Урок "Краєвид (пейзаж) як жанр графіки

Про матеріал
Узагальнення набутих знань про засоби виразності графіки: крапку, лінію, штрих, пляму; розширення знань про графіку як вид образотворчого мистецтва, видів пейзажу; розвиток умінь працювати з графічними матеріалами, удосконалення графічної техніки зображення, уяви, фантазії; виховання акуратності в роботі, спостережливості та любові до навколишнього світу
Перегляд файлу

Тема. Краєвид (пейзаж)  як жанр графіки

Мета. Узагальнення набутих знань про засоби виразності графіки: крапку, лінію, штрих, пляму; розширення знань про графіку як вид образотворчого мистецтва, видів пейзажу;  розвиток умінь працювати з графічними матеріалами, удосконалення графічної техніки зображення, уяви, фантазії; виховання акуратності в роботі, спостережливості та любові до навколишнього світу.

Обладнання: матеріали: графічні засоби зображення (для учнів): папір формату А5

зоровий ряд: аудіозапис П.Чайковський «Пори року», репродукції графічних творів, виконаних у різних техніках і стилях (пуантилістичні, лінійні, силуетні та контурні зображення краєвидів: села, міста, моря, гір, рік, церков і ін.)

Методи та прийоми, що використовуються вчителем на уроці: бесіда, розповідь; демонстрація наочності: організація сприймання, стимулювання творчої діяльності учнів; порівняльний аналіз.

Види діяльності учнів на уроці: пізнавально-оцінювальна; сприймання; образотворча, групова, аналітико-синтетична; оцінювальна.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Техніка виконання: графіка

Хід уроку

І. Організаційний момент

Емоційний настрій класу – установка на успіх.

                        Душу і серце в роботу вкладати,

                        Кожну хвилину в труді бережи!

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  • Чи любите ви подорожувати?
  • Що залишається після подорожі? (спогади, фото, малюнки)

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

1. Слово вчителя

Подорож буває реальна і віртуальна. Сьогодні ми здійснимо віртуальну подорож. А щоб вона була корисною, візьмемо із собою багаж знань.

2. Повторення вивченого матеріалу

  • Які види мистецтва ви знаєте?
  • До якого виду мистецтва належать такі засоби виразності: крапка, лінія, штрих, пряма?
  • Якими засобами виразності користуються художники-графіки?
  • Назвіть жанри графіки.
  • Охарактеризуйте пейзажний жанр.

ІV. Робота над темою уроку

       1. Вправа на розвиток творчої уяви

На партах перед кожним учнем лежить шматок мотузка (15 см), вчитель пропонує учням викласти з його допомогою фігуру равлика, лебедя , глечика , хмарки.

Вчитель:

- Ми продемонстрували модель контуру. Контур - лінія , що окреслює силует предмета.

 2. Дослідницька робота . Група «Інформатори»

Повідомлення учня

         Малюнок - це найдавніший вид графіки, з нього і починається зародження образотворчого мистецтва. Найтрадиційнішим різновидом графіки й досі залишається малюнок. Витоки малюнку можна знайти у наскельному живописі неоліту, у античному вазописі, середньовічній мініатюрі. Основою для малюнку слугували вологий пісок, пласке каміння, волога глина. З часом малюнки перенесли на керамічні вироби і тканини. В Давній Греції головними виразними якостями графіки були лінії і силуети. З епохи Відродження малюнок набуває самостійного значення у формі ескізів, альбомних замальовок, етюдів, які виконуються із застосуванням багатьох засобів: олівця, вугілля, крейди, сангіни, пера, пензликів і різних сортів чорнил, туші, акварелі.

        Ускладнення графіки йшло разом з винаходом нових фарб - акварелі, гуаші, пастелі, темпери. Хоча в використанні цих фарб певну роль відіграє колорит, а також можливість використання багатьох фарб, що не притаманно первісній графіці.

   Вчитель:

- Влітку ми всі милуємося чистим небом і захоплюємося чудернацькими малюнками, що створюються легкими хмаринками. Тут і коники, і дракони, фантастичні тварини, і казкові палаци.

3.   Група «Етнографи»

Пейзаж (від фр. – зображення природи) – жанр образотворчого мистецтва, який зображує природу, краєвиди міст і селищ.

      Залежно від того, що саме зображено на картині, пейзажі поділяються на: міські, сільські, лісові, морські (марини).

4. Перегляд демонстраційного матеріалу. Екскурсія у віртуальний музей

    ( З коментарем учителя)

5. Продовження розповіді. Продовження віртуальної екскурсії

Художник, зображуючи пейзаж, завжди передає певний настрій. Саме тому пейзажі можуть бути веселими і сумними, ніжними і таємничими, урочистими і тривожними.

      Отже, пейзаж – це твір мистецтва, який зображує природу будь-якої місцевості і який виражає думки і почуття художника.

      Мабуть, ви помітили, що один і той же куточок природи виглядає по-різному влітку і взимку, вранці і вночі. Зображення пейзажу залежить від стану природи (пора року, пора дня) та настрою художника.

     6. Споглядання творів мистецтва. В майстерні художника І. Шишкіна

       І.І.Шишкін «Кама» 1885 рік.

 Бесіда за малюнком І.І.Шишкіна «Кама». Змістовний склад суто естетичної оцінки твору.

1.    Власна інтерпретація сюжету ( Що зображено на малюнку?) .

2.Опис місця події (Де це відбувається?).

   3.Визначення головного героя, його емоційного стану або інших якостей   (Що або хто знаходиться в центрі? Які явища, події, предмети?).

4.Визначення другорядних персонажів ( поділ, предмети), їх роль у творі.

5.Опис представлених явищ або подій ( Словесний опис ).

6.Аналіз композиційного вирішення ( наявність композиційного центру), плановість ( доцільність виділення планів), розміщення та підпорядкованість деталей, тощо.

   7.Відповідність реальності ( фантастична чи реалістична).

     8.Оцінка колірного вирішення (визначення колориту: в якій гамі кольорів).

   9.Визначення жанру твору та аналіз художньої техніки виконання (Що зображено? Чим  зображеної - гуаш, акварель, олівець, туш, вугіль, пастель, сангіна, олійні фарби).

  1.   Констатація образності твору (Виявлення художнього образу).
  2.   Аналіз загального настрою твору.
  3.   Висловлення особистого враження від твору ( Що ти хочеш змінити в малюнку?).

7. Словникова робота. Група «Словознайки»

 Силует – площинне однотонне зображення постаті або предмета, форма яких зарисовується тільки контуром. Звичайно силует виконується чорною тушшю на білому, витинається з темного паперу й наклеюється на ясне тло (може бути й навпаки).

 Графіка – це вид мистецтва, назва якого походить від грецького слова, що в перекладі означає "пишу, дряпаю, малюю". Основним засобом створення художнього образу у графіці виступає найпростіший для людини спосіб відтворення побаченого - лінія, штрих, які творять контур предмету або фігури.

 Пейзаж - жанр в образотворчому мистецтві, в якому об'єктом зображення є природа.

            8. Динамічна пауза. Група «Фізоргів»

Щось не хочеться сидіти,

Треба трошки відпочити.

Руки — вгору, руки — вниз,

На сусіда подивись.

Руки — вгору, руки — в боки,

І зроби чотири скоки.

Руки вище підніми,

Розведи їх в боки,

Гучно плесни кілька раз,

За роботу — все гаразд!

              9. Постановка практичних завдань

Кожен із вас приніс на урок свої улюблені графічні засоби зображення. Сьогодні ви зможете максимально ними скористатись та ще й поділитися радістю зі своїми товаришами від роботи з олівцями, фломастерами, ручками, бо працюватимете у групах, які зараз визначите.

      Завдання

Створення пейзажної композиції засобами графіки

              10. Робота в групах

1. Слово вчителя

– Спробуємо створити власні майстерні. Як ви вважаєте, що має бути у майстерні художника?

2. Розподіл на групи, практичні майстерні за напрямками

1 група -  виконує гірський пейзаж

2 група  - виконує морський пейзаж

3 група -  виконує міський пейзаж

4 група -  виконує сільський пейзаж 

           В кожному із видів пейзажів можуть використовуватись різні засоби виразності графіки.

         IV. Практична робота

  1. Виконання тренувальних вправ на окремому аркуші паперу
  2. Створення графічної композиції
  • вибір формату (вертикальний, горизонтальний)
  • визначення характерного краєвиду;
  • визначення лінії горизонту (високий, низький і ін..)
  • виділення головного в композиції (розміром, контрастністю);
  • динаміка, статика;
  • створення образу.

Учитель надає індивідуальну консультацію дітям в процесі роботи

Під час практичної роботи звучить аудіозапис  П. Чайковського «Пори року»

      V. Підсумок уроку

1. Бесіда

- Чи сподобалась віртуальна екскурсія?

- Що запам’яталось?

- Про що нове довідались?

 2. Оцінювання робіт

 Кожна з груп після завершення роботи закріплює свій різновид краєвидів на дошці. Учні розглядають виконані у групі роботи, обирають найкращі та презентують їх коментарями щодо правильності виконання, оригінальності створення образу.

3. Аналіз дитячих малюнків

4. Прибирання робочих місць

 

Список використаних джерел

Література:

1.  Ластовенятко: Вірші, оповідання, казки/ Упор.: Н. Кир’ян.– К.: Веселка, 1995

2. Масол Л. Методика навчання мистецтва в основній школі: методичний посібник для вчителів – К.: Шкільний світ, 2012.

3. Падалка Г.М. Педагогіка мистецтва. – К.: Освіта України, 2010.

4. Самоцвіти: Вірші педагогів України. У 2–х кн. Кн.1. –К. :Молодь, 1996

5. Уроки образотворчого мистецтва: 5 – 7 класи/ упорядник: Л. Шелестова, О.Гайдамака. – К.: Шк. Світ, 2010.

6. Шкільний світ. –2001.–№ 21.

Інтернет-ресурси:

           http://uk.wikipedia.org/wiki

          http://sasl.at.ua/publ/16-1-0-35
          http://www.skarby.org.ua

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Нина Нина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
17 липня 2019
Переглядів
3330
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку