросити написати своє імя. Після чого повернутися на місце. Один з листочків помічений. Вчитель пояснює, яким чином передаються хвороби, які можуть спричинити епідемії.

  • Я прошу піднятися і пройтися класом, пропонуючи своїм однокласникам написати своє імя на аркуші паперу. Для цього ви маєте 1 хвилину. Потім поверніться на свої місця.
  • Нажаль, для одного з вас у мене погані новини. Подивіться уважно на свій листочок. У кого на листочку намальована зірочка – підніміться.
  • У Аліни листочок із зірочкою, а це означає, що вона буде виконувати роль хворої дитини на інфекційну хворобу. Наприклад: вітрянку. У цієї хвороби є одна особливість, знаєте яка? Вона передається повітряно-крапельним шляхом. Тому Аліна інфікувала тих дітей, чиї аркуші вона підписала. Якщо ви бачите на своєму аркуші імя Аліни, ви так само заразилися.  Підніміться. А знаєте, хто ще був інфікований? Ті діти, на листках яких є ім’я вже зараженої дитини. Підніміться і ви.
  • Отже, це завдання показує, як швидко розповсюджуються інфекційні хвороби.
  1. Крісло автора. Цікаво знати. Затримати «Хвороботворний десант»
  2. Руханка «Пантоміма»

    - Покажіть: як миємо руки; чистимо зуби; робимо ранкову гімнастику, як вмиваєтеся.

  1. Вчитель
  • Але не завжди хвороботворні мікроби потрапляючи в організм людини спричиняють захворювання. Наш організм чинить опір мікробам і може перемогти їх. Кажуть, що він має імунітет.
  • Як ви вважаєте, що потрібно робити, щоб зміцнити імунітет організму?

Посилює імунітет:

● правильне харчування;

● фізичні вправи;

● загартовування;

● щеплення;

● прогулянки на свіжому повітрі;

● гарний настрій.

ІІІ. Заключна частина

  1. Перегляд мультфільму «Смішарики». «Здоровим бути здорово»
  • Які три складові здоровя ви запамятали?

Динамічна пауза

  1. Робота в групах

1 група. Скласти правила запобігання грипу.

2 група. Що робити, щоб мікроби не потрапили до організму людини?

3 група. Що робити, аби зміцнити імунітет?

  1. Робота в парах. Гра «Прожени мікроб»
  • Виберіть фрази, які сприяють тому, щоб мікроби не потрапили в організм людини.
  • мий руки з милом;
  • чисть зуби вранці і ввечері;
  • роби щеплення;
  • спілкуйся з друзями;
  • співай пісні;
  • загартовуйся;
  • їж хліб з маслом;
  • малюй акварельними фарбами;
  • прибирай і провітрюй приміщення;
  • мий овочі і фрути.

 

ІV. Рефлексія

- Що було цікавим?

- Які поради ви б дали своїм друзям?

Лумпунчику сподобалося працювати з вами на уроці.

 

Діти встають у коло. Лівою рукою обнімають сусіда зліва, а правою рукою гладять сусіда справа по голівці і промовляють: «Ти сьогодні молодець!». Розвертаються до сусіда зліва, тиснуть йому руку і дякують за роботу.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
До підручника
Основи здоров’я 3 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В.С., Страшко С. В.)
Додано
31 жовтня 2018
Переглядів
4967
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку