Урок літературного читання у 4 класі. "Життя і творчість І. Франка. Р. Завадович «Любив Франко…», І. Франко «Полудень», « Гріє сонечко», « У долині село лежить»"

Про матеріал
Розробка уроку літературного читання у 4 класі.Мета: збагачувати знання новими відомостями про життя і творчість І. Я. Франка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, добирати потрібну інтонацію під час читання; розвивати зв'язне мовлення, вчити поважати народних геніїв.
Перегляд файлу

Урок літературного читання в 4 класі

Тема. Життя і творчість І. Франка. Р. Завадович «Любив Франко…»,  І. Франко «Полудень», « Гріє сонечко», « У долині село лежить»

Мета: збагачувати знання учнів новими відомостями про життя і творчість І. Я. Франка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вміння добирати потрібну інтонацію під час читання; розвивати зв'язне мовлення учнів, уміння словесно малювати картини до прочитаних творів; виховувати пошану до народних геніїв, інтерес до їх творчості.

Хід уроку:

I. Мотиваційний етап

1. Промовляння скоромовки з диригуванням у такт мовлення

(Вказівний палець правої руки рухається вгору-вниз; рух — слово.)

Тато тут, тато там,

Тато, тато тут і там.

Мама тут, мама там,

Мама, мама тут і там.

Тато тут, мама там,

Тато, мама тут і там;

2. Конкурс поетів «Закінчіть риму» (усно, на швидкість)

П’є гарячий чай із... (медом).

Тільки вчора було влітку,

А сьогодні — ... (восени).

Тільки дощ — як... (кулемет).

Загубила у небі журавлині... (ключі).

Цвіркуни й перепілки припинили... (концерт).

2. Перевірка домашнього завдання

Гра „ Хто краще?”. Конкурс на краще виразне читання з пам'яті вірша Т. Г. Шевченка.

ІІ. Етап цілевизначення та планування

Гра „Відгадай казку”

• Тим часом в своїй столиці Цар засів поруч цариці,

Щоб творити звірам суд. („Лис Микита”)

• Розповідала Сорока-білобока, що чула від Куниці, молодої дівиці, що та бачила, як господар куштував і хвалив, що солодкий, пора збирати. Ходімо наїмося, ще й дітям по грону принесемо. („Три міхи хитрощів”)

• А вже як вибрався на лови — чи то до курника, чи до комори, то не було смілішого, вигадливішого та спритнішого злодія над нього. Дійшло до того, що він не раз у білий день вибирався на полювання і ніколи не вертав з порожніми руками. („Фарбований Лис”)

  • Що обєднує ці твори?

Так, автор усіх цих текстів – Іван Франко.

І ми сьогодні будемо збагачувати знання новими відомостями про життя і творчість І. Я. Франка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, добиратимемо потрібну інтонацію під час читання; розвиватимемо зв'язне мовлення, вчитимемось поважати народних геніїв.

ІІІ. Етап вивчення нового матеріалу

1. Опрацювання статті „Іван Франко”. Гра „Рибки”. Самостійне мовчазне читання статті учнями

2. Аналіз змісту статті

— Де і коли народився І. Я. Франко?

— Ким був його батько?

— Яким поет був у дитинстві?

— Чиї твори любив?

3. Розповідь вчителя

- Іван Франко - це супергерой з розумовими надздібностями і феноменальною пам’яттю з королівства Галичини і Володимирії (Львівщина і Франківщина). Мікс геніальності і фантастичної працездатності.  Перший український професійний письменник, який заробляв літературною діяльністю дуже немалі гроші, а почав з того, що ще в дитинстві сам в себе інвестував - в свою освіту і розум. Спочатку звичайна початкова школа, потім школа з німецькою мовою викладання, далі гімназія з польськомовним викладанням. У 9 років помер батько. Малий вчився так, щоб знань вистачило підробляти репетиторством, а на зароблені гроші купував книжки, читав, вчився, заробляв і т.д. Зрештою ще юнаком зібрав фантастичну бібліотеку українських і європейських авторів, став ходячою енциклопедією і фінансово незалежним красунчиком.

- Друзі-гімназисти розказували, що Франко після годинної лекції вчителя міг дослівно її переказати. Знав напам’ять всього товстелезного Кобзаря, домашку з польської робив у віршах, почав писати свої вірші, прозу і історичні драми, перекладав Гомера і Софокла. В 15 перекладав Гомера і Софокла! В 15. Гомера і Софокла. Без гугл-перекладача. (Що ви робили в 15? Я, наприклад, годинами крутилась перед дзеркалом, обираючи ідеальну сукню для побачення, і мені тоді точно було не до Софокла).

- Дівчатам Іван подобався. Підлітком, коли за гроші «підтягував» сина священика, закохався в його доньку. Ольга Рошкевич. Роман був взаємний і тривав досить довго. Франко запропонував Ользі вийти за нього, але коли батько нарешті дав згоду, Івана як на зло посадили в тюрму «за  участь у таємній організації» і батько передумав.

- Далі були ще жінки, університети і арешти за громадську і політичну діяльність. Інтелектуальний рок-н-рольщик. Підтримував рух – фемен. Порушував на той час найбільшу заборону: запрошував жінок до театру, на каву… 

- Ще два сильних кохання. Друге кохання - Юзефа Дзвонковська.  Взаємне і трагічне. Юзефа відмовила у шлюбі, бо мала смертельний на той час діагноз - туберкульоз.

Третє - Целіна Журовська  «женщина чи звір». Цинічна і холодна. Франко присвятив їй вірші у збірці «Зів’яле листя», але вона їх навіть не читала. Правда згодом їй зачитали вірші-присвяти, і Целіна зауважила, що найбільше в тих віршах їй запам‘ятався опис квартири, бо він нагадував їй квартиру, яку вона мала на вулиці Вронських у Львові.

- Три універи: Львівський, Чернівецький, Віденський. У Віденському захистився на доктора філософії. Ще два арешти.

- Франко знав 14 (ЧОТИРНАДЦЯТЬ!!!) мов на рівні перекладача. Переклав Гомера, Платона, Шекспіра, Діккенса, Золя, Гюго, Флобера, Гете, Твена, Сервантеса, Аліг’єрі і ще довгий розкішний список авторів світової класики і античної літератури.

- Письменник, поет, драматург, перекладач, критик, політик, історик, мистецтвознавець, економіст, доктор філософії, ГЕНІЙ.

- Ще й до всього мав ідеальний слух і прекрасний голос - Микола Лисенко писав музику з його співу.

- Одружився з Ольгою Хоружинською. Ольга народила трьох синів і доньку. Франко для сім’ї власноруч побудував розкішний будинок у Львові. Родина Франків щоліта виїжджала на відпочинок на Гуцульщину у компанії Лесі Українки, Миколи Грушевського, Ольги Кобилянської, Михайла Коцюбинського - норм компанія)

- Прожив 60 років. Поліартрит спочатку паралізував руки.

- Залишив по собі 100 томів власних творів українською, польською, німецькою, російською, болгарською, чеською мовами. Номінант на Нобелівську премію. Займав 4-те місце серед номінантів, але помер в рік проголошення лауреата (Ромена Ролана, до речі), тому був виключений зі списку.

- Перед смертю покликав священика на сповідь, але вигнав його до біса «за нетактовність», так і не сповідавшись.

- Перший, хто одягнув вишиванку під класичний костюм, = українець + європейські цінності.

- Все. Про твори жодного слова. Їх треба читати.

Фізкультхвилинка

4. Складання ментальних карт

Блок-схема «Талант І.Франка»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Був середнього росту, а йшов, як велетень... мало хто встигав за ним, а головою сягав хтозна-як високо

 

Спокійної вдачі, а вибухав, як порох, коли йшлося про добро  трудящих, і кидав громи, щоб Русь не спала

 

З війська відпустили за слабкий зір, а бачив краще від  інших, з низин далі сягав оком, ніж інші згори. 

 

Влада гнобителів не пустила його викладати у вищій школі, а він став учителем усього народу

 

Напрацювався за десятьох, а життя йому було дано лиш одне та й то недовге

 

«Психологічний портрет» І.Франка.

 

     працьовитість,енергійність

     інтелектуал

     дотепний співрозмовник

     прямолінійність

     послідовність у поглядах

     наполегливість, цілеспрямованість

     упертість і рішучість

     вимогливість до себе

     ерудит, геніальність

     справедливість, ворог брехні

     нескореність

 

 

4. Опрацювання вірша Романа Завадовича „Любив Франко й дітей без міри...”

1) Виразне читання вірша вчителем

— Чи сподобався вам вірш?

— Які картини ви уявляли, слухаючи його?

— Які почуття він у вас викликав?

2) Словникова робота

Читання колонок слів „луною” за вчителем

Щире                                                 дбав

лицаря                                              капці

бурмила                                            дружнє

вітряками                                          складаємо

— Прочитайте всі дієслова, іменники. Прочитайте слова з м'якими приголосними звуками.

Бурмило — жартівливе прізвисько ведмедя.

3) Робота в парах. Підготовка до виразного читання вірша

— У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?

— Які слова виділите голосом під час читання?

4) Виразне читання вірша учнями

5) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

— Що поет говорить про любов Франка до дітей?

— Які казки писав для них?

— Чого він навчав дітей своїми казками?


6) Гра „Добери риму”


Міри — ... (щире).

Чудові — ... (діброві).

Бурмила — ... (говорили).

Капці — ... (шапці).

Без тями — ... (з вітряками).

Дбав — ... (жартував).

Жити — ... ( служити).

Один —...(поклін).


 


5. Опрацювання вірша І. Франка „Полудень”

1) Гра „Передбачення”

— Прочитайте заголовок вірша.

— Як ви вважаєте, про що йтиметься у вірші, що має такий заголовок?

2) Виразне читання вчителем вірша

— Який настрій викликав у вас прослуханий вірш?

— Які картини ви уявляли, слухаючи його?

3) Словникова робота. Читання „пірамідки” слів

https://ukrlit.net/lesson/4klas_1/4klas_1.files/image005.jpg

4) Гра „Рибки”. Самостійне мовчазне читання вірша учнями

— У якому темпі, яким тоном і з якою силою голосу будете читати вірш?

— Які слова виділите інтонацією під час читання?

— Де зробите найбільшу паузу?

5) Виразне читання вірша учнями

6) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

— Яку пору доби описує поет? Доведіть.

— Які прикметники використовує поет для опису поля?

— Яке порівняння використовує, щоб описати трави? Які прикметники?

— Які слова підтверджують, що поле безлюдне?

— Кого можна почути?

7) Гра „Віднови вірш”

Читання уривка вірша із пропущеними буквами, що позначають голосні звуки

Л.ш тр.в., м.в м.р. хв.л.ст.,

З.л.н., б.рв.ст., кв.тч.ст.,

І к.н.к. в тр.в.х тр.щ.ть.

8) Гра „Добери риму”

Видать — ... (тріщать).

Хвилясте — ... (квітчасте).

6. Робота за ілюстрацією

— Роздивіться ілюстрації до твору художника Володимира Черватюка.

— Що художник зобразив на картині?

— Які кольори він використав?

— Який настрій вони створюють?

7. Прочитаймо опис степу М. Гоголя (с.44).

 Яким ти уявляєш український степ? На які кольори він багатий? Якими звуками наповнений?

 Чим доповнює опис степу твої враження, одержані під час читання вірша Івана Франка «Полудень»?

 У якому реченні письменник висловив своє захоплен­ня українським степом? Прочитай його, голосом передай ці почуття.

8. Опрацювання віршів « Гріє сонечко», « У долині село лежить» у посібнику «Читаю із задоволенням щодня» (с. 29-31)

1. Опрацювання вірша І. Франка «Гріє сонечко»

2. Бесіда

- Що таке пестливі слова? Знайдіть їх у тексті. Який, на вашу думку, вони створюють настрій?

- Визначіть художні засоби мови в тексті.

-  Що автор називає «кришталевим океаном»?

- Намалюйте те, що уявляєте, читаючи поезію.

9. Опрацювання вірша І. Франка « У долині село лежить»

1. Читання вірша вчителем

2. Бесіда

- Як ви розумієте слова «у коваля серце тепле».

- Знайдіть та назвіть усі дії туману.

- Кого, на вашу думку, мав на увазі автор, змальовуючи туман?

- Знайдіть уривок, який потрібно читати тривожно, схвильовано.

- До чого закликає автор у тексті?

ІV. Рефлексійно-оцінювальний етап

Дискусійне питання. Яким був І.Франко - звичайною працьовитою, талановитою людиною чи геніальною?

Домашнє завдання. С. 42-46 – читати, розповідати про автора; с. 29-31 посібника – читати.


 


C:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\FB_IMG_1570920462792.jpg

docx
Додано
1 листопада 2019
Переглядів
4698
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку