Урок "Козацькому роду нема переводу. Характеристика образу Павлуся"

Про матеріал

Тема. Козацькому роду нема переводу. Характеристика образу Павлуся

Мета: навчити учнів осмислювати ідейно-художній зміст повісті, розкрити образи козаків, їхні звичаї та традиції; розвивати навички характеризувати образи, зокрема образ Павлуся; виховувати на прикладі образів козаків лицарські чесноти, віру в перемогу добра й справедливості.

Обладнання: ілюстрації до твору, схема-сходинки «Шлях від дитинства до відважного козака», картки, заповіді козака.

Перегляд файлу

Тема. Козацькому роду нема переводу. Характеристика образу Павлуся

Мета: навчити учнів осмислювати ідейно-художній зміст повісті, розкрити образи козаків, їхні звичаї та традиції; розвивати навички характеризувати образи, зокрема образ Павлуся; виховувати на прикладі образів козаків лицарські чесноти, віру в перемогу добра й справедливості.

Обладнання: ілюстрації до твору, схема-сходинки «Шлях від дитинства до відважного козака», картки, заповіді козака.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

   Психологічне налаштування класу.

   Доброго дня, діти, шановні запрошені!  Сьогоднішній урок хочеться розпочати віршем, який налаштує вас на роботу.

   Заспіваю вам не пісню

   Про стару старовину,

   Розкажу я вам не казку,

   А бувальщину одну.

   Розкажу вам про минуле,

   Що вже мохом поросло,

   Що нащадками забуте,

   За водою попливло.

  • Діти, як ви думаєте, про яке минуле ми поведемо мову на уроці? (про козаків, Запорозьку Січ)

   Дійсно, сьогодні ми помандруємо у далеке минуле нашого краю, побачимо, як жили наші діди і прадіди – славні українські козаки. Тому тема нашого уроку звучить так: Козацькому роду нема переводу. Характеристика образу Павлуся.

  • Читаючи тему, поміркуйте і скажіть, які завдання стоять перед нами? Які ваші очікування?

   Отож, сьогодні на уроці ми спробуємо розібратися, що означає бути справжнім козаком, розвиватимемо навички характеристики героя, виховуватимемо віру в перемогу добра й справедливості.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

   Ви вже познайомилися зі змістом повісті. Тому давайте перевіримо, наскільки уважно ви його читали за допомогою «Літературного диктанту».

Літературний диктант

1. Вкажіть назву села, де проживає сім’я Судаків:

   А) Семигори;

   Б) Спасівка;

   В) Лисичанськ.

2. Під час набігу татар загинули представники родини Судаків:

    А) дід і мати;

   Б) дід і батько;

   В) мати й батько.

3.  Тікаючи від татар, що палили село і знищували її населення, Павлусь встиг захопити:
А) печеного хліба;
Б) бубликів з медом;
В) смажених пиріжків.

4. Що відчував Павлусь перед боєм козаків з татарами?
А) Радість і піднесеність;
Б) байдужість до всього;
В) страх.

5. Після закінчення бою дід Панас:
А) відшукував у татар здобич;
Б) пильнував коней;
В) перев’язував поранених.

6. Після закінчення бою:
А) козаки пограбували татар;
Б) татари поранили Павлуся;
В) у полон до козаків потрапив молодий Мустафа-ага.

7. Дізнавшись про втечу Павлуся в пошуках сестри Андрій Недоля сказав: «Як хлопець із цього вийде цілий», то з нього буде:

А) відомий гетьман;

Б) вправний козак;

В) славний кошовий.

8. Як повівся харциз з Павлусем:

А) продав Сулейману-ефенді;

Б) показав дорогу до козаків;

В) погодився допомогти знайти сестру.

9. Яке імя дав Павлусеві молодий Мустафа:

А) Сулейман;

Б) Гірей;

В) Гусейн.

10. Уникнути покарання за втечу від Мустафи-ефенді Павлусеві вдалося через те, що:

А) Мустафа-ефенді пробачив його, бо йому подобалося кмітливе хлопя;

Б) Павлусь знав місцезнаходження ханського сина;

В) за нього заступилися інші бранці-українці.

11. За повідомлення про ханського сина Павлусь у Девлет-Гірея попросив:

А) подарувати доброго коня та зброю;

Б) віддати половину свого майна;

В) звільнити Остапа Швидкого.

12. «Щоб по дорозі татари не чіпали», Павлусь попросив у Дівлет-Гірея:

А) приставити охорону;

Б) написати грамоти;

В) видати татарський одяг.

(Перевіряємо взаємоперевіркою)

ІІІ. Формування вмінь та навичок.

   Історія нашої землі надзвичайно трагічна й водночас повчальна. Вона свідчить про якусь незбагненну силу, здатність знову й знову відроджуватися після нищівних ударів. Ми можемо втішатися та гордитися тим, що Україна ніколи не поневолювала інші народи, а лише захищала себе від ласих на чуже добро близьких і далеких сусідів.  Як тут не згадати слова відомої української  пісні «Ой у лузі червона калина». Прослухаймо її.

(звучить пісня)

   Слухаючи слова пісні, які образи постали у вашій уяві? (образи козаків)

  • Діти, а що ви знаєте про життя козаків?

Давайте помандруємо у світ козацтва за допомогою бесіди.

  1. Бесіда з елементами розповіді.
  • Як називається острів, що заселяли козаки? (Хортиця)
  • А чи знаєте ви, що він собою уявляв?

   Цей острів з усіх боків омивала вода Дніпра. Крім того, сам острів був обгороджений гострим частоколом (парканом) з міцними брамами,оддалік викопаний глибокий рів з водою. Не диво, що будь-кому неможливо було дістатися на Січ. На цьому острові козаки збудували фортецю із загострених паль і стовбурів. На високій башті майоріла корогва – козацький стяг. Корогва у козаків вважалася найважливішою святинею, втрата цієї святині означала ганьбу і поразку.

  • Які атрибути відрізняють українців від інших національностей?

У вас на грудях майорять синьо-жовті стрічки, що є символами мужності та єдності нашого народу.

   У центрі острова розташована церква святої Покрови, а навколо хати, у яких жили козаки.

  • Як називаються козацькі хати? (курені)

   Свої курені козаки ніколи не зачиняли: хто хоче, той заходь і їж, спочивай. Хто побуває – хрест серед хати поставить – значить були гості й дякували господареві.

  • А хто ж був головою війська Запорізького? (Кошовий отаман)
  • А чи знаєте ви, які головні клейноди були у козаків? (бунчук і булава)
  • А як можна було впізнати козака? (за зачіскою і одягом)
  • Яку зачіску носили козаки?
  • Чим вирізнявся одяг козаків?

   Вміли козаки відпочивати і розважатися, були гострі на язик і мудрі у рішеннях. Важко уявити козаків без запального танцю.

  • Як називається цей танець? (гопак)

 

  1. Технологія «Гронування».
  • Якими ж були козаки насправді. Створімо гроно асоціацій. Які слова, поняття, риси характеру, дії, пов’язані у вас зі словом козаки?
  1. Робота над схемою-сходинками «Шлях від дитинства до відважного козака».

Зверніть увагу на схему-сходинки «Шлях до відважного козака».

Завдання: спробуйте дослідити шлях Павлуся від дитинства до відважного козака.

   1 сходинка – дитинство, затьмарене смертю.

  • Розкажіть про події, які так несподівано змінили щасливе дитинство Павлуся?
  • Що сталося з родиною Судаків?

2 сходинка – відважність.

  • Яким чином вдалося Павлусеві не потрапити в полон? (Семен Непорадний знайшов і вилікував рани)

   Дивлячись на бій козаків з татарами, Павлусь впевнився в непереможності козаків  і вже не так боявся татар. Від козаків він набрався мужності та відваги.

  • Що ж допомогло козакам здобути перемогу над татарами? Чи була у них своя тактика? (відвага, любов до Батьківщини, боротися до останнього, або пан або пропав)

Завдання: зверніть увагу на стратегії і оберіть, для якого табору характерна кожна з них?

Відповідь:

  1. Тактика татар, коли вони стають півмісяцем і охоплюють козаків із флангів.
  2. Тактика козаків, коли невеликий загін тікає і заманює татар у пастку – до схованих по флангах основних сил.
  • Чи вдалося братам побачитись з батьком? За яких умов відбулась ця зустріч?
  • Яка думка Павлуся затьмарювала їм радість зустрічі?
  • Як ви вважаєте, поривання Павлуся виручити з неволі Ганнусю сильніші від братових чи батькових? Якщо ні, то як пояснити поведінку хлопця?

То яку рису характеру здобув Павлусь від козаків?

 

3 сходинка – страждання.

  • Які негаразди та перешкоди трапляються на шляху Павлуся?
  • Хто такий харциз? (розбишака)
  • Чи зумів нажитися він на хлопцеві? Який висновок можна зробити?

 

4 сходинка – кмітливість.

  • Чи легким було життя хлопця у татар? (у Сулеймана)
  • У чому проявилася Павлусева гідність під час спілкування з Мустафою?

(Знайдіть цитату і зачитайте її.)

  • Які риси характеру проявились у хлопця? (гордість, несхильність, відважність, вірність Батьківщині)
  • Яким чином проявилась кмітливість хлопця?

5 сходинка – милосердя.

  • Чи вдалося Павлусеві зустрітися з сестрою?
  • Що пропонував Девлет-Гірей хлопцеві?
  • Чи залишає Павлусь побратимів у біді?
  • Чи гідний Павлусь носити почесне звання козака?

Зробіть висновок: які риси вдачі Павлуся можуть у наш час бути зразком для наслідування? (відвага, мужність, любов до Батьківщини, допомога ближньому, оптимізм, милосердя, віра в перемогу)

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. «Мозаїка».

   А зараз попрацюємо в групах.

Завдання для великих груп: зі слів створіть вислови. Вкажіть, кому належать ці слова.

  1. «Їдьте додому, та не тепер, аж весною. Кого зимовий степ обійме, тому і не жити більше». (Девлет-Гірей)
  2. «Давно ми, сестро, не були такі щасливі, як сьогодні». (Павлусь)
  3. «Я тобі дорогу до татарів покажу, та вибач, що тебе трохи спутав». (харциз)
  4. «Сини мої, соколи, ось де ми стрінулись!» (батько Степан)
  1. Завдання для малих груп: установіть відповідність між героями та речами.

Павлусь                                                                           аркан

Девлет-Гірей                                                                   бублики з медом

Харциз                                                                             сідло з червінцями

Непорадний                                                                     грамота

 

  1. Вкажи героя.

Безліч прислів’їв і приказок було створено народом про козаків. Пропоную вам познайомитися з ними і вказати, кого з героїв вони стосуються.

  1. Козак у дорозі, а надія в Бозі. (Павлусь)
  2. За честь голова гине. (Тріска)
  3. Бог не без милості, козак не без долі. (перемога козаків)
  4. Козак з біди не заплаче. (Петро)
  5. Слава не поляже, а про себе розкаже. (козаки – непереможний народ)
  • Які риси вдачі ви хотіли б взяти від Павлуся?

V.  Домашнє завдання.

Написати твір-есе на тему: «Чим я хотів бути схожим на Павлуся?»

Оцінювання.

   У наш складний час дуже хочеться, щоб люди відкривали в себе кращі риси козаків: відвагу, мужність, любов до Батьківщини, допомогу ближньому і міцно тримаючи частинку синьо-жовтого стягу, відстоювали незалежність нашої держави.

 

 

docx
Додано
17 квітня 2018
Переглядів
2302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку