Урок-подорож з математики
2 клас
Тема. Кут. Види кутів
Мета:
• продовжувати працювати надформуванням математичної
грамотності;
• познайомити учнів з поняттям «прямий кут»;
• формувати практичні навички визначення прямого кута за
допомогою трикутника і без нього;
• розвивати пізнавальну активність, увагу, пам’ять, спостережливість,
логічне мислення, просторове уявлення, культуру математичного
мовлення;
• виховувати почуття відповідальності, толерантного ставлення один
доодного.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: кутники,картки із задачами, комп’ютер, екран, презентація, відеозапис фізкультхвилинки.
Хід уроку
І. Організація учнів до роботи.
Вч.- Сьогодні на уроці нам знадобиться підтримка і допомога друзів.
- Поставте долоньки один до одного (в парі). А тепер торкаючись по черзі
пальцями своєї руки пальців однокласника повторимо такі слова:
- Ми разом (торкаються великі пальці).
- У нас все вийде (торкаються вказівні пальці).
- Ми підтримаємо один одного (середні пальчики)
- Я зможу (безіменний)
- Ти кращий (мізинець).
ІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація учбової діяльності.
Вч.- Ми з вами вирушимо у подорож до країни КУТляндії. Цікаво? Ви чули таку назву? Так, ця назва незвичайна, але уважні вже побачили в цьому слові знайоме поняття. Яке саме? (Кут)
Вч.- Правильно. Кути нас оточують у повсякденному житті. Подивіться на екран. (Додаток № 1)
Вч.- Але чи всі кути однакові? Чим різняться вони? Як називаються? Все це ми дізнаємося з нашої подорожі до країни КУТляндії.
- Перш ніж вирушити ми повинні перевірити себе на увагу, бо в подорожі треба бути уважним і спостережливим.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Вч.- Відповідальні люди завжди в повазі. Ви всі такі, бо не забуваєте виконувати домашнє завдання. Давайте перевіримо його за допомогою гри «Спіймай відповідь»(вчитель називає відповідь прикладів домашньої роботи, учні плескають в долоні, якщо така відповідь є).
- Спостережливі, уважні. З такими дітьми можна вирушати у подорож.
IV.Актуалізація опорних знань.
Вч.- Господарі країни КУТляндії дуже обережні з гостями (Додаток 2). Перш ніж пустити до себе на територію вони влаштовують невеличке випробування. Але нам немає чого боятися, бо ми разом, ми впораємося.
1. Гра «Розділи та обґрунтуй».
Вч.- Нам необхідно розподілити лінії та фігури на групи. І пояснити чому саме так виконали це завдання. Працюємо в парі з повагою один до одного (Додаток 3).
Вч.- Оголосіть, будь ласка, свої рішення.(Відповіді учнів)
2. Встановлення відповідності. Каліграфічна хвилинка. Гра «Врятуй та запиши».
Вч.- Дуже добре. Ви допомагали один одному, підтримували. Але на нас чекає наступне завдання. Подивіться на цю гусеницю (Додаток4).
Вч.- Нам необхідно врятувати і повернути розгублені кружечки Гусениці, що охороняє територію КУТляндії. Інакше нам не познайомитися з мешканцями чарівної країни.
Вч.- Пропонуйте варіанти. Доводьте свою думку. Можна помилятися, так ми дійдемо до правильної відповіді. (Загубилися парні числа. Кружечки збільшуються на два. То наступні числа 18, 20, 22, 24).
Вч.- Правильно. Ці числа ми і запишемо каліграфічно, щоб показати що ми вміємо красиво писати. (Запис чисел у зошити, одна учениця біля дошки для зразка).
3. Усний рахунок. Гра «Математичний дешифрувальник».
Вч.- Наступне випробування пов’язане з обчисленням. Вам необхідно продемонструвати обчислювальні навички. Розв’язавши приклад під ним розкриється літера. Відкривши і встановивши в правильному порядку всі букви ми зможемо прочитати запис і нарешті потрапити до країни «КУТляндії»(Додаток 5).
Фізкультхвилинка. Гра «Знайди другу»
Вч.- Підведіться, озирніться, на мене подивіться. Ми зайшли до країни КУТляндії. Геометричну фігуру яку я покажу, очима знайдіть, всім укажіть. (По класу на стінах розвішані геометричні фігури).
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1. Порівняльний аналіз багатокутників. Гра «Їм кут ім’я подарував».
Вч.- Цікаво в країні КУТляндії?Ми отримали дозвіл на знайомство з мешканцями країни. Подивіться, перед вами геометричні фігури, що в них спільного?(Додаток 6)
( Вони утворені за допомогою кутів. В назві кожного є частина пов’язана з кутом.)
Вч.- А що відмінне помітили? (Різна кількість кутів.Назви співпадають з кількістю кутів у фігурі.)
Вч.- А чи всі кути у фігурах однакові?( Відповіді учнів).
Вч.- Так само як і у людей. Ми всі люди, але всі різні. Це треба пам’ятати і з повагою ставитися один до одного.
2. Практична робота.
2.1 Креслення кута в зошитах.
Вч.- Головний герой країни КУТляндії – Кут, просить виконати його завдання. Відступіть від полів 3 клітинки, а вниз – 5 клітинок. Поставте крапку О. Від цієї точки проведіть два променя як на слайді.(Додаток 7)
Вч.- Добре. А тепер всі разом прочитаємо визначення поняття кут. От і познайомилися ближче з героєм уроку.
2.2 Порівняння кутів.
Вч.- Подивіться на зображення (Додаток 7). Помітили, що тут він виглядає по різному, наш герой дуже любить фотографуватися. Він показує нам свої світлини. Подивіться яким він може бути.
Вч.- Різні види таназви кутів. Давайте проаналізуємо, а допоможе в цьому нам кутник. У кожного він є на парті. Роздивіться його. А чи можемо ми утворити прямий кут за допомогою частин тіла?
• Прямий кут можна запам’ятати по положенню нашої руки. Якщо передпліччя та плече прямі, то утворюють прямий кут. Повторіть і покажіть мені прямий кут за допомогою руки.Порівняйте із зображенням на дошці.
- А тепер подивіться як допомагає це нам з’ясувати кутник (Додаток 7).
• Тепер тримаючи прямий кут закрийте руку трошки. Ваш лікоть став гострим, болючим якщо зачепитися, і кут в середині теж став гострим. Порівняйте з гострим кутом на слайді.
• Якщо ви відкриєте руку, то кут з гострого перетвориться на тупий. Зачепивши такий кут, чи лікоть, дуже болячи не буде. Порівняйте зображення.
Вч.- От же можна зробити висновок. Оберіть кінцівку речення.
Гра «Доповни словом».
- Гострий кут порівняно з прямим кутом (більший, менший).
- Тупий кут порівняно з прямим кутом (більший, менший).
Вч.- Перевірте свої висновки із записом на екрані (Додаток 7).
Фізкультхвилинка.
Вч.- Втомилися? Зараз відпочинемо. Ми пограємо у гру «Живий кут».
- Я називаю вид кута і частину тіла, яка буде його показувати. Наприклад:
« Гострий, права рука» або « Тупий, ліва нога». Щоб було веселіше робимо
це під музику.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
Вч.- Ми познайомилися тільки з одним героєм країни. Далі ми будемо дізнаватися про КУТляндію багато цікавого. А щоб довести свою повагу мешканцям з країни нам треба виконати завдання на побудову кутів. Бо господарі дуже турбуються чи зрозуміли ми їх значимість?
- Поки ви будете креслити за інструкцією на слайдах, я буду допомагати при необхідності.
Вч.- Ви добревпоралися із цим завданням. Ми майже довели, що зрозуміли цікавинку КУТляндії.
Вч.- Мешканці цієї країни дуже творчі. Вони ще і задачі складають про кути. Спробуємо і ми їх розв’язати. Задачі записані у вас на картках по варіантах. Запишіть самостійно їх розв’язання. А два бажаючих учня попрацюють біля дошки, щоб потім порівняти відповіді.
Варіант 1.
В першій фігурі шість кутів, в другій фігурі на три кута менше. Скільки кутів в третій фігурі, якщо їх на два більше ніж в другій?
Варіант 2.
В першій фігурі вісім кутів, а в другій на чотири кута менше. Скільки кутів в третій фігурі, якщо їх на два менше ніж в першій?
Вч.- Давайте порівняємо записи у зошитах із записами на дошці. (Учні які працювали біля дошки захищають свої роботи. Всі інші порівнюють із власними записами).
VIІ. Підсумок уроку.
Вч.- Добре попрацювавши, ми із вдячністю до мешканців країни КУТляндії повертаємося додому. А щоб дорога не була сумною ми пригадаємо що дізналися, що зрозуміли, чому навчилися. (Додаток 8)
Вч.- Мені дуже приємно було бачити ваше бажання дізнатися нове, спроби навчитися незнайомому, відчувати добре ставлення один до одного. Я відчуваю гордість. Спасибі за урок.
( Домашнє завдання структурою передбачено).