Навчальний предмет: Я у світі. 4 клас
Розділ: Людина в суспільстві
Тема: Культурна спадщина народу
Тип уроку: комбінований
Автор уроку: Нечухріна Галина Іванівна - вчитель початкових класів Кривецької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Ставищенської районної ради Київської області
Урок складено відповідно Навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1-4 класи. – К. : Вид. дім «Освіта», 2012.
Мета: ознайомити з головною скарбницею давньоруської культури – Софійським собором, Золотими воротами; ознайомити з поняттями: музей, експонат, екскурсовод; закріпити правила поведінки у храмі; в музеї;
формувати поняття «культурна спадщина народу»; розширити і поглибити поняття громадянськості; формувати національну гордість школярів;
розвивати мислення, мовлення, уяву, почуття прекрасного;
сприяти вихованню гуманного ставлення до культурної спадщини українського народу, славетних творів української культури; викликати бажання вивчати, берегти і примножувати багатства рідного краю.
Обладнання: відеокліп «Культурні скарби України», ілюстрації, фотографії, портрети видатних письменників, вишивки, альбоми малюнків К.Білокур та М.Приймаченко; роздаткові набори карток, клей, робочі зошити Н.М.Бібік, Г.П.Бондарчук для 4 класу, підручник «Я у світі» Н.М. Бібік для 4 класу (2015 р.), карта України.
Україно! Доки жити буду,
Доти відкриватиму тебе…
(В.Симоненко)
Хід уроку
Україно! Ти для мене диво!
І нехай пливе за роком рік,
Буду, рідна, горда і вродлива
З тебе дивуватися повік. (В. Симоненко)
1 група - Софійський собор.
2 група – Андріївська церква.
3 група - Золоті ворота
Відповіді дітей, розповіді про дані об’єкти культури. (Додаток )
Наші предки залишили нам у спадок багату землю, свою історію, культуру, звичаї і традиції. Наше завдання зберегти цей скарб і примножити його.
Культура – це …
духовні і матеріальні надбання, створені людиною протягом усієї історії. |
все те, що створила природа. |
Завдання 1., стор.48.
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
А |
І |
Х |
Ж |
И |
С |
Б |
П |
М |
Р |
О |
Т |
В |
А |
С |
К |
У |
Л |
Г |
Ф |
Е |
Г |
Я |
Ю |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
А |
Й |
К |
У |
С |
Т |
Б |
А |
М |
Р |
П |
И |
В |
Е |
Ц |
І |
З |
Л |
Г |
К |
Б |
О |
Ж |
Ч |
Б-2, А-3, В-4, В-1, А-1. А-2, Б-3, В-1, Б-2.
Місце, куди приходять люди подивитися на картини, скульптури, старовинні речі та інші предмети. |
Людина, яка розповідає відвідувачам про експонати. |
Місце для молитви |
Предмети, які представлені в музеї, на виставці. |
ХРАМ |
МУЗЕЙ |
ЕКСКУРСОВОД |
ЕКСПОНАТ |
Хлопчики й дівчатка, зробимо зарядку.
Руки в боки, вгору, вниз, 1,2,3 – не помились.
У долоні хлоп-хлоп,
І ногами топ-топ.
Мов годинник зробим так: тік-так, тік-так.
Тихо сіли на стільці,
І скажу вам: «Молодці!»
відоме «+», невідоме «-», що найбільш зацікавило «!»
( - Яка знає правила поведінки і виконує їх, вміє цінувати прекрасне, може розрізнити погане і добре).
( Кожна група учнів має на своїй парті таблицю, набір карток для вклеювання в таблицю і клей).
І група ІІ група
Правила поведінки Правила поведінки
в музеї. (Додаток ) в храмі (Додаток )
( В бібліотеках, театрах).
(На моніторі – Богатирська церква)
( На моніторі – Ставищенський краєзнавчий музей)
( На моніторі – шкільний музей освіти)
Діти рекламують пам’ятні місця нашої області, які було б цікаво відвідати, демонструючи при цьому фотографії.
Тест. І варіант
а) в Київському природничому музеї;
б) в музеї Писанки;
в) в Ставищанському краєзнавчому музеї.
а) м. Київ;
б) м. Житомир;
в) м. Львів.
а)в музеї Великої Вітчизняної війни;
б) в музеї ракетобудування;
в) в музеї-аптеці м. Львова.
Тест. ІІ варіант.
а) Генуезьку фортецю;
б) Софійський собор;
в) Багатирську церкву.
а) Володимир Великий;
б) Княгиня Ольга;
в) Ярослав Мудрий.
VII. Домашнє завдання.
Додатки
АНДРІЇВСЬКА ЦЕРКВА (м. Київ) Побудована в 18 столітті у стилі бароко за проектом видатного італійського архітектора Растреллі. За літописними й усними християнськими переказами на початку 1 століття нашої ери на землях, де тепер розташована Україна, проповідував учень Ісуса Христа святий апостол Андрій Первозванний. Піднімаючись від Корсуня вгору по Дніпру, він зупинився на одному з пагорбів і, проповідуючи християнське вчення , передрік, що на цьому місці, де він поставив хрест, засяє Божа благодать і виросте велике місто. В 1744 році до Києва прибула імператриця Єлизавета Петрівна. Об’їжджаючи київські монастирі, вона почула давній переказ про пророцтво апостола Андрія і побажала збудувати храм на Андріївській горі. Замовлення на проектування церкви отримав архітектор італійського походження Франческо Бартоломео Растреллі. Спорудження церкви тривало з 1747 по 1762 рік. Такий довгий період будівництва пояснювався нестачею коштів. Андріївська церква має висоту більше 40 м. Всередині храм дуже розкішно оздоблений: на стінах, куполі та іконостасі багато золотих і срібних прикрас. |
ЗОЛОТІ ВОРОТА. м. Київ
За наказом Київського князя Ярослава Мудрого місто було оточене потужними оборонними укріпленнями, які мали троє воріт. Для парадних в’їздів слугували так звані Золоті ворота, тому що позолочена мідь вкривала їх стулки. Висота їх проїзної частини становила 12 м, ширина 6,9 м, а в’їзд вінчала золотоверха церква Благовіщення.
1651р. голландський художник А. Вестерфельд виконав малюнок, на якому зобразив Золоті ворота. Перед глядачами постають руїни величної споруди. Через сто років з метою збереження цього витвору давніх архітекторів рештки Золотих воріт були засипані землею.
1832 р. архітектор Лохвицький проводив на цьому місці розкопки і зненацька натрапив на Золоті ворота. Це стало сенсацією. Руїни були укріплені цегляними контрфорсами, а за пропозицією архітектора Ф.Меховича обидві частини воріт скріплені металевими стяжками.
Після декількох невдалих спроб реконструювати первісний вигляд будови проект було здійснено під час підготовки Києва до святкування свого 1500-річчя. Тепер одну з найдавніших пам’яток історії, архітектури й фортифікаційної техніки можуть побачити кияни і гості міста.
КУЛЬТУРА ПОВЕДІНКИ
У ХРАМІ
КУЛЬТУРА ПОВЕДІНКИ В МУЗЕЇ
Використана література
Інтернет-джерела
Нечухріна Г.І. Страница 1