Географія 6 клас Урок №___ Дата__________
Тема. Кругообіг води в природі.
Мета.
Навчальна: поглибити знання учнів про гідросферу; розглянути склад і властивості води та її кругообіг;
розвивальна: розвивати вміння спостерігати й робити висновки, а також допитливість, пам’ять, уміння працювати з картами; розвивати зв’язне мовлення; удосконалювати навички самостійної навчально- пізнавальної діяльності; сприяти розвитку інтересу до уроку;
виховна: виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища, любов до природи, відповідальність за збереження її унікальності, уміння працювати в колективі;
корекційна: корегувати мовлення та осанку.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: схема «Кругообіг води в природі», фізична карта світу, глобус, презентація, підручники, зошити.
Епіграф до уроку: «Світ, що нас оточує – це світ географії, тож давайте його пізнавати!»
Девіз уроку:
Думати – колективно,
Діяти – оперативно,
Сперечатись – доказово.
Це для всіх обов’язково!
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1.1. Організаційний момент
Доброго дня, шановні гості та учні!
Встали, дітки, всі рівненько
Посміхнулися гарненько
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
Що б ви побажали одне одному на уроці?
Діти: Хай сьогодні нам щастить,
Хай нам завтра пощастить,
Хай завжди усім щастить.
З добрим днем всіх привітайте
І за парти посідайте.
1.2. Нервово- психологічна підготовка учнів до уроку
Діти, зверніть увагу на епіграф уроку: «Світ, що нас оточує – це світ географії, тож давайте його пізнавати!»
Як ви розумієте ці слова? (діти пояснюють)
А про що говорить девіз нашого уроку?)
Думати – колективно,
Діяти – оперативно,
Сперечатись – доказово.
Це для всіх обов’язково!
( діти висловлюють свої думки)
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
2.1. Мотивація навчальної діяльності
Метод « Практичність теорії»
Сьогодні на уроці ми з вами перегорнемо чергову сторінку цікавого світугеографії. Закріпимо вже вивчений матеріал, познайомимося із новою темою, попрацюємо із картою, схемами, – цим ми закріпимо своє вміння працювати з ними, пограємо в цікаву гру, переглянемо відеофільм та презентацію і звичайно відпочинемо.
Діти! Але перш ніж рухатися далі, перевіримо, як ви вивчили домашнє завдання.
2.2. Перевірка домашнього завдання:
Без води і трава не росте
Весняні води землю будять.
В океані води не зміряєш.
2.3. Нервово-дидактична підготовка
Не можна жити без води:
вона навкруг, вона в тобі,
в озерах, річках, океанах,
в дощу краплинах і в фонтанах.
Вона в емоціях людини:
в сльозах від радощів чи гніву,
Й краса природи на Землі
не може жити без води.
Чудова наша гідросфера,
Існує все навколо неї:
і людство, й фауна, і флора,
і все, що є у нас навколо.
А не було б її, життя все зникло на Землі.
Демонстрація відеофільму про воду: https://www.youtube.com/watch?v=tBvVrEfTr6Y
Методичний прийом “Мікрофон”:
1. Яка речовина покриває більшу частину поверхні Землі?
2.Яке значення води в природі?
3.Що довела щодо водної оболонки Землі навколосвітня подорож експедиції Ф.Магелана?
2.4. Повідомлення теми уроку
Відома з віку рідина
Усяк ії вживає.
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває,
Бува як скло, крихка, тверда –
Звичайна (підкажіть)….(вода)
- Чи здогадались ви про тему нашого уроку ?
- Чи знаєте ви, що у світі найсильніше? Виявляється – вода!
- Що ви знаєте про воду? Що хотіли б дізнатися?
Тема. Кругообіг води в природі.
Робота в зошитах.
Запишіть в зошитах дату та тему уроку. (Діти записують у зошитах)
- Усі ми звикли дивитися на воду,як на звичайну річ. Але воду називають найбільшим дивом землі (світу). Тому ми не можемо не говорити про неї
- Уявіть собі,що було б на Землі, як би не було води?(не зеленіла б трава,росли б дерева, не було птахів, звірів і нас – людей)
Інтерактивна вправа « Асоціативний кущ».
-Де в природі ми бачимо воду?
(учні дають відповіді та заповнюють схему на дошці)
Якщо швидко покрутити глобус, то він увесь здається голубим. Нашу Землю так і називають – голуба планета. Якщо всю Землю умовно поділити на 4 частини, то три з них – вода: океани, море , річки,озера….
Але вода є на Землі не тільки у водоймах. Усі ми бачили джерела, які б’ють із землі. Звідки ж тут береться вода? Адже вода тече багато років, та джерела не висихають, не зникають. Так, під землею теж є вода . Колодязі, криниці-- це отвори для добування підземної води.
Вода є в повітрі, у земній атмосфері: це дощ,сніг,хмари,туман. Ось як багато води на Землі.
Демонструє відеофільму “ Подорож краплинки” (https://www.youtube.com/watch?v=4C71xHLXQmQ ). Як ви можете назвати це явище в природі? Так, кругообіг води в природі.
Кругообіг води в природі — це постійний обмін вологою між водною поверхнею, атмосферою й земною поверхнею. Вода постійно випаровується з поверхні водойм і ґрунтів, а потім знову повертається на землю у вигляді опадів (дощу, снігу, роси). Це дозволяє підтримувати постійну течію річок і струмків та постійний рівень водойм.
Під час переміщення води у процесі кругообігу відбуваються такі фізичні явища, як текучість, випаровування, рух водяної пари в атмосфері, охолодження поверхні, з якої випаровується вода тощо.
І так, перетворення води з одного стану в іншій відбувається в природі постійно.
- Розкажіть про подорож крапельки води, користуючись схемою
Подивіться на схему. Сонце зігріває землю . З поверхонь річок,ставків, озер, океанів, ґрунтів, рослин випаровується вода. Легка водяна пара піднімається високо в небо. Там набагато холодніше ніж на землі. Водяна пара охолоджується і перетворюється на дрібненькі краплинки води. З них утворюються дощові хмари. У хмарах краплинки зливаються. Вони стають важкими і падають у вигляді дощу при температурі вище 0 С і у вигляді снігу при температурі 0 С. Отже,вода, що випаровувалася повертається у вигляді опадів (дощу,снігу, граду).
Частина цієї води знову просочується у грунт,потрапляє в озера, річки, моря. А решта води знову випаровується з поверхонь суходолу, водойм і рослин. Вода в природі постійно рухається. Перетворення води в природі з одного стану в іншій називають кругообігом води.
Висновок: Вода в природі рухається по замкненому колу.
Щось втомились ми сидіти,
Треба трохи відпочити.
(виконують вправи під мелодію «Руханка – танок «Зима»
Дружно всі присядемо
І за парти сядемо.
Прочитати на сторінці 76 визначення – Що називається кругообігом води та виписати його в зошити.
Опрацювати матеріал підручника на ст. 75-77. Читати та відповідати на питання.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
3.1. Рефлексія Прийом «Ланцюжок думок».
(Учні висловлюють свої думки з приводу того, чи сподобався їм урок)
3.2. Бальне оцінювання
Збіг урок наш, як коротка мить.
Дуже швидко час біжить.
Ще попереду у нас багато кроків,
І цікавих, і важких уроків.
Завдання покличуть у майбутнє,
Найскладніше ж завдання ЖИТТЯ.
Так старайтесь вправно все вивчати!
Пам’ятайте: учня скарб ЗНАННЯ!
На цьому ми завершуємо наш урок.