Тема: Абстрактна композиція «Весна». Глухі і дзвінкі кольори.
Мета: Продовжувати ознайомлювати дітей з різними кольорами, основними принципами зміни емоційної виразності кольору . розвивати у дітей поняття що за допомогою кольору можна передавати різний настрій.
Зоровий РЯД, МУЗИЧНИЙ та літературний Фон: Репродукції картин художників М.Реріха, Айвазовського , К.Білокур, аудіо касети із записами класичної музики
Матеріали: Папір, акварельні або гуашеві фарби, пензлики , олівці.
Хід уроку :
Ми продовжуємо розмову про те, як з допомогою кольору можна передати різний настрій. Ви знаєте про існування чистих, відкритих дзвінких кольорів і що любий колір можна змінити , перетворивши його в більш холодний або більш теплий. При цьому змінений колорит картини міняє її зміст і створює зовсім інший настрій. Тепер вивчимо звучання кольорів, що отримують в результаті змішування основних кольорів з чорною і білою фарбою. В змішуванні з чорним настрій отриманого колориту можна охарактеризувати як стривожений , грізний; в змішуванні з білою він стає дзвінким, ніжним, радісним. Якщо ж змішувати любий колір з сірою фарбою, він буде глухіший, стане непомітним і сумним, наче заповниться туманом.
Під час показу весняної землі і весняної природи підкреслюю її ніжність і тонкий перехід кольорів.
Показ ілюстрацій , репродукцій картин М.Реріха «Небесний бій», Айвазовського «Дев’ятий вал», К. Білокур.
- Практична робота» (Перед практичною роботою показую зміну емоційного звучання кольору , змішуючи з чорною , білою і сірою фарбами велику пляму червоного, потім жовтого і синього кольору з різних сторін.
Учні при цьому повинні самостійно охарактеризувати отриманий новий колір , знайти йому образну характеристику. Показую посібник, на якому є різні варіанти насиченого кольору).
Перший варіант завдання — зображення весняної землі або неба ( по вибору, по пам’яті і по враженню). На великому листку паперу діти змішують гуаш всіх кольорів, які вони передбачають використовувати, з сірою фарбою середнього тону. По потребі показую як дістати середній тон.
Другий варіант заняття — зображення весняного неба з важкими хмарами , як це буває ранньою весною , коли сонце ще не пробило товщу хмар, а лиш злегка відтінило глухим бузково-розовим кольором величезні хмари.
Завдання може бути і таким: даю словесний опис кількох пейзажів, в той час учні передають в кольорі свої враження , використовуючи дзвінкі відкриті кольори.
(Потім діти роблять перерву в роботі , щоб фарба на малюнку трошки присохла ( 10-15 хв.) В цей час вони можуть робити словесний опис намальованого
пейзажу).
Діти, спробуйте зобразити як яскравий пейзаж смутніє від несподіваного туману, який поглинає дзвінкий колір . Покрийте все зображення сірою фарбою , охайно промальовуючи небо, траву, дерева.
( На даному етапі можна допускати , щоб діти , малюючи на площині сірим
кольором, розмастили його по всій поверхні паперу, загубивши попереднє
зображення. їм показую , як промалювати кожну деталь пейзажу: наприклад спочатку туман охопив небо - промалювати маленькими, короткими мазками, потім - зелені листочки і стовбури дерев і т.д.)
Обговорення робіт. Пропоную дітям із кожної групи вибрати найбільш вдалу роботу, продемонструвати її , пояснивши кращі сторони зображення, для цього використовую гру «Мікрофон».
Примітка. Під час перегляду зорового ряду або практичної діяльності звучить класична музика.
Завдання додому:
Словничок: Підмальовка - підготовча стадія роботи над картиною, яка виконується в техніці олійного багатошарового живопису . Підмальовка виконується шаром фарби і може бути однотонна або багатоколірна.