Урок-квест "Основні середовища існування та адаптації до них організмів".

Про матеріал
Урок біології у формі квесту для учнів 11 класу. Тип уроку - формування компетентностей. Учні стали співучасниками у розробці даного квесту. Клас було поділено на 4 команди, кожна з яких готувала проєкт на певну тему і завдання на 2 станції. В ході проведення квесту, кожна команда вибирала людину, яка відповідала за роботу на станції і оцінювала розв"язання завдань команд суперників.
Перегляд файлу

11 клас

Тема уроку: Основні середовища існування та адаптації до них організмів.

Мета:

Формування предметних компетентностей:

  • освітня: сформувати знання про основні середовища існування організмів; з’ясувати особливості пристосування живих організмів до кожного з цих середовищ;
  • розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв’язки між особливостями будови та функціями біологічних структур, вміти порівнювати адаптації різних груп організмів до певного середовища мешкання;
  • виховна: виховувати толерантність та коректність під час роботи в групах; підвищувати пізнавальний інтерес до вивчення предмета.

Формування ключових компетентностей:

  • уміння вчитися: сприяти вмінню працювати з великою кількістю матеріалу і вибирати найголовніше, спонукати до оцінювання результатів власної діяльності;
  • здоров’я і безпека: вміння на практиці застосовувати знання про адаптації організмів до різних середовищ мешкання, оволодіння екологічною грамотністю.
  • соціальна і громадська: спонукати учнів до висловлювання власних думок, допомогти учням слухати і чути інших.

Формування компетенцій: бачити логічні зв’язки навчального матеріалу через діяльність, бути готовим організовувати діяльність та взяти на себе відповідальність за інших, вміти організовувати комунікацію, вміти спілкуватися, вміти опановувати нову діяльність (складати тести, розробляти завдання на відповідність тощо).

Тип уроку: урок формування компетентностей.

Тип проєкту: дослідницько-пошуковий, поурочний, середньотерміновий.

Обладнання: дидактичний матеріал та роздатковий матеріал на кожну станцію, маршрутні листи.

Час проведення: 90 хвилин.

Місце проведення: кабінет біології.

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП.

Привітання. Учні беруться за руки у своїх командах, посміхаються один одному і бажають удачі та перемоги.

ІІ. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП.

Визначення за допомогою смайликів настрою учнів перед початком уроку. Налаштування на позитивну співпрацю.

ІІІ. ЕТАП ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ І ПЛАНУВАННЯ.

Повідомлення теми уроку.

Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІУ. ЕТАП ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЇ

Сьогодні наш урок пройде в незвичній формі у вигляді міні-квесту. Кожна команда отримає маршрутний листок з назвами станцій. (Додаток 1). Кожна команда готувала завдання на 2 станції, тому ці завдання учні виконувати не будуть, а будуть лише ті, які підготували суперники. На кожній станції ви будете отримувати підказки, за якими ви дізнаєтеся назву станції з наступним завданням. (Додаток 2). Вам потрібно якомога швидше і правильно виконувати завдання, переможе та команда, яка першою пройде всі станції і набере найбільшу кількість балів.

 

Станція «Проєктна»

 

Розпочинається квест усіма командама зі станції «Проєктна», на якій кожна комада протягом 10 хвилин має захистити свої домашні проєкти: 1 команда «Наземно-повітряне середовище існування організмів», 2 команда – «Водне середовище існування організмів», 3 команда – «Ґрунтове середовище існування організмів», 4 команда – «Організм як середовище існування».

Завдання на дану станцію учні отримали заздалегідь. Проєкти потрібно було готувати за наступним планом:

  1.  Характеристика середовища існування.
  2. Приклади організмів, які там мешкають.
  3. Особливості адаптивних пристосувань даних організмів до середовища існування.
  4. Екологічні групи організмів (якщо такі можна виділити).

Додаткова інформація див. додаток 3.

 

Станція «Тестова»

  1. Які рослини мають пагони з укороченими міжвузлями й сильно розгалужені, листки зазвичай дрібні або із розсіченими листковими пластинками, укриті товстою кутикулою:

А) тіньолюбні рослини;

Б) світлолюбні рослини;

В) тіньовитривалі рослини;

Г) кріофіли.

2. Здатність підтримувати стале співвідношення між виробленням тепла в організмі або його поглинанням з довкілля та витрати теплової енергії – це:

А) теплопровідність,

Б) тепловіддача;

В) терморегуляція;

Г) телопродукція.

3. Однією з найсуттєвіших особливостей наземно-повітряного середовища є нестача:

А) кисню;

Б) води;

В) мінеральних речовин;

Г) тепла.

4. Приклад тіньовитривалої рослини:

А) зелені мохи;

Б) береза;

В) дуб звичайний;

Г) сосна.

5. Муха льодовик щодо температури це  - :

А) кріофіл;

Б) гомойотермна;

В) пойкілотермна;

Г) термофіл.

6. Стан тимчасового фізіологічного спокою, який характеризується призупиненням росту, розвитку та зниженням загального рівня обміну речовин це - :

А) розвиток;

Б) діапауза;

В) паталогія;

Г) сплячка.

7. До гомойотермних тварин належить:

А) веретільниця;

Б) квакша;

В) варан комодський;

Г) вечірниця руда.

8. Рослини, що здатні накопичувати вологу в листках це - :

А) вологолюбні;

Б) склерофіти;

В) сукуленти;

Г) посухостійкі.

9. Наземно-повітряне середовище існування характеризується:

А) значним коливанням тиску;

Б) відсутністю будь-яких коливань тиску;

В) наявністю великої кількості води;

Г) незначним коливанням тиску.

10. Теплолюбною твариною є:

А) білий ведімідь;

Б) імператорський пінгвін;

В) верблюд;

Г) морж.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

б

в

б

в

а

б

г

в

г

в

 

 

Станція «Телефонний код»

Закодовано екологічні групи організмів водного середовища

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

А Б В

Г Д Е

Є Ж З

И І Ї Й

КЛ М

Н О П Р

 С Т У Ф

Х Ч Ц Ш

Щ Ю Я Ь

 

  1. 65165766
  2. 625766
  3. 6247766
  4. 626474766
  5. 126767
  1. Планктон . 2. Нектон. 3. Нейстон. 4. Перифітон. 5. Бентос.

 

Станція «Смайлики»

 

Розподіли п’ять організмів на дві групи за різними критеріями (Кроки 1-3).

Розпізнай, який смайлик відповідає кожному з організмів.

 

Мухомор

Щитник чоловічий

Лелека чорний

Петрів хрест

Лисиця

 

Картинки по запросу мухомор

 

Картинки по запросу щитник чоловічий

 

Картинки по запросу лелека чорний

https://vladgarden.ru/foto/petrov_krest_03.jpg

 

Картинки по запросу лисиця

 

Крок 1. Розподіли організми на дві групи за способом живлення. Відповідно, у круг упиши назви гетеротрофів, а у квадрат – автотрофів.

 

 

 

 

 

 

             Гетеротрофи                                      Автотрофи

 

Крок 2. Розподіли організми за середовищем існування (упиши їхні назви у відповідні фігури або поруч з ними.

 

 

 

 

                    Повітряне                                       Наземне

Крок 3. Розподілити організми залежно від здатності до активного переміщення у просторі (упиши їхні назви у відповідні фігури.

                 

 

 

 

 

                 Прикріплені                               Активно рухаються

Крок 4. Розпізнавання модельних портретів. Визнач, якому організму відповідає кожен зі смайликів.

Запиши назви кожного організму в таблиці під відповідним смайликом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

 

 

3

 

4

5

 

 

 

  1. Лелека. 2. Петрів хрест 3. Щитник чоловічий. 4. Лисиця. 5. Мухомор

 

 

Станція «Відповідність»

Для економії часу учні можуть розділити завдання 1 і 2 між собою і одночасно виконувати їх.

  1. Встановіть відповідність між особливостями пристосувань організмів до водного середовища (позначені цифрами 1 – 24) та екологічними групами гідробіонтів:

 

A. Нейстонні організми

B. Планктонні організми

C. Нектонні організми

D. Бентосні організми

 

1. Живуть над поверхневою плівкою води.

2. Трапляються на будь-якій глибині.

3. Живуть всередині ґрунту водойм.

4. Здатні до активного переміщення у воді.

5. Заселяють добре освітлені шари води.

6. Живуть у воді на глибині до кількох сантиметрів.

7. Розмножуються на суходолі, але живляться у воді.

8. Мають сплощену форму тіла.

9. Інколи вистрибують з води та переміщуються у повітрі на десятки метрів.

10. Щоб зависати у воді, організми збільшують свою поверхню порівняно з масою.

11. Розвинута біолюмінесценція.

12. Підвищений (до 99%) вміст води у тілі.

13. Збільшили свою масу завдяки зовнішньому скелету.

14. Відсутні важкі скелетні утвори.

15. Ласти, обтічна форма тіла, слизовий шар покривів, сильні м’язи для швидкого руху.

16. Розвинули різноманітні органи прикріплення.

17. Органи руху допомагають лише ширянню у воді.

18. Розвинуті органи дихання для швидкого газообміну й тривалого занурення.

19. Для переміщення мають утвори, що використовують силу вітру.

20. Тіло має дрібні розміри, жирові включення, численні вирости.

21. Нижня частина тіла та кінчики кінцівок вкриті хітиновими волосками й воскоподібною речовиною (для ковзання по воді).

22. Малорухливий спосіб життя.

23. Додаткові органи дихання.

24. Прикріплюються до поверхневої плівки води знизу.

Відповідь:

A

B

C

D

1, 6, 21, 24

2, 5, 10, 12, 14, 17, 19, 20

4, 7, 9, 15, 18,

3, 8, 11, 13, 16, 22, 23

 

  1.  
  1. Водне середовище мешкання
  1. Морські та прісноводні організми, які постійно живуть у водному середовищі
  1. Гідробіонти

б) Рослинні й твариноподібні організми, які живуть на ґрунті та в ґрунті морських і прісних водойм

  1. Нектон

в) Абіотичне середовище існування, основним ресурсом якого є вода

  1. Бентос

г) Сукупність організмів, які живуть на межі водного та повітряного середовищ

  1. Планктон

д)Сукупність активно плаваючих організмів, які мешкають у водній товщі, можуть активно протидіяти течії та переміщуватись на значні відстані

  1. Нейстон

ж)Сукупність організмів, які дрейфують у товщі води та не можуть активно протистояти течіям

 

Відповідь:

1

2

3

4

5

6

в

a

д

б

ж

г

 

Станція «Розв’яжи»

Учням пропонується розв’язати кросворд. Кожна правильна відповідь.   1 бал.  (Додаток  4)

 

Станція «Вибіркова»

 

На даній станції подано адаптивні особливості організмів до життя в певному середовищі та його характеристики, потрібно вибрати ті, які стосуються грунтового середовища.

  1. має різний вміст солей;
  2. достатньо неорганічних і органічних речовин;
  3. замість кінцівок плавці та хвіст для плавання;
  4. значна сталість умов порівняно з іншими середовищами;
  5. наявність речовин у різних агрегатних станах;
  6. захищеність від зовнішніх ворогів;
  7. велика кількість легкої до засвоєння їжі за рахунок  вмісту клітин, соків та тканин тіла хазяїна або вмісту його кишечнику;
  8. властива висока щільність;
  9. світло зосереджене у верхніх шарах;
  10. достатньо світла і повітря;
  11. недостатня кількість світла;
  12. відсутність світла та атмосферного повітря;
  13. значні зміни температури упродовж доби і протягом року (відчутними є добові і сезонні коливання температури);
  14. повзають завдяки гнучкому тонкому тілу;
  15. здатність до реактивного руху;
  16. міцні покриви тіла в жуків та мурашок;
  17. мале виживання потомства через складнощі у пошуках нового хазяїна;
  18. наявність риючих кінцівок;
  19. редукція крил, кінцівок;
  20.  для орієнтування розвинені нюх та дотик;
  21. активне переміщення різними способами в пошуках їжі;
  22. обтічна форма тіла зі слизом;
  23. органи прикріплення – гачки, прості та складні присоски, прикріплення по типу якоря та ін.;
  24. через брак світла недорозвинений зір або відсутній взагалі.

Правильні відповіді: 2,5,8,11,14,16,18,20,24.

 

Станція «Біологічне лото»

На даній станцій потрібно вибрати картинки (додаток 5) паразитичних організмів, склавши відповідну комбінацію чисел.

  1. Планарія біла
  2. Аскарида людська
  3. Гідра прісноводна
  4. Воша
  5. Блоха
  6. Дощовий черв’як
  7. Трубочник звичайний
  8. Бичачий ціп’як
  9. Гострики
  10.  Палоло
  11. Трипаносома
  12. Муха звичайна
  13. Коростяний свербун
  14. Птахоїд
  15. Ехінокок

Правильна комбінація: 2,4,5,8,9,11,13,15.

Станція «Вірю – не вірю»

  1. Самець нематоди сингамуса приростає до самки у ділянці її статевого отвору? (Вірю)
  2. Ланцетоподібний сисун має двох проміжних хазяїв? (Вірю, наземний молюск перший проміжний хазяїн, а мурашка – другий)
  3. Ехінокок – це вільноживучий плоский черв? (Не вірю)
  4. Самка аскариди людської більша за самця? (Вірю)
  5. Екзопаразит – людська воша головна – здебільшого мешкає у волосяному покриві голови й живиться роговим шаром епідермісу? (Не вірю, живиться кров’ю людини)
  6. Представник ракоподібних – цимотоа, або язикова мокриця, – оселяється   в ротовій порожнині риб ? (Вірю)
  7. Там він харчується слизом й через недостатнє зволоження спричиняє атрофію язика? (Не вірю, харчується кров’ю й через недостатнє кровопостачання спричинює атрофію язика)
  8. Органами прикріплення свинячого ціп’яка слугують чотири присоски і хоботок з гачками. (Вірю)
  9. Вухерія та лоа – нематоди, які паразитують у людини їхні личинки потрапляють в організм в погано прожареню свининою? (Не вірю, їхніх личинок переносять кровосисні комахи).
  10. Анкілостома, або кривоголовка паразитує в шлунку людини? (Не вірю, паразит кишечнику людини, має у ротовій порожнині гострі пдластинки, якими ушкоджує слизову кишечника й живиться кров’ю).

 

V. РЕФЛЕКСІЙНО-ОЦІНЮЮЧИЙ

1. Підбиття підсумків змагання.

2. Самоаналіз діяльності

1

На уроці я працював(ла)

активно/ пасивно

2

Своєю роботою на уроці я

задоволений(а) / не задоволений(а)

3

Урок для мене здався

коротким /довгим

4

За урок я

не втомився(лась) / втомився(лась)

5

Мій настрій

став кращим/став гіршим

6

Матеріал уроку мені був

зрозумілий / не зрозумілий / корисний / марний цікавий / нудний

7

Домашнє завдання мені здається

посильним / важким / цікавим / не цікавим

 

VI. ЕТАП  ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

* Обов’язкове:

- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми § 13,14,15,16.

* додаткове:

- дайте відповіді на запитання:

Чому життя могло зародитися саме у водному середовищі?

Чому тремтіння ссавців та людини під час переохолодження має адаптивне значення?

Чому у паразитичних червів складні цикли розвитку?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Додаток 1

Маршрутні листки для команд

МАРШРУТНИЙ ЛИСТОК

КОМАНДА 1. Наземно-повітряне середовище

Назва станції

 

Проектна

10 балів

Телефонний код

1 завдання - 2 бали

 Відповідність

10 балів

Розв’яжи

10 балів

 

Вибіркова

10 балів

 

Вірю – не вірю

10 балів

Біологічне лото

10 балів

 

Загальна кількість балів

Кількість

балів

 

 

 

 

 

 

 

 

МАРШРУТНИЙ ЛИСТОК

КОМАНДА 2. Водне середовище

Назва станції

 

Проектна

10 балів

Тестова

10 балів

Смайлики

10 балів

Розв’яжи

10 балів

 

Вибіркова

10 балів

 

Вірю – не вірю

10 балів

Біологічне лото

10 балів

 

Загальна кількість балів

Кількість

балів

 

 

 

 

 

 

 

 

МАРШРУТНИЙ ЛИСТОК

КОМАНДА 3. Ґрунтове середовище

Назва станції

 

Проектна

10 балів

Тестова

10 балів

Смайлики

10 балів

Телефонний код

1 завдання - 2 бали

Відповідність 10 балів

Вірю – не вірю

10 балів

Біологічне лото

10 балів

 

Загальна кількість балів

Кількість

балів

 

 

 

 

 

 

 

 

МАРШРУТНИЙ ЛИСТОК

КОМАНДА 4. Організм як середовище мешкання

Назва станції

 

Проектна

10 балів

Тестова

10 балів

Смайлики

10 балів

Телефонний код

1 завдання - 2 бали

Відповідність 10 балів

Розв’яжи

10 балів

 

Вибірко-ва

10 балів

 

Загальна кількість балів

Кількість

балів

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Підказки на назву станції

На наступній станції ви маєте знайти одну правильну відповідь. (Станція «Тестова»)

На наступній станції ви зустрінетеся зі стилізованими графічними зображеннями. (Станція «Смайлики»)

Назва наступної станції пов’язана з назвою дидактичної гри. (Станція «Біологічне лото»)

На наступній станції є багато запитань, а потрібно знайти відповіді, вписавши їх певним чином. (Станція «Розв’яжи»)

На наступній станції ви повинні знайти закодоване слово. (Станція «Телефонний код»)

На наступній станції вас перевірять на правдивість. (Станція «Вірю – не вірю»)

На наступній станцій все має бути впорядковано. (Станція «Відповідність»)

На наступній станцій буде багато положень, а потрібно буде знайти правильні. (Станція «Вибіркова»)

 

Маршрут  команд (для вчителя, щоб правильно роздати підказки)

Команда 1

Команда 2

Команда 3

Команда 4

Телефонний код

Тестова

Смайлики

Відповідність

Біологічне лото

Вибіркова

Вірю – не вірю

Розв’яжи

Вибіркова

Біологічне лото

Телефонний код

Смайлики

Розв’яжи

Смайлики

Біологічне лото

Тестова

Відповідність

Вірю – не вірю

Тестова

Телефонний код

Вірю – не вірю

Розв’яжи

Відповідність

Вибіркова

 

Зі станції «Проєктна» підказки для команд

1. На наступній станції ви повинні знайти закодоване слово.

2. На наступній станції ви маєте знайти одну правильну відповідь.

3. На наступній станції ви зустрінетеся зі стилізованими графічними зображеннями.

4. На наступній станцій все має бути впорядковано.

 

Зі станції «Тестова»

2.На наступній станцій буде багато положень, а потрібно буде знайти правильні.

3. На наступній станцій все має бути впорядковано.

4. На наступній станції ви повинні знайти закодоване слово.

 

Зі станції «Відповідність»

1.На наступній станції вас перевірять на правдивість.

4. На наступній станції є багато запитань, а потрібно знайти відповіді, вписавши їх певним чином.

 

Зі станції «Розв’яжи»

  1.                   На наступній станцій все має бути впорядковано.
  2.                   Назва наступної станції пов’язана з назвою дидактичної гри.

4. На наступній станції ви зустрінетеся зі стилізованими графічними зображеннями.

 

Зі станції «Вірю – не вірю»

2.На наступній станції є багато запитань, а потрібно знайти відповіді, вписавши їх певним чином.

3. На наступній станції ви повинні знайти закодоване слово.

 

Зі станції «Смайлики»

2. На наступній станції вас перевірять на правдивість.

  1.                   На наступній станції вас перевірять на правдивість.
  2.                   На наступній станції ви маєте знайти одну правильну відповідь.

 

Зі станції «Телефонний код»

  1.                   Назва наступної станції пов’язана з назвою дидактичної гри.

3. Назва наступної станції пов’язана з назвою дидактичної гри.

4. На наступній станцій буде багато положень, а потрібно буде знайти правильні.

 

Зі станції «Вибіркова»

1. На наступній станції є багато запитань, а потрібно знайти відповіді, вписавши їх певним чином.

2. Назва наступної станції пов’язана з назвою дидактичної гри.

 

Зі станції «Біологічне лото»

  1.                   На наступній станцій буде багато положень, а потрібно буде знайти правильні.
  2.                   На наступній станції ви зустрінетеся зі стилізованими графічними зображеннями.
  3.                   На наступній станції ви маєте знайти одну правильну відповідь.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Станція «Проєктна»

 

Проєкт групи «Організм як середовище існування»

Для організмів, що ведуть паразитичний спосіб життя, інший організм, на якому або в якому вони оселяються, є специфічним середовищем життя.

Картинки по запросу паразитизм

 

ХАРАКТЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ організму як середовища існування:

  • значна сталість умов порівняно з іншими середовищами;
  • захищеність від зовнішніх ворогів;
  • захищеністьвід зовнішніх несприятливих умов (різких коливань температури, зміни сольового та осмотичного режимів, висихання);
  • велика кількість легкої до засвоєння їжі за рахунок  вмісту клітин, соків та тканин тіла хазяїна або вмісту його кишечнику;
  • відсутність світла та атмосферного повітря;
  • висока вологість та нестача кисню;
  • обмеженість життєвого простору – особливо для внутрішньоклітинних та тканинних паразитів;
  • мале виживання потомства через складнощі у пошуках нового хазяїна;
  • захисні пристосування організму-хазяїна проти паразитів.

Представники: блохи., воші, віруси, бактерії, кліщі, ціп’яки, сисуни тощо.

Групи паразитів

Ектопаразити

Ендопаразити

Картинки по запросу паразитизм

Картинки по запросу паразитизм

Факультативний паразитизм (тимчасовий, необов’язковий)

Облігатний паразитизм (стаціонарний)

Картинки по запросу паразитизм

Картинки по запросу гострик

Мікропаразити

Макропаразити

Картинки по запросу трипаносома

Похожее изображение

Віруси, бактерії, паразитичні представники  ескават, амебозой, альвеолят

Гельмінти, комахи, гриби

Епіпаразитизм – надпаразитизм (бактеріофаг                  бактерії)

 

ВООЗ назвала найнебезпечніші для людини бактеріїКартинки по запросу бактеріофаг                                                                

 

АДАПТАЦІЇ ПАРАЗИТІВ до мешкання в організмі хазяїна:

а) для ектопаразитів:

  • сплощення тіла у спинно-черевному напрямку для кращого прикріплення до тіла хазяїна ( у бліх – з боків для кращого руху у проміжках між волоссям);
  • вкорочування тіла;
  • згладжування метамерії у сегментованих паразитів;
  • забарвлення залежить не від пігментації покривів, а від кольору вмісту кишечнику, запасних поживних речовин, яєць;
  • органи прикріплення – гачки, охоплюючи волос кінцівки, стилети та ін.;
  • у форм, що харчуються кров’ю – гіпертрофія деяких частин травної системи та розвиток залоз, які виділяють секрет, що запобігає зсіданню крові; колючосисний ротовий апарат, здатний сильно розтягуватися хітиновий покрив;
  • редукція крил, кінцівок;

б) для ендопаразитів:

  • мешканці кишечнику – видовження тіла;
  • паразити тканин та порожнин тіла – кулясті;
  • яйця дуже дрібні – через їхню велику кількість та через те, що дрібні яйця легше потраплять в організм нового хазяїна;
  • відсутність забарвлення, білуватий або жовтуватий колір тіла – як наслідок перебування паразитів у темряві;
  • органи прикріплення – гачки, прості та складні присоски, прикріплення по типу якоря та ін.;
  • редукція кишечнику та перехід до осмотичного харчування через поверхню паразита.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Кросворд з теми «Ґрунт як середовище існування»

(ВІДПОВІДІ)

1. Комаха, яка живе в ґрунті і має кінцівки риючого типу.

2. Організм, який складається зі шкірно-м’язового мішка, який виділяє слиз.

3. Мешканець ґрунту, який має редукований зір.

4. Ссавець, який просувається у ґрунті за допомогою різців.

5. Серед цих особин ґрунту є автотрофи (переважно хемотрофи) і гетеротрофи (сапротрофи, симбіонти, збудники різноманітних захворювань людини, тварин і рослин та їхні спори).

6. Представники класу Павукоподібні, мешканці ґрунту.

7. Верхній родючий шар землі. 

8. Назва комахи, у якої личинка, яка під’їдає корені рослин,  і лялечка живуть у ґрунті від 2 до 4 років.

 

1.В

 

О

В

 

2.Ч

Е

Р

В’

Я

3.К

 

О

 

Р

 

4.С

Л

І

П

А

К

І

 

7.Ґ

 

5.Б

А

6.К

Т

Е

Р

І

Ї

 

 

 

 

Л

 

У

 

 

І

Н

 

8.Х

Р

У

Щ

Т

 

І

 

 

 

 

Начало формы

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КРОСВОРД

                                                                                                        КОМАНДА  Конец формы 

1. Комаха, яка живе в ґрунті і має кінцівки риючого типу.

2. Організм, який складається зі шкірно-м’язового мішка, який виділяє слиз.

3. Мешканець ґрунту, який має редукований зір.

4. Ссавець, який просувається у ґрунті за допомогою різців.

5. Серед цих особин ґрунту є автотрофи (переважно хемотрофи) і гетеротрофи (сапротрофи, симбіонти, збудники різноманітних захворювань людини, тварин і рослин та їхні спори).

6. Представники класу Павукоподібні, мешканці ґрунту.

7. Верхній родючий шар землі. 

8. Назва комахи, у якої личинка, яка під’їдає корені рослин,  і лялечка живуть у ґрунті від 2 до 4 років.

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

5.

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

Станція «Біологічне лото»

 

1. http://bioclass.ucoz.ua/bio/bio8/chervi/molochno_belaja_planarija.jpg 2 https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSQc-xoQn8WlHdtzdPTkr6JS2NWWHnkcIlS0bjZsgH_7Ttc9YIT  3Hydra oligactis

 

4Збільшена світлова фотографія воші Fahrenholzia pinnata     5. Похожее изображение 6. Картинки по запросу дощовий черв'як

 

7. Трубочник обыкновенный (Tubifex tubifex): отдельная особь и колония  8. https://parazitovnet.in.ua/wp-content/uploads/2018/05/bychiy-cepen-simptomy-u-cheloveka-1.jpg 9. Картинки по запросу гострики

 

10.  Eunice viridis 11. Картинки по запросу малярійний плазмодій будова  12 Картинки по запросу муха звичайна

13. Свербун коростяний (Sarcoptes scabiei)   Клас Павукоподібні (Arachnoidea) 14Паук Тарантул 15Картинки по запросу ехінокок

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Дунаєвська Тетяна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Рукіна Єлизавета Олегівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Реплюк Михайло
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Підлісна Лілія
Додано
9 листопада 2019
Переглядів
10148
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку