Вовк Тамара Миколаївна
Савинківська ЗОШ І – ІІІ ст.
Конспект уроку
на тему:
«Король казки»
( Г. К. Андерсен. Казка «Непохитний олов’яний солдатик»)
5 клас
Підготувала:
вчитель російської мови та
зарубіжної літератури
Вовк Тамара Миколаївна
Тема:Король Казки.
Ганс Крістіан Андерсен.
Казка «Непохитний олов’яний солдатик»
Мета: познайомити з життям і творчістю великого казкаря, зацікавити його творами, спонукати їх читати, розпочати знайомство з казкою «Непохитний олов’яний солдатик»; розвивати уміння виразно читати, висловлювати свої думки про прочитане, уміння працювати з текстом; виховувати наполегливість, доброту, щирість.
Немає казки цікавішої, ніж та, що вигадало саме життя.
Г. К. Андерсен.
Мета казкарів – виховувати в людині людяність – цю дивну здатність турбуватися чужим нещастям, радіти радощам іншого, переживати чиюсь долю як свою.
К. Чуковський.
Хід уроку
І. Організаційний момент. (Знайомство).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Дорогі діти! Сьогодні ми з вами продовжимо знайомство з Країною Літературної Казки.
Я впевнена, що казки ви знаєте, любите, читаєте. Тож наша подорож Країною Казки продовжиться. Сьогодні ми познайомимось з Королем цієї країни. Його називають Королем, але він не носить корону, підкорив світ, не вміючи тримати меч у руках. Він стверджував, що немає казки цікавішої, ніж та, що вигадало саме життя. А ми спробуємо довести, що нема у світі кращого казкаря, ніж ВІН.
Щоб дізнатися прізвище Короля, вам потрібно розгадати кросворд, допоможуть вам це зробити малюнки, які є на дошці.
|
1. |
9. |
|
|
|||||||
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
3. |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
4. |
|
|
|
|
|
|||||
5. |
|
|
|
|
|||||||
|
6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
|
||||
8. |
|
|
|
|
|
|
|||||
1 – ім’я хлопчика, якого викрала Снігова Королева (Кай)
2 – ким була дівчина, яка навіть під двадцятьма подушками відчула горошину? (Принцеса);
3 – Головний герой казки, виготовлений з олов’яної ложки (Солдатик);
4 – Ім’я дівчинки, яка, шукаючи названого братика, дійшла до Лапландії (Герда);
5 – Наречений Дюймовочки, який ніколи не бачив сонячного світла (Кріт);
6 – Героїня казки, дім якої був в морській глибині (Русалонька);
7 – На яких птахів перетворила мачуха 11 принців, братів Луїзи (Лебедів);
8 – Гидке домашнє пташеня, що перетворилося на лебедя (Каченя).
9 – Данський казкар.
Так, саме данського казкаря Ганса Крістіана Андерсена називають Королем Казки. 1 епіграф.
ІІІ. Повідомлення теми та мети.
Ми розпочнемо знайомство з країною, де народився казкар, його життєвим і творчим шляхом, нагадаємо для себе твори, знайомі з дитинства, попрацюємо над казкою «Непохитний олов’яний солдатик», спробуємо зрозуміти: чого навчає ця казка.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1 – КРАЇНА. Данія. Данія – країна, розташована на воді. З усіх боків її оточує море, а в містах чимало каналів і проток. Столиця Данії – місто Копенгаген, в перекладі означає «Купецька гавань». Місто було осередком торгівлі й перехрестям водних шляхів. Данія – королівська держава з давніми традиціями, прекрасними королівськими палацами, Королівською бібліотекою, яка була заснована в ХVІІ столітті і вважається найбільшою бібліотекою в Скандинавії, Королівським садом, де любили бувати члени королівської родини. У Данії існує легенда, ніби Андерсен мав королівське походження. Одначе це красива казка, яку придумав для сина його батько.
2 – ПОРТРЕТ.
Зазвичай, королі, правителі, можновладці – жорстокі люди, а Король Казки – добрий. Його життя схоже на долю одного з героїв казок. Пригадайте казкову історію про гидке каченя, яке всі зневажали, ображали, і яке потім перетворилось на прекрасного лебедя. Приблизно так було і у житті Г. К. Андерсена. А давайте надамо йому слово, хай він розповість про своє дитинство.
3 – БІОГРАФІЯ. Розповідь Андерсена: Я народився 2 квітня в Данії, в місті Оденсе. Мої батьки були бідними людьми. Батько був чоботарем, а мати пралею. Скільки себе пам’ятаю, мої рідні тяжко працювали. Я був єдиною дитиною, тому мій батько виконував усі мої бажання. Я повністю займав його думки і серце, він жив мною. У вихідні він робив для мене збільшуване скло, улаштовував театр, виготовляв малюнки, які можна було змінювати, а з них складати історії. Жили ми бідно, проте в любові та злагоді. Батько майстрував для мене іграшки, у вільний час розповідав казки та читав цікаві книги. Улюбленою моєю грою був ляльковий театр. Мама розповідала багато різних історій і гарно співала пісні. Тож ріс я в світі мрій і фантазій, оточений любов’ю та турботою.
Вчитель: Дякуємо Вам, шановний Андерсен.
4 – ТВОРЧІСТЬ. Діти, ви звернули увагу на те, що любов, доброта, розуміння та підтримка батьків розпалили в душі майбутнього письменника вміння мріяти і фантазувати. Поки батьки зводили кінці з кінцями, дивний хлопчина, блідий, худенький, у залатаному одязі блукав за містом, мандрував луками, вкритими квітами, розмовляв з хвилями, що билися в берег, слухав старовинні пісні, мудрі народні казки. А може це квіти і хвилі розповідали йому цікаві історії та співали пісень?
Перша книжка казок Андерсена вийшла друком в 1835 році у переддень Різдва. Мала назву «Казки для дітей». Це стало доброю традицією – до кожного Різдва митець видавав нову книжку. Це був чудовий подарунок до свята для всіх данців. Усього Казкар написав 158 казок. І тільки 12 з них створено на основі традиційних народних казок. Отож, поняття літературна казка якнайкраще відповідає сутності творчості Короля Казки. А давайте згадаємо чим відрізняється фольклорна казка від літературної. Давайте заповнимо таблицю.
Казка фольклорна |
Казка літературна |
Колективний автор |
Індивідуальний автор |
Проста система подій |
Ускладнена система подій |
Відсутність розлогих описів |
Розлогі описи природи, зовнішності |
Події розгортаються без втручання автора, самі по собі |
Автор скеровує події, присутність його відчувається |
Персонажі зображені в загальних рисах |
Персонажі зображені в індивідуальних рисах |
Прозова форма |
Може існувати в прозі, віршах, драматичній формі |
|
|
Весь світ визнав талант письменника. В багатьох країнах світу встановлені пам’ятники казкарю. В Копенгагені та в Оденсе створено музеї письменника. З 1956 року засновано міжнародну Літературну премію імені Андерсена, якою нагороджують найкращих дитячих письменників. Так, в 1973 премією нагороджено українського письменника Богдана Чалого, а в 1979 році автора книжки «Тореодори з Васюківки» - Всеволода Нестайка.
Твори Андерсена перекладено десятками мов. Українською перекладали: Михайло Старицький, Павло Грабовський, Олена Пчілка, Оксана Іваненко, Галина Кирпа.
5 КАЗКА. Казку «Непохитний олов’яний солдатик» Андерсен присвятив своєму батьку. Щоб урятувати родину від злиднів, батько записався в солдати. Після воєнних походів повернувся додому хворим і невдовзі помер. З дитячих років казкар зберіг пристрасть до колекціонування олов’яних солдатиків, що стали популярні після виходу казки. А ще для Андерсена солдат – це ще і представник королівської варти, яка охороняє резиденцію короля.
V. Виразне читання уривків з казки, які найбільше сподобались, схвилювали (домашнє завдання).
VІ. Робота в групах. Розділити клас на 3 групи. (2хв.)
1гр. завдання: В кожній казці триває боротьба добра і зла. Назвіть персонажі, які уособлюють ці поняття? .
2 гр. завдання: Чому казку названо саме «Непохитний олов’яний солдатик»? (стійко і мужньо переносив всі тяготи)
3гр. завдання: Які найкращі людські якості втілено в образі солдатика? (мужність, витривалість, любов)
Бесіда:
- Чому непошкодженим залишилось тільки серце? (В цій деталі і є філософський зміст твору: серце, сповнене любові, доброти та здатності на самопожертву, є нездоланними. Саме в них – найвища цінність.)
VІІ. Асоціативний кущ.
VІІІ. Робота в парах. ЦІКАВА МОЗАЇКА. За 5 хв. скласти серце. На зворотному боці прочитати слово. Таким повинно бути серце і у вас. Ви звернули увагу на те, що на малюнку є троянди. (добре, щире, любляче, гаряче, мужнє, золоте, людяне).
ІХ. Д/З.
Х. ОЦІНКИ.
ХІ. ПІДСУМОК. Асоціативна характеристика Г.К. Андерсена.
А – активний, авторитетний…
Н – ненав’язливий, надзвичайний…
Д – добрий, довірливий…
Е – енергійний, елегантний…
Р – розумний, романтичний…
С – скромний, стриманий…
Е – ерудований, ефектний…
Н – найкращий, найулюбленіший!
ХІІ. Гра «Ромашка».
ХІІІ. МІКРОФОН.