Урок "Культура стародавніх слов’ян. Як ще не було початку світа… "(Українська народна обрядова пісня). Записала Євгенія Ярошинська.

Про матеріал
Продовжити ознайомлення учнів з творами усної народної творчості; розширювати знання учнів про народні обряди; ознайомити з українською народною обрядовою піснею «Як ще не було початку світа...»; вдосконалювати навички художнього читання; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, творчу уяву; виховувати любов до усної народної творчості.
Перегляд файлу

 

Тема:  Культура стародавніх слов’ян. Як ще не було початку світа… (Українська народна обрядова пісня). Записала Євгенія Ярошинська.

Мета: продовжити ознайомлення учнів з творами усної народної творчості; розширювати знання учнів про народні обряди; ознайомити з українською народною обрядовою піснею «Як ще не було початку світа...»; вдосконалювати навички художнього читання; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, творчу уяву; виховувати любов до усної народної творчості.

Обладнання: комп’ютер, презентація, стародавня пісня-коляда «Ой як же було ізпрежди віка» (хор ім. Барди)

                                          Хід уроку

І. Організація класу(Слайд1)

Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи, швидше в клас!

Біля парти станемо чемно -

Плине час хай недаремно.

Будемо уважні і старанні всі,

Сядемо рівненько на місця свої.

ІІ. Мовленнєва розминка

  • Діти, а який у нас зараз урок? (Літературне читання)

1.Хорове читання. (Слайд 2,3)

Читанка всім без вагання

Розвине техніку читання.

Нам допоможе зрозуміти,

Як в цьому світі жити.

Тут є прислів’я і лічилки,

Ще скоромовки та мирилки.

Щоб всі ми мудрими були

Та в світ розумними пішли.

2.Робота над скоромовкою(Слайд 4)

У садочку барвінок,
На барвінку втінок,
Заберемо втінок,
Вирвімо барвінок.

- Прочитати скоромовку весело, сердито, хитро.

3.Чистомовка(Слайд 5)

Чечір-вечір,  чечір-вечір.
Хтось воркує біля печі.
Чорні лапи, вуса, ротик,
Чечір-вечір, чорний котик!

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

1.Вибіркове читання.

-Ким був Дедал?

-Чому Дедал опинився на острові Крит?

-Яке відкриття зробив Дедал?

-Чому загинув Ікар?

-Як люди зберегли пам'ять про Ікара?

2. Переказ прочитаного.

3.Додаткові питання.

-Що таке міф?

-Які народи вважали творцем світу бога-Сонця ?

-Які здогадки про походження світу є в  єгипетських міфах?

4.Підсумок.

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

  •               Прочитайте назву твору, який ми будемо вивчати на сьогоднішньому уроці.

Українська народна обрядова  пісня « Кя ще ен лобу чаткупо тасві…»( «Як ще не було початку світа…»)(Слайд 6)

А які пісні називаються обрядовими?

Обрядові пісні — це пісні, що виконувалися під час різних народних свят та обрядів. (Слайд 7)

Нашим пращурам, як і всім первісним людям, був властивий особливий погляд на світ, який їм уявлявся населеним різними божествами і духами. Люди вірили в те, що ці боги посилають або дощ, або мороз, або погожу днину, гарний урожай. А якщо розгнівати богів — чимось не догодити їм, наприклад, не подякувати сонцеві за гарний урожай, — то вони також чинитимуть зло. Тому люди і намагалися всіляко задобрити богів — співали на їх честь величальні пісні. Молилися наші пращури перед сонцем, місяцем, зірками в небі. Верховним божеством вони вважали Сонце, У найдавніших своїх піснях пращури намагалися пояснити навколишній світ, походження його, різні природні явища.

Сьогодні ви ознайомитеся з українською народною піснею-колядкою „Як ще не було початку світа“, у якій народ намагається, виходячи зі своїх вірувань, пояснити, як був створений світ.

V.Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

  1.                Виразне читання вчителем української народної обрядової пісні «Як ще не було початку світа...»
  •               Чи сподобалася вам пісня?
  •               Які почуття вона у вас викликала?

2. Словникова робота (Слайд 8, 9)

 Чи всі слова в пісні були зрозумілі?

З него — з нього.

Тамки — там.

Звізди — тут: зірки.

Раду радили, лишень, добудемо, прекрасні.

3. Самостійне читання пісні (мовчки).

— Які пташки сиділи на дереві?

— Про що вони радилися?

  • Про яке дерево розповідається в пісні?
  •               У якому міфі згадується це дерево?

4. Цікаві повідомлення. (Слайд 10,11)

Явір - це дерево  родини кленових, на що безпомилково вказує листя. Явір -це символ безсмертя. Явір — лікарська рослина. У явора цілющим є сік, який містить цукор. Зараз сік явора п'ють при болях у попереку. У народній медицині подрібнене молоде листя використовують для лікування гнійних ран. Офіційна медицина використовує листя явора та молоді гілки як жовчогінний  засіб.

5. Фізкультхвилинка

6.Читання пісні учнями в парах

  •               У якому темпі, з якою інтонацією та силою голосу будете читати пісню?
  •               Які слова необхідно виділити при читанні?
  •               Який настрій передасте?

7.Робота в групах

- Придумати по два запитання  по тексту пісні для інших груп.

8. Робота за ілюстрацією

  •               Розгляньте ілюстрацію. Що зобразила на ній художниця?
  •               Які птахи є на дереві?
  •               Які тварини зображені під деревом?
  •               Що означають ці символи?

9.Слухання  та обговорення стародавньої пісні-коляди «Ой як же було ізпрежди віка» (хор ім.Барди)

VІ. Підсумок уроку

- Чи збулися ваші очікування?

- З яким твором ознайомилися на сьогоднішньому уроці?

- Що нового дізналися на уроці?

- Що таке обрядові пісні?

-Що сподобалося?

- Кому б ви хотіли подякувати за роботу на уроці?

VІІ. Домашнє завдання

Виразно читати пісню (с. 31).

 

docx
Додано
31 жовтня 2019
Переглядів
1172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку