Урок «Країни басейну Середземного моря»

Про матеріал
Розробка уроку містить завдання різних типів і рівнів складності. Після цього уроку учні зможуть: називати основні події історії країн басейну Середземного моря IX—XV ст.; показувати на карті Папську область, найважливіші міста Італії, Іспанське королівство; пояснювати поняття: комуна, кортеси; Реконкіста, інквізиція; наводити приклади формування європейських держав, взаємодії світської влади з папством; висловлювати судження щодо наслідків комунального руху в Італії, діяльності Ізабелли Кастильської.
Перегляд файлу

1

 

Кисіль Ю.П.  

Методична розробка  уроку з всесвітньої історії

для учнів 7 класу
за темою

«Країни басейну Середземного моря»

 

 

Дидактичні відомості про урок

Мета:                                                                                     

навчальна  - з’ясувати особливості розвитку країн басейну Середземного моря, розглянувши італійські торгівельні держави, Південну Італію та Сицилію,  ознайомити учнів  з поняттям Реконкіста, інквізиція, кортеси,ознайомити учнів з діяльністю Ізабелль І та Фернандо ІІ.

розвиваюча – розвивати уміння  аналізувати та систематизувати інформацію, робити висновки на основі отриманих фактів,  оцінювати діяльність історичних осіб, розвивати навички роботи з картою, вміння виявляти спільне та відмінне у розвитку державних утворень регіону та інших європейських країн.

виховна – виховувати  серед  учнів патріотизм, гуманізм та загально людські цінності, вміння критично оцінювати діяльність історичних осіб.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:  називати основні події історії країн басейну Середземного моря IX—XV ст.; показувати на карті Папську область, найважливіші міста Італії, Іспанське королівство; пояснювати поняття: комуна, кортеси; Реконкіста, інквізиція; наводити приклади формування європейських держав, взаємодії світської влади з папством; висловлювати судження щодо наслідків комунального руху в Італії, діяльності Ізабелли Кастильської.

Тип уроку   вивчення нового матеріалу;

Основні поняття уроку: комуна, кортеси, інквізиція, Реконкіста.

Основні дати і події:

• 1479 р. - утворення об’єднаного королівства Іспанії;

• 1492 р. - завершення Реконкісти в Іспанії

 Обладнання: дошка, крейда, карта, підручник для 7-го кл. Ліхтей І.М. Історія середніх віків.

Місце проведення уроку: кабінет історії.

                           

Хід уроку

І. Організаційна частина. Привітання, перевірка наявності учнів та готовності до уроку. Оголошення теми та плану уроку.

       План

  1. Італійські торгівельні республіки ( Генуя, Венеція).
  2. Реконкіста.
  3. Утворення королівства Іспанія. Ізабелла І  та Фердинант ІІ.

 

 

IІ. Актуалізація опорних знань

Давайте пригадаємо!  Використовуючи метод « Мікрофон».

  1. В якому році і ким  була створена Німецька імперія?

(лютий 962 р. Оттон І)

  1. Як називалась Німецька імперія з кінця ХІІ ст.?

( Священна Римська імперія)

          3.Що таке рейхстаг?

(збори представників усіх земель)

  1. Які відносини були у Німеччини з італійськими землями?

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Отже, на попередніх уроках  ви з’ясували, що створення централізованих держав в

Англії і Франції мало велике значення. Це сприяло швидкому розвитку господарства і культури. Подібні процес проходив на території держав Піренейського півострова, але там він відбувався у особливих умовах Реконкісти.

  • Пригадайте

         1.Які міста у Давньому світі називали полісами?

2. Чим міста-держави відрізнялися від звичайних середньовічних міст?

3.  Що з попередніх класів ви пам’ятаєте про землі, які знаходяться на    Апеннінському півострові?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

      1. Італійські торгівельні республіки ( Венеція, Генуя, Флоренція)

У ч и т е л ь. Упродовж всього Середньовіччя в Італії так і не була створена єдина держава. Але тут з часів Давнього Риму існували міста, які змогли відродити свою минулу могутність, до того ж виникли й нові. Римські міста забезпечували хрестоносців зброєю, одягом, кораблями, продовольством. Це сприяло збагаченню їх скарбниці.

      Х–ХІ століття для італійських міст — час боротьби з сеньйорами за права комуни. Багато міст отримали ці права. Під владу міста-комуни переходила сільська округа і замки феодалів. Так виникали своєрідні міста-держави, в яких комуна відігравала роль столиці.

Спочатку для ухвалення законів та інших важливих рішень скликалися збори за участі дорослих чоловіків, а пізніше — лише заможних. Ці збори отримали назву Велика рада. За виконанням рішень стежив уповноважений — подеста.  Іноді подеста зосереджував у своїх руках всю повноту влади, так виникали тиранія і тирани.

  Через війну з Німецькою імперією у італійських містах комунах вирувало протистояння між гвельфами, які підтримували союз з папою і спирались на  ремісників, купців, та банкірів і гібелінами, які підтримували імператора, їхньою опорою були представники земельної аристократії. Крім  того могутньою силою були і пополани (торговці і ремісники), які поділялилися на «гладких» і «худих».

  • Робота з атласом і картою

Знайдіть і назвіть за картою найбільш відомі італійські міста-держави.

Венецію, Геную, Флоренцію

 

  1. Реконкіста.

       У 710 році араби і бербери здійснили набіг на іспанські володіння через Гібралтарську протоку. За кілька років араби і бербери(християни назвали їх маврами) захопили більшу частину Іспанії, однак були зупинені Карлом Мартеллом.

У середині VIII століття арабські володіння в Іспанії відокремилися від халіфату і утворили емірат з центром в Кордові. З X століття правитель мусульманських володінь в Іспанії - Андалусії - носив титул халіфа.

Відразу ж після завоювання маврами Іспанії почалася Реконкіста зворотне відвойовування захопленій території. Реконкіста, що тривала близько восьми століть, розпочалася   у 718 році а закінчилася 1492.

       На початку ХІ ст.. в Іспанії розгорілися міжусобиці, які призвели до розпаду Андалусії на кілька десятків самостійних князівств, це полегшило процес Реконкісти  і сприяло розвитку на цих тире торіях нових держав, таких як Кастилія, Арагон і Португалія. Процес Реконкісти особливо активізувався у ХІІ- ХІІІ ст. ст. було відвойовано Кордову, Севілью, Лісабон.

       Реконкіста сприяла політичній організації іспанських держав. Поступово формується законодавство і кортеси – станово-представницький орган, в якому спочатку збиралися лише дворяни. Завершилася  процес Реконкісти 1492 року коли було відвойовано Гренаду і остаточно вигнано маврів з Іспанії.

  • У ході розповіді учителя учні складають таблицю «Причини і наслідки реконкісти в Іспанії».

 

Причини 

Наслідки

Утиски місцевих християн з боку завойовників

 

Утворення нових незалежних держав Кастилії, Арагона  і Португалії. У процесі визвольної боротьби виникли місцеві закони, зросла політична роль дворянства та городян, знать здобула привілеї, що стало основою для формування станово ­ представницьких установ - кортесів

  • Покажіть на карті нові  незалежні держави , які утворилися внаслідок Реконкісти.

          ( Кастилія, Арагон, Португалія, Кордова, Севілья.)

 

  1. Утворення королівства Іспанія. Ізабелла І та Фердинанд ІІ.

 

У 1479 р. унаслідок династичного шлюбу Ізабелли Кастильської та Фер­динанда Арагонського утворилося об’єднане Іспанське королівство. Щоб з’ясувати, якими шляхами відбувалося об’єднання, звернемося до схеми 1. У XIV–XV ст. на Піренейському півострові існували держави — Кас­тилія, Арагон з Каталонією і Валенсією, Португалія, Наварра та останній оплот маврів на півострові Гранадський емірат. Після укладення шлюбного союзу між династіями Арагону і Кастилії, утворилася крупна монархічна держава, до якої увійшли Сицілія, Сардінія і Південна Італія. У 1492 р. Фердинанд та Ізабелла звільнили від маврів Гранаду, а в 1512 р. приєднали Наварру. Спроба приєднати Португалію виявилася невдалою. Так завершилося об’єднання Іспанії.

Титул королів подарував Ізабеллі і Фердинанду Папа Римський, після чого його влада тут значно зросла і розпочалася інквізиція, тобто гоніння за інаковірцями, що не сприяло економічному зростанню Іспанії.

 Перемога Іспанії над еміратом у Гранаді означала завершення Рекон­ кісти. Цього ж року Христофор Колумб відкрив Америку, що ознаменувало початок нового періоду всесвітньої історії.

  • Запишіть до хронологічної таблиці основні дати.

1479 – утворення об’єднаного Іспанського королівста

1492 – завершення Реконкісти

 

VI. Закріплення нових знань і умінь.

  • За допомогою підручника дайте визначення понять

Пополани, гвельфи, гібеліни, подеста.

  • Виконайте тести.

1. Позначте арабське володіння на Піренейському півострові, яке найдовше зберігало свою незалежність:

а) Кордовський халіфат; в) Кордовський емірат;    _

б) Багдадський халіфат; г) Гранадський емірат.

2. Позначте назву відвоювання іспанцями і португальцями земель, загарбаних арабами:

а) «Наступ на Схід»; в) Швейцарський союз;

б) Реконкіста; г) міста-держави.

3. Прочитайте текст. Вкажіть назву вказаної посади.

Йому належала урядова влада в найбільших містах-комунах - Венеції та Генуї. Обирався довічно з найвпливовіших родів. Мав необмежену владу над урядом, армією та церквою. (Подеста)

VII. Підсумок уроку.

У середні віки Італія залишалася роздробленою державою, але міста-дер­жави на її території розвивалися як економічні і політичні центри, суттєво впливаючи на європейські події. Водночас на Піренейському півострові відбувався процес формування єдиної централізованої держави, результатом якого стало виникнення об’єднаного Іспанського королівства.

Викладач надає можливість зробити висновок щодо досягнення мети уроку, оцінити свою роботу учням, а потім виставляє  та коментує оцінки за роботу на уроці.

VIII. Домашнє завдання:

Опрацювати параграф 16. Зробити історичний портрет Ізабелли Кастильської та Фердинанда Арагонського.

docx
Додано
4 березня 2023
Переглядів
2073
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку