2 червня о 18:00Вебінар: Оцінювання, само- та взаємооцінювання в умовах дистанційного навчання і не тільки

Урок «Король казки» ( Г. К. Андерсен. Казка «Непохитний олов’яний солдатик»)

Про матеріал
Урок покликаний продовжити знайомство з життям і творчістю великого казкаря Г. К. Андерсена, зацікавити його творами, спонукати учнів читати, розпочати знайомство з казкою «Непохитний олов’яний солдатик».розвивати уміння виразно читати, висловлювати свої думки про прочитане, уміння працювати з текстом, виховувати наполегливість, доброту, щирість.
Перегляд файлу

Вовк Тамара Миколаївна

Савинківська ЗОШ І – ІІІ ст.

 

 

 

 

Конспект уроку

на тему:

«Король казки»

( Г. К. Андерсен. Казка «Непохитний олов’яний солдатик»)

5 клас

 

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель російської мови та

зарубіжної літератури

Вовк Тамара Миколаївна

 

               Тема:Король Казки.

Ганс Крістіан Андерсен.

Казка «Непохитний олов’яний солдатик»

Мета: познайомити з життям і творчістю великого казкаря, зацікавити його творами, спонукати їх читати, розпочати знайомство з казкою «Непохитний олов’яний солдатик»; розвивати уміння виразно читати, висловлювати свої думки про прочитане, уміння працювати з текстом; виховувати наполегливість, доброту, щирість.

Немає казки цікавішої, ніж та, що вигадало саме життя.

                    Г. К. Андерсен.

Мета казкарів – виховувати в людині людяність – цю дивну здатність турбуватися чужим нещастям, радіти радощам іншого, переживати чиюсь долю як свою.                                                        

                  К. Чуковський.

Хід уроку

І. Організаційний момент. (Знайомство).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Дорогі діти!  Сьогодні ми з вами  продовжимо знайомство з Країною Літературної Казки.

Я впевнена, що казки ви знаєте, любите, читаєте. Тож наша подорож Країною Казки продовжиться. Сьогодні ми познайомимось  з Королем цієї країни. Його називають Королем, але він не носить корону, підкорив світ, не вміючи тримати меч у руках. Він стверджував, що немає казки цікавішої, ніж та, що вигадало саме життя. А ми спробуємо довести, що нема у світі кращого казкаря, ніж  ВІН.

  •                  Діти, а ви знаєте, кого вважають Королем казки?

  Щоб дізнатися прізвище Короля, вам потрібно розгадати кросворд, допоможуть вам це зробити малюнки, які є на дошці.

 

 

 

1.

9.

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

1 – ім’я хлопчика, якого викрала Снігова Королева (Кай)

2 – ким була дівчина, яка навіть під двадцятьма подушками відчула горошину? (Принцеса);

3 – Головний герой казки, виготовлений з олов’яної ложки (Солдатик);

4 – Ім’я дівчинки, яка, шукаючи названого братика, дійшла до Лапландії (Герда);

5 – Наречений Дюймовочки, який ніколи не бачив сонячного світла (Кріт);

6 – Героїня казки, дім якої був в морській глибині (Русалонька);

7 – На яких птахів перетворила мачуха 11 принців, братів Луїзи (Лебедів);

8 – Гидке домашнє пташеня, що перетворилося на лебедя (Каченя).

9 – Данський казкар.

Так, саме данського казкаря Ганса Крістіана Андерсена називають Королем Казки. 1 епіграф.

ІІІ. Повідомлення теми та мети.

Ми розпочнемо знайомство з країною, де народився казкар, його життєвим і творчим шляхом, нагадаємо для себе твори,  знайомі з дитинства, попрацюємо над казкою «Непохитний олов’яний солдатик», спробуємо зрозуміти: чого навчає  ця казка.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1 – КРАЇНА. Данія. Данія – країна, розташована на воді. З усіх боків її оточує море, а в містах чимало каналів і проток. Столиця Данії – місто Копенгаген, в перекладі означає «Купецька гавань».  Місто було осередком торгівлі й перехрестям водних шляхів. Данія – королівська держава з давніми традиціями, прекрасними королівськими палацами, Королівською бібліотекою, яка була заснована в ХVІІ столітті і вважається найбільшою бібліотекою  в Скандинавії, Королівським садом, де любили бувати члени королівської родини. У Данії існує легенда, ніби Андерсен мав королівське походження. Одначе це красива казка, яку придумав для сина  його батько.

2 – ПОРТРЕТ.

  •                  Що найвиразніше в портреті кожної людини?(Очі)
  •                  Які очі у казкаря?
  •                  Яка риса характеру розпізнається в рисах обличчя? (Доброта)

Зазвичай, королі, правителі, можновладці – жорстокі люди, а Король Казки – добрий. Його життя схоже на долю одного з героїв казок. Пригадайте казкову історію про гидке каченя, яке всі зневажали, ображали, і яке потім перетворилось на прекрасного лебедя. Приблизно так було і у житті Г. К. Андерсена. А давайте надамо йому слово, хай він розповість про своє дитинство. 

3 – БІОГРАФІЯ. Розповідь Андерсена: Я народився 2 квітня в Данії, в місті Оденсе.  Мої батьки були бідними людьми. Батько був чоботарем, а мати пралею. Скільки себе пам’ятаю, мої рідні тяжко працювали. Я був єдиною дитиною, тому мій батько виконував усі мої бажання. Я повністю займав його думки і серце, він жив мною. У вихідні він робив для мене збільшуване скло, улаштовував театр, виготовляв малюнки, які можна було змінювати, а з них складати історії. Жили ми бідно, проте в любові та злагоді. Батько майстрував для мене іграшки, у вільний час розповідав казки та читав цікаві книги. Улюбленою моєю грою був ляльковий театр.  Мама розповідала багато різних історій і гарно співала пісні. Тож ріс я в світі мрій і фантазій, оточений любов’ю та турботою.

Вчитель: Дякуємо Вам, шановний Андерсен.

4 – ТВОРЧІСТЬ. Діти, ви звернули увагу на те, що любов, доброта, розуміння  та підтримка батьків розпалили в душі майбутнього письменника вміння мріяти і фантазувати. Поки батьки зводили кінці з кінцями, дивний хлопчина, блідий, худенький, у залатаному одязі блукав за містом, мандрував луками, вкритими квітами, розмовляв з хвилями, що билися в берег, слухав старовинні пісні, мудрі народні казки. А може це квіти і хвилі розповідали йому цікаві історії та співали пісень?

Перша книжка казок Андерсена вийшла друком в 1835 році у переддень Різдва. Мала назву «Казки для дітей». Це стало доброю традицією – до кожного Різдва митець видавав нову книжку. Це був чудовий подарунок до свята для всіх данців. Усього Казкар написав 158 казок. І тільки 12 з них створено на основі традиційних народних казок. Отож, поняття літературна казка якнайкраще відповідає сутності творчості Короля Казки. А давайте згадаємо чим відрізняється фольклорна казка від літературної. Давайте заповнимо таблицю.

               Казка фольклорна

               Казка літературна

Колективний автор

Індивідуальний автор

Проста система подій

Ускладнена система подій

Відсутність розлогих описів

Розлогі описи природи, зовнішності

Події розгортаються без втручання автора, самі по собі

Автор скеровує події, присутність його відчувається

Персонажі зображені в загальних рисах

Персонажі зображені в індивідуальних рисах

Прозова форма

Може існувати в прозі, віршах, драматичній формі

 

 

Весь світ визнав талант письменника. В багатьох країнах світу встановлені пам’ятники казкарю. В Копенгагені та в Оденсе створено музеї письменника. З 1956 року засновано міжнародну Літературну премію імені Андерсена, якою нагороджують найкращих дитячих письменників. Так, в 1973 премією нагороджено українського письменника Богдана Чалого, а в 1979 році автора книжки «Тореодори з Васюківки» - Всеволода Нестайка.

Твори Андерсена перекладено десятками мов. Українською перекладали: Михайло Старицький, Павло Грабовський, Олена Пчілка, Оксана Іваненко, Галина Кирпа. 

5 КАЗКА. Казку «Непохитний олов’яний солдатик» Андерсен присвятив своєму батьку. Щоб урятувати родину від злиднів, батько записався в солдати. Після воєнних походів повернувся додому хворим і невдовзі помер. З дитячих років казкар зберіг пристрасть до колекціонування олов’яних солдатиків, що стали популярні після виходу казки. А ще для Андерсена солдат – це ще і представник королівської варти, яка охороняє резиденцію короля.

V. Виразне читання уривків з казки, які найбільше сподобались, схвилювали  (домашнє завдання).

VІ.  Робота в групах. Розділити клас на 3 групи. (2хв.)

1гр. завдання:  В кожній казці триває боротьба добра і зла. Назвіть персонажі, які уособлюють ці поняття? .

2 гр. завдання:  Чому казку названо саме «Непохитний олов’яний солдатик»? (стійко і мужньо переносив всі тяготи)

3гр. завдання:  Які найкращі людські якості втілено в образі солдатика? (мужність, витривалість, любов)

Бесіда:

  •                  Що означають у казці олов’яне серце й почорніла, як вугілля, троянда?
  •                  Ви, мабуть чули вислів «золоте» серце, «кам’яне» серце. А що вклав автор в поняття олов’яне серце? (стійкість характеру і любов)

 - Чому непошкодженим залишилось тільки серце? (В цій деталі і є     філософський зміст твору: серце, сповнене любові, доброти та здатності на самопожертву, є нездоланними. Саме в них – найвища цінність.)

VІІ.  Асоціативний кущ.

  •                  Які асоціації виникають у вас при згадці про серце олов’яного солдатика? 
  •                  Яке серце у солдатика?                         
  •                  Чи хотіли б ви мати таке серце?
  •                  2 епіграф.

VІІІ. Робота в парах. ЦІКАВА МОЗАЇКА. За 5 хв. скласти серце. На зворотному боці прочитати слово. Таким повинно бути серце і у вас. Ви звернули увагу на те, що на малюнку є троянди. (добре, щире, любляче, гаряче, мужнє, золоте, людяне).

  •         Що залишилось від балерини?
  •         Які почуття символізують троянди?
  •         Кому, як правило, дарують троянди? (тим, кого дуже люблять)
  •         Чому вчить казка?

ІХ. Д/З.  

  •         1. Переказувати казку «Непохитний олов’яний солдатик». (всьому класу);
  •         2. на 10 – 12 б. – Доведіть, що Андерсена заслужено називають Королем казки.

Х. ОЦІНКИ.

ХІ. ПІДСУМОК. Асоціативна характеристика Г.К. Андерсена.

  •                  Що нового ви дізналися про казкаря?
  •                  Яким ви його побачили?

А – активний, авторитетний…

Н – ненав’язливий, надзвичайний…

Д – добрий, довірливий…

Е – енергійний, елегантний…

Р – розумний, романтичний…

С – скромний, стриманий…

Е – ерудований, ефектний…

Н – найкращий, найулюбленіший!

 ХІІ. Гра «Ромашка».

ХІІІ. МІКРОФОН.

  •                  Що зацікавило вас на уроці?
  •                  Чи захотілось вам перечитати казки Андерсена?

 

 

doc
Додано
31 жовтня 2019
Переглядів
793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку