Урок "Культурна спадщина народу"

Про матеріал
  • Урок має за мету: ознайомити з головною скарбницею давньоруської культури – Софійським собором, Золотими воротами; ознайомити з поняттями: музей, експонат, екскурсовод; закріпити правила поведінки у храмі; в музеї;
  • формувати поняття «культурна спадщина народу»; розширити і поглибити поняття громадянськості; формувати національну гордість школярів;
  • розвивати мислення, мовлення, уяву, почуття прекрасного;
  • сприяти вихованню гуманного ставлення до культурної спадщини українського народу, славетних творів української культури; викликати бажання вивчати, берегти і примножувати багатства рідного краю.
Перегляд файлу

 

Навчальний предмет:  Я у світі. 4 клас

Розділ:  Людина в суспільстві

Тема: Культурна спадщина народу

Тип уроку:  комбінований

Автор уроку: Нечухріна Галина Іванівна -  вчитель початкових класів Кривецької загальноосвітньої школи  І-ІІ ступенів Ставищенської районної ради Київської області

Урок складено відповідно  Навчальних  програм для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1-4 класи.  – К. : Вид. дім «Освіта», 2012.

Мета: ознайомити з головною скарбницею давньоруської культури – Софійським собором, Золотими воротами; ознайомити з поняттями: музей,   експонат, екскурсовод; закріпити  правила поведінки у храмі; в музеї;                             

формувати  поняття «культурна спадщина народу»; розширити і поглибити поняття громадянськості; формувати національну гордість школярів;

розвивати мислення, мовлення,  уяву, почуття прекрасного;

сприяти вихованню гуманного ставлення до культурної спадщини українського народу, славетних творів української культури; викликати бажання вивчати, берегти і примножувати багатства рідного краю.

 

Обладнання: відеокліп «Культурні скарби України», ілюстрації, фотографії, портрети видатних письменників, вишивки, альбоми малюнків К.Білокур та М.Приймаченко; роздаткові набори карток, клей, робочі зошити Н.М.Бібік, Г.П.Бондарчук для 4 класу, підручник «Я у світі» Н.М. Бібік для 4 класу (2015 р.), карта України.

 

 

 

Україно! Доки жити буду,

Доти відкриватиму тебе…

(В.Симоненко)

Хід уроку

  1. Організація класу.
  • Послухайте вірш і скажіть про що піде мова на уроці?

Україно! Ти для мене диво!

І нехай пливе за роком рік,

Буду, рідна, горда і вродлива

З тебе дивуватися повік.              (В. Симоненко)

  1. Актуалізація опорних знань.
  1. Вступна бесіда: 
  • В якій державі ми живемо?
  • Яка її столиця?
  • Чим славиться наша земля?
  1. Перегляд відеокліпу «Культурні скарби України»  
  • Перегляньте відеокліп і подумайте, що можна віднести до скарбів України?
  1. Створення «асоціативного куща». (На основі переглянутого фільму)

  1. Перевірка домашнього завдання.
  • Вам потрібно було дізнатися про дані пам’ятки культури нашого обласного центру:

1 група -  Софійський собор.

2 група – Андріївська церква.

3 група - Золоті ворота

Відповіді дітей, розповіді про дані об’єкти культури. (Додаток   )

 

  1. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
  • Сьогодні на уроці ми поглибимо свої знання про культурну спадщину українського народу. А саме: дізнаємося, що є головною скарбницею давньоруської культури, де зберігаються скарби України та які правила поведінки в цих скарбницях культури треба знати.

Наші предки залишили нам у спадок багату землю, свою історію, культуру, звичаї і традиції. Наше завдання зберегти цей скарб  і примножити його.

  1. Вивчення нового матеріалу. (Побудова нових знань)
  1. Вправа «Вилучи зайве».
  • Перш ніж ми вирушимо до скарбниць культури, давайте з’ясуємо, що таке культура. Виберіть правильну відповідь, спираючись на «асоціативний кущ».

Культура – це …

духовні і матеріальні надбання, створені людиною протягом усієї історії.

 

        все те, що створила природа.

  1. Робота в зошитах.

Завдання 1., стор.48.

 

  1.  «Буквені лабіринти»

 

1

2

3

4

5

А

І

Х

Ж

И

С

Б

П

М

Р

О

Т

В

А

С

К

У

Л

Г

Ф

Е

Г

Я

Ю

  • Щоб дізнатися в яких саме скарбницях ми побуваємо сьогодні, розгадайте ці буквені лабіринти.                                 

 

1

2

3

4

5

А

Й

К

У

С

Т

Б

А

М

Р

П

И

В

Е

Ц

І

З

Л

Г

К

Б

О

Ж

Ч

 

        Б-2, А-3, В-4, В-1, А-1.                                      А-2, Б-3, В-1, Б-2.

  1. «З’єднай поняття з визначенням». (Словникова робота).

 

Місце, куди приходять люди подивитися на картини, скульптури, старовинні речі та інші предмети.

 

 

Людина, яка розповідає відвідувачам про експонати.

 

 

Місце для молитви

 

 

Предмети, які представлені в музеї, на виставці.

 

ХРАМ   

МУЗЕЙ

ЕКСКУРСОВОД

ЕКСПОНАТ

  1. Фізкультхвилинка.

Хлопчики й дівчатка, зробимо зарядку.

Руки в боки, вгору, вниз, 1,2,3 – не помились.

У долоні хлоп-хлоп,

І ногами топ-топ.

Мов годинник зробим так: тік-так, тік-так.

Тихо сіли на стільці,

І скажу вам: «Молодці!»

  1. Робота з підручником. (Стор.123-124)
  1. Метод «позначки» (Самостійна робота.) :       

           відоме «+», невідоме «-», що найбільш зацікавило  «!»               

  1. Перевірка засвоєння матеріалу
  • Що ви вже знали?
  • Що дізналися нового?
  • Що найбільш зацікавило?

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу. (Консолідація)
  1. Повторення правил поведінки. Робота у великих групах.
  • Яку людину називають культурною?

( - Яка знає правила поведінки і виконує їх, вміє цінувати прекрасне, може розрізнити погане і добре).

  • Кожна культурна людина повинна знати, як поводитись у закладах культури.

( Кожна група учнів має на своїй парті таблицю, набір карток для вклеювання в таблицю і клей).

І група                                                                       ІІ група

Правила поведінки                                                   Правила поведінки

в музеї.    (Додаток     )                                             в храмі (Додаток   )

  • Діти, де ще, крім музеїв і храмів можуть зберігатися скарби України?

( В бібліотеках, театрах).

  1. Презентація виконаних робіт.
  2. Зв’язок  з  життям. (Реальність)

       (На моніторі – Богатирська церква)

  • Яким словом можна назвати цю споруду?
  • Чи знаєте ви що це за храм?
  • Що вам запам’яталось, коли ви там побували?
  • З якими правилами поведінки у храмі вас познайомив отець Володимир?

( На моніторі – Ставищенський краєзнавчий музей)

  • Подивіться уважно, чи були ви в цьому місці?
  • Як воно називається?
  • Що в ньому зберігається?

( На моніторі – шкільний музей освіти)

  • Чи впізнаєте ви це місце?
  • Які правила поведінки в музеї ви запам’ятали?
  1. «Фотореклама туристичного агентства».

  Діти рекламують пам’ятні місця нашої області, які було б цікаво відвідати, демонструючи при цьому фотографії.

  1. Підсумок  уроку. (Рефлексія)

Тест. І варіант

  1. Де можна побачити скелети древніх мамонтів?

а) в Київському природничому музеї;

б) в музеї Писанки;

в) в Ставищанському краєзнавчому музеї.

  1. В якому місті розташований музей С.Корольова?

а) м. Київ;

б) м. Житомир;

в) м. Львів.

  1. В якому музеї можна придбати лікувальні настоянки?

а)в музеї Великої Вітчизняної війни;

б) в музеї ракетобудування;

в) в музеї-аптеці м. Львова.

Тест. ІІ варіант.

  1. Що називають головною скарбницею давньоруської культури?

а) Генуезьку фортецю;

б) Софійський собор;

в) Багатирську церкву.

  1. Хто збудував Золоті ворота у Києві?

а) Володимир Великий;

б) Княгиня Ольга;

в) Ярослав Мудрий.

VII.  Домашнє завдання.

  1. Виконати завдання в зошиті: стор. 49, завд. 2.
  2. Продовжуючи роботу над проектом «Культурна спадщина народу», за допомогою довідкової літератури та Інтернету знайдіть інформацію про один із культурних скарбів України.
  1. Презентація літератури з даної теми.

Додатки

img008_cr.jpg

АНДРІЇВСЬКА   ЦЕРКВА  (м. Київ)

Побудована в 18 столітті у стилі бароко за проектом видатного італійського архітектора Растреллі.

За літописними й усними християнськими переказами на початку 1 століття нашої ери на землях, де тепер розташована Україна, проповідував учень Ісуса Христа святий апостол Андрій Первозванний.

Піднімаючись від Корсуня вгору по Дніпру, він зупинився на одному з пагорбів і, проповідуючи християнське вчення , передрік, що на цьому місці, де він поставив хрест, засяє Божа благодать і виросте велике місто.

В 1744 році до Києва прибула імператриця Єлизавета Петрівна. Об’їжджаючи київські монастирі, вона почула давній переказ про пророцтво апостола Андрія і побажала збудувати храм на Андріївській горі.

Замовлення на проектування церкви отримав архітектор італійського походження Франческо Бартоломео Растреллі. Спорудження церкви тривало з 1747 по 1762 рік. Такий довгий період будівництва пояснювався нестачею коштів.

Андріївська церква має висоту більше 40 м. Всередині храм дуже розкішно оздоблений: на стінах, куполі та іконостасі багато золотих і срібних прикрас.

 

img025_cr.jpg

ЗОЛОТІ   ВОРОТА.  м. Київ

За наказом Київського князя Ярослава Мудрого місто було оточене потужними оборонними укріпленнями, які мали троє воріт. Для парадних в’їздів слугували так звані Золоті ворота, тому що позолочена мідь вкривала їх стулки. Висота їх проїзної частини становила 12 м, ширина 6,9 м, а в’їзд вінчала золотоверха церква Благовіщення.

1651р. голландський художник А. Вестерфельд виконав малюнок, на якому зобразив Золоті ворота. Перед глядачами постають руїни величної споруди. Через сто років з метою збереження цього витвору давніх архітекторів рештки Золотих воріт були засипані землею.

1832 р. архітектор Лохвицький проводив на цьому місці розкопки і зненацька натрапив на Золоті ворота. Це стало сенсацією. Руїни були укріплені цегляними контрфорсами, а за пропозицією архітектора Ф.Меховича обидві частини воріт скріплені металевими стяжками.

Після декількох невдалих спроб реконструювати первісний вигляд будови проект було здійснено під час підготовки Києва до святкування свого 1500-річчя. Тепер одну з найдавніших пам’яток історії, архітектури й фортифікаційної техніки можуть побачити кияни і гості міста.

КУЛЬТУРА   ПОВЕДІНКИ

У   ХРАМІ

 

                                img005_cr.jpg

  1. Проходячи в храмі до вільного місця, йди спокійно, не штовхайся.

 

  1. При вході хлопчикам (чоловікам) треба знімати головний убір, а дівчатам (жінкам) можна заходити тільки з покритою головою.

 

 

  1. Ставши на місце, мовчки, тільки поклоном привітайся з тими, хто стоїть біля тебе.

 

  1. В храмі не крутися, не оглядайся, не говори, а молися зі щирим почуттям, вникай у порядок і зміст служби.

 

  1. Не виходь із храму до закінчення богослужіння без нагальної потреби, бо це неповага до священика і гріх перед Богом.

 

 

 

 

 

КУЛЬТУРА   ПОВЕДІНКИ   В   МУЗЕЇ    

         писанка 6-1.JPG

  1. Будь уважним, намагайся почути кожне слово екскурсовода.
  2. Не чіпай руками експонати.
  3. Коли хочеш про щось запитати екскурсовода, вживай «чарівні слова».
  4. Не забудь подякувати за цікаву екскурсію.
  5. У музеї не сміти, не розмовляй, не грайся, не їж.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література

  1. Наказ МОН України від 16.06.2015 № 641 "Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах" 
  2. Державний стандарт початкової освіти. – К. : Вид. дім «Освіта», 2011.
  3. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1-4 класи.  – К. : Вид. дім «Освіта», 2012.
  4. Наказ МОН України №1495 від 22.12.2014 «Про затвердження змін до навчальних програм для 4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів».
  5. Я у світі : підруч. для 4 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Н. М. Бібік. – Х. : Вид. група «Основа», 2015. – 160с.
  6. Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання  / О.І. Пометун,  Л.В. Пироженко – К.: А.С.К., 2004.

 

Інтернет-джерела

  1. https://uk.wikipedia.org
  2. http://www.mundm.kiev.ua/
  3. http://ukrmystetstvo.blogspot.com/

 

 

 

 

 

 

 

 

Нечухріна Г.І. Страница 1

 

docx
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
10129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку