Тема: Культура стародавніх слов’ян. Як ще не було початку світа… (Українська народна обрядова пісня). Записала Євгенія Ярошинська.
Мета: продовжити ознайомлення учнів з творами усної народної творчості; розширювати знання учнів про народні обряди; ознайомити з українською народною обрядовою піснею «Як ще не було початку світа...»; вдосконалювати навички художнього читання; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, творчу уяву; виховувати любов до усної народної творчості.
Обладнання: комп’ютер, презентація, стародавня пісня-коляда «Ой як же було ізпрежди віка» (хор ім. Барди)
Хід уроку
І. Організація класу(Слайд1)
Дзвоник всім нам дав наказ:
До роботи, швидше в клас!
Біля парти станемо чемно -
Плине час хай недаремно.
Будемо уважні і старанні всі,
Сядемо рівненько на місця свої.
ІІ. Мовленнєва розминка
1.Хорове читання. (Слайд 2,3)
Читанка всім без вагання
Розвине техніку читання.
Нам допоможе зрозуміти,
Як в цьому світі жити.
Тут є прислів’я і лічилки,
Ще скоромовки та мирилки.
Щоб всі ми мудрими були
Та в світ розумними пішли.
2.Робота над скоромовкою(Слайд 4)
У садочку барвінок,
На барвінку втінок,
Заберемо втінок,
Вирвімо барвінок.
- Прочитати скоромовку весело, сердито, хитро.
3.Чистомовка(Слайд 5)
Чечір-вечір, чечір-вечір.
Хтось воркує біля печі.
Чорні лапи, вуса, ротик,
Чечір-вечір, чорний котик!
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
1.Вибіркове читання.
-Ким був Дедал?
-Чому Дедал опинився на острові Крит?
-Яке відкриття зробив Дедал?
-Чому загинув Ікар?
-Як люди зберегли пам'ять про Ікара?
2. Переказ прочитаного.
3.Додаткові питання.
-Що таке міф?
-Які народи вважали творцем світу бога-Сонця ?
-Які здогадки про походження світу є в єгипетських міфах?
4.Підсумок.
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
Українська народна обрядова пісня « Кя ще ен лобу чаткупо тасві…»( «Як ще не було початку світа…»)(Слайд 6)
А які пісні називаються обрядовими?
Обрядові пісні — це пісні, що виконувалися під час різних народних свят та обрядів. (Слайд 7)
Нашим пращурам, як і всім первісним людям, був властивий особливий погляд на світ, який їм уявлявся населеним різними божествами і духами. Люди вірили в те, що ці боги посилають або дощ, або мороз, або погожу днину, гарний урожай. А якщо розгнівати богів — чимось не догодити їм, наприклад, не подякувати сонцеві за гарний урожай, — то вони також чинитимуть зло. Тому люди і намагалися всіляко задобрити богів — співали на їх честь величальні пісні. Молилися наші пращури перед сонцем, місяцем, зірками в небі. Верховним божеством вони вважали Сонце, У найдавніших своїх піснях пращури намагалися пояснити навколишній світ, походження його, різні природні явища.
Сьогодні ви ознайомитеся з українською народною піснею-колядкою „Як ще не було початку світа“, у якій народ намагається, виходячи зі своїх вірувань, пояснити, як був створений світ.
V.Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
2. Словникова робота (Слайд 8, 9)
Чи всі слова в пісні були зрозумілі?
З него — з нього.
Тамки — там.
Звізди — тут: зірки.
Раду радили, лишень, добудемо, прекрасні.
3. Самостійне читання пісні (мовчки).
— Які пташки сиділи на дереві?
— Про що вони радилися?
4. Цікаві повідомлення. (Слайд 10,11)
Явір - це дерево родини кленових, на що безпомилково вказує листя. Явір -це символ безсмертя. Явір — лікарська рослина. У явора цілющим є сік, який містить цукор. Зараз сік явора п'ють при болях у попереку. У народній медицині подрібнене молоде листя використовують для лікування гнійних ран. Офіційна медицина використовує листя явора та молоді гілки як жовчогінний засіб.
5. Фізкультхвилинка
6.Читання пісні учнями в парах
7.Робота в групах
- Придумати по два запитання по тексту пісні для інших груп.
9.Слухання та обговорення стародавньої пісні-коляди «Ой як же було ізпрежди віка» (хор ім.Барди)
VІ. Підсумок уроку
- Чи збулися ваші очікування?
- З яким твором ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
- Що нового дізналися на уроці?
- Що таке обрядові пісні?
-Що сподобалося?
- Кому б ви хотіли подякувати за роботу на уроці?
VІІ. Домашнє завдання
Виразно читати пісню (с. 31).