Урок "Костянтина Малицька «Соловей»

Про матеріал
Розробка уроку позакласного читання, на якому учні коротко знайомляться з життям і творчістю Костянтини Малицької. Урок-презентація з використанням цифрових технологій
Перегляд файлу

Українська література

5 клас

Урок позакласного читання

(Урок-презентація)

 

Тема: Костянтина Малицька «Соловей»

 

Мета: продовжити допомагати учням аналізувати самостійно прочитані твори,

           вчити виразно читати художній опис, розуміти його жанрові особливості;

           сприяти розвитку умінь користуватися додатковими  відомостями з

           енциклопедії і словників, допомогти розуміти відмінності між художнім

           та науковим описами солов’я. Формувати загальнокультурні

           компетентності: розвивати усне мовлення учнів, збагачувати їх

            словниковий запас. Виховувати почуття патріотизму, любов до природи, до

           прекрасного, почуття добра та милосердя, будити прагнення оберігати

           природу.

 

Обладнання: комп’ютерна презентація до уроку

 

Хід уроку

І. Оголошення теми і мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Коротка розповідь про письменницю «Людина з великої букви»

(1-4 слайди)

  1. Тестування (5-й слайд)

1. У якому році народилася К. Малицька?

 а) 1872р.               б) 1873р.              в) 1874р.

2. Під яким літературним псевдонімом вона друкувала свої твори?

 а) Олена Пчілка              б) Чайка Дністрова            в) Віра Лебедєва

3. Ким вона була за професією?

а) Учитель;               б) редактор;             в) лікар

4. Хто написав музику до вірша К. Малицької «Чом, чом, чом, земле моя…»?

а) П. Воронько              б) П. Майборода             в) Д. Січинський

5. У якому селі народилася письменниця?

а) Кропивники              б) Сокирки              в) Западинці

6. Чому присвятила письменниця своє життя?

а) Науці й культурі;                б) виховній роботі;             в) благодійництву

    Взаємоперевірка за поданим зразком (6-й слайд)

  1. Виразне читання напам’ять вірша заздалегідь підготовленим учнем 

 (7-й слайд)

     4. Фронтальна бесіда

- Чом же ти любий мені, рідний краю?

- У творі К. Малицької «Чом, чом, чом, земле моя…» є такі слова «манить мене пташні твоєї спів». Які птахи живуть на території України? (8-9-й слайд)

- А який із них найкраще співає? (10-11-й слайди)

 Юні художники демонструють малюнки із зображенням солов’я, таким було домашнє завдання за вибором

ІІІ. Осмислення матеріалу теми уроку

  • Зараз ми здійснимо заочну подорож в ліс, щоб послухати спів солов’я.

(11-слайд, звучить спів солов’я) 

  1. Виразне читання твору «Соловей» учнями (12-й слайд)
  2. Словникова робота (13-й слайд)

Легіт – вітерець

Квилити – жалібно кричати

Опіка – піклування про кого-небудь, догляд за кимось

Темниця – в'язниця

Мури – висока кам'яна або цегляна стіна навколо чогось

Сльота - хмарна, сира погода з дощем або мокрим снігом, із багном на землі.

  1. Робота з текстом (14-й слайд)

- Чи сподобався вам твір?

- Про кого у ньому розповідається?

- Коли соловей починає співати?

- Як описує авторка його спів?

- Чому соловей не любить міського гамору?

- Де і в який час доби йому співається найкраще?

- Що говориться у творі про висиджування потомства?

- Як самичка захищає своїх дітей?

  1. Проблемне  питання  (15-й слайд)

- “Як непомітно прибув соловей до нас, - пише  К. Малицька у кінці твору, - так і тихцем одного літнього вечора покинув”.

-  А що було б, якби соловей навесні не повернувся?

Підсумовуючі думки учнів, учитель розповідає:

- Всім вам знайома казка Г.Х. Андерсена «Соловей», присвячена важливій темі – силі великого і справжнього мистецтва. Письменник протиставляє живу красу штучній красі. (16-й слайд)

В казці говориться про маленьку, непоказну сіру пташку, котра дуже гарно співала. Люди захоплювались її співом, називали на її честь дітей, хотіли навчитися так само гарно співати, але у них нічого не виходило. Китайський імператор аж сльозу пустив з очей, коли почув солов’я.

Та одного разу йому прислали штучного солов’я, який був дуже схожий на живого, так само гарно співав, та ще й був обсипаний діамантами, рубінами та сапфірами. Йому відвели місце на шовковій подушці, коло самого ліжка імператора, а справжнього солов’я оголосили вигнаним із держави.

Минуло 5 років. Імператор тяжко захворів і вже бачив перед собою Смерть. Він хотів почути спів солов’я, але штучна пташка мовчала – її нікому було завести. І тоді раптом за вікном залунав чудовий спів. Це маленький сірий соловей, почувши про біду імператора, поспішив до нього, щоб своїм співом збудити надії, втішити хворого. Він співав так гарно, що навіть Смерть заслухалась і відійшла від серця імператора. Так соловей повернув життя людині.

  1. Науково-пошукове завдання (17-й слайд)

- Прочитайте статтю про солов'я із тлумачного словника.

- Який це опис?

- Прочитайте опис солов'я із твору К. Малицької.

- Який це опис?

- Який опис називається художнім?

   Запам'ятай!  Художній опис – це  опис,  у  якому використано  художні  засоби:  епітети,  порівняння,  метафори.  Це різновид  художніх  творів.   Через  художній  опис  можна  висловити своє  ставлення  до  зображуваного,  якісь  провідні  думки

  1. Робота з таблицею
  • Відмінність між цими описами можна передати таблицею (18-й слайд)
  1. Робота з додатковою літературою
  • Хто з вас знає ще якусь цікаву легенду, казку про солов’я? 

 

(Матеріал на допомогу вчителеві

             Пісня солов'я (азербайджанська казка)

Якось один купець зловив у лісі солов'я, приніс додому й зробив йому дуже гарну клітку. Була та клітка з срібла, золота й коштовного каміння. Посадив купець солов'я в ту клітку й приставив до нього чоловіка, щоб наглядав за ним.

Був у цього купця чудовий сад, а в ньому стільки квітів, що очі розбігалися. Посередині саду був водограй, до якого спускалися мармурові сходи.

Купець поставив клітку поблизу водограю і щодня вранці та ввечері приходив милуватися солов'єм.

А соловей тільки сумно дивився на небо й жалібно співав.

Знайшов купець чоловіка, який знав пташину мову, й привів його до солов'я,– хай розгадає солов'їну пісню.

Послухав чоловік солов'я й каже:

– Хазяїне, соловей співає: «Вітчизно моя, гніздечко моє, я без вас не можу жити».

Минали дні, і соловей співав ще жалібніше. Тоді купець відімкнув клітку й випустив солов'я на волю, а сам разом з чоловіком, який знав пташину мову, сів на коня й поскакали услід за солов'єм. Соловей зійшов з гори, перетнув долину, переплив річку, напився із джерела води і знову вирушив у дорогу. Довго йшов чи недовго, аж нарешті дістався до дерева, яке стояло в лісі, побачив своє зруйноване гніздо й заспівав:

– Вітчизно моя! Ти найкраща, наймиліша.

З того дня соловей став вільно співати й славити своє гніздо.

Подивився на нього купець і каже:

– Дивак цей соловей. У мене він жив у розкошах, у золотій клітці і сумував. А тут побачив зруйноване гніздо й заливається від радості.

Чоловік, який знав пташину мову, відповів йому:

– А ти не дивуйся, хазяїне. Кожному своя вітчизна, своє гніздо наймиліші. Соловей тут вільний. А воля найдорожча).

 

  • Яка головна думка азербайджанської казки «Пісня солов’я»?

 

ІV.  Домашнє завдання (19-й слайд)

  • Підготуватися до наступного уроку позакласного читання «Мій улюблений твір Григора Тютюнника».
  • Намалювати малюнок до твору (за бажанням).

V.  Підсумок уроку

  1. «Мікрофон» (20-й слайд)

- Чого  навчає  нас  цей  твір?

  1. Заключне слово вчителя

- Діти, ми багато дізналися про солов’я, цю неповторну пташку, яка приносить користь людям, яка щедро дарує свої пісні всім, хто здатен відчувати красу. Слухаючи спів солов’я, ми відчуваємо радість життя. Але цих пташок стає дедалі менше. Тому ми повинні піклуватися про них, повинні берегти природу, якщо ми є патріотами рідного краю, бо вона є уособленням справжньої краси та життя на Землі.

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
17 лютого 2022
Переглядів
717
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку