Урок "Корозія металів.Види корозії".

Про матеріал
Тема корозії металів цікава і актуальна. Сучасний світ неможливо уявити без металів і сплавів. Та, на жаль, корозія цих матеріалів завдає величезних збитків народному господарству. В ході уроку учні набувають компетентностей. Вони не тільки засвоюють поняття «корозія», знайомляться з її видами, але й вивчають методи захисту металів від корозії, тобто вчаться використовувати здобуті знання на практиці. Учні залучаються до дослідницької роботи, проводять експерименти, спостерігають за їх наслідками, вчаться робити висновки. Готуючи повідомлення до теми уроку, учні вчаться працювати самостійно з підручником, шукати інформацію з кількох джерел, критично її аналізувати, працювати з інтернет-ресурсом, набувати практичних навиків роботи з хімічними реактивами. Учні вчаться працювати у складі групи, брати на себе обов’язки і виконувати їх, що сприяє формуванню лідерських якостей, навичок спілкування. Я вважаю, що на цьому уроці розвивається одна з актуальних проблем сучасної методики викладання – проблема розвиваючого навчання, а саме - самовизначення, самореалізація, формування і розвиток навичок критичного мислення.
Перегляд файлу

Хімія

 Урок на тему: «Корозія металів. Види корозії: хімічна та електрохімічна. Захист від корозії»

Дмитрик О.Б.,

викладач хімії та біології

Дрогобицького професійного

політехнічного ліцею

 

Тема уроку: Корозія металів. Види корозії: хімічна та електрохімічна. Захист від корозії

 

Мета уроку:

  • освітня: ознайомити з корозією металів як окисно-відновним процесом; з’ясувати суть хімічної та електрохімічної корозії металів; розглянути способи захисту металів від корозії

 

  • виховна: формувати активну життєву позицію, вміти застосовувати одержані знання на практиці з метою захисту металів від корозії, бережливого ставлення до навколишнього середовища

 

  • розвивальна: розвивати уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити самостійні висновки; розвивати пізнавальний інтерес до предмету, використовуючи комп’ютерні технології

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань

 

Базові поняття: корозія, хімічна корозія, електрохімічна корозія, інгібітори,

протектори

 

Обладнання і реактиви: шість пробірок, шість залізних цвяхів, розчин натрій хлориду, вода, розчин натрій гідроксиду, лак, мідний дріт, цинкові пластини; комп’ютер, мультимедійний проектор, тестові завдання

 

Форми роботи: індивідуальна, групова, фронтальна

 

Очікувані результати – учень засвоїв і вивчив:

  • поняття «корозія»
  • види корозії
  • методи захисту металу від корозії

 

 

 

 

Епіграф

 

Знати – значить перемагати

 

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент (привітання, з’ясування відсутніх, побажання гарного настрою, позитивного спілкування та активної роботи)

 

  1. Актуалізація опорних знань(слайд№1,2)

Фронтальне опитування:

  1. Назвіть метал, що входить до складу гемоглобіну крові:

а) Mg;  б) Al;   в) Fe

  1. Який метал є найтугоплавкішим:

а) Pb;  б) W;   в) Cr

  1. Назвіть метал, що здатен намагнічуватися:

а) Ni;   б) Cr;   в) Mg

  1. Який метал найлегший:

а) Mg;  б) Li;    в) Al

  1. Зв'язок в металах називається:

а) йонний;   б) ковалентний;   в) металічний

  1. Назвіть найпоширеніший у природі металічний елемент:

а) Fe;   б) Al;   в) Mg

  1. Метал, що має найбільшу густину:

а) Fe;   б) Os;   в) Pb

  1. Який метал здатний «бігати» по гладкій поверхні:

а) Na;   б) Br;   в) Hg

  1. Назвіть метал, що має бактерицидні властивості:

а) Ag;  б) Co;   в) Sn

  1.  Сполуки металів з оксигеном:

а) сульфіди;  б) оксиди;    в) нітриди

  1.  Лідер серед металів по електропровідності:

а) Al;   б) Ag;   в) Cu

  1. Найпластичніший метал:

а) Al;   б) Au;   в) Zn

 

  1. Мотивація навчальної діяльності і повідомлення теми уроку(слайд№3)

Ми продовжуємо вивчати тематичний блок «Метали» і сьогодні познайомимося з цікавою властивістю металів, яку можна назвати «хворобою» металів. Я думаю, ви здогадаєтеся про що буде йти мова, вставивши пропущені слова в українські народні приказки:

  • Поки залізо в роботі, його _____ не візьме.
  • Гризе мов _____ залізо.
  • Залізо _____ з’їдає, а заздрий від заздрощів погибає.
  • _____ їсть залізо, а горе – серце.
  • _____ їсть залізо, а чоловіка  - хвороба.

 

Так, сьогодні ми поговоримо саме про іржу, найбільшого ворога металів.

 

  1. Вивчення нового матеріалу

Метали часто змінюють свій початковий вигляд. Залізо ржавіє, мідь, срібло тьмянішають і втрачають характерний блиск. Іржавіння заліза є одним із прикладів корозії металів. Корозію  називають «ворогом металів». В жертву корозії приноситься 10% металу, який щорічно виробляє людство. Із латинської мови слово «корозія» - роз’їдати. Із корозією металів ми зустрічаємося щодня. Іржавіє сталь, зеленіє мідь, біліє цинк… Корозію можна також порівняти із хворобою, на яку хворіють метали.  А хворобу важливо вчасно діагностувати, лікувати, здійснювати  заходи профілактики.

Величезні океанські судна час від часу доводиться ставити в доки на капітальний ремонт і замінювати «з’їдену» морською водою обшивку бортів. Внаслідок корозії виходять з ладу машини, прилади, апарати. Корозія металів призводить до аварій (проривів)  каналізаційних і водопровідних труб, газопроводів, що часто згубно впливає на навколишнє середовище. Витрати пов’язані із корозією становлять 7-8 % національного доходу.

Вчитель оголошує тему уроку.

Корозія – явище руйнування металів та їх сплавів під впливом речовин навколишнього середовища.

Корозія металів відбувається в різних середовищах:

  • на повітрі (вологому і сухому);
  • у воді (у тому числі і в морській);
  • у ґрунті;
  •      у розчинах електролітів, ін.

Швидкість корозії залежить від природи середовища, від температури, кислотності, від природи металу, стану його поверхні, способу його експлуатації тощо.

Корозія може бути хімічна те електрохімічна.

Хімічна корозія – це руйнування металу його окисненням без виникнення електричного струму в системі. В природі практично не зустрічається, але спостерігається в апаратах хімічного виробництва. Хімічна корозія полягає у взаємодії металу із сухими газами (O2, Cl2, H2S). Її результат – утворення на поверхні металу шару або плівки оксиду, сульфіду чи інших сполук. Під час хімічної корозії метал безпосередньо взаємодіє з окисником, наприклад: залізо в сухому повітрі за звичайних умов не змінюється, а під час нагрівання взаємодіє з киснем (в кузнях, на прокатних станах: 3Fe + 2O2 = Fe3O4)

Електрохімічна корозія – руйнування металів у середовищі електролітів з утворенням електричного струму в системі (окиснення металу, що знаходиться в контакті з іншим металом або водою).

Причини виникнення корозії металів полягають в хімічній взаємодії їх з речовинами, які знаходяться в навколишньому середовищі.

Найнебезпечнішими для металів компонентами довкілля є кисень O2 , водяна пара H2O, карбон (IV) оксид CO2, сульфур (IV) оксид SO2 та нітроген (IV) оксид NO2.

Хімічні процеси, що відбуваються під час корозії заліза:

2Fe+ H2O + O2 = 2 Fe(OH)2

4Fe(OH)2 + 2H2O + O2 = 4Fe(OH)3

Сумарне рівняння корозії цинку:

2Zn + O2 + 2H2O = 2Zn(OH)2

Чим більше забруднене середовище, тим швидкість корозії більша. У промислово розвинутих містах метали кородують швидше,  ніж у сільській місцевості.

Електрохімічна корозія – це процес, який протікає за наявності 2-3 металів у середовищах з йонною провідністю. На аноді (більш активному металі) відбувається окиснення цього металу, на катоді (менш активному металі) – відновлення водню. Наприклад, для пари Zn  - Cu в агресивному середовищі виникає процес

У цьому випадку активніший метал швидше руйнується.

Деякі метали при корозії покриваються щільною, добре скріпленою з металами оксидною плівкою, яка не дозволяє кисню і воді проникнути в більш глибокі шари і тому оберігає метал від подальшого окиснення. Наприклад, алюміній покривається плівкою алюміній оксиду, який захищає метал від дії кисню і води.

Захист металів від корозії.

. Проблема захисту металічних виробів виникла майже з початку використання металів. Люди прагнули захистити метали від атмосферного впливу за допомогою жиру, масел, а пізніше покриттям іншими металами. Так, у працях давньогрецького історика Геродота (5ст. до н.е.) є згадки про використання олова для захисту заліза від корозії.

Заходи захисту металів.

  • Нанесення на поверхню металів захисних плівок (лаку, фарби, емалі).
  • Покриття металів шаром інших металів. У по­всякденному житті людина найчастіше зустрічається з покриттям заліза цинком і оловом. Залізо, покрите цинком, називають оцинкованим. Його використовують для покриття дахів будинків. А вкрите оловом називають білою жерстю й використовують для виготовлення консервних банок. Лудіння – покриття оловом.
  • Використання інгібіторів. Інгібітори — це ре­човини, здатні уповільнювати процес окиснення металу.
  • Створення сплавів з антикорозійними власти­востями, наприклад, нержавіючих сталей шляхом дода­вання до заліза нікелю, хрому, кобальту тощо.
  • Протекторний захист — створення контакту мета­лу з більш активним металом, який буде руйнуватися. Так, цинк електрохімічно захищає залізо від корозії.

Готуючись до сьогоднішнього уроку ви отримали випереджувальні завдання і утворили дослідницькі групи, отже зараз ми послухаємо ваші звіти про виконану роботу.

Група №1.

Виступ учнів із захистом  проекту Дослідження умов швидкості корозії.

В шість  пробірок на декілька днів розмістили  залізні цвяхи: 

  • Пробірка № 1 – залізний цвях у водопровідній воді.
  • Пробірка № 2 – залізний цвях у розчині натрій хлориду.
  • Пробірка № 3 – залізний цвях у контакті з міддю у розчині натрій хлориду.
  • Пробірка № 4 -  залізний цвях у контакті з цинком у розчині  натрій хлориду.
  • Пробірка № 5 – залізний цвях у розчині натрій хлориду з добавкою натрій      гідроксиду.
  • Пробірка № 6 -  залізний цвях покритий лаком.

Результати нашого експерименту показали:

  • У пробірці під №1 залізо поржавіло не сильно. Корозія в чистій воді відбувається повільніше  це пояснюється тим, що вода є слабким електролітом.
  • У пробірці під №2 - корозія  відбувається швидше (наявність NаСІ).
  • У пробірці під №3 швидкість корозії дуже велика - утворилось багато іржі. В цьому стакані залізний цвях разом з мідною дротиною поміщений у розчин NаСl.
  • У пробірці під №4 спостерігаємо корозію не заліза, а цинку. Тому що залізо в контакті з більш активним металом навіть у присутності NаСl залишається захищеним.
  • У пробірці під №5 добавлено розчин NаОН - корозія зменшилася. Отже, NаОН сповільнює процес корозії.
  • У пробірці під № 6 – корозія не відбувається, бо залізо захищене лаком.

Група №2 підготувала інформаційний листок про корозію

Кутубська колона

За 20 км від Делі (Індія) височить одна з найзагадковіших споруд світу — залізна Кутубська колона висотою 7,3 м.,вага 6,5 т, діаметр 42 см у основи та 30 см зверху. Колона була побудована на честь царя Чандрагупти ІІ. Вважалося, що у того, хто стане до неї спиною та зведе навколо неї руки, здійсняться заповітні мрії. Попри вологий і жаркий тропічний клімат на колоні немає жодної плями іржі.

Секрет полягає у складі колони: 99,7 % заліза, незначний вміст сірки і вуглецю.

Надчисте залізо практично не піддається корозії.

Трагедія яхти «Поклик моря».

На початку минулого століття на замовлення американського мільйонера була збудована шикарна яхта, «Поклик моря». Дно її було обшите монель-металом (сплав нікелю й міді), а кіль, рама та інші деталі зі сталі. Коли яхту спустили на воду, виник величезний гальванічний елемент. Наслідки були жахливі. Ще до виходу у відкрите море, яхта повністю вийшла з ладу.

Іржа на вустах.

У апокрифічній Книзі Єноха розповідається, як злий ангел Азазель "навчив жінок мистецтву підмальовувати очі й підфарбовувати губи, щоб стати красунями... І світ від цього змінився". З фарбами, правда, були проблеми. Споконвіків для губної помади використовували природні барвники: оксид заліза (сурик), сульфід ртуті (кіновар), шафран і хну. Губи єгипетських модниць пахли іржею, бо у той час вони використовували сурик, змішаний з бджолиним воском. Колір був "вирви око", а поцілунки - гіркими і навіть отруйними.

Група №3 розробила практичні поради боротьби з корозією.

1. В кузові легкового автомобіля після 3 років  експлуатації виникає біля 130-150 вогнищ корозії загальною площею в декілька квадратних метрів. Корозії піддаються майже всі елементи кузова автомобіля, але в основному вона виникає на днищі і крилах.

Поради спеціаліста: ”Лікування автомобіля”:

  • За допомогою наждачного паперу очистити поверхню металу від бруду та іржі.
  • Нанести  шпаклівку. Потім зачистити поверхню наждачним папером: спочатку грубшим, потім тоншим.
  • Після цього нанести грунтівку.
  • Знежирити поверхню розчинником.
  • Нанести фарбу в два шари. Перший – тонкий, другий  – грубший. Інтервал між ними - 6-8 хвилин. Середній час висихання фарби  -2 години.\

2. Поради спеціаліста, щоб позбавитися іржавих плям на тканині.

На бавовняних, лляних і вовняних тканинах білого кольору іржаві плями видаляють за допомогою розчинів лимонної, оцтової або щавелевої кислот з розрахунку одна чайна ложка кислоти на склянку води. Можна використати і лимонний сік. Забруднену тканину потрібно занурити в нагрітий до кипіння розчин кислоти а після цього ретельно прополоскати водою з кількома краплями нашатирного спирту.

3. Як правильно зберігати інструменти і металеві вироби в домашній майстерні. Перш ніж сховати в гараж ковзани влітку або велосипед взимку потрібно змастити їх вазеліном або саморобним захисним мастилом. Для цього до 400 г гасу додати 30 г стеаринової стружки і добре перемішати.

 

V. Узагальнення і систематизація знань.

1. Поміркуйте, яке відро слугуватиме довше: луджене чи оцинковане і чому?

2. Поміркуйте, як впливає на металеві частини машини те, що дороги взимку по -сипають сумішшю піску і солі?

3. Бліц-опитування

  • Поясніть, що таке корозія.(руйнування металів під дією факторів зовнішнього середовища)
  • Поясніть на прикладі заліза, до яких втрат призводить корозія( З доісторичних часів людство виплавило близько 20 млрд. т заліза. Із них корозія (іржа) «з’їла» 14 млрд. т)
  • Які види корозії ви знаєте за механізмом перебігу корозійних пошкоджень? (хімічну, електрохімічну)
  • Які ви знаєте способи захисту металів від корозії? (захисні покриття,зміна складу середовища, протекторний захист)
  • Чи існують метали,що здатні самі себе захистити від корозії? (Алюміній, цинк. На їх поверхні під дією повітря утворюється стійка захисна оксидна плівка)
  • Що означає термін «олов’яна чума»? У чому його суть? (алотропія олова, зміна кристалічної структури металу за низьких температур)

 

 

VI. Рефлексія.

Картка самооцінки на уроці.

1.

Я був на уроці уважним

0-2

2.

Я зрозумів тему

0-2

3

Я запам’ятав нову інформацію

0-2

4.

Я активно  працював  у складі дослідницьких груп

0-3

5.

Я виконав тестові завдання

0-3

 

Всього

0-12

 

VII. Домашнє завдання.

§18, сторінка 128-131, вправа 168, 169. Складіть сексан до слова «корозія».

 

VIII. Підсумки уроку.

Література

  1. П. П. Попель, Л. С. Крикля Хімія. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту – К.: в-во «Академія», 2010. – 130 с.
  2. О. Г. Ярошенко Хімія. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту – К.: в-во «Грамота» , 2010. – 214 с. 
  3. Савчин М. М. Робочий зошит з хімії, 9 клас.- Львів: ВНТЛ - Класика, 2003 –С. 92-93.
  4. http://pidruchnyk.com.ua/380-himiya-yaroshenko-10-klas.html
  5. http://urok-ua.com/konspekt-uroku-himiji-10-klas-koroziya-metaliv-zahyst-vid-koroziji/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

Слайд 1:

 

 

 

 

Слайд 2:

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 3:

 

 

 

 

Слайд 4:

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 5:

 

 

 

 

 

Слайд 6:

 

 

 

 

 

Слайд 7:

 

 

 

 

 

Слайд 8:

 

 

 

 

 

 

Слайд 9:

 

 

 

 

 

Слайд 10:

 

 

 

 

 

 

Слайд 11:

 

 

 

 

 

Слайд 12:

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 13:

 

 

 

 

 

Слайд 14:

 

 

 

 

 

 

Слайд 15:

 

 

 

 

 

Слайд 16:

 

 

 

 

 

 

Слайд 17:

 

 

 

 

 

Слайд 18:

 

 

 

 

 

 

Слайд 19:

 

 

 

 

 

Слайд 20:

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Добровольська Олена Владиславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
29 жовтня 2020
Переглядів
5656
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку