Розробка уроку за новою програмою з біології для учнів 7-го класу. На уроці використовуються методи (вправи і прийоми) такі, як "Градусник", "Хвилинка-цікавинка", "Тренажер", робота в групах тощо.
Руснак Т.М. Біологія тварин. Розробки уроків
Урок 35
Тема: Кров, її основні функції. Транспорт речовин у тварин.
Мета:
Обладнання:
Підручник: Біологія. 7 клас / Остапченко Л.І. та ін.. – К. Генеза, 2015.
Конструктор уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Початок уроку
Прийом «Градусник»[1]
Прийом спрямований на діагностику емоційного стану учнів, їх готовність до уроку.
Учням пропонується визначити свій психологічний стан у градусах. Верхні та нижні значення не повинні перевищувати значень шкали від -12 до +12. Якщо значення класу за шкалою знаходяться в плюсовій частині градусника, то можна починати проводити урок. У разі, коли багато значень є у мінусовій частині градусника, вчителю необхідно застосувати інтерактивну технологію, спрямовану на взаємодію між учнями з метою покращення їх емоційного стану.
ІІІ. Основна частина уроку
3.1 Мотивація та актуалізація
Вправа «Хвилинка-цікавинка»
Чи знали ви що?
Кров більшості тварин має червоне забарвлення завдяки особливому білку гемоглобіну. Цей білок містить двовалентне залізо, яке зв’язується з киснем і надає крові іржасто-червоного забарвлення.
Кров деяких членистоногих, молюсків, оніхофор має блакитний колір, оскільки містить гемоціанін – білок, до складу якого входить одновалентний купрум. Купрум, з’єднуючись з киснем, завдає крові блакитного забарвлення.
Хлорокруорін також залізовмісний білок, проте має зеленкувате забарвлення. Зустрічається у деяких кільчастих червів, п’явок і окремих морських безхребетних тварин, які належать до різних типів. Її ще називають кровю хамелеоном, оскільки при насиченні киснем спочатку майже безбарвна кров стає зеленою, а при подальшому насиченні – червоною.
У деяких морських безхребетних тварин кров має фіолетове забарвлення. Вона містить особливий білок гемеритрин, до складу якого також входить залізо. Свого рожево-фіолетового забарвлення кров набуває при насиченні киснем.
3.2 Вивчення нового матеріалу
Коментоване читання тексту підручника на с.131-132 про склад крові та її клітини. Складання схеми «Склад крові».
Пояснення вчителя про транспортні системи, судини, будову сердець та їх функціональне призначення.
Самостійна робота учнів з текстом підручника і заповнення в зошиті таблиці
Тип тварин |
Тип кровоносної системи |
Серце |
Кількість кіл кровообігу |
Особливості |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Робота в парі
3.3 Закріплення знань
Вправа «Тренажер» за посиланням: http://learningapps.org/view2154225
Робота в групах
Заповнити ЛСМ для хордових тварин за променем «Кровоносна система»
IV. Завершення уроку (рефлексія)
Прийом «Продовжити речення»: «Мій психологічний стан на кінець уроку (покращився/погіршився) і становить ___ 0С, тому що…»
Домашнє завдання: §31, обміркувати питання для допитливих і кмітливих на с.135
[1] Пометун О.І. Енциклопедія інтерактивного навчання. – К.: 2007, - с.43