У посібнику подано матеріал, який можна використовувати на різних уроках, з метою збереження і зміцнення здоров'я.
Матеріали посібника передбачені для учнів початкових класів. В ньому пропонуються прислів'я, приказки, фізкультхвилинки, поради, загадки, вірші, цікаві факти, пам'ятки, диктанти, речення та тексти валеологічного змісту, задачі, ігри.
Скарбничка здоров'я
молодшого школяра
учитель початкових класів
Кузнєцова Т. Ю.
м. Сєвєродонецьк
Пояснювальна записка
Здоров’я – це найвище благо, дароване людині Природою. Без нього життя не може бут повноцінним і щасливим.
Природа дарує здоров’я з однією умовою: його потрібно належним чином підтримувати, зміцнювати, тренувати.
У посібнику подано матеріал, який можна використовувати на різних уроках, з метою збереження і зміцнення здоров’я.
Матеріали посібника передбачені для учнів початкових класів. В ньому пропонуються прислів’я, приказки, фізкультхвилинки, поради, загадки, вірші, цікаві факти, пам’ятки, диктанти, речення та тексти валеологічного змісту, задачі, ігри.
Зміст
1. Прислів’я та приказки………………………………………………………………….. 4
2. Фізкультхвилинки…………………………………………………………………………..5
3. Задачі валеологічного змісту………………………………………………………. 10
4. Речення та тексти валеологічного змісту…………… ……………………….11
5. Диктанти………………………………………………………………………………………..12
6. Чим ми пізнаємо світ…………………………………………………………………… 13
7. Харчування та здоров’я………………………………………………………………..15
8. Природа і здоров’я………………………………………………………………… .…..18
9. Безпека у школі………………………………………….................................... 19
10. Безпека в природному середовищі………………............................. 20
11. Як ми навчилися берегти здоров’я…………………………………………...20
ПРИСЛІВ’Я ТА ПРИКАЗКИ
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ
Трохи відпочити,
Хочу на фізкультхвилинку
Всіх вас запросити.
Раз – підняли руки вгору.
Два – схилились всі додолу.
Руки в боки!
Повернулись, нахилились
І вправо, і вліво –
Щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири!
Набираємося сили.
Нахились, повернись,
До товариша всміхнись.
Та й узявся в боки,
Бо він бачите не звик
Обрії широкі.
Покрутився на нозі,
Реготом залився,
Реготом залився,
І метеликові ґречно
В пояс уклонився.
Довго зайчика ганяв,
Виспавсь на пісочку,
Коли вечір вже настав – скупався в струмочку.
В нс тоненькі стовбурці.
Ми в стрункі стаєм рядки,
Виправляєм гілочки.
Ледь зіп’ялись з коренців,
Дістаємо промінців.
Ми ховаєм їх вогонь
В зелені своїх долонь.
Хилять свіжі вітерці
Вліво – вправо стовбурці.
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиля вперед – назад.
Наші пальчики втомились,
А щоб гарно написати,
Треба пальці розім’яти.
Раз, два, три, чотири, п`ять –
Будем знову ми писать.
Відпочивши, дружно враз
Приступив до праці клас.
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаєм,
У травичці позбираєм.
Пострибаєм, як зайчата,
Політаєм, як пташата.
Потанцюємо ще трішки,
Щоб спочили ручки, ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
Навіть хату перескочу.
Я по колу стриб та стриб –
На одній нозі, як гриб.
Ще й на другій – стрибу, стрибу…
Вже мені немає стриму.
Вже скачу, скачу, скачу.
Настачуся досхочу.
Потім вгору підлетіли.
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П’ять! Шість! Всі веселі
Летимо на каруселі.
Сім! Вісім! В поїзд сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.
Дерева високі – високі.
Вітер дерева колише - гойдає.
Птахи летять – відлітають.
А дітки тихенько за парти сідають.
На лужок тихенько сіли.
Посиділи,поклювали,
Покружились, дружно встали.
«Два» - нагнутися додолу,
Не згинайте,діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
«Три – чотири» - прямо стати,
Будем знову починати.
«три – чотири» - вийшли звірі.
«п’ять – шість» - пада лист,
«сім – вісім» - птахи в лісі,
«Дев’ять,десять» - це сунички
Підвели червоні личка.
На зарядку вибігаю,
Марширую, присідаю,
Легко бігаю,стрибаю,
І не стомлююсь ні трішки,
Бо я дужі маю ніжки.
Треба трохи відпочити.
Руки вгору . руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору. Руки в боки.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть ,діти, кілька раз,
За роботу , все гаразд.
В різні боки повернулось.
Потім весело всміхнулось.
Кругом себе обернулось.
Стали квіти оживати,
Пташки пісеньки співати.
Діти стали танцювати
Миле сонечко вітати.
Зросла висока липа.
Не лінь було Пилипу
Щодня полити липу.
- Спасибі! - до Пилипа
Лопоче листям липа.
Тешуть столики і стільці.
Пилочками чики – чики,
Молотками туки – туки,
Чик – тук – туки,
Чик – тук – туки, в нас до праці здібні руки.
Дідусеві помагали .
Раз! – і вгору, два! – і вниз,
Раз! – і вгору,два! – і вниз.
Усі вправно працювали,
Швидко дрова поскладали.
Наша білочка руденька!
Не звірятко – просто диво,
Невгамовне,пустотливе.
Вгору – вниз – нема зупинки,
Й ми поскачемо хвилинку, розімнемо ніжки, спинку.
Відпочили гарно всі.
Час за парти сісти всім.
Все подвір’я стало білим.
Поклювали,походили,
Піднялись та й полетіли,
Гуси летять – відлітають,
А діти тихенько за пари сідають.
Це у нього голова . Два!
А це вуха догори. Три!
Хвостик в нього є. Чотири!
Оченята аж горять. П`ять!
Зубки, ротик – хай морквину
гризе зайчик без упину.
І смачну капусту їсть. Шість!
Ручками помахав, весело пострибав.
Нахил вправо, нахил вліво –
можна братися за діло.
У нас м’язи отакі.
Про здоров’я власне дбаєм:
Гартуватись закликаєм.
Задачі валеологічного змісту
японця 78. Хто живе найдовше?
відкладається в легенях 6 кг сажі. Скільки кг сажі відкладається в
легенях цієї людини за 40 років життя?
Скільки годин повинен відпочивати учень?
7 років – на 1 годину більше. Скільки годин повинна спати
семирічна дитина?
ніж у Юлі .В тата – ц 8 разів більше, ніж у Юлі. А в бабусі зубів у 2 рази менше,
ніж у мене. Скільки зубів у мене? У тата? У бабусі?
Задачі – жарти
Щоб бути завжди чистою, людині необхідно 24 шматки мила на рік.
Якщо мити тільки п’яти і вуха, то мила піде у 8 разів менше. На миття кожного вуха йде по 1 шматку мила на рік. Скільки шматків мила піде за рік на п’яти?
- Дмитрику, тобі вже 9 років, а мені лише 5… Що потрібно робити, аби бути таким, як ти?- запитав брат Василько.
- Для цього треба їсти багато каші.
Скільки років Василькові треба їсти кашу, щоб йому, як Дмитрикові виповнилося 9 років?
У бабусі лишилося 7 зубів, у дідуся – 9,а в їхнього онука з’явилося 12 зубів. Скільки зубів втратили бабуся і дідусь,і скільки зубів ще має вирости в онука?
- Васильку, куди ти дивишся після вмивання, щоб дізнатися, чисте в тебе обличчя чи ні?
- На рушничок. (Чи правильно відповів хлопчик? Чому?)
Петрик допомагав бабусі садити на городі цибулю, а після цього з брудними руками сів за стіл.
- Ну, що в тебе за руки! – дорікнула бабуся.
- Золоті, - гордо промовив онук. (За що бабуся дорікнула Петрикові?)
Валя поспішила до магазину. Вона побігла до перехрестя. На світлофорі горіло зелене світло;
Тільки почали бігти – загорілося червоне. (Що мала робити Валя?)
Речення та тексти валеологічного
змісту
- Мікроби кишкових інфекцій живуть на лапках мухи до двох днів, а в кишечнику – 4 - 5 днів.
- П’ять грамів пшениці або чорної смородини – це добова норма вітаміну С.
- Під час паління нікотин переходить в дим і потрапляє в легені курця.
- Паління не проходить безкарно для здоров’ я.
- Собачу кропиву вважають бур’яном . Проте її заспокійливий вплив на центральну нервову систему у 3- 4 рази сильніший ніж у валеріани.
- Розмарин – чудова запашна і корисна рослина, її леткі речовини вбивають у кімнатах шкідливих мікробів.
- У гарбузі багато пектину – речовини, яка сприяє виведенню холестерину з організму.
- Вітаміни мають велике значення для розвитку організму людини.
- Не сидіть перед увімкненим телевізором ближче ніж за 2 м і довше 4 годин на день, бо це безумовно шкодить вашому здоров’ю. Екран телевізора, особливо кольорового, є слабким джерелом рентгенівського випромінювання.
- Не переїдайте! Вставайте з – за столу з легким почуттям голоду.
- Бережіть свій ніс, турбуйтесь про нього. Дихайте не ротом, а носом. Не шморгайте носом, за потреби користуйтесь носовою хусткою.
- Українець завжди брав із собою у далеку подорож пучечок чебрецю.
Його гострий аромат нагадував про тепло рідної домівки,відновлював сили і зміцнював дух. Чебрець широко застосовувався у народній медицині для лікування застудних захворювань, маринування овочів, ароматизації кулінарних виробів.
- Якщо вдень доводиться багато ходити, то зменшення в рості може досягати
4 – 6 см.
Диктанти
Комора вітамінів
Декілька тисяч років тому людина познайомилася з морквою. Наші предки помітили, що коли жувати моркву, то зуби стають білими і міцними. Пахуче насіння мандрувало в кишенях, торбинках, вузликах від берегів Середземного моря по всьому світу. Набираючись сили від землі і сонця, морква стала солодкою і червоною. Усі полюбили цю рослину. Той, хто вживає моркву, мало хворіє, краще бачить,має гарні шкіру й волосся. Тож їжте моркву і будьте здоровими!
Як збирати гриби
В похід за грибами слід вирушати вранці, а ще краще на світанку. В росі блищать шапки грибів, і їх добре видно.
Та ось зійшло сонце. Тоді треба йти так, щоб воно було за спиною.
Після літнього суховію заглядайте під найнижче гілля ялин. Гриб тулиться ближче до стовбура дерева, ховається в тінь.
У вологому лісі гриби треба шукати подалі від дерев. Не виривайте гриби з корінням. Зрізайте їх.
Що їли, пили наші предки
Здавна у слов’ян були відомі жито, пшениця, ячмінь, просо, овес, гречка. Найважливішим був житній хліб. З білого борошна на свята пекли пироги з м’ясом, рибою, капустою, ягодами. З овочів були поширені капуста, часник, цибуля, буряк, ріпа. У садах росли яблуні, груші, сливи, вишні. З тих часів відомий звичай висаджувати при хаті кущ калини.
Навесні заготовляли соки – березовий, кленовий. На зиму господарки квасили капусту, клали в діжки яблука, журавлину, материнку. Сушили різні ягоди, солили гриби.
Як треба купатися
У спекотний літній день часто виникає бажання скупатися, поплавати в чистій прохолодній воді. Але при цьому слід пам’ятати основні правила поведінки на воді. Перше купання слід починати в безвітряну сонячну погоду,коли вода вже достатньо прогрілася. Купатися рекомендується лише в безпечних, спеціально відведених для цього місцях. Не слід купатися наодинці, бо, в разі біди, ніхто не подасть допомоги. Купання в заборонених місцях може стати причиною нещастя.
Як запобігти пожежі
Влітку значно збільшується загроза пожеж у лісі, полі, на луках. Тому не дозволяється розпалювати багаття в лісі, коли стоїть суха, спекотна погода. Вогнище розкладають не ближче як 50 метрів від хвойних дерев. Щоб вогонь не розповсюджувався, місця для багаття розчищають від сухої трави, гілок і обкопують або посипають піском.
Вогнище заливають водою або засипають піском, землею. Перед тим як залишити місце відпочинку, слід ще раз уважно перевірити, чи не залишились тліючі жаринки.
Чим ми пізнаємо навколишній світ
Загадки
Два брати через дорогу живуть,
А один одного не бачать. (Очі)
Маленькими, кругленькими
Докинеш до неба. (Очі)
Зір легко пошкодити. Дехто з дітей читає при поганому освітленні або лежачи, по кілька годин поспіль переглядає телевізійні передачі. Очі тоді стомлюються, псується зір. Учити уроки краще при денному світлі, а якщо вам потрібно щось прочитати чи написати увечері, то краще робити це при настільній лампі. Світло від лампи повинно падати зліва і не сліпити очі.
Поради
• Не можна дивитися на сонце без темних окулярів.
• Не можна тривалий час переглядати телепередачі.
• Завжди слід користуватися чистою хустинкою.
• Не слід соромитися носити окуляри.
• Слід бути обережним із гострими предметами.
• Не слід читати лежачи.
Вправи, які поліпшують зір
Зручно сядь, голову тримай прямо, дивись вперед. Закрий очі. Злегка зігнутими долонями затули очі , не торкаючись їх. При цьому центр долоні повинен бути над центром зіниці. Уяви, що тепло твоїх рук знаходиться у центрі долоні. Протягом однієї хвилини направляй це тепло в очі.
Заплющ очі. Роби ними кругові рухи ліворуч, вгору, праворуч, униз. Потім повтори їх у зворотному напрямі. Рухи роби 5 – 10разів. Після цього легенько погладь подушечками пальців повіки і розплющ очі. Зроби очима кілька швидких рухів.
Загадка
Самі мовчать, а нам допомагають почути тих,
Хто розмовляє й весело співає. (Вуха)
Щоб мати добрий слух
Вуха слід мити регулярно, щоб у зовнішньому слуховому проході не збиралася сірка.
Не можна чистити вуха сірником або гострими предметами.
Якщо у вухах є сірка, потрібно звернутися до лікаря, який почистить слуховий прохід.
Або нехай це зроблять дорослі, скориставшись ватним тампоном.
Якщо у вухо потрапив якийсь предмет або виник біль, потрібно негайно звернутися до лікаря.
У приміщенні, де багато людей, не можна дуже голосно розмовляти, кричати.
Гучна музика псує слух.
Вправи для зовнішнього вуха
Потерти за вушною раковиною вгору – вниз (8разів)
Загнути вушну раковину наперед (8разів)
Відтягнути внизу мочку вуха. (8 разів )
Загадка
Між двох світил
Я посередині один. (Ніс. )
Носом людина не тільки сприймає різні запахи, а й вдихаємо повітря. Нюхом ми визначаємо,чи свіжа їжа, яке повітря у класі, на вулиці тощо. Людина, яка через хворобу втратила нюх,не може сприймати запахів. Для такої людини навіть їжа втрачає свій смак.
Пам’ятай!
• Якщо в тебе нежить, користуйся чистою хусточкою.
• Якщо у ніс потрапить якийсь предмет, негайно звернися до лікаря.
Загадка
У двох матерів по п’ятеро синів. (Руки і пальці. )
Руки покриті шкірою. Шкірою людина відчуває дотик, біль, холод,
Шкірою ми також відчуваємо, які предмети на дотик: гладенькі
чи жорсткі, м’які чи тверді.
Пам’ятай!
Руки тримай у чистоті.
Гра «Що ми робимо руками»
Учитель називає усілякі дії . Якщо дію можна зробити
руками, учні сплескують.
Харчування та здоров’я
Вчені підрахували, що за 70 років життя людина з`їдає приблизно 8 тонн хлібобулочних виробів, 10-12 тонн картоплі, 6-7 тонн м`яса і риби, 10-12 тисяч яєць, випиває 10-14 тисяч літрів молока. На приймання їжі людина витрачає 6 років життя.
На скибочку хліба намажемо масла,
А зверху – шматочками: шинку чи м'ясо,
Паштет, ковбаса або рибка згодиться,
Варених яєць не завадять кружальця.
Притрусимо зеленню ми бутерброд.
Готово! Вже проситься сам він у рот.
Вже до чаю взятись варто.
Готувать його – не жарти.
Обдамо окропом чайник
(Обережно, звичайно).
Виллєм залишки води
І – зава рочки туди.
Знов окропом заливаєм,
Під серветкою тримаєм
Ще хвилинку. Можна пити!
Люблять чай дорослі й діти!
Ми огірочки поріжем тоненько
І нашаткуєм капусту дрібненько.
Ще посічемо петрушки і кропу,
Трохи підсолимо. Знімемо пробу.
Ложку сметані в тарілку. Пора
Їсти поживний салат, дітвора!
Як закипить у каструлі водичка,
Ягоди вкинем: малинку, суничку,
Можна смородину, можна і вишню.
Цукру насиплем – не буде він лишнім
Знову повинен компот закипіти.
Все. Прохолоне – і можемо пити.
На плиті каструлька біла,
В ній водичка закипіла.
«Буль-буль-буль» - вода булькоче.
Що вона сказати хоче?
Каже мама: «Ач яка! Захотіла буряка!»
Я в окріп буряк поклала,
А вода булькоче – мало!
Додала тоді квасолю, цибулину й
Бараболю, і морквину, й капустину,
Ложку солі, дрібку кмину.
Не забула й помідори.
От і борщик буде скоро
Для повноцінногожитя людині потрібно 60 мікроелементів. Часто саме через їх нестачу чи надлишок ми погано почуваємось і хворіємо на різні недуги. Проте, каменів у нирках можна легко позбутися, якщо збільшити у раціоні частку кальцію. Хвороба Альцгеймера, яка стала бичем літніх людей у всьому світі, лікується за допомогою вітаміну Е. Тож, як бачимо, для повного щастя та повноцінного життя треба на так уже і багато. То де живуть мікроелементи?
Бор – овочі та м’ясо.
Йод – спаржа, буряк, чорноплідна горобина, редиска, помідори, ріпа.
Калій – капуста, картопля, огірки, петрушка, курага, ізюм.
Кальцій – яблука, абрикоси, буряк, ожина, морква, сир, вишня, яйця, виноград, зелені овочі, квасоля, мигдаль, ананаси
Сірка – морква, огірки, свинина, інжир, суниця, цибуля, редиска.
Фосфор – боби, цвітна капуста, сир, печінка, горіхи, соя, гриби.
Фтор – питна вода, м'ясо, овочі.
Цинк – пророщена пшениця.
Як за стіл сідають їсти,
Миють руки чисто-чисто,
Щоб мікроб хвороботворний,
Злий, страшний, такий потворний
В організм наш не проник,
Від води і мила зник.
Він для зору недоступний,
Але дуже він підступний,
Бо на шкіру проникає,
Миті слушної чекає,
Щоб колись нас отруїти,
Може навіть з світу зжити.
Все це просто, всі це знають –
І великі і малі,
Бо про це розповідають
Лікарі і вчителі.
І батьки дітей навчають
Жити чисто і в красі.
Все це просто, всі це знають,
Та виконують не всі.
Пишні коси розплела,
У зеленій хустинки
Золоті хова зернинки. (Кукурудза)
Соковитий і смачний,
Під листячком ховається,
З нами в жмурки грається. (Огірок)
А сльози випускає всім. (Цибуля)
Росте до землі близько. (Полуниця)
Цибулин брат. (Часник)
Вся в кожушках.
Зайці прибігають,
Кожушки знімають. (Капуста)
І родичів багато має.
Гарбузову господиню,
Усі узнають! Хто це? (Диня)
В наслідок тривалих снігопадів з’являються снігові замети. Вони викликають різні порушення транспортного зв’язку, пошкодження електричних ліній, ліній радіопередач. При цьому трапляються випадки обмороження частин тіла людей, або замерзання.
Повені бувають після раптового танення снігу, під час сильної зливи. Вода при цьому виходить з берегів річок і затоплює все навколо.
Землетруси – це раптові струси земної поверхні, які ми відчуваємо як поштовхи і коливання. Про слабкий землетрус можна дізнатися за дзеньканням посуду, розгойдуванням люстр. Під час сильних – тріскаються стіни в будинках, обвалюється стеля. Дуже сильні землетруси призводять до тріщин на поверхні землі, обвалів у горах.
Засухи виникають, коли влітку тривалий час (більше місяця) не випадають дощі. Вони завдають значної шкоди сільському господарству.
Буря – вітер великої руйнівної сили, який дме тривалий час. Бурю ще називають буревієм. Великої шкоди завдає буревій людині й природі: зносить будівлі, руйнує споруди, вириває з корінням дерева, пошкоджує мости і дороги, спустошує поля, рве дроти, підіймає в повітря цеглу, уламки шиферу і скла.
Хто здоровий, той сміється.
Все йому в житті вдається.
Він долає всі вершини, -
Це ж чудово для людини
Хто здоровий, той не плаче,
Жде його в житті удача.
Він уміє працювати,
Вчитись і відпочивати.
Хто здоровий – не сумує,
Над загадками мудрує.
Він сміливо в світ іде
Й за собою всіх веде.
Бо здоров’я – це прекрасно,
Здорово, чудово ясно!
І доступні для людини
Всі дороги і стежини!
Запам’ятайте, любі друзі, милі,
Як буде на душі, так буде і на тілі.
Тому з хорошими дружіть,
Веселими і добрими живіть.
Здоров’я бережіть, доки малі,
Мудрими ідіть по цій землі.
Хай кожен з нас в житті запам’ятає,
Що без здоров’я щастя не буває.