Урок літературного читання в 4 класі
Тема. Життя і творчість І. Франка. Р. Завадович «Любив Франко…», І. Франко «Полудень», « Гріє сонечко», « У долині село лежить»
Мета: збагачувати знання учнів новими відомостями про життя і творчість І. Я. Франка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вміння добирати потрібну інтонацію під час читання; розвивати зв'язне мовлення учнів, уміння словесно малювати картини до прочитаних творів; виховувати пошану до народних геніїв, інтерес до їх творчості.
Хід уроку:
I. Мотиваційний етап
1. Промовляння скоромовки з диригуванням у такт мовлення
(Вказівний палець правої руки рухається вгору-вниз; рух — слово.)
Тато тут, тато там,
Тато, тато тут і там.
Мама тут, мама там,
Мама, мама тут і там.
Тато тут, мама там,
Тато, мама тут і там;
2. Конкурс поетів «Закінчіть риму» (усно, на швидкість)
П’є гарячий чай із... (медом).
Тільки вчора було влітку,
А сьогодні — ... (восени).
Тільки дощ — як... (кулемет).
Загубила у небі журавлині... (ключі).
Цвіркуни й перепілки припинили... (концерт).
2. Перевірка домашнього завдання
Гра „ Хто краще?”. Конкурс на краще виразне читання з пам'яті вірша Т. Г. Шевченка.
ІІ. Етап цілевизначення та планування
Гра „Відгадай казку”
• Тим часом в своїй столиці Цар засів поруч цариці,
Щоб творити звірам суд. („Лис Микита”)
• Розповідала Сорока-білобока, що чула від Куниці, молодої дівиці, що та бачила, як господар куштував і хвалив, що солодкий, пора збирати. Ходімо наїмося, ще й дітям по грону принесемо. („Три міхи хитрощів”)
• А вже як вибрався на лови — чи то до курника, чи до комори, то не було смілішого, вигадливішого та спритнішого злодія над нього. Дійшло до того, що він не раз у білий день вибирався на полювання і ніколи не вертав з порожніми руками. („Фарбований Лис”)
Так, автор усіх цих текстів – Іван Франко.
І ми сьогодні будемо збагачувати знання новими відомостями про життя і творчість І. Я. Франка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, добиратимемо потрібну інтонацію під час читання; розвиватимемо зв'язне мовлення, вчитимемось поважати народних геніїв.
ІІІ. Етап вивчення нового матеріалу
1. Опрацювання статті „Іван Франко”. Гра „Рибки”. Самостійне мовчазне читання статті учнями
2. Аналіз змісту статті
— Де і коли народився І. Я. Франко?
— Ким був його батько?
— Яким поет був у дитинстві?
— Чиї твори любив?
3. Розповідь вчителя
- Іван Франко - це супергерой з розумовими надздібностями і феноменальною пам’яттю з королівства Галичини і Володимирії (Львівщина і Франківщина). Мікс геніальності і фантастичної працездатності. Перший український професійний письменник, який заробляв літературною діяльністю дуже немалі гроші, а почав з того, що ще в дитинстві сам в себе інвестував - в свою освіту і розум. Спочатку звичайна початкова школа, потім школа з німецькою мовою викладання, далі гімназія з польськомовним викладанням. У 9 років помер батько. Малий вчився так, щоб знань вистачило підробляти репетиторством, а на зароблені гроші купував книжки, читав, вчився, заробляв і т.д. Зрештою ще юнаком зібрав фантастичну бібліотеку українських і європейських авторів, став ходячою енциклопедією і фінансово незалежним красунчиком.
- Друзі-гімназисти розказували, що Франко після годинної лекції вчителя міг дослівно її переказати. Знав напам’ять всього товстелезного Кобзаря, домашку з польської робив у віршах, почав писати свої вірші, прозу і історичні драми, перекладав Гомера і Софокла. В 15 перекладав Гомера і Софокла! В 15. Гомера і Софокла. Без гугл-перекладача. (Що ви робили в 15? Я, наприклад, годинами крутилась перед дзеркалом, обираючи ідеальну сукню для побачення, і мені тоді точно було не до Софокла).
- Дівчатам Іван подобався. Підлітком, коли за гроші «підтягував» сина священика, закохався в його доньку. Ольга Рошкевич. Роман був взаємний і тривав досить довго. Франко запропонував Ользі вийти за нього, але коли батько нарешті дав згоду, Івана як на зло посадили в тюрму «за участь у таємній організації» і батько передумав.
- Далі були ще жінки, університети і арешти за громадську і політичну діяльність. Інтелектуальний рок-н-рольщик. Підтримував рух – фемен. Порушував на той час найбільшу заборону: запрошував жінок до театру, на каву…
- Ще два сильних кохання. Друге кохання - Юзефа Дзвонковська. Взаємне і трагічне. Юзефа відмовила у шлюбі, бо мала смертельний на той час діагноз - туберкульоз.
Третє - Целіна Журовська «женщина чи звір». Цинічна і холодна. Франко присвятив їй вірші у збірці «Зів’яле листя», але вона їх навіть не читала. Правда згодом їй зачитали вірші-присвяти, і Целіна зауважила, що найбільше в тих віршах їй запам‘ятався опис квартири, бо він нагадував їй квартиру, яку вона мала на вулиці Вронських у Львові.
- Три універи: Львівський, Чернівецький, Віденський. У Віденському захистився на доктора філософії. Ще два арешти.
- Франко знав 14 (ЧОТИРНАДЦЯТЬ!!!) мов на рівні перекладача. Переклав Гомера, Платона, Шекспіра, Діккенса, Золя, Гюго, Флобера, Гете, Твена, Сервантеса, Аліг’єрі і ще довгий розкішний список авторів світової класики і античної літератури.
- Письменник, поет, драматург, перекладач, критик, політик, історик, мистецтвознавець, економіст, доктор філософії, ГЕНІЙ.
- Ще й до всього мав ідеальний слух і прекрасний голос - Микола Лисенко писав музику з його співу.
- Одружився з Ольгою Хоружинською. Ольга народила трьох синів і доньку. Франко для сім’ї власноруч побудував розкішний будинок у Львові. Родина Франків щоліта виїжджала на відпочинок на Гуцульщину у компанії Лесі Українки, Миколи Грушевського, Ольги Кобилянської, Михайла Коцюбинського - норм компанія)
- Прожив 60 років. Поліартрит спочатку паралізував руки.
- Залишив по собі 100 томів власних творів українською, польською, німецькою, російською, болгарською, чеською мовами. Номінант на Нобелівську премію. Займав 4-те місце серед номінантів, але помер в рік проголошення лауреата (Ромена Ролана, до речі), тому був виключений зі списку.
- Перед смертю покликав священика на сповідь, але вигнав його до біса «за нетактовність», так і не сповідавшись.
- Перший, хто одягнув вишиванку під класичний костюм, = українець + європейські цінності.
- Все. Про твори жодного слова. Їх треба читати.
Фізкультхвилинка
4. Складання ментальних карт
Блок-схема «Талант І.Франка»
Був середнього росту, а йшов, як велетень... мало хто встигав за ним, а головою сягав хтозна-як високо
Спокійної вдачі, а вибухав, як порох, коли йшлося про добро трудящих, і кидав громи, щоб Русь не спала
З війська відпустили за слабкий зір, а бачив краще від інших, з низин далі сягав оком, ніж інші згори.
Влада гнобителів не пустила його викладати у вищій школі, а він став учителем усього народу
Напрацювався за десятьох, а життя йому було дано лиш одне та й то недовге
«Психологічний портрет» І.Франка.
працьовитість,енергійність
інтелектуал
дотепний співрозмовник
прямолінійність
послідовність у поглядах
наполегливість, цілеспрямованість
упертість і рішучість
вимогливість до себе
ерудит, геніальність
справедливість, ворог брехні
нескореність
4. Опрацювання вірша Романа Завадовича „Любив Франко й дітей без міри...”
1) Виразне читання вірша вчителем
— Чи сподобався вам вірш?
— Які картини ви уявляли, слухаючи його?
— Які почуття він у вас викликав?
2) Словникова робота
Читання колонок слів „луною” за вчителем
Щире дбав
лицаря капці
бурмила дружнє
вітряками складаємо
— Прочитайте всі дієслова, іменники. Прочитайте слова з м'якими приголосними звуками.
Бурмило — жартівливе прізвисько ведмедя.
3) Робота в парах. Підготовка до виразного читання вірша
— У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?
— Які слова виділите голосом під час читання?
4) Виразне читання вірша учнями
5) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— Що поет говорить про любов Франка до дітей?
— Які казки писав для них?
— Чого він навчав дітей своїми казками?
6) Гра „Добери риму”
Міри — ... (щире).
Чудові — ... (діброві).
Бурмила — ... (говорили).
Капці — ... (шапці).
Без тями — ... (з вітряками).
Дбав — ... (жартував).
Жити — ... ( служити).
Один —...(поклін).
5. Опрацювання вірша І. Франка „Полудень”
1) Гра „Передбачення”
— Прочитайте заголовок вірша.
— Як ви вважаєте, про що йтиметься у вірші, що має такий заголовок?
2) Виразне читання вчителем вірша
— Який настрій викликав у вас прослуханий вірш?
— Які картини ви уявляли, слухаючи його?
3) Словникова робота. Читання „пірамідки” слів
4) Гра „Рибки”. Самостійне мовчазне читання вірша учнями
— У якому темпі, яким тоном і з якою силою голосу будете читати вірш?
— Які слова виділите інтонацією під час читання?
— Де зробите найбільшу паузу?
5) Виразне читання вірша учнями
6) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— Яку пору доби описує поет? Доведіть.
— Які прикметники використовує поет для опису поля?
— Яке порівняння використовує, щоб описати трави? Які прикметники?
— Які слова підтверджують, що поле безлюдне?
— Кого можна почути?
7) Гра „Віднови вірш”
Читання уривка вірша із пропущеними буквами, що позначають голосні звуки
Л.ш тр.в., м.в м.р. хв.л.ст.,
З.л.н., б.рв.ст., кв.тч.ст.,
І к.н.к. в тр.в.х тр.щ.ть.
8) Гра „Добери риму”
Видать — ... (тріщать).
Хвилясте — ... (квітчасте).
6. Робота за ілюстрацією
— Роздивіться ілюстрації до твору художника Володимира Черватюка.
— Що художник зобразив на картині?
— Які кольори він використав?
— Який настрій вони створюють?
7. Прочитаймо опис степу М. Гоголя (с.44).
• Яким ти уявляєш український степ? На які кольори він багатий? Якими звуками наповнений?
• Чим доповнює опис степу твої враження, одержані під час читання вірша Івана Франка «Полудень»?
• У якому реченні письменник висловив своє захоплення українським степом? Прочитай його, голосом передай ці почуття.
8. Опрацювання віршів « Гріє сонечко», « У долині село лежить» у посібнику «Читаю із задоволенням щодня» (с. 29-31)
1. Опрацювання вірша І. Франка «Гріє сонечко»
2. Бесіда
- Що таке пестливі слова? Знайдіть їх у тексті. Який, на вашу думку, вони створюють настрій?
- Визначіть художні засоби мови в тексті.
- Що автор називає «кришталевим океаном»?
- Намалюйте те, що уявляєте, читаючи поезію.
9. Опрацювання вірша І. Франка « У долині село лежить»
1. Читання вірша вчителем
2. Бесіда
- Як ви розумієте слова «у коваля серце тепле».
- Знайдіть та назвіть усі дії туману.
- Кого, на вашу думку, мав на увазі автор, змальовуючи туман?
- Знайдіть уривок, який потрібно читати тривожно, схвильовано.
- До чого закликає автор у тексті?
ІV. Рефлексійно-оцінювальний етап
Дискусійне питання. Яким був І.Франко - звичайною працьовитою, талановитою людиною чи геніальною?
Домашнє завдання. С. 42-46 – читати, розповідати про автора; с. 29-31 посібника – читати.