Розробка уроку для 5 класу з інклюзією. Ознайомлення учнів із видами текстильних волокон, їхніми властивостями, з процесом виробництва тканин. Виконання практичної частини уроку, де учні вчаться визначати лицьову та виворітну сторони різних видиів тканин. Паралельно робота учителя з цієї теми для учнів з інклюзією (для дітей з помірною розумовою відсталістю)
5 клас
Урок з трудовго навчання з інклюзивним навчанням
Клас (інклюзія)
Тема: Короткі відомості про текстильні волокна та їх види, будова тканини (основа, піткання, круг). Властивості ниток основи і піткання. Практична робота. Лицьовий і виворітний боки тканини.
|
Короткі відомості про текстильні волокна. Тканина у житті людини. Призначення та будова тканини. Практична робота. Визначення лицьовий і виворітній боки тканини. Властивості тканини |
Мета:
Ознайомити учнів із видами текстильних волокон, їхніми властивостями, з процесом виробництва тканин. Навчити визначати нитки основи і піткання, лицьовий і виворітній боки. Формувати здатність пізнавати свої можливості щодо професіональної діяльності. Залучити школярів до пошукової роботи. Розвивати творчі здібності школярів, зорову пам’ять, увагу. Виховувати шанобливе ставлення до професій прядильниці, ткаля.
|
дати уявлення про текстильні волокна, значення тканини у житті людини, будову тканини; вчити учнів правильно визначати лицьовий та виворітний боки тканини; розвивати увагу, пам’ять збагачувати словниковий запас виховувати почуття вдячності до професій прядильниці, ткаля
|
Обладнання та матеріали: колекції різноманітних тканин, інструкційні карти «Види ткацьких переплетень», зразки тканин та волокон. ножиці, клей, пензлики, відео «Виготовлення тканини», інструкційні карти «Визначення лицьового і виворітного боків тканини», «Визначення в тканині напрямку ниток основи і піткання», мультимедійний проектор.
Час: 2 години
Тип уроку: засвоєння нових знань (урок-подорож)
Хід уроку
- перевірка присутності учнів, підготовленості їх до уроку, наявність робочого одягу.
- створення позитивного емоційного настрою учнів:
- Бажаю усім, щоб до кожного з вас
Завітало натхнення сьогодні у клас.
Збудило бажання здобути знання,
Щоб потім в житті ви не йшли навмання.
Щоб вам захотілось новеньке пізнати,
Самим научитись та інших навчати.
Тож я побажаю, щоб лінь ви прогнали
І на уроці активними стали!
II. Актуалізація опорних знань.
Рівне поле полотняне, рівно ткане, чисто пране (тканина) - Які слова вам допомогли відгадати загадку? - Значить якою може бути тканина? Давайте розшифруємо. 2. Гра «Шифрувальник» (картка без цифр) |
1. Відгадування загадки. Рівне поле полотняне, рівно ткане. чисто пране (тканина)
2. Гра «Шифрувальник» (картка з цифрами) |
2 . Повідомлення теми. Постановка навчальних завдань. Мотивація.
Вчитель.
(фронтально)
- Яке може бути призначення тканини? - Як виготовляють тканину? - Основна сировина для виготовлення тканини… (відповіді учнів) |
1. Робота з карткою. «Навіщо людині тканина»
|
Сьогодні я пропоную вам на уроку здійснити подорож на залізниці та дізнатися відповіді на всі запитання. Згодні?
Ми поїдемо у потязі. Нам треба з вами проїхати 7 зупинок і на кожній виконати певне завдання, без цього я, як начальник маршруту, відправити потяг не зможу. Рушаймо!
Схема маршруту (на дошці):
Школа № 31 --- Матеріалознавство --- Прядіння --- Ткацтво --- Профорієнтаційна --- Фізкультхвилинка --- Практична --- Підсумкова.
Потяг прибуває на станцію «Матеріалознавство».
Матеріалознавство – наука про матеріали у будь-якій галузі виробництва. Основними завданнями вивчення матеріалознавства в школі є ознайомлення з різними видами текстильних волокон, пряжею, виробництвом тканин, їх властивостями, процесом виготовлення швейних виробів. Застосування тканин різноманітне.
Запитання: Де застосовують тканини? (для пошиття одягу, на виробництві, у сільському господарстві, медицині…).
Сировиною для їх виробництва є волокна. Волокна – маленькі, дуже тонкі, гнучкі й міцні тіла.
Волокна, які застосовують для виготовлення тканин називають текстильними. Слово «текстиль» походить від латинського «текстум», що означає «тканина». До текстильних волокон належать лише ті, які мають властивості, необхідні для виробництва ниток, тканини, трикотажу та ін. В залежності від походження, волокна поділяють на натуральні та хімічні.
Волокна
Натуральні Хімічні
рослинного походження тваринного походження штучні синтетичні
мінерального походження
До волокон рослинного походження відносяться льон, бавовна, конопля.
А ось назва цієї рослини і з якої казки ви спробуйте пригадати. Вчитель читає фрагмент казки Г.Х.Андерсена «Дикі лебеді». ….Твоїх братів можна врятувати, але чи вистачить у тебе мужності, - сказала фея. Вода легше твоїх рук ніжних, але все ж таки шліфує камінь, але вона не відчуває болі, в неї немає серця, яке не болить від страху та болі, як твоє. Бачиш в моїх руках рослину? Вона росте біля печер та на кладовищах. Ти зірви її, хоча твої руки вкриються пухирями від опіку, потім розітнеш її ногами, зсучиш міцні нитки, сплетеш з них 11 сорочок з довгими рукавами, тоді ворожіння зникне. (кропива) Що ви можете сказати про цю рослину? (відповіді учнів)
|
Учень знайомиться з волокнами рослиного походження з картки З кропиви добувають і тонке волокно, придатне для виготовлення тканин, мішковини, мотузок, шпагату, риболовних сіток. Під час збору працюють у рукавицях, щоб не обпекти рук. З волокна сукають нитки, що володіють великою міцністю, їх вживають для шиття одягу і взуття. З них виробляють тканини. Волокно з кропиви використовувалося ще первісною людиною.
|
До волокон тваринного походження відносять вовна, натуральний шовк; до мінерального – азбест (міститься в гірських породах). Представниками хімічних волокон є капрон, лавсан, нейлон, кримплен. Шлях від волокна до тканини дуже довгий. Тому ми повинні швидше рухатися далі.
Пояснення вчителя: Виготовлення пряжі – складний процес. Волокна на прядильній фабриці за допомогою спеціальних машин:
|
Процес виготовлення пряжі, ілюстративно на окремих картках:
|
5. Наближаємося до станції «Ткацтво».
Готова пряжа поступає на ткацьку фабрику, де з неї виробляють тканину. Процес, внаслідок якого отримують тканину, називається ткацтвом.
Тканина виготовляється шляхом переплетення двох ниток – нитки основи та нитки піткання. Нитка, яка іде вздовж тканини називається нитка основи, а нитка, що йде упоперек тканини, піткання. З обох боків тканини, уздовж нитки основи, йде пруг, завдяки якому тканина не обсипається. Переплетення ниток основи й піткання буває різних видів.
Вчитель роздає інструкційні карти, учні знайомляться з різними видами простих переплетень:
|
Вчитель роздає інструкційні карти, учні знайомляться з полотняним переплетенням, яке є найпростіше та найпоширеніше в текстильній промисловості. Воно утворюється внаслідок переплетення кожної нитки основи з ниткою піткання. |
Перегляд відеоматеріалу «Виготовлення тканин»
Ми з вами познайомилися з великим та довгим шляхом від маленького волокна до тканини. Але виникає ще одне запитання – хто робить цей чарівний шлях?
Дасть відповідь на це запитання станція «Профорієнтаційна». А підготували цікаве знайомство з цими професіями деякі учні, які провели пошукову роботу. Після розповіді прошу відповісти на запитання
Проблемне запитання: які вимоги ставлять ці професії до особистості? (обговорення з учнями) |
Робота з карткою «Професії: прядильниця, рівничниця та ткаля.
|
Учні знайомлять з професією прядильниці, рівничниці, крутильниці та ткаля.
Рушаємо далі, а поки їдемо, я хочу вам сказати, що в у людях цих професій дуже добре розвинута увага. А як у вас з цим процесом? Ви можете її перевірити та розм’ятися , оскільки ми приближаємося до станції «Фізкультхвилинка».
6. Вступний інструктаж
Ми всі добре відпочили і зараз повинні добре попрацювати. Станція «Практична». Тут ми повинні навчитися визначати напрямок нитки основи та піткання; лицьового і виворітного боків тканини.
Робота з інструкційними картками: 1. «Способи визначення напрямку ниток в тканині» 2. « Визначення лицьового і виворітного боків тканини» |
Робота з інструкційними картками: « Визначення лицьового і виворітного боків тканини» (види тканин: гладкофарбована, з малюнком, з блиском, з ворсою)
|
Напрям нитки основи і піткання в тканині можна визначити за пружком; на розтяг вздовж і поперек тканини; за звуком при різкому розтягуванні; за зовнішнім виглядом ниток основи і піткання.
Способи визначення напрямку ниток в тканині (розповідь вчителя з демонстрацією)
* за пружком: вздовж пружка – нитка основи, впоперек – піткання.
* на розтяг: нитка основи – натягнута, піткання – ні.
* за звуком: при різкому розтягуванні за ниткою основи – звук дзвінкий, а за ниткою піткання – глухий.
* за зовнішнім виглядом ниток: нитка основи – тонша і рівніша, а піткання – більш хвиляста, нерівномірна.
Лабораторно-практична робота. Визначення ниток основи і ниток піткання, лицьового і виворітного боків тканини.
Поточний інструктаж. Учитель допомагає учням, виправляє помилки. Звертає увагу на помилки, тобто проводить фронтальний і індивідуальний інструктажі.
Заключний інструктаж. Підведення підсумків практичної роботи. Загальні помилки, їх аналіз. Оцінювання роботи.
11. Заключна частина уроку.
Отже завдання ви виконали тому під’їджаємо до станції «Підсумкова». Якщо знайдете правильні відповіді, то отримуєте відому англійську літеру. (W)
А) матеріалознавство
Б) конструювання
В) технологія.
2. Вкажіть волокна рослинного походження.
А) капрон
Б) шовк
В) льон.
3. Як називається нитка, яка розміщена впоперек тканини?
А) піткання
Б) головна
В) основи.
4. За якими ознаками визначають лицьовий і виворітний бік тканини?
А) за звуком
Б) за напрямком нитки основи
В) за малюнком.
5. Як називається процес отримання тканини?
А) ткацтво
Б) прядіння
В) готування.
І ось ми з вами приїхали до кінцевої зупинки. Ви сьогодні добре попрацювали на уроку, отримали знання з матеріалознавства, познайомилися з процесом виготовлення тканин. Дізналися як визначати лицьовий та виворітний боки тканини, нитки основи та нитки піткання. Я хочу вам нагадати, що набуті знання з матеріалознавства будуть потрібні вам в майбутньому, під час виконання практичних робіт.
Ось і пролунав дзвінок –
Закінчився наш урок,
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.
Всі ви, діти - молодці,
Гарно працювали!
Але дзоник пролунав,
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати.