Урок-краєзнавче заняття "Ріка життя – мій Губин літописний"

Про матеріал

Конспект краєзнавчого заняття має на меті ознайомити учнів з історією виникнення древніх городищ на прикладі Губинського городища на Хмельниччині, формувати уявлення про життя пращурів, вчити встановлювати історичні зв'язки минулого і сьогодення, виховувати бажання пізнавати історію рідного краю.

Перегляд файлу

Конспект краєзнавчого заняття

4 клас
 

Укладач Мудрик Олександра Іванівна,

вчитель початкових класів
Старокостянтинівського навчально-виховного комплексу «Спеціалізована школа І ступеня, гімназія» Старокостянтинівської міської ради

Хмельницької області
імені  Героя України

Сергія Михайловича Бондарчука

 

 

Тема: Ріка життя – мій Губин літописний

Картинки по запросу губин хмельницкая область

Тема:  Ріка життя – мій Губин літописний

 

Мета: ознайомити з історією виникнення древніх городищ, формувати уявлення про життя пращурів, вчити  встановлювати історичні зв’язки минулого і сьогодення,

Виховувати бажання  пізнавати історію рідного краю, розуміння необхідності збереження та охорони давніх поселень.

 

Обладнання: ілюстрації про археологічні розкопки,

запис кросворду,

матеріал до гри «Склади  глечик»,

мікрофон.

 

І.Організаційна хвилинка.

 

Мій рідний край!

Моя земля!

Хочу тебе впізнати!

Не тільки взнать,

А й полюбить,

І рідний край свій

Збагатить!

 

Тихою, невпинною рікою плине час. Його не спинити   ні на хвилину. Але пам’ять – і совість, і суддя для кожної людини – збереже все найдорожче, найчарівніше для людської душі. І обов’язково знайдеться у ній місце для маленької батьківщини, того куточка рідного краю, де ти народився, який згадуєш з великою любов’ю і душевним  трепетом.

Бо саме тут промайнуло твоє босоноге дитинство з бабусиною казкою, з дідусевою ласкою, з батьківським повчальним словом і матусиною колисковою піснею. Бо світ тоді здавався не маленьким, ну просто величезним, неосяжним, світлим, яскравим і чарівним.

 

ІІ. Вступне слово.

Мов перлина коштовна

Блищить у намисті –

Між сіл України

Губин старовинний.

 

Тут відчувається у кожній пташиній трелі чарівний переспів із глибини древніх пущ, і срібний перелив тихої хвилі на Случі, яка несе дух сторіч і мрію про майбутнє – до Дніпра...

Ото так Губин впадає в Україну.

... Тут  усе неповторне – і праслов’янська загадкова краса природи, й історія, і легенди. Тож запрошую вас у подорож у глибину століть.

Про сиву-сиву давнину

Нашого згорьованого краю

Сьогодні розповідь почнем,

Яку давненько вже плекаєм.

Текла в далекі ті часи

В нашім краю ріка глибока,

По берегах її ліси

Шуміли по обидва боки.

 

А в нетрях древніх тих лісів

Звірів водилося чимало,

І розмаїття голосів

Пташиних звідусіль  лунало.

(С.Ходій)

 

Село виникло на терені давнього поселення – городища. За Київської Русі поняття «город» означало не тільки місто-укріплення, а й землі, що до нього прилягали.

 

Ш. Робота з картою історичних пам’яток Хмельниччини.

 

Повідомлення теми і мети заняття.

  • Діти, на карті Хмельниччини ми позначили фортеці і маєтки, про які довідались на попередніх уроках.

Сьогодні ми починаємо вивчати тему: «Древні городища». Їх ми позначатимемо відповідною позначкою.

І наша перша позначка – це древнє городище у селі Губин Старокостянтинівського району.

 

ІУ. Ознайомлення з відомостями про археологічні дослідження літописного Губина.

Група дітей – «помічників археологів» повідомляють про результати археологічних досліджень, з якими вони ознайомились у часописі «Хмельниччина. Дивокрай».

 

Губин

Історичний довідник для вчителя

Археологічні дослідження літописного Губина (І.Іов, В.Мезей)

(Хмельниччина: Дивокрай. № 1-2/ 2004 –        Кам.-П., 2004 р.), с.25-28 ( є гарні фото)

 

1 учень

800-річчю Губина була присвячена Всеукраїнська науково-практична конференція «Літописний Губин у  контексті історії Болохівської землі ХІІ – ХІІІ ст.», яка відбулася у м. Старокостянтинові 26  червня           2004 року.

Губин був одним з важливих міських осередків у Болохівській землі.

2 учень

Городища-міста Болохівської землі   кілька разів згадуються у Іпатіївському літописі.

Учитель            З літопису випливає, що 1150 р. вказане територіальне утворення вже існувало. Завершують розповідь про Болохівську землю у літописі події, пов’язані з 1241 і 1256-1257 роками.

Губинське городище, розташоване на правому березі р.Случ при впаданні р.Ладижки, вперше згадується у праці Б.Антоновича «Археологическая карта  Волынской губернии» (М.,1901). У 50-70 роках ХХ ст. його відвідали вчені П.О.Раппопорт, К.І.Терещук, М.П. Кучера, які зробили перші обстеження і залишили схематичні плани цього городища.

3 учень

З 1997 року на Губинському городищі розпочались стаціонарні археологічні розкопки, які проводить експедиція Кам’янець-Подільського державного університету.

 4 учень

За час польових сезонів на  дитинці вдалось відкрити і дослідити 15 порожнистих клітей, розташованих з внутрішнього боку оборонного валу, 9 жител і окремі господарські споруди.

Учитель

Проведені дослідження показують, що оборонні фортифікації були зведені за єдиним планом і у порівняно невеликий проміжок часу – у ХІІ ст.

У закритих комплексах порожнистих клітей та жител збереглися різноманітні побутові речі, знаряддя праці, предмети озброєння, які залишилися після спалення міста у 1241 році. Тоді  городи Губин, Деревич, Кобуд, Кудин, Дядьків були спалені каральним загоном галицького князя Данила Романовича за те, що болохівські  правителі, не бажаючи підкорятись його  владі, навіть блокувались на деякий час з монголо-татарами.

5 учень

Наймасовішим матеріалом серед знахідок є керамічні вироби. Вони представлені горщиками і накривками для них, глечиками та  мисками.

6 учень

Серед знахідок є й такі, які засвідчують зайняття його жителів сільським господарством. Це різак-чересло, уламки кількох залізних серпів, а  також кам’яні круглі жорна для перемелювання зерна на борошно.

7 учень

Серед знахідок Губинського городища наявні також знаряддя праці коваля та слюсаря (долота «молоток-ручник). А чисельні вироби із заліза (замки і ключі до них, різноманітні скоби, планки-закривки для дверей, ножі, цвяхи) незаперечно засвідчують широкі масштаби ковальського і слюсарського виробництв. Представлені також залізні стремена, кінські вудила, шпори воїнів-вершників.

8 учень

Масовими в Губині є скляні браслети, які були виготовлені у Києві та Галичі.

В процесі розкопок виявлені речові скарби. Вони складаються з срібних жіночих скроневих підвісок, браслетів, кілець-каблучок, перснів. Деякі ювелірні вироби засвідчують існування місцевої школи ювелірів.

Серед знахідок є культові речі:  бронзові хрести, звичайні натільні  хрестики з срібла, бронзи та каменю.

V. Фізкультхвилинка

VІ. Закріплення та осмислення знань.

  1.               Гра «Ми на розкопках».

Робота у малих групах.

Кожна група має конверт, у якому – частини глечика, які знайдено під час розкопок.

Потрібно якнайшвидше скласти з частин глечик.

  1.               Складення «павутинки» (вправа «Ґронування»).
  • Які ще речі були знайдені під час розкопок Губинського городища?

Павутинка «Речові історичні джерела»

VІІ. Узагальнення та систематизація знань.

1)Кросворд «Етнокультурознавчий»

 

Г

О

П

А

К

 

 

 

К

У

Т

Я

 

 

 

 

 

 

Б

А

Р

В

І

Н

О

К

В

И

Т

И

Н

А

Н

К

А

 

Н

А

М

И

С

Т

О

 

1.Український народний швидкий танець, в якому показана сила і спритність козацького роду.

2. Різдвяний символ України , обрядова каша з солодкою підливою, що подавалась на стіл у Святий вечір серед інших 12 страв.

3. Трав’яниста рослина з вічнозеленим листям і голубуватими квітками. Символ  радісної життєвої сили, провісник весни, невмирущої пам’яті про покійних.

4. Візерунок, який вирізують (витинають) з кольорового паперу ножицями, рідше ножем так, щоб не було суцільних розрізів і щоб  усі елементи візерунка були єдиними.

5. Прикраса з перлів, коралів, різнокольорових камінців, яку  жінки носять на шиї.

2)Гра «Мікрофон»

- Яким уявляєте життя мешканців древнього городища?

VІІІ. Підсумок уроку.

- Ви   довідались про історію Губинського городища.

Завдяки яким ученим ми маємо змогу відкривати ці давні сторінки історії?  (Це вчені-археологи Кам’янець-Подільського державного університету).

Примітка.  В конспекті використано матеріали періодичних видань, краєзнавчих досліджень, Інтернет – ресурси.

 

docx
Додано
11 березня 2018
Переглядів
989
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку