Розробка уроку за новою програмою з біології для учнів 7-го класу. На уроці використовуються методи (вправи і прийоми) такі, як "Асоціативне слово", графічний диктант, тест-нумератор, "Класифікація". До уроку додається "Листок вивчення теми"
Руснак Т.М. Біологія тварин. Розробки уроків
Урок 36
Тема: Обмін речовин. Виділення та його значення. Видільні системи тварин.
Мета уроку:
Обладнання і матеріали:
Підручник: Біологія. 7 клас / Остапченко Л.І. та ін.. – К. Генеза, 2015.
Конструктор уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Початок уроку
Вправа «Асоціативне слово»
Вчитель просить учнів висловитись, з чим у них асоціюється слово «УРОК» (слайд 2). Вислухавши учнів, пропонує свою версію (слайд 3):
У – успіх
Р – радість
О – обізнаність
К – кмітливість.
Плідно попрацювавши на уроці, учні досягнуть успіху, якому будуть радіти, покажуть свою обізнаність з попередньо вивчених тем, проявляючи при цьому кмітливість.
ІІІ. Основна частина уроку
3.1 Мотивація та актуалізація
Графічний диктант або тест-нумератор
Графічний диктант
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
Якщо відповідь на твердження буде «так», то учні навпроти номера питання ставлять галочку вверх «», якщо «ні» - вниз «»
Тест-нумератор (формат N) (номер картинки – номер варіанту для учня)
З переліку запропонованих відповідей виберіть варіанти, які характеризують циркуляторну систему тварини, представлену на малюнку
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Картки
1
Жук-сонечко |
4
Бджола медоносна |
7
Піскожил (кільчастий черв) |
2
Восьминіг |
5
Беззубка звичайна |
8
Синиця блакитна |
3
Жаба гостроморда |
6
Ящірка зелена |
9
Рак річковий |
10
Короп звичайний |
11
Білка звичайна |
12
Ставковик великий |
Колективна бесіда:
Після бесіди вчитель формулює тему і мету уроку.
3.2 Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя про обмін речовин, креслення схеми обміну речовин вчителем на дошці, а учнями у зошитах:
На основі роботи формулюється визначення виділення:
Виділення – це процес звільнення організму від кінцевих продуктів обміну речовин. Спеціалізовані органи виділення утворюють видільну систему. Продукти обміну речовин, які видаляються з організму отримали назву сечі (слайд 4).
Надходження речовин |
|
Обмін речовин |
|
Виділення речовин |
Вода Білки Жири Вуглеводи Вітаміни Мікроелементи Кисень
|
|
Перетравлення речовин в травній системі
Транспорт речовин циркуляторними системами
Надходження речовин в клітини тіла
Розкладання речовин на прості молекули
Синтез складних речовин клітиною
Утворення продуктів обміну речовин |
|
Надходження продуктів обміну з клітини в циркуляторні системи або органи виділення: Шкіра Органи дихання Спеціалізовані органи виділення
Виділення продуктів обміну назовні тіла |
Розповідь вчителя про класифікацію хордових тварин за кінцевими продуктами обміну речовин (слайди 5-7).
Пояснення вчителя про типи органів виділення у тварин (слайд 8).
|
Нефри́дії (від грец. nephrós — нирка) - органи виділення у безхребетних тварин, які слугують для видалення з організму продуктів обміну речовин. Вони бувають двох видів: протонефридії і метанефридії.
Протонефридії мають вигляд розгалужених трубочок, які відкриваються на поверхню тіла порою. Внутрішні кінці її закриті миготливою клітиною з пучком війок, що женуть назовні з тіла профільтровану рідину з продуктами обміну.
Метанефридії – трубчасті звивисті канали, які відкриваються одним кінцем (війчастою лійкою) у порожнину тіла, а іншим (видільною порою) – назовні. Через лійку шляхом фільтрації з рідини порожнини тіла утворюється сеча, пересування якої по метанефридію забезпечується війками.
Мальпігієві судини - трубчасті канальці, що є довгими сліпими виростами кишечника. В них з гемолімфи шляхом фільтрації утворюється сеча, яка потрапляє в кишку.
Нефрон – основні одиниці будови нирок. До складу нефрона входить лійка, звивисті канальці, що утворюють петлю і відкриваються отвором у збиральну трубочку. Канальці оточені сіткою капілярів. Капіляри утворюють клубочок і в лійці. Таким чином, сеча утворюється з крові шляхом фільтрації. В канальцях частково рідина всмоктується назад у капіляри.
Самостійна робота учнів
Учням пропонується заповнити таблицю:
Тип органу виділення |
З чого утворюється сеча |
Спосіб утворення сечі |
|
|
|
Робота учнів в групах.
І група опрацьовує матеріал підручника на с.135-136 про органи виділення безхребетних тварин.
ІІ група опрацьовує матеріал підручника на с.136-137 про органи виділення хребетних тварин.
Під час роботи учні з’ясовують, які органи виділення формують у різних організмів видільну систему.
Після роботи груп колективно складається логіко-смислова модель (ЛСМ) «Видільні системи тварин». На основі складеної моделі проводиться порівняльна бесіда.
Приклад заповнення частини моделі (слайд 9):
|
Вправа «Класифікація»
Після бесіди учитель просить згрупувати організми за такими ознаками:
Бесіда з формулювання узагальненого висновку про значення виділення (слайд 10).
3.3 Закріплення знань
Вправа «Логікон» - учні працюють в парах (слайд 11).
Кільчасті черви |
2 |
Молюски |
Кісткові риби |
5 |
7 |
Плазуни |
Птахи |
11 |
Нефридії |
Мальпі-гієві судини |
3 |
Тулубові нирки Сечоводи Сечовий міхур Сечівник |
6 |
Тулубові нирки Сечоводи Сечовий міхур Клоака |
9 |
Тазові нирки Сечо-води Клоака |
12 |
1 |
Жук колорад-ський |
Слимак виноград-ний |
4 |
Акула |
8 |
Гадюка степова |
10 |
Кіт лісовий |
IV. Завершення уроку (рефлексія)
Вправа «Сходинка успіху» (слайд 12)
Учні повинні самостійно визначити, на якій сходинці вони опинились в кінці уроку, і намалювати на ній фігурку людини.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
За результатами вправи проводиться коротке обговорення, чому саме на тій чи іншій сходинці намалювали себе учні, і що треба зробити для того, щоб у подальшому у навчанні піднятись на сходинку вище.
Домашнє завдання: Опрацювати §32, обміркувати питання для допитливих і кмітливих на с.138 (слайд 13)
Використані джерела:
Додаток
Листок вивчення теми
Тема: Обмін речовин. Виділення та його значення. Видільні системи тварин.
1.Записати визначення термінів:
Виділення – це |
|
|
Кінцеві продукти обміну речовин – це |
|
|
Сеча – це |
|
|
2.Підписати малюнок «Типи органів виділення»:
|
|
|
|
|
|
|
|
3.Заповнити таблицю:
Тип органу виділення |
З чого утворюється сеча? |
Шлях утворення сечі |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.Заповнити логіко-смислову модель «Видільні системи тварин»
|
5. Розвʼязати логікон
Кільчасті черви |
2
|
Молюски |
Кісткові риби |
5 |
7 |
Плазуни |
Птахи |
11 |
Нефридії |
Мальпі-гієві судини |
3 |
Тулубові нирки Сечоводи Сечовий міхур Сечівник |
6 |
Тулубові нирки Сечоводи Сечовий міхур Клоака |
9 |
Тазові нирки Сечо-води Клоака |
12 |
1
|
Жук колорад-ський |
Слимак виноград-ний |
4 |
Акула |
8 |
Гадюка степова |
10 |
Кіт лісовий |
Моя сходинки успіху
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|